abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104688688
Ik zie nu al een paar maanden lang 's avonds een ster die groter en helderder is dan de andere sterren. Hij staat in oostelijke richting.

Hij fonkelt niet, dus ik denk daarom dat het geen ster maar een planeet is. Ik kan maar één planeet bedenken die zo helder aan de hemel kan staan en dat is Venus. Klopt dit ook?
  dinsdag 22 november 2011 @ 20:07:03 #2
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_104688743
de pool-ster ?

hehe, een pool zijn sterretje :')

nee ik zou het ook niet weten, dus derhalve TVP
pi_104688978
Jupiter staat in het zuid oosten, is goed te zien....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 22 november 2011 @ 20:18:24 #4
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_104689418
die van gordon is altijd iets groter dan gemiddeld
pi_104689518
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 november 2011 20:06 schreef Pulzzar het volgende:
Ik kan maar één planeet bedenken die zo helder aan de hemel kan staan en dat is Venus. Klopt dit ook?
Venus staat onder de horizon, en is dus niet te zien. Zeer waarschijnlijk zie jij idd Jupiter staan.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_104689559
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 20:11 schreef The_stranger het volgende:
Jupiter staat in het zuid oosten, is goed te zien....
Dan moet het Jupiter zijn. Maar ik dacht dat die planeet te zien is als een 'gewone ster' en niet als zo'n helder object.

Daarom dacht ik dat er maar één planeet overblijft die zo helder kan schijnen. Mars weerkaatst denk ik te weinig licht en is ook klein.
pi_104689601
Jupiter is al een aantal weken erg goed te zien aan de rechterkant van de maan.
pi_104690235
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 20:18 schreef Keith_Bakker het volgende:
die van gordon is altijd iets groter dan gemiddeld
Die van Gordon is geen ster maar een volle maan.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_104690640
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 20:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Die van Gordon is geen ster maar een volle maan.
fout, dat is een bruine superreus.
pi_104691036
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 november 2011 20:06 schreef Pulzzar het volgende:
Hij fonkelt niet, dus ik denk daarom dat het geen ster maar een planeet is. Ik kan maar één planeet bedenken die zo helder aan de hemel kan staan en dat is Venus. Klopt dit ook?
Het is Jupiter, daar waren we al ongeveer uit geloof ik ;)

Maar ik heb het me zelf ook afgevraagd even geleden, en toen was mijn conclusie dat het Venus niet kon zijn. Venus staat tussen de aarde en de zon in, dus als je die aan de hemel zou kunnen zien is het ergens in de buurt van de zon. Begin van de avond in het westen, 's ochtends vroeg in het oosten.
En dat is in dit geval volgens mij totaal niet het geval. Mars is de rode planeet, zo rood dat dat echt wel opgevallen zou zijn, blijft eigenlijk maar 1 echt alternatief over: Jupiter! ^O^
pi_104691268
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2011 20:07 schreef lipjes het volgende:
de pool-ster ?
Als ik het goed heb, kan je de Poolster op de volgende manier vinden.

De Grote Beer is het hele jaar door aan de sterrenhemel te zien. Dit sterrenbeeld heeft de vorm van een 'steelpan'.

Je ziet twee sterren aan de zijkant van de 'steelpan'. Door die twee sterren trek je een denkbeeldige lijn naar boven die 5× langer is dan de afstand tussen die twee sterren. De ster die je dan tegenkomt, is de Poolster.

Trek je vanaf de Poolster een denkbeeldige lijn naar de horizon, dan weet je ook waar het noorden is.
pi_104704160
Jupiter kan (oa planeten dus) helderder te zien zijn dan Sirius (helderste ster). Zie de tabel op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnitude
gr gr
pi_104883336
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_104905299
Met een verrekijker kan je de manen van Jupiter zien. :Y
  Donald Duck held zondag 27 november 2011 @ 23:31:17 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_104905424
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 20:47 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Als ik het goed heb, kan je de Poolster op de volgende manier vinden.

[ afbeelding ]

De Grote Beer is het hele jaar door aan de sterrenhemel te zien. Dit sterrenbeeld heeft de vorm van een 'steelpan'.

Je ziet twee sterren aan de zijkant van de 'steelpan'. Door die twee sterren trek je een denkbeeldige lijn naar boven die 5× langer is dan de afstand tussen die twee sterren. De ster die je dan tegenkomt, is de Poolster.

Trek je vanaf de Poolster een denkbeeldige lijn naar de horizon, dan weet je ook waar het noorden is.
Is die foto bewerkt om de sterren van Grote Beer extra te laten opvallen?
Ik probeer wel eens sterrenbeelden aan de hemel te herkennen, maar in die wirwar van lichtpuntjes kan ik er nooit een echt zien opvallen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_104911573
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 23:31 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Is die foto bewerkt om de sterren van Grote Beer extra te laten opvallen?
Ik probeer wel eens sterrenbeelden aan de hemel te herkennen, maar in die wirwar van lichtpuntjes kan ik er nooit een echt zien opvallen.
Ik denk gewoon een lange sluitertijd.

Met een beetje training is het wel makkelijk om een aantal duideijke sterrenbeelden te herkennen, maar dan gaat het beter als het niet al te helder is, omdat je anders idd door de bomen het bos niet meer ziet.

Rond deze tijd, als je rond 9 uur naar de sterren kijkt, moet het steelpannetje in het noorden duidelijk opvallen.

Verder komt Orion dan op in het oosten, die is ook makkelijk te herkennen.

En recht boven je staat cassiopeia (W-vorm)

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwoerd op 28-11-2011 08:23:50 ]
Цой жив
pi_104913092
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 23:28 schreef KoningStoma het volgende:
Met een verrekijker kan je de manen van Jupiter zien. :Y
vannacht voor het eerst de manen van jupiter gezien met een verrekijker, cool ! 8-)
pi_104960620
http://www.google.com/mobile/skymap/

Als je een smartphone hebt, is er ook voor iPhone, volgens mij. Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd, dan is het makkelijk om die app er even bij te pakken en het op te zoeken.
pi_104971032
De aanname dat een lichtpuntje in de lucht die niet fonkelt een planeet moet zijn klopt trouwens niet. Dat fonkelen wordt veroorzaakt door onze eigen atmosfeer dus maakt het niet uit waar het licht vandaan komt.

Je kan planeten ook vaak herkennen omdat ze als enige vaste lichtpuntjes in de lucht zich verplaatsen t.o.v de sterren. Mars en Venus kan je ook vaak heel helder zien. Afhankelijk van de positie en tijd natuurlijk
  dinsdag 29 november 2011 @ 17:05:41 #20
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104972705
En als je goed kijkt zie je dat planeten kleine bolletjes zijn, sterren zijn echt lichtpuntjes omdat ze zoveel verder weg zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')