abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 april 2012 @ 12:02:53 #211
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110525966
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:44 schreef Luna3 het volgende:

Tsja, een oog is misschien een beetje vreemd, maar wat is feitelijk het verschil met een lever die ze lossnijden en eruit leggen?

Ik geef er niet zoveel om dat ze m'n lever eruit halen, maar m'n ogen zijn toch iets speciaals, hebben meer waarde voor mij. En ook omdat ze nooit voor levensreddende operaties gebruikt worden, alleen om mensen beter te laten zien. Misschien wijzig ik het dus nog dat ze m'n ogen erin moeten laten zitten :). 't is verder gewoon iets psychologisch, kan het lastig uitleggen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 19 april 2012 @ 12:04:25 #212
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110526007
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:52 schreef ondeugend het volgende:
Over aktieve donorregistratie en vergeten...

Als je niet wilt vergeet je het echt niet gauw. Mocht dat wel gebeuren dan kan je je laten uitschrijven.
Ik ben zeer voor dat systeem dus.

Het gaat er mij ook meer om dat mensen die geen bewuste keus ervoor gemaakt hebben hun lichamelijke integriteit aan wordt getast. Dat vind ik niet kunnen. Of dat nou kwam doordat ze het vergeten waren of dat ze het echt niet wilden (of doordat ze bijv. syndroom van down hebben en er gewoon niet over na kúnnen denken).
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 19 april 2012 @ 12:19:04 #213
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110526454
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:04 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het gaat er mij ook meer om dat mensen die geen bewuste keus ervoor gemaakt hebben hun lichamelijke integriteit aan wordt getast. Dat vind ik niet kunnen. Of dat nou kwam doordat ze het vergeten waren of dat ze het echt niet wilden (of doordat ze bijv. syndroom van down hebben en er gewoon niet over na kúnnen denken).
Ik denk juist dat je met ADR mensen dwingt er over na te denken... mensen zijn misschien wel veel beter geinformeerd daardoor dan nu. Of het nu een nee of een ja is. Je haalt twijfels er mee weg.

De politiek treuzelt te lang met een doortastende maatregel. Men dacht het met extra campagnes het aantal donoren wel op te schroeven. Volgens mij is enige weken geleden gebleken dat het geen enkel resultaat heeft opgeleverd, sterker nog er zijn meer organen tekort dan ooit.

Het is echt tijd.

Op een of andere manier denk ik trouwens dat wilsonbekwamen uitgezonderd worden. Zo niet dan zou dat moeten idd. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 19 april 2012 @ 12:45:08 #214
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110527333
  donderdag 19 april 2012 @ 12:59:00 #215
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110527777
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:19 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Ik denk juist dat je met ADR mensen dwingt er over na te denken... mensen zijn misschien wel veel beter geinformeerd daardoor dan nu. Of het nu een nee of een ja is. Je haalt twijfels er mee weg.
Het moet een bewuste keuze zijn om het wel te doen! Een zwerver of kluizenaar krijgt nooit iets mee van actieve orgaandonatie maar als hij hersendood in een ziekenhuis ligt dan snijden ze toch zijn organen eruit.
Dát vind ik echt niet kunnen. Je kunt niet voor iemand anders bepalen dat ie orgaandonor is. En ja, dat zullen uitzonderingen zijn. Maar die uitzonderingen zijn voor mij belangrijk genoeg om geen actieve orgaandonatie supporter te zijn.
Een gedicht over Maanvis
pi_110527990
Als zwerver of junk heb je bij leven al niet echt keuzes gemaakt heh.

En ik ben er van overtuigd dat er genoeg mensen met syndroom van down wel weten wat doneren is. Ik vind deze mensen juist niet wilsonbekwaam; ze kunnen als geen ander uiten en zeggen wat ze wel en niet willen, omdat ze die schaamte niet kennen en juist heel erg oprecht, open en eerlijk zijn. Maar dat denk ik.

En als een kluizenaar of zwerver dan dood gaat..die heeft vast ook niet aangegeven bij de begrafenisonderneming of familieleden of hij begraven of gecremeerd wil worden.

Die keuze moet dan ook voor hem worden gemaakt door anderen. Dan wordt ie verbrand of opgevreten door wormen....kun je beter organen weggeven aan hen die het nodig hebben. Of hij nou iets heeft aangegeven of niet, keuzes moet men dan toch maken!!
  donderdag 19 april 2012 @ 13:08:12 #217
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110528149
Daar verschillen wij dus van mening, ik vind niet dat je in iemand kunt gaan snijden zonder dat diegene daar toestemming voor heeft gegeven of iig wist dat ie de keuze had om het niet te doen. Een zwerver of kluizenaar is geen homp vlees waar we zomaar in kunnen gaan snijden zoals in de 2e wereldoorlog op chinezen door japanners werd gedaan.
Er zijn wel systemen te bedenken waar ik wel voor actieve orgaandonatie zou zijn.
Bijv. bij het ophalen van het paspoort meteen een donatiebrief meegeven en daarbij duidelijk zeggen dat als ie die niet terugstuurt binnen een half jaar dat ie dan automatisch orgaandonor is. Hij zal dan nog wel een paar keer gebeld moeten worden met waarschuwingen dat ie dan en dan automatisch orgaandonor wordt.
Een gedicht over Maanvis
pi_110528221
als je als zwerver of junk doodgaat ben je waarschijnlijk of geen natuurlijke dood gestorven of je hebt je eigen lichaam finaal naar de kloten geholpen.
Het lijkt mij dat de organen van een alcoholist niet erg geschikt zijn voor de doodzieke mensen die een transplantatie nodig hebben.
  donderdag 19 april 2012 @ 13:12:50 #219
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110528314
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:10 schreef computergirl het volgende:
als je als zwerver of junk doodgaat ben je waarschijnlijk of geen natuurlijke dood gestorven of je hebt je eigen lichaam finaal naar de kloten geholpen.
Het lijkt mij dat de organen van een alcoholist niet erg geschikt zijn voor de doodzieke mensen die een transplantatie nodig hebben.
Da's erg kortzichtig. Genoeg zwervers die niet aan de drugs zijn. Het zijn ook wel eens normale mensen zoals jij en ik. Oh, en met de hoornvliezen van alcoholisten lijkt me niets mis (tenzij hun ogen beschadigd zijn door het drinken).
Een gedicht over Maanvis
  donderdag 19 april 2012 @ 13:15:06 #220
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110528398
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het moet een bewuste keuze zijn om het wel te doen! Een zwerver of kluizenaar krijgt nooit iets mee van actieve orgaandonatie maar als hij hersendood in een ziekenhuis ligt dan snijden ze toch zijn organen eruit.
Dát vind ik echt niet kunnen. Je kunt niet voor iemand anders bepalen dat ie orgaandonor is. En ja, dat zullen uitzonderingen zijn. Maar die uitzonderingen zijn voor mij belangrijk genoeg om geen actieve orgaandonatie supporter te zijn.
Door ADR wordt het juist een bewuste keuze om donor te worden of NIET te worden.

Wel of niet maakt niet uit...dat men er over nadenkt wel. Te veel mensen willen eigenlijk wel maar schuiven het voor zich uit. Mede daardoor sterven er mensen... En niet tien. Dat moet gewoon anders.
pi_110528703
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:12 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Da's erg kortzichtig. Genoeg zwervers die niet aan de drugs zijn. Het zijn ook wel eens normale mensen zoals jij en ik. Oh, en met de hoornvliezen van alcoholisten lijkt me niets mis (tenzij hun ogen beschadigd zijn door het drinken).
Ik schreef 'zwerver OF junk' ik beweer dus niet dat alle zwervers aan de drugs zijn.

Met hoornvliezen worden geen mensenlevens gered, dus dat is nogal een flauw argument.
  donderdag 19 april 2012 @ 13:24:20 #222
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110528763
Een zwerver kan natuurlijk ook aangereden zijn en een prima donor blijken te zijn. Veel organen komen van verkeersslachtoffers.

Het paspoort systeem van maanvis is wel een goede maar vind ik niet veel verschillen van ADR zelf
  donderdag 19 april 2012 @ 14:32:59 #223
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110531715
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:24 schreef ondeugend het volgende:
Een zwerver kan natuurlijk ook aangereden zijn en een prima donor blijken te zijn. Veel organen komen van verkeersslachtoffers.

Het paspoort systeem van maanvis is wel een goede maar vind ik niet veel verschillen van ADR zelf
Ik wil gewoon voorkomen dat er ongewild in mensen gesneden wordt, dat gaat tegen alles in waar ik voor sta :).
Een gedicht over Maanvis
pi_110532123
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik geef er niet zoveel om dat ze m'n lever eruit halen, maar m'n ogen zijn toch iets speciaals, hebben meer waarde voor mij. En ook omdat ze nooit voor levensreddende operaties gebruikt worden, alleen om mensen beter te laten zien. Misschien wijzig ik het dus nog dat ze m'n ogen erin moeten laten zitten :). 't is verder gewoon iets psychologisch, kan het lastig uitleggen.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een (variatie op) hoornvliestranspantatie ook erg fijn is als je een chronisch kwetsbaar hoornvlies hebt. Het verschil tussen pijnvrij rondlopen of overgevoelig zijn voor de zon, niet tegen fel licht kunnen, continue corticosteroďden gebruiken om de beschadiging in te dammen, slecht slapen door de overgevoeligheid en meerdere malen per dag de tranen over je wangen hebben stromen is best wel groot.

Absoluut niet levensreddend, wel duidelijk levenskwaliteitverhogend. O+
En van mij mogen ze als dank dan ook alles hebben, inclusief het viermaandelijkse halve litertje bloed. ^O^ Omdat ik een variatie op het hoornvlies heb ontvangen mag ik nog donor zijn.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_110532366
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:08 schreef Maanvis het volgende:
Daar verschillen wij dus van mening, ik vind niet dat je in iemand kunt gaan snijden zonder dat diegene daar toestemming voor heeft gegeven of iig wist dat ie de keuze had om het niet te doen. Een zwerver of kluizenaar is geen homp vlees waar we zomaar in kunnen gaan snijden zoals in de 2e wereldoorlog op chinezen door japanners werd gedaan.
Er zijn wel systemen te bedenken waar ik wel voor actieve orgaandonatie zou zijn.
Bijv. bij het ophalen van het paspoort meteen een donatiebrief meegeven en daarbij duidelijk zeggen dat als ie die niet terugstuurt binnen een half jaar dat ie dan automatisch orgaandonor is. Hij zal dan nog wel een paar keer gebeld moeten worden met waarschuwingen dat ie dan en dan automatisch orgaandonor wordt.
Ja hallo!! In de tweede wereld oorlog en de Japanners en chinezen deden dat bij levende mensen; nogal een verschil!!! Of ze hadden ze eerst zelf gedood; ook nogal een verschil!!!

Dus, wacht ff; je mag na iemand z'n dood niet zonder toestemming in hem gaan snijden, (omdat ie de ADR niet heeft meegekregen) maar je mag hem wel verbranden of in de modder dumpen. Ik snap dat niet.

En dat je het voor jezelf niet wilt, dat snap ik goed. Maar dan kun je dus weigeren. Dat jij je sterk maakt om dit voor anderen niet te willen, (die ook kunnen weigeren) there you lost me...

En de groep die de mogelijkheid tot weigeren heeft gemist, (jij zegt zwervers en junks en verstandsonbekwamen) is wel zo klein, dat het best lullig is dat door deze kleine groep een heel land er een stom systeem op nahoudt. Sluit anders die groep uit van de ADR, dat moet toch ook geen probleem zijn.

Nu beslissen de nabestaanden over zwervers, junks en verstandsonbekwamen en ja, nabestaanden beslissen nu over iedereen!!. Waarom is dat dan niet onetisch?
pi_110532376
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:04 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Tegen het vergeten kun je mechanismen inbouwen zoals Luna al zei. Als je echt niet wil moet je nee kunnen zeggen, en dan moet je daa rmaar een extra inspanning voor leveren.
En mensen met Down of andere handicap hebben als het goed is een ouder of voogd die hun belangen behartigt en dit met hen bespreekbaa rmaakt als zij in staat zijn alles tegen elkaar af te wegen.
Bestaat daar twijfel over of is het niet bespreekbaar door de cognitieve toestand van die persoon: dan ben ik absoluut voorstander van een automatisch nee.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_110532546
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Cat22 het volgende:
Tegen het vergeten kun je mechanismen inbouwen zoals Luna al zei. Als je echt niet wil moet je nee kunnen zeggen, en dan moet je daa rmaar een extra inspanning voor leveren.
En mensen met Down of andere handicap hebben als het goed is een ouder of voogd die hun belangen behartigt en dit met hen bespreekbaa rmaakt als zij in staat zijn alles tegen elkaar af te wegen.
Bestaat daar twijfel over of is het niet bespreekbaar door de cognitieve toestand van die persoon: dan ben ik absoluut voorstander van een automatisch nee.
Precies, geen bezwaar hier. En het paspoortsysteem wat maanvis zelf ook aandraagt (en ik ook al opperde) is toch een prima systeem. Iedereen blij.

En wat cool dat je trans je een verbeterde kwaliteit van leven heeft gegeven. Van mij mogen ze alles opdelen; als daarvoor mijn ogen op een spies moeten, so be it. (heb een hekel aan maden en wormen, dus alles beter, haha)
  donderdag 19 april 2012 @ 16:41:51 #228
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110537780
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik wil gewoon voorkomen dat er ongewild in mensen gesneden wordt, dat gaat tegen alles in waar ik voor sta :).
Heel nobel maar nu sterven er onnodig mensen. Kinderen ook.

En dat hoeft misschien niet meer met een ander systeem.
  donderdag 19 april 2012 @ 17:28:20 #229
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110539761
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:41 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Heel nobel maar nu sterven er onnodig mensen. Kinderen ook.

En dat hoeft misschien niet meer met een ander systeem.
hoeveel donoren komen er dan bij als je uit gaat van de gegevens van 2011? daar is toch onderzoek naar gedaan?
Een gedicht over Maanvis
pi_110539874
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 01:23 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Jep, weet je te vinden! Ik vind het na 8 maanden ook wel welletjes. Mijn hart weet niet meer waar die moet zitten volgens mij; ben sinds een week of drie vermoeider dan ooit tevoren. Voel me bevoorrecht dat ik mijn donor heb mogen ontmoeten. Niet alleen als donor, maar ook als mens en nieuwe goede vriend. Denk dat ik de laatste dialyse misschien wel bezopen inga; spoelen ze d'r toch meteen weer uit ;) (nee hoor, dat durf ik niet, maar zou het best wel eens willen meemaken) ;)

been there, done that. of nouja, niet dronken maar wel met een hele dikke kater. :')

die dan binnen een half uurtje spoelen over is, alcohol wordt heel makkelijk uitgespoeld. alleen aanprikken met een gare kop was altijd een beetje tricky. :')
pi_110540205
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:28 schreef Maanvis het volgende:
hoeveel donoren komen er dan bij als je uit gaat van de gegevens van 2011? daar is toch onderzoek naar gedaan?
In Belgie werkt het systeem in ieder geval prima! (al zegt minister Schippers natuurlijk weer dat het daar geen verschil uitmaakt, maar haar bronnen zijn meer dan dubieus!!)

quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:30 schreef dawg het volgende:
been there, done that. of nouja, niet dronken maar wel met een hele dikke kater. :')

die dan binnen een half uurtje spoelen over is, alcohol wordt heel makkelijk uitgespoeld. alleen aanprikken met een gare kop was altijd een beetje tricky. :')
Dat aanprikken laat ik lekker door mijn butlers doen (verpleegster in ziekenhuis, hehe) Maar ik durf niet hoor; ik wil de o.k. goed en zo sterk mogelijk ingaan, en niet dat ik het weekend ervoor apegaar ben geweest. Met spoed opgenomen comazuipertjes worden trouwens ook direct gedialyseerd heh; via een lange lijn in de nek of lies wordt de alcohol er zo snel mogelijk uitgetrokken...
  donderdag 19 april 2012 @ 17:42:59 #232
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110540384
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:38 schreef Luna3 het volgende:

[..]

In Belgie werkt het systeem in ieder geval prima! (al zegt minister Schippers natuurlijk weer dat het daar geen verschil uitmaakt, maar haar bronnen zijn meer dan dubieus!!)

de gegevens daarover zijn publiek en bekend dus ik zal ze wel weer even opzoeken.
Een gedicht over Maanvis
pi_110540498
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:38 schreef Luna3 het volgende:

Dat aanprikken laat ik lekker door mijn butlers doen (verpleegster in ziekenhuis, hehe) Maar ik durf niet hoor; ik wil de o.k. goed en zo sterk mogelijk ingaan, en niet dat ik het weekend ervoor apegaar ben geweest. Met spoed opgenomen comazuipertjes worden trouwens ook direct gedialyseerd heh; via een lange lijn in de nek of lies wordt de alcohol er zo snel mogelijk uitgetrokken...

nee joh, tuurlijk moet je dat niet doen! :P
ik had dat ook nooit gedaan hoor, in jouw situatie. maar als je jaren dialyseert gebeurt er weleens wat. ;)

en true. ik kan beamen dat het werkt.

begin je het al een beetje te beseffen?
pi_110540501
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:42 schreef Maanvis het volgende:

[..]

de gegevens daarover zijn publiek en bekend dus ik zal ze wel weer even opzoeken.
Ja klopt, ik heb hier ook al ooit een linkje gepost, maar kan goed in deel 1, 2 of 3 zijn geweest ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:45 schreef dawg het volgende:
nee joh, tuurlijk moet je dat niet doen! :P
ik had dat ook nooit gedaan hoor, in jouw situatie. maar als je jaren dialyseert gebeurt er weleens wat. ;)
en true. ik kan beamen dat het werkt.

begin je het al een beetje te beseffen?
JAAAAAAAAA!!!! whoop whoop yeah!
  donderdag 19 april 2012 @ 17:47:39 #235
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110540565
Wanneer is het dan?
Een gedicht over Maanvis
pi_110540607
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:45 schreef Luna3 het volgende:

JAAAAAAAAA!!!! whoop whoop yeah!
*G*

misschien dat ik wel even op bezoek kom tegen die tijd. mits je dat leuk vindt natuurlijk. :)
pi_110540685
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:47 schreef Maanvis het volgende:
Wanneer is het dan?
Bijijijijna, maar 'kga geen datum posten...
Zal wel naderhand laten weten hoe het gegaan is, maar niet de dag na de operatie, hehe...

quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:48 schreef dawg het volgende:
*G*
misschien dat ik wel even op bezoek kom tegen die tijd. mits je dat leuk vindt natuurlijk. :)
Ligt eraan hoe het gaat, maar I'll keep you posted!
  donderdag 19 april 2012 @ 17:51:52 #238
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110540729
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:50 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Zal wel naderhand laten weten hoe het gegaan is, maar niet de dag na de operatie, hehe...
Jammer. moet nu wel terugdenken aan een meisje waarmee ik vrijwel dagelijks contact had via internet, dat een longtransplantatie onderging. ineens was ze weg. overleden tijdens de operatie. Maargoed dat is dan ook een zeer riskante operatie, longtransplantatie.
Een gedicht over Maanvis
pi_110540760
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:50 schreef Luna3 het volgende:

[..]

[..]

Ligt eraan hoe het gaat, maar I'll keep you posted!

oki. :)
pi_110540790
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Jammer. moet nu wel terugdenken aan een meisje waarmee ik vrijwel dagelijks contact had via internet, dat een longtransplantatie onderging. ineens was ze weg. overleden tijdens de operatie. Maargoed dat is dan ook een zeer riskante operatie, longtransplantatie.
Das klote...dat zijn de zwarte bladzijden van het leven...

[ Bericht 0% gewijzigd door David Letterman op 19-04-2012 18:01:45 ]
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')