abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104730978
Sinds een paar maanden heb ik thuis telkens weer gore wormpjes oid in mijn (goed afgesloten) potten muesli, rijst, graan, zonneboempitjes, quinoa, meel etc zitten.

Door het glas heen zie je een soort van wormpjes (het lijken eigenlijk net maden die je gebruikt voor het vissen, maar dan de helft tot 2/3e kleiner) in. Vaak zijn ze al dood en hebben ze bovenin de pot een soort van web (het lijkt wel wat op spinrag) gemaakt. :r

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee waar die klerebeesten vandaan komen, laat staan hoe ze tot ontwikkeling komen in een luchtafgesloten fles of pot. Ik heb ze onder andere gevonden in hermetisch afgesloten weckflessen, tupperwarebakjes en schoongemaakte (en met ander spul gevulde) oude Hak-potten.

Heeft iemand een idee wat voor beesten dit kunnen zijn en, belangrijker nog, hoe ik er af kan komen? Ik vind het bijzonder ranzig dat ik elke keer als er gegeten wordt eerst moet kijken of er geen gore beesten in mijn eten zitten. Daarnaast is het zonde om hele pakken weg te gooien steeds..

Help. ;(
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_104731064
motjes?
pi_104731119
Sneller door je spullen heengaan want die beestjes komen er in als dat soort waren te lang staan....ja eigen ervaring en ja, ook afgesloten potten. :') Gewoon weggooien, potten goed schoonmaken en dan kleinere verpakkingen kopen en/of sneller gebruiken.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_104731310
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:50 schreef drunk_on_shadows het volgende:
motjes?
Geen idee, dat zou kunnen. Zitten die in die voedingswaren?
pi_104731367
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:51 schreef trovey het volgende:
Sneller door je spullen heengaan want die beestjes komen er in als dat soort waren te lang staan....ja eigen ervaring en ja, ook afgesloten potten. :') Gewoon weggooien, potten goed schoonmaken en dan kleinere verpakkingen kopen en/of sneller gebruiken.
Maar waar komen die krengen vandaan? En is er echt niks tegen te doen? Ik vind het wel fijn om een redelijk ruim assortiment aan granen, meel, pitten, zaden etc. te hebben staan, omdat ik redelijk gevarieerd eet en kook. Er snel doorheen gaan lukt moeilijk met alleen ik en mijn vriendin. :P
pi_104731401
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:55 schreef Skv het volgende:

[..]

Geen idee, dat zou kunnen. Zitten die in die voedingswaren?
Torretjes, motjes...ligt er maar net aan welk voedingsmiddel je hebt.
Optimist tot in de kist
  woensdag 23 november 2011 @ 19:57:32 #7
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_104731456
Vlees in je rijst!

Maar zaten die dingen er al niet in toen je dat pak kocht?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_104731547
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:56 schreef Skv het volgende:

[..]

Maar waar komen die krengen vandaan? En is er echt niks tegen te doen? Ik vind het wel fijn om een redelijk ruim assortiment aan granen, meel, pitten, zaden etc. te hebben staan, omdat ik redelijk gevarieerd eet en kook. Er snel doorheen gaan lukt moeilijk met alleen ik en mijn vriendin. :P
Nee, doe je niets aan...althans niet zonder dat de fabrikant hoogstwaarschijnlijk middelen moet gaan gebruiken die jij niet in je voedsel wilt hebben. ;) Enige wat helpt is toch maar minder voorraad hebben of je verlies nemen en regelmatig spullen weggooien (en dat is jammer voor je portemonee en het milieu).
Optimist tot in de kist
  woensdag 23 november 2011 @ 20:04:00 #9
97111 ukga
Siewosie baas
  woensdag 23 november 2011 @ 20:04:11 #10
97111 ukga
Siewosie baas
pi_104731844
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:57 schreef Biogarde het volgende:
Vlees in je rijst!

Als het bij zo veel producten het geval is dan vraag ik mij af waar TS zijn voedingswaren koopt. :{
pi_104732021
Graanklander. Succes ermee ts
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_104732278
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:57 schreef Biogarde het volgende:
Vlees in je rijst!

Lijkt me niet, het is nu al een keer of tien voorgekomen. De ene keer bij een bakje zonnebloempitten van de Appie, dan weer bij Quinoa van de natuurwinkel, dan weer bij muesli..
pi_104732384
Kijk hier eens:
http://www.rentokil.be/on(...)dinsecten/index.html

PS. Biologische producten hebben dit dus sneller..
Whatever...
pi_104732411
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Graanklander. Succes ermee ts
Ik kan nergens een foto vinden van de wormpjes die daar bij horen. Heb die kevers iig nog nooit gezien.
pi_104732422
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:14 schreef Spanky78 het volgende:
Kijk hier eens:
http://www.rentokil.be/on(...)dinsecten/index.html

PS. Biologische producten hebben dit dus sneller..
We eten wel redelijk vaak biologisch ja..
pi_104732429
Je spullen zo koel/koud en droog mogelijk bewaren.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_104732592
Overigens flapperden hier wel eens kleine motjes (of iets wat daar op leek) rond. Ik mepte ze altijd maar zo snel mogelijk dood. Kunnen motjes (of beesten die daar op lijken) ook in zaden en granen ontpoppen? Ik heb hier in huis nog nooit een kever gezien.
  woensdag 23 november 2011 @ 22:43:57 #19
356012 Aleandra
It's just a name !!
pi_104742590
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:18 schreef Skv het volgende:
Overigens flapperden hier wel eens kleine motjes (of iets wat daar op leek) rond. Ik mepte ze altijd maar zo snel mogelijk dood. Kunnen motjes (of beesten die daar op lijken) ook in zaden en granen ontpoppen? Ik heb hier in huis nog nooit een kever gezien.
Nou die motjes dat zijn dus de larfjes die volwassen zijn geworden. Wss meelmotjes.
Kijk je voorraad voedsel(vooral meel en rijstproducten) maar eens na op houdbaarheid. Misschien is er een pakje achter een lade of zo gevallen.
Ik heb het zelf wel eens gehad in een pakje lasagnebladen en met een sierkrans die aan de muur hing waar potpourie, gedroogde zaden en ook doppinda's in verwerkt waren. Bij nadere inspectie leek die krans wel te leven. Yaghh :r

Heb je de oorsprong gevonden radicaal de deur uit kiepen.
Succes met zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aleandra op 23-11-2011 23:12:01 (extra aanvulling) ]
  woensdag 23 november 2011 @ 23:08:59 #20
356012 Aleandra
It's just a name !!
pi_104743986
Oja en het maakt niet uit of de verpakking open is of nog hermetisch afgesloten maar over de datum. En kom je die zijdeachtige rag tegen dan is het al aangetast dus gewoon weggooien die hap, worm of geen worm gezien.

Het is nu effe een hele klus maar het ruimt lekker op en eet een stuk smakelijker :Y
pi_104744259
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 23:08 schreef Aleandra het volgende:
Oja en het maakt niet uit of de verpakking open is of nog hermetisch afgesloten maar over de datum. En kom je die zijdeachtige rag tegen dan is het al aangetast dus gewoon weggooien die hap, worm of geen worm gezien.

Het is nu effe een hele klus maar het ruimt lekker op en eet een stuk smakelijker :Y
Zeg je nou dat als je de bron hebt gevonden, ze niet meer terugkomen? Of blijven ze altijd wel terugkomen als je spul te lang laat staan? Ik bewaar pakken van granen etc. nooit, gooi het altijd in afgesloten bakjes zodat ik het kan gebruiken wanneer nodig. -O-
  woensdag 23 november 2011 @ 23:32:02 #22
356012 Aleandra
It's just a name !!
pi_104744994
Ligt er niet ergens een pak etenswaar wat ergens achter gevallen is.
Bij mij was een afgesloten zak lasagnebladen wat onder een la in een keukenkastje was geschoven een van de boosdoeners. Heb mijn hele keuken overhoop gehaald eer ik het kreng gevonden had. Halve zak met levensmiddelen weggekiept want dat over de datum gaan, gaat toch sneller dan verwacht. Zeker die dingen uit een kerstpakket blijven nogal eens ongebruikt en lang in een kastje staan.
En een andere keer een sierkrans aan de muur. Had ik helemaal niet verwacht dat.
Misschien ergens een ventilatieopening waar een muis of vogel iets ingesleept kan hebben?
  woensdag 23 november 2011 @ 23:32:31 #23
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_104745019
Zou je niet gewoon alles wat je hebt staan aan muesli etc gewoon beter de afvalbak in pleuren?

(oh oh, krijg ik vast trammelant van de TS die het 'weggooicultuur' topic heeft aangemaakt)

Hoe lang bewaar je je zaden, muesli etc? Hebben we het hier over dagen, weken, 1 maand? Meer?
pi_104745440
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 23:32 schreef RickoKun het volgende:
Zou je niet gewoon alles wat je hebt staan aan muesli etc gewoon beter de afvalbak in pleuren?

(oh oh, krijg ik vast trammelant van de TS die het 'weggooicultuur' topic heeft aangemaakt)

Hoe lang bewaar je je zaden, muesli etc? Hebben we het hier over dagen, weken, 1 maand? Meer?
Het meeste spul wat redelijk gebruikelijk is (muesli, gangbare granen zoals rijst) een week ofzo, sommige dingen (quinoa, grote verpakking zonnebloempitjes etc) 1 á 2 maanden.
Alles wegpleuren is wel een optie, maar het meeste spul zitten geen beestjes in. Daar komt bij dat het zoveel is dat het dan wel erg duur wordt om alles te vervangen. Een grote plank van de keuken vol (denk 15 á 20 potjes en bakjes).

Je opmerking over weggooicultuur kan ik niet helemaal plaatsen. :P
  woensdag 23 november 2011 @ 23:46:00 #25
356012 Aleandra
It's just a name !!
pi_104745603
Voedsel wat besmet is met schimmel of ongedierte is gewoon ranzig.
Hij zal er geen bezwaar tegen hebben als hij een keer zijn tanden in een hap muesli met worm gezet heeft. Dat wil je echt niet meemaken
Dit heeft dus niet echt veel te maken met 'weggooicultuur' maar is gewoon gezond.
  woensdag 23 november 2011 @ 23:48:30 #26
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_104745716
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:43 schreef Aleandra het volgende:

[..]

Nou die motjes dat zijn dus de larfjes die volwassen zijn geworden. Wss meelmotjes.
Kijk je voorraad voedsel(vooral meel en rijstproducten) maar eens na op houdbaarheid. Misschien is er een pakje achter een lade of zo gevallen.
Ik heb het zelf wel eens gehad in een pakje lasagnebladen en met een sierkrans die aan de muur hing waar potpourie, gedroogde zaden en ook doppinda's in verwerkt waren. Bij nadere inspectie leek die krans wel te leven. Yaghh :r

Heb je de oorsprong gevonden radicaal de deur uit kiepen.
Succes met zoeken.
Meelmotten denk ik ook. Maken inderdaad spinragjes. Had ze ook in mijn vogelzaad zitten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indische_meelmot
This isn't even my final form.
  woensdag 23 november 2011 @ 23:49:02 #27
356012 Aleandra
It's just a name !!
pi_104745734
Je hoeft ook niet alles weg te gooien. Begin met controleren van de meelproducten die openstaan. En hou die rag maar in de gaten.
  woensdag 23 november 2011 @ 23:53:17 #28
356012 Aleandra
It's just a name !!
pi_104745903
Ai heb het linkje hierboven even aangeklikt. Jij gaat je niet vervelen. Wordt denk ik toch met een vuilniszak de keuken uitmesten en flink poetsen.
pi_104746598
Ja. Het zijn die meelmotten! :r
pi_104746616
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 23:48 schreef Levolution het volgende:

[..]

Meelmotten denk ik ook. Maken inderdaad spinragjes. Had ze ook in mijn vogelzaad zitten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indische_meelmot
Dat wordt de voorraad langzaam interen en dan met azijn de boel schoonmaken. Zal morgen een paar flessen schoonmaakazijn kopen. ;(
  donderdag 24 november 2011 @ 00:17:26 #31
356012 Aleandra
It's just a name !!
pi_104746810
Nou effe doorbijten en dan heb jij weer een schoon en insectloos keukentje.
Komt allemaal goed ^O^
pi_104747453
Bedankt voor de hulp in ieder geval. Mochten er nog meer tips (ervaringsexperts) zijn, dan hoor ik deze graag. Ik zal ook nog wel even updaten als er wat te melden is. 8-)
pi_104748257
Die beesten kun je gewoon opeten oor.
pi_108115254
Ik herken het probleem. Het zijn inderdaad meelmotten. Ik had opeens ook last van motjes in mijn keuken. Bleek een grote bak gedroogde groente te zijn (voor hondenvoer), zat helemaal vol!
Daarna alles gecontroleerd: rijst, allerlei meelsoorten, muesli, granen etc. Ik kwam het in veel pakken tegen, ook al waren ze heel goed afgesloten. Ook in een klein pakje zonnebloempitten, sesamzaadjes etc
Alles weggegooid en goed schoon gemaakt. Maar..... het blijft een zwakke plek: ik kan nu werkelijk niets meer een tijdje min of meer geopend laten staan, heb die beestjes al weer snel terug. Gisteren dus weer: in de muesli en een groot pak zilvervliesrijst (de vogels eten er nu buiten smakelijk van...)
Ik zal eens met azijn in de weer gaan. Vind het wel heel vervelend dat ik geen 'vooraadje' maar kan aanleggen. ik kook heel gevarieerd, dus heb altijd veel verschillende spullen in huis (bv paneer meel, gierst, rijst, couscous, havermout, muesli, cruesli, meel, bloem etc.)
pi_108116145
Das klote...
Ik heb op zich ook veel van dat spul in het voren liggen, en nog nooit na gekeken :D

Dus zal er ondertussen al wel 100den ophebben :Y)
pi_108117335
Het is opgelost.

Ik ben verhuist. :7
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:49:09 #37
202546 Baszh
The Dude abides
pi_108118364
Waarom uitstellen tot morgen als je het overmorgen nog kunt doen?
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:50:05 #38
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_108118399
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:10 schreef Skv het volgende:
Het is opgelost.

RIP aan de nieuwe bewoners
:'(
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:34:25 #39
356012 Aleandra
It's just a name !!
pi_108121367
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 15:10 schreef Skv het volgende:
Het is opgelost.

_O- Ja dat is ook een oplossing.

Tenzij je de oorzaak ook meegenomen hebt.
pi_108121728
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:34 schreef Aleandra het volgende:

[..]

_O- Ja dat is ook een oplossing.

Tenzij je de oorzaak ook meegenomen hebt.
Doos vol bakspullen e.d. :D
Er zaten 2 motten.... hmf... :P
pi_111342781
brrrr... had ik dit topic maar nooit gevonden :( nu durf ik de komende tijd geen museli ed meer te eten voordat ik alle stukje heb bekeken. heb altijd gevonden dat rijst er soms uit ziet als maden... :Y)
pi_111342938
Hoe komen die lui in afgesloten potten dan?
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:11:41 #43
67670 Skv
Cynist.
pi_111343299
Dat weet niemand. :r
pi_111387379
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:11 schreef Skv het volgende:
Dat weet niemand. :r
Ze reizen al mee als je de spullen koop maar dan in ei-vorm. >:)

Zelf de grootste vegetarier eet nooit vegetarisch. :P
Optimist tot in de kist
pi_111398671
Als je een pot luchtdicht afsluit, dan komen die beesten er toch met geen mogelijkheid in zou je zeggen?
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:31:54 #46
342182 GZ1000
Is geen C1000.
pi_111398788
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 22:29 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Als je een pot luchtdicht afsluit, dan komen die beesten er toch met geen mogelijkheid in zou je zeggen?
Tenzij die dingen er al in zitten voor je de pot luchtdicht afsluit. Door eieren en dergelijke die je niet zo snel ziet. ;)
Een wijs man stelde ooit 'vrouwen zijn het zwakkere geslacht. De vrouw is per definitie minderwaardig aan de man en vrouwen dienen derhalve een ondergeschikte rol in de samenleving te vervullen.'
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:37:32 #47
342182 GZ1000
Is geen C1000.
pi_111399088
Is het niet een idee om rijst, meel, pasta, kruiden en zulk spul in de vriezer te bewaren?
In de vriezer kunnen die beestjes niet leven en zolang er geen water tussen je spullen in zit zal het niet 1 groot ijsblok worden.
Neemt misschien wel wat ruimte in beslag in je vriezer.
Een wijs man stelde ooit 'vrouwen zijn het zwakkere geslacht. De vrouw is per definitie minderwaardig aan de man en vrouwen dienen derhalve een ondergeschikte rol in de samenleving te vervullen.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')