niet in elke auto is datquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:00 schreef Roellie80 het volgende:
je lampen gaan vanzelf uit hoor, daar zou ik me niet druk over maken
In elke auto gaan ze na een tijdje vanzelf uit.quote:
ja zodra de accu leeg is wel jaquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:02 schreef mstx het volgende:
[..]
In elke auto gaan ze na een tijdje vanzelf uit.
Nou ik denk niet dat hij zo lang aan zal blijven maar ookal zou hij aanblijven, zou je auto niet meer starten omdat er niet genoeg stroom is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:17 schreef Hi_flyer het volgende:
60 AH accu->720WH, twee koplampen van 50 watt en twee achterlichten van 15 watt is 130 Watt. Dus na iets van vijf en een half uur is het op. Echter neemt de spanning van de accu af, dus gaan je lampen steeds minder fel branden en kost dat dus minder energie. Maar na 10 uur is het wel afgelopen....
Vragen lampen zoveel meer dan bijvoorbeeld radio?quote:
Waarschijnlijk niet, als je accu echt leeg is...quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
Werkt niet altijd even goed, als de accu echt uitgeput is kan je daar nog best wel moeite mee hebben...quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:28 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Vragen lampen zoveel meer dan bijvoorbeeld radio?
Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.
Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.
Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
Als je stilstaat, dan probeer je je voorwielen te draaien terwijl er een groot rubber oppervlak contact met de straat maakt, met het gewicht van de motor erbovenop. Dat kost veel kracht. Naarmate je auto sneller rijdt, zorgt het rollen van je wielen wel dat dit wat soepeler gaat, vandaar dat in moderne auto's de stuurbekrachtiging afneemt naarmate je sneller rijdt, zodat je gevoel van de weg niet verdwijnt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
komt omdat je auto een stuurbekrachtigings motor heeft en die word aangedreven door bepaalde druk of electra. waarvoor de motor moet lopen dus ..quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
[..]
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
mijn ervaring is dat wanneer de accu helemaal leeg is, je hem onmogelijk aankrijgt zonder acculader/voedingkje/startkabels.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.
Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.
Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
motor heeft wel elektriciteit nodig om te lopen voor de ontsteking en brandstoftoever en inspuiting.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:37 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.
Gelukkig niet heel hardquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |