Je neemt het allemaal veel te serieus. Bovendien staat nergens dat bruinen of zwarten of wie dan ook slecht zijn.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:19 schreef Vaseline_ het volgende:
[..]
Waarschuwen voor de gevaren in deze wereld is wat anders dan je kinderen leren dat bruine mensen slecht zijn. Zo worden mensen dus racistisch
Kinderen leren dat Zwarte Piet uit racistisch oogpunt geboren is wat niet alleen foutief maar ook nog eens schofferend is, is anders nog veel erger, en niet eens gebaseerd op feiten.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:19 schreef Vaseline_ het volgende:
[..]
Waarschuwen voor de gevaren in deze wereld is wat anders dan je kinderen leren dat bruine mensen slecht zijn. Zo worden mensen dus racistisch
Wat er staat klopt allemaal! Waarschijnlijk is dat wat veel mensen hierboven blijkbaar niet willen horen...quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:19 schreef Vaseline_ het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat TS doet? Of begrijp ik je nu verkeerd?quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Kinderen leren dat Zwarte Piet uit racistisch oogpunt geboren is wat niet alleen foutief maar ook nog eens schofferend is, is anders nog veel erger, en niet eens gebaseerd op feiten.
Ow ja? Dus zwarten die geen piet meer mogen heten, zijn door sinterklaas ontslagen omdat ze gestolen hebben... Ik maak mijn dochter veel wijs, maar dit gaat mij zelfs ter verquote:Op dinsdag 22 november 2011 11:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat er staat klopt allemaal! Waarschijnlijk is dat wat veel mensen hierboven blijkbaar niet willen horen...
In feite wordt dus beweerd dat alle zwarten die niet in een pietenpak rondlopen veroordeelde misdadigers zijn... als dat geen racistische bewering is..quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:45 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ow ja? Dus zwarten die geen piet meer mogen heten, zijn door sinterklaas ontslagen omdat ze gestolen hebben... Ik maak mijn dochter veel wijs, maar dit gaat mij zelfs ter ver
Eerder een observatie van de werkelijkheid. Maar dat mag niet worden gezegd, want dat is racistischquote:Op dinsdag 22 november 2011 11:47 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
In feite wordt dus beweerd dat alle zwarten die niet in een pietenpak rondlopen veroordeelde misdadigers zijn... als dat geen racistische bewering is..
Je trekt de overdrijving nu wel erg voor. Bovendien kunnen zwarten als ze willen tijdens de Sinterklaasdagen gewoon pietenpakjes aantrekken? Dan is er niks aan de hand en het zal bovendien een fleurig gezicht zijn op de straten.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:47 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
In feite wordt dus beweerd dat alle zwarten die niet in een pietenpak rondlopen veroordeelde misdadigers zijn... als dat geen racistische bewering is..
Dat zei TS toch helemaal niet? Hij zei dat die twee zwarte pieten slecht zijn.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:19 schreef Vaseline_ het volgende:
[..]
lekker boeiend , sinterklaas en zwarte pieten horen bij ONZE (ons = blank en pigmentaal uitgedaagden )quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:22 schreef Bleie het volgende:
Ik begin (niet alleen door dit topic) steeds meer te denken dat de mensen die protesteren tegen Zwarte Piet misschien toch een punt hebben. Stond vanochtend een aardig stuk over in nrc.next. Het punt is wellicht niet zozeer óf wij (blanken) door Zwarte Piet donkere mensen als minderwaardig of wat dan ook zien, maar dat (steeds meer) donkere mensen het gevoel hebben in een minderwaardige positie neergezet te worden. En het is eigenlijk helemaal niet zo gek om daar rekening mee te houden. We gebruiken het woord nikker toch ook niet meer? Niet omdat dat woord op zich fout is, maar wel vanwege de gevoelswaarde die het voor donkere mensen heeft. Zo ongeveer ligt dit ook.
Daar gaan we weer.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:26 schreef senesta het volgende:
Piet was toch zwart door de smeer in de schoorstenen?
Blijkbaar kunnen die zwarte mensen gewoon niet relativeren. Je hoort blanke kleine mensen toch ook niet klagen over de hulpjes van de kerstman?quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:22 schreef Bleie het volgende:
Ik begin (niet alleen door dit topic) steeds meer te denken dat de mensen die protesteren tegen Zwarte Piet misschien toch een punt hebben. Stond vanochtend een aardig stuk over in nrc.next. Het punt is wellicht niet zozeer óf wij (blanken) door Zwarte Piet donkere mensen als minderwaardig of wat dan ook zien, maar dat (steeds meer) donkere mensen het gevoel hebben in een minderwaardige positie neergezet te worden. En het is eigenlijk helemaal niet zo gek om daar rekening mee te houden. We gebruiken het woord nikker toch ook niet meer? Niet omdat dat woord op zich fout is, maar wel vanwege de gevoelswaarde die het voor donkere mensen heeft. Zo ongeveer ligt dit ook.
Tenzij de open haard aan is (kroeshaar) en piet met z'n lippen langs de muur is geschuurd (dikke rode lippen)quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:28 schreef Staal het volgende:
[..]
Daar gaan we weer..
Kroeshaar en dikke rode lippen komen niet door roet uit een schoorsteen.
Ja psies! Ik vind het wat overtrokken allemaalquote:Op dinsdag 22 november 2011 12:29 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Tenzij de open haard aan is (kroeshaar) en piet met z'n lippen langs de muur is geschuurd (dikke rode lippen)
Voor kinderen is het wel echt, natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik vind, Dat er veel te veel van wordt gemaakt. Zwarte piet is zwarte piet. Een onzijdig iemand die zwart geschminkt is en snoep en kadootjes uitdeelt. Compleet buiten de werkelijkheid en het echte leven. Want t is misschien nieuws, maar sinterklaas deelt niet écht kadootjes uit. Het is allemaal één groot toneelstuk. Het feit dat donkere mensen zich in die hoek gezet voelen, is dus inderdaad niet meer dan hun gevoel wat mij betreft. Dat kinderen zwarte piet zeggen tegen donkere mensen is wellicht vervelend maar aan ouders om dit te corrigeren. Persoonlijk zie ik het als de helpers van De kerstman, de tandenfee, en dat soort dingen. En ik vind het héél stom dat er meer van gemaakt word dan het is op deze manier.
En behalve dat je een traditie gaat veranderen omdat er wat mensen zijn die op hun teentjes getrapt zijn? Laten we dan gelijk de kerstman lange hulpjes geven.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef Bleie het volgende:
[..]
Voor kinderen is het wel echt, natuurlijk.
En zelfs al is het niet meer dan een gevoel van donkere mensen, dan kun je daar toch nog wel rekening mee houden? Wat is er nou écht tegen om pieten van verschillende kleuren te hebben (behalve misschien dat het repertoire aan liedjes dan wat aangepast moet worden)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |