want ik erger me er aan dat mensen bij 1e beetje mist (zicht 1km) al hun mist lamp moetten aanzetten... net of je continu in een xenon koplamp staat te kijken van een golf2quote:Gebruik mist achterlicht:
Nooit bij regen! Verder bij een zicht van minder dan 50 meter bij dichte mist. Langs de meeste wegen in Nederland staan hectometerpaaltjes. Voor de academici onder ons, de hectometerpaaltjes staan om de 100 meter. Dus als je het volgende hectometerpaaltje niet kunt zien, mag je het mistachterlicht gerust voeren.
bron: wikipediaquote:GebruikMistvoorlicht mag gebruikt worden als door mist, sneeuw of regenval het zicht ernstig belemmerd is. Hierbij mag tevens dimlicht of stadslicht ingeschakeld zijn: mistvoorlicht mag als enige verlichting voor gebruikt worden [2]. Het gebruik van mistvoorlicht onder weersomstandigheden waarbij het zicht niet beperkt is, bijvoorbeeld uit esthetische overwegingen, is niet toegestaan.
Mistachterlicht mag alleen gebruikt worden als door dichte mist of zware sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Bij regen mag mistachterlicht niet gebruikt worden, ook niet bij hevige regenbuien, aangezien reflectie het felle rode licht dan dusdanig versterkt dat de achterligger verblind wordt. Ook als men bij mist of zware sneeuwval in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file terechtkomt moet het mistachterlicht uitgeschakeld worden wegens verblinding van achteropkomend verkeer.
quote:Gevolgen van mistachterlicht waneer dit niet nodig is:
Het is uiteraard bijzonder vermoeiend om urenlang tegen mistachterlichten aan te kijken. Het echte probleem zit echter in het feit dat wanneer mistachterlichten onterecht gevoerd worden, het inschakelen van de remlichten te laat wordt opgemerkt. Dit in combinatie met de te korte afstand die meestal gehouden wordt ten opzichte van de voorligger is vaak fataal bij deze toch niet ideale weersomstandigheden.
Bij diezelfde mensen staat er ook altijd gronisch een achterruitenwisser aan waarvan de rubbers d'r aan hangen.quote:
Eens, evenals het afstellen van de lichten.quote:Op maandag 21 november 2011 15:43 schreef Dennis101 het volgende:
Het juist voeren van verlichting is helaas voor heel veel mensen zeer moeilijk. Of het nou gaat om mistlampen, richtingaanwijzers of dimlichten, het schijnt voor een aanzienlijk deel van de verkeersdeelnemers te moeilijk te zijn.
Het verkeerd afstellen van lichten kan mij ook mateloos irriteren. Net als het overmatig gebruik van het grootlicht, op de N57 die ik regelmatig in het donker rij word je daar helemaal gek van.quote:Op maandag 21 november 2011 15:50 schreef lipjes het volgende:
[..]
Eens, evenals het afstellen van de lichten.
Vanochtend op de heenweg naar mijn werk ook, zag het volgende heco paaltje niet dus mistlicht voor aangegooit, maar achter niet.
en daarna tussendoor nog even pijlen ofdat de afstand inderdaad nog steeds tekort was om goed te zien.
Waarmee heb je die pijlen afgeschoten?quote:Op maandag 21 november 2011 15:50 schreef lipjes het volgende:
[..]
Eens, evenals het afstellen van de lichten.
Vanochtend op de heenweg naar mijn werk ook, zag het volgende heco paaltje niet dus mistlicht voor aangegooit, maar achter niet.
en daarna tussendoor nog even pijlen ofdat de afstand inderdaad nog steeds tekort was om goed te zien.
Als je dan toch bezig bent, de TS mist lichten.quote:Op maandag 21 november 2011 15:56 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Waarmee heb je die pijlen afgeschoten?
Lesje taal voor jou: het is mistlamp.quote:Op maandag 21 november 2011 15:29 schreef T42 het volgende:
[..]
want ik erger me er aan dat mensen bij 1e beetje mist (zicht 1km) al hun mist lamp moetten aanzetten... net of je continu in een xenon koplamp staat te kijken van een golf2
[..]
bron: wikipedia
[..]
nee, dat is voor als er iemand met pech komt te staan, op sommige plaatsen is de spitsstrook ook de vluchtstrook oid, A27 is daar een voorbeeld van.quote:Op maandag 21 november 2011 16:03 schreef HighLander het volgende:
Da's dan vast hetzelfde als bij de verkeersleiding.
" We kunnen door de mist niets meer zien met de camera's, dus blijven voor de veiligheid de spitstroken dicht" .
Kan iemand me die logica uitleggen? Hoe de situatie veiliger is als een spitsstrook dicht is.
Of hebben we bij mist extra vluchtstroken en uitwijkmogelijkheden nodig, aangezien we in nederland zo snel rijden bij een mistbankje of sneeuwvlokje?
dus daarom gaan alle stroken links ook niet aan?quote:Op maandag 21 november 2011 16:07 schreef lipjes het volgende:
[..]
nee, dat is voor als er iemand met pech komt te staan, op sommige plaatsen is de spitsstrook ook de vluchtstrook oid, A27 is daar een voorbeeld van.
stukje extra veiligheid voor als er iemand met pech komt te staan
Denk het, lijkt me veiliger als je in de mist met pech komt te staan op de linkerstrook dat je hem dan beter naar de linker vluchtstrook kan duwen ipv rechts.quote:Op maandag 21 november 2011 16:16 schreef HighLander het volgende:
[..]
dus daarom gaan alle stroken links ook niet aan?
Juist. Per definitie is een spitsstrook een vluchtstrook rechts die vanaf een bepaalde verkeers-drukte wordt opengesteld voor verkeer (een vluchtstrook links wordt een plusstrook, zoals op de A4).quote:Op maandag 21 november 2011 16:07 schreef lipjes het volgende:
[..]
nee, dat is voor als er iemand met pech komt te staan, op sommige plaatsen is de spitsstrook ook de vluchtstrook oid, A27 is daar een voorbeeld van.
stukje extra veiligheid voor als er iemand met pech komt te staan
Er zijn ook spitsstroken links. Op de ring van Zwolle bijv.quote:Op maandag 21 november 2011 16:22 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Juist. Per definitie is een spitsstrook een vluchtstrook rechts die vanaf een bepaalde verkeers-drukte wordt opengesteld voor verkeer (een vluchtstrook links wordt een plusstrook, zoals op de A4).
Aan het openstellen van een spitsstrook/plusstrook gaat een procedure van schouwen vooraf, waarbij de wegverkeersleider middels de camera's moet vaststellen dat de betreffende strook vrij is van obstakels; pas daarna mag er daadwerkelijk tot openstelling worden overgegaan.
So-wie-so was natuurlijk het schouwings-proces vanochtend onmogelijk, het zicht was op de meeste plaatsen korter dan de afstand tussen de portalen waarop de camera's staan, maar mist, zware regen, gladheid behoren tot de situaties waarin de stroken niet worden opengesteld, ook omdat in die situaties de kans op ongelukken veel groter is, en het is best spannend om een spitsstrook/vluchtstrook op tijd te sluiten als er al een slachtoffer stilstaat.
Nee. Per definitie heten vluchtstroken aan de linkerkant plusstroken, niet spitsstroken.quote:Op maandag 21 november 2011 16:29 schreef fathank het volgende:
[..]
Er zijn ook spitsstroken links. Op de ring van Zwolle bijv.
De regels zijn ook iets anders.quote:Op maandag 21 november 2011 16:42 schreef fathank het volgende:
Dus omdat ze aan de andere kant van de weg liggen krijgen ze een andere naam?
als flink regent zie ik ook genoeg mensen zonder licht rijden. en als je dan keertje knippert steken ze vrolijk hun middelvinger naar je op... trouwens ook die met mistachterlicht rijden zonder mist. seintje en je hebt meteen een middelvinger terug...quote:Op maandag 21 november 2011 15:41 schreef mvdejong het volgende:
Aan de andere kant is het natuurlijk ook leuk als je op een provinciale weg in dichte mist mensen ziet rijden zonder enig licht. En dat zijn dan heel vaak juist auto's in de standaard zilver-grijze kleur. Opvallen is ordinair, daar doen we blijkbaar niet aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |