In Nederland alhoewel het best gezegd mag worden, daar niet van, dat er duidelijk gerelativeerd kan worden ik hoop dat we in een samenleving leven waar beide kanten mogelijk zijn.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ga vooral discussie voeren, maar val er de mensen als zij dit feest vieren niet mee lastig.
Daarnet zei je heel wat anders:quote:
quote:Maar mensen die hier in Nederland tegen Zwarte Piet zijn mogen wat mij betreft op de stoomboot naar Spanje
Ik vraag me oprecht af of je dat ook in iemands gezicht gaat zeggen of dat het slechts grootspraak is op het internet. Ik denk, laat maar lullen, maar probeer er nog wel rationeel op in te gaan.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk zeg ik het dan. Maar dat komt eigenlijk zelden voor.
Natuurlijk houd ik gewoon de beleefdheidsregels in acht. Al zou ik me ook kunnen voorstellen tijdens een intocht een stel van die protestpieten wat 'hardere' woorden toe te spreken.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:05 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ik vraag me oprecht af of je dat ook in iemands gezicht gaat zeggen of dat het slechts grootspraak is op het internet. Ik denk, laat maar lullen, maar probeer er nog wel rationeel op in te gaan.
het probleem van die mensen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:11 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Sinterklaas moet persé met de zwarte pieten? het kan niet zonder, wat een aanstellerij. Niks mis met gekleurde pieten of verkleed als kraai gaan, je kan er alles van maken, zonder anderen te beledigen.
Het sinterklaas feest draait dan ook niet om zwarte piet, maar om het feest met plezier en cadeaus. De tijd gaat vooruit, in westerse landen wonen nu eenmaal veel donkere mensen (die toevallig op zwarte piet lijken) wat begrijp je er nu nóg niet aan? .....
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.quote:Op zaterdag 26 november 2011 21:01 schreef raptorix het volgende:
Dood moe word je van dit soort dingen, trouwens, wat bemoeien de negers zich mee, zwarte piet is een Moor, en dat is nog altijd een berberse marokaan, dus ze proberen nu mee te liften op andersmans succes.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.
Daarnaast werden, zeker in het verleden, de Moren gelijkgesteld aan negers. Iets wat ze ook deels waren, aangezien de moren niet de Marokkanen zijn zoals we de in Nederland veel kennen. De Moren waren een mengelmoes van Afrikaans (negroide), Berbers en Arabisch bloed.
Of wil je mij vertellen dat het kinderliedje "Moriaantje zo zwart als roet" is gebaseerd op de Marokkanen zoals we die hier kennen?![]()
En zie hier het schilderij van van twee moren geschilderd door dhr van Rijn in 1661.
[ afbeelding ]
Een paar jaar geleden had je van die Zweedse studentes en die gingen protesteren tegen zwarte pieten. Op zo'n moment dacht ik ook even, rot maar op, maar als je hun aanhang ziet lach je.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk houd ik gewoon de beleefdheidsregels in acht. Al zou ik me ook kunnen voorstellen tijdens een intocht een stel van die protestpieten wat 'hardere' woorden toe te spreken.
En welk punt probeer je nu precies te maken?quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:58 schreef Joker89 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nederland o Nederland lalalala.
Zucht wat een land.
Dat ik het met je eens ben maar ik vulde alvast de mogelijke reactie van een heleboel andere posters in. Simpel.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:13 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En welk punt probeer je nu precies te maken?
quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet direct. De toevoeging van de Zwarte Piet aan de traditie is waarschijnlijk deels gebaseerd op de Moren. Maar de uiteindelijke invulling van de rol (zwarte Piet als domme knechten van Sinterklaas, en Sinterklaas als wijze oude man) is sterk gebaseerd op het koloniale verleden. In veel gevallen werd er door de zwarte Pieten zelfs met een soort Surinaams accent gesproken.
Ach flikker op zeg, dat verzin je hier ter plekke! De pieten die ik zag als kind waren hollandse politiemannen! Ze hadden een accent jah, Haags!
Daarnaast werden, zeker in het verleden, de Moren gelijkgesteld aan negers. Iets wat ze ook deels waren, aangezien de moren niet de Marokkanen zijn zoals we de in Nederland veel kennen. De Moren waren een mengelmoes van Afrikaans (negroide), Berbers en Arabisch bloed.
Ik weet niks van moren of waar ze vandaan komen, interesseert me ook geen hol. Zwarte Piet was gewoon spannend omdat hij de roe had en de zak!
Of wil je mij vertellen dat het kinderliedje "Moriaantje zo zwart als roet" is gebaseerd op de Marokkanen zoals we die hier kennen?![]()
Moriaantje zo zwart als roet is geen sinterklaasliedje, wel bij de les blijven huh!
En zie hier het schilderij van van twee moren geschilderd door dhr van Rijn in 1661.
Jah En?![
afbeelding ]
Nee hoor, dat verzin ik niet ter plekke. Hetzelfde zou ik van jou kunnen zeggen. Wat ik overigens niet doe, aangezien ik het niet zo heel vreemd vind dat de rol van zwarte PIet op verschillende manieren wordt ingevuld.quote:Op zaterdag 26 november 2011 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ach flikker op zeg, dat verzin je hier ter plekke! De pieten die ik zag als kind waren hollandse politiemannen! Ze hadden een accent jah, Haags!
Mijn post was, zoals je ook had kunnen zien, een reactie op de post van Raptorix en in die post ging het over de Moren.quote:Ik weet niks van moren of waar ze vandaan komen, interesseert me ook geen hol. Zwarte Piet was gewoon spannend omdat hij de roe had en de zak!
[...]
Moriaantje zo zwart als roet is geen sinterklaasliedje, wel bij de les blijven huh!
[...]
Jah En?!
Maar over het suikerfeest en dan met name het slachten van de dieren wordt toch ook heel veel gediscussieerd? Sterker nog, er zijn ook wettelijke beperkingen en eisen gesteld aan het slachten.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:28 schreef Glazenmaker het volgende:
De traditie van dieren langzaam dood laten gorgelen in hun eigen bloed importeren is helemaal top, een zwart persoon dat cadeautjes en snoep uitdeelt dat is pas een probleem om over te klagen en aan toe te geven! En dan ook nog het kruis op de mijter!!!!!
Ik zie nooit kritiek op het suikerfeest, waar haal je dat vandaan? Wel is er ieder jaar weer, gezeur over zwarte Piet!quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:32 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Daarnaast heb ik al meerdere malen aangegeven dat het probleem dat sommigen hebben met de zwarte Piet uiteraard geen betrekking heeft op het uitdelen van cadeautjes en snoep. Net zomin als de kritiek op het suikerfeest betrekking heeft op het feit dat men gezellig en blij een feest viert na de periode van vasten.
Zie bijvoorbeeld: http://lmgtfy.com/?q=verbod+ritueel+slachtenquote:Op zondag 27 november 2011 00:01 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Ik zie nooit kritiek op het suikerfeest, waar haal je dat vandaan? Wel is er ieder jaar weer, gezeur over zwarte Piet!
Maar wanneer is iets gepush en wie bepaalt de grens?quote:Op zondag 27 november 2011 00:59 schreef Flow3r het volgende:
Wat ik niet begrijp; waarom altijd dat gepush?
Tradities veranderen vanzelf door de jaren heen,vroeger was zwarte Piet iemand om bang voor te zijn want als je niet lief was kreeg je de roe en moest je mee in de zak naar Spanje![]()
Inmiddels is Zwarte Piet een lieverd die snoep uitdeelt en grapjes maakt.
Door al dat gepush bijten mensen zich juist veel harder vast in hun eigen tradities, laat het vanzelf gebeuren, of niet maar stop met dat gedram over eeuwenoude tradities
Hoezeer ik ook moeite heb met de polder... So what?quote:Op zondag 27 november 2011 08:13 schreef Ringo het volgende:
Tja, het is idd een stukje achterlijke k-k-kultuur uit de polder. Daar hoef je elders niet mee aan te komen.
En natuurlijk is het ook heel normaal als die zwarte ganstahs een stel naakte blanke vrouwen degraderen tot hun bitches...quote:Op zondag 27 november 2011 09:40 schreef raptorix het volgende:
Waar zijn deze figuren trouwens wanneer er weer een gangsterclip op TV is waar geweld word verheerlijkt? Het lijkt me een stuk stigmatiserender wanneer je als neger in een kwaad daglicht word gestelt door een stelletje pseudo gangsters.
Meestal negerinnen in die clips hoor.quote:Op zondag 27 november 2011 09:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En natuurlijk is het ook heel normaal als die zwarte ganstahs een stel naakte blanke vrouwen degraderen tot hun bitches...
Racisme zit in de mens. Vooroordelen vaak. En vooroordelen zijn ook menselijk.quote:Op zondag 27 november 2011 09:53 schreef Shello het volgende:
Ben zelf opgegroeid met Sinterklaas vanaf m'n geboorte. Als een negroïde man, heb ik er altijd sarcastische grappen over gemaakt. Kan me voorstellen dat een zwarte, volwassen man die tevens wildvreemd is voor deze traditie, het beledigend zal vinden. Ben het er zelf niet mee eens. Het is anno 2011 en de mensheid is nog steeds bezig met racisme, wat ik nogal betreurenswaardig vind.
Rekening houden met minderheden is een fundament van democratie. Wees blij dat de westerse wereld de democratie serieus neemt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zeg ik. Westerse wereld moet altijd buigen voor minderheden.
Hoezo omstredenquote:Een paar jaar geleden bleek ook de mijter van Sinterklaas plotseling omstreden omdat er een christelijk kruis op staat.
Gemeenten willen kruisloze multicultimijter Sinterklaas
Zoals iemand al zei zijn dat doorgaans zwarte vrouwen, en in sommige gevallen inderdaad ook blanke vrouwen. Dit komt echter niet voor uit een racistisch gedachtengoed maar uit een seksistisch gedachtengoed en daar wordt wel degelijk heel veel over geklaagd, zowel vanuit de blanke als uit de zwarte gemeenschap.quote:Op zondag 27 november 2011 09:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En natuurlijk is het ook heel normaal als die zwarte ganstahs een stel naakte blanke vrouwen degraderen tot hun bitches...
Man waar heb je het over???quote:Op zondag 27 november 2011 10:03 schreef LXIV het volgende:
Afrika: http://www.worldstaruncut.com/uncut/38302
(waarschuwing: EXTREEM schokkend)
Nederland:
Zeg zelf maar welke zwarte piet je het liefste bent
Helemaal niks. Nada. Noppes.quote:Op zondag 27 november 2011 13:19 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Man waar heb je het over???
Wat hebben misstanden in Afrika te maken met (kritiek op) het Sinterklaasfeest?
Ik snap echt niet waarom sommige mensen hier zich geroepen voelen om enkele zwarten in Afrika en in de VS en hun issues aan te halen in verband met de discussie over de zwarte Piet... Wat hebben die zaken in hemelsnaam met elkaar te maken???![]()
![]()
Jawel. Meegenomen door de miljoenen nederlanders die in canada zijn gaan wonen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:16 schreef bijdehand het volgende:
Ik kan het me nog voorstellen dat in Canada zoiets gebeurt, daar is het namelijk geen traditie. Maar dan meteen hier aanpakken...
Ik vraag me af of er toen ook zoveel weerstand werd geboden toen in de 19e eeuw de duivel werd vervangen door de zwarte Piet...quote:Op zondag 27 november 2011 16:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Jawel. Meegenomen door de miljoenen nederlanders die in canada zijn gaan wonen.
Verder was piet heul geen neger maar een duivel
En dan is er natuurlijk de kerstboom. Kan natuurlijk ook niet, een boom vermoorden en later eventueel in de fik zetten omdat we een feestje willen vieren.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:10 schreef ietjefietje het volgende:
Nou dan mag Santa ook geen rendieren meer gebruiken voor zijn tocht door de lucht.....'t is toch je reinste dierenmishandeling!
Zouden alle blanken met een baard zich ook aangesproken voelen door Sinterklaas en de Kerstman....want die maken toch iemand met een baard volkomen belachelijk!
Ik zeg discriminatie!
Ssstttquote:Op zondag 27 november 2011 17:45 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En dan is er natuurlijk de kerstboom. Kan natuurlijk ook niet, een boom vermoorden en later eventueel in de fik zetten omdat we een feestje willen vieren.
Ik dacht al aan ultraviolette, infrarode en diarreekleurige Pieten.quote:Op zondag 27 november 2011 18:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ssstttbreng nu geen mensen op ideeen. Het gejank over de kerstboom komt als de Sint weer weg is, we zitten nu midden in de Zwarte, Witte, Rode, Gele, Groene Kleurloze Piet Mens-discussie
Weet je wat, laten we voortaan gewoon alle kritiek op zaken die voor bepaalde personen minder relevant zijn, bagatelliseren!quote:Op zondag 27 november 2011 17:45 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En dan is er natuurlijk de kerstboom. Kan natuurlijk ook niet, een boom vermoorden en later eventueel in de fik zetten omdat we een feestje willen vieren.
Als je geen reclame wil maken voor religie als atheist, dan moet je überhaupt geen Roomse bisschop gaan spelen...quote:Op zondag 27 november 2011 11:31 schreef Bluesdude het volgende:
Uit de Elsevier in de OP
[..]
Hoezo omstreden
Het (mijter te amsterdam) was niet omstreden, totdat rechtse doordrammers het omstreden ging maken.
Zover ik weet is er geen enkele gemeentebestuur in Nederland die zich druk maakt over wel of niet een kruis op de mijter van den Sint.
Over de bisschoppelijke mijtertraditie: in reallife wordt er vaker geen kruis op de mijter gezet dan wel. Daarom heeft het standbeeld van Sint Nicolaas in de Nicolaaskerk te Amsterdam geen kruis op de mijter. In reallife-historie is het helemaal niet bekend dat de echte Nicolaas zwarte knechten terroriseerde. Dat is een fantasie uit de 19 eeuw.
Maar als ik ooit de Sint ga spelen dan wil ik als atheist geen reclame maken voor religie.. dus dat kruis gaat eraf. En de pieten moeten ook petra's zijn van alle kleuren.
[ afbeelding ]
Deze Kelly als blonde Petra ?
Met roe en zweepje natuurlijk..
[ afbeelding ]
http://www.nicolaas-parochie.nl/nicolaaskerkamsterdam.html
Das waar de kerstman is dan beter. Ontdaan van slaven en christelijke symbolenquote:Op zondag 27 november 2011 19:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je geen reclame wil maken voor religie als atheist, dan moet je überhaupt geen Roomse bisschop gaan spelen...
De kerstman is een vieze commerciële vetzak.quote:Op zondag 27 november 2011 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Das waar de kerstman is dan beter. Ontdaan van slaven en christelijke symbolen
jajaja.. die amerikanen waren hun tijd ver vooruit
[ afbeelding ]
je ziet... deze seculiere pedo draagt zelf zijn zak.... hij schijnt wel dwergen gevangen te houden op de noordpool
Wat is er mis met commerciële vetzakken? Jezelf volstoppen en verrijken, veel paapser kan het niet.quote:
Ik gok dat die wel groter is dan de Nederlandse...quote:Op maandag 28 november 2011 09:27 schreef Nielsch het volgende:
Fuck de Afrikaanse gemeenschap in Canada zou ik zeggen...
wil je afrikanen te Canada neuken ?quote:Op maandag 28 november 2011 09:27 schreef Nielsch het volgende:
Fuck de Afrikaanse gemeenschap in Canada zou ik zeggen...
Dus? Is dat dan een reden om alles aan te passen? Dan kun je wel bezig blijven, ze leren maar om zaken in hun context te zien, daar leren ze alleen maar van. Daar kom je verder mee dan met alleen klagen en zeuren.quote:Op maandag 28 november 2011 10:04 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik gok dat die wel groter is dan de Nederlandse...
En het maakt niet uit hoe je het recht probeert te lullen, voor sommige mensen is het gewoon standaard racistisch. Als blanken hun gezicht schminken al, zelfs al zonder dat ze voor een 'machtige' blanke werken en knecht genoemd worden. Kun je nog zoveel doorzeveren over 'schoorsteenvegers' en 'roet', daar wordt niet meer naar geluisterd.
Stukje voortschrijdend inzicht is niets mis mee toch? Een kleine mea culpa; zo bedoelden we het niet, maar weet je, als jullie het echt zo kut vinden...quote:Op maandag 28 november 2011 19:25 schreef Arnold_fan het volgende:
Dus? Is dat dan een reden om alles aan te passen? Dan kun je wel bezig blijven, ze leren maar om zaken in hun context te zien, daar leren ze alleen maar van. Daar kom je verder mee dan met alleen klagen en zeuren.
Ja en hij gebruikt rendieren als slaven. Van deze dieren wordt het onmenselijke gevraagd. Het is wachten op een verbolgen Marianne Thieme die namens de PvdD kamervragen stelt over de overmatige westerse consumptie en het dierenleed.quote:Op zondag 27 november 2011 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
Das waar de kerstman is dan beter. Ontdaan van slaven en christelijke symbolen
jajaja.. die amerikanen waren hun tijd ver vooruit
[ afbeelding ]
je ziet... deze seculiere pedo draagt zelf zijn zak.... hij schijnt wel dwergen gevangen te houden op de noordpool
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |