abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114198685
De gijzelaars zouden een paar uur terug zijn vrijgelaten. Nog even wachten op bevestiging.

Vandaag dus de definitieve uitslag van de verkiezingen. Ben benieuwd! :)

quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 02:41 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Khadaffi propaganda of westerse propaganda, je moet geen van beide zomaar geloven.
Dat doe ik dan ook niet :')
Incelfrikandel
  zondag 15 juli 2012 @ 00:02:27 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_114214406
quote:
Mahmoud Jibril seeks coalition with Libya's Islamists after his poll win

National Forces Alliance wants to rebuild country but faces resistance from the Justice and Construction party

Mahmoud Jibril, leader of the moderate pro-business National Forces Alliance that swept to a landslide victory against the Muslim Brotherhood in Libya's elections, is trying to assemble a ruling coalition this weekend, even as the last votes remain to be counted.

Election officials confirmed on Saturday that with 98% of votes from last weekend's election, the first in Libya for 48 years, the NFA and its allies won 17 of the 20 "super constituencies", with the Muslim Brotherhood's Justice and Construction party capturing only one.

"Nobody saw this coming," said Dirk Vandewalle, a US academic and former adviser to UN special envoy for Libya, Ian Martin. "The rule – all oil-exporting countries in the Middle East always being authoritarian – may have been proved wrong by Libya. There's a whole academic literature about this [and] it will have to be rewritten."

With the Justice and Construction party baffled at its failure to repeat the successes of Muslim Brotherhood parties in Egypt and Tunisia – fellow participants in last year's Arab spring – Jibril repeated calls for a grand coalition to rebuild Libya, but Brotherhood officials remain bitter.

Jibril, a US-educated economist, was once head of economic planning for the former dictator, Muammar Gaddafi, working with his son, Saif al-Islam, on a reformist constitution that was never implemented.

"Why were we put in prison in Libya and Jibril was working with Saif?" said Justice and Construction campaign manager El-Amin Belhaj. "Libyans do not want Sharia [law]. They want an economy."

But for the time being Libyans have turned their back on a party that seeks to mix religion and politics. "We want a guy who can manage," said Baha, a 20-year-old Tripoli medical student. "With the Brotherhood, the problem is we are already Islamic. We don't need someone to tell us how to be Islam."

With his mixture of moderate Islam and business knowhow, Jibril, 60, must still deal with the paradox that his support came evenly from communities that were both pro- and anti-Gaddafi in last year's war. "The debate is going to move away from Islamists-versus-liberals to former regime-versus-rebels," said Maryann Maguire, director of Intercultures, a UK-based risk management business.

Last week came a reminder of the depth of distrust, when two journalists from the former rebel town of Misrata were arrested in Bani Walid, a key Gaddafi stronghold in last year's revolution. Within days the town was surrounded by militia forces ready to fight.

On Saturday the standoff seemed destined for a negotiated settlement, but it is a reminder that Jibril must keep both sides happy in the months to come. He will be hoping that the solution lies in Libya's black gold.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_114222777
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 16:54 schreef Frikandelbroodje het volgende:

Vandaag dus de definitieve uitslag van de verkiezingen. Ben benieuwd! :)

Ik heb nog steeds geen definitieve uitslagen gevonden?
pi_114222833
Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar de huidige status van Saif al-Islam Khadaffi.

Is zijn lichaamsgewicht nog op acceptabel niveau? Is hij in staat zelfstandig te lopen en te praten?
  zondag 15 juli 2012 @ 11:44:37 #205
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_114222986
quote:
5s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:35 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Rond de 19e volgens dit bericht
http://www.bndestem.nl/ni(...)n-Libi%26euml%3B.ece
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_114223201
quote:
2s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Rond de 19e volgens dit bericht
http://www.bndestem.nl/ni(...)n-Libi%26euml%3B.ece
Ok dus nog even wachten.
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:37 schreef Chooselife het volgende:
Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar de huidige status van Saif al-Islam Khadaffi.

Is zijn lichaamsgewicht nog op acceptabel niveau? Is hij in staat zelfstandig te lopen en te praten?
http://www.guardian.co.uk(...)-gaddafi-trial-libya
Ik weet alleen dat de ICC-advocate Melinda Taylor niet te spreken is over hun aanhouding in Libië, maar zij lijkt nog niet veel over Saif zelf gezegd te hebben, behalve dat hij daar geen eerlijk proces in Libië kan krijgen.
pi_114228782
quote:
5s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:35 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Een beetje vervelend dat er hier in het westen zo weinig aandacht voor is, ik begrijp het zelf namelijk ook niet helemaal meer. Ik kan er bar weinig van in het engels vinden, er zouden een aantal stemmen in een paar districten herteld worden, maar waarom dat is weet ik niet. Dat zou tot overmorgen kunnen duren, maar waarom dat is weet ik ook niet. Anders ga ik er wel vanuit dat RobertoCarlos gelijk heeft. Jammer van al die verwarring.
Incelfrikandel
  zondag 15 juli 2012 @ 15:41:10 #208
2651 svann
night-hawk
pi_114230705
De Volkskrant heeft afgelopen week een hele pagina aan Libië besteed.
Zal eens kijken of ik die ergens online kan vinden.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_114260975
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 14:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Een beetje vervelend dat er hier in het westen zo weinig aandacht voor is, ik begrijp het zelf namelijk ook niet helemaal meer. Ik kan er bar weinig van in het engels vinden, er zouden een aantal stemmen in een paar districten herteld worden, maar waarom dat is weet ik niet. Dat zou tot overmorgen kunnen duren, maar waarom dat is weet ik ook niet. Anders ga ik er wel vanuit dat RobertoCarlos gelijk heeft. Jammer van al die verwarring.
Ik las deze ochtend nog een stuk van Remco Andersen over "Raad voor Cyrenaica" die een federalisering in drie delen wenst. Zij klagen over de beperkte opbrengst van de inkomsten uit olie, en de gecentraliseerde bureaucratie. Je hoort echter heel weinig over die federalisten.

Ook is mij nog niet duidelijk of er nu aparte verkiezingen volgen voor het 60-koppig orgaan dat de grondwet moet opstellen.
pi_114272044
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 10:19 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik las deze ochtend nog een stuk van Remco Andersen over "Raad voor Cyrenaica" die een federalisering in drie delen wenst. Zij klagen over de beperkte opbrengst van de inkomsten uit olie, en de gecentraliseerde bureaucratie. Je hoort echter heel weinig over die federalisten.
Het lijkt me sterk dat Libië echt opgedeeld gaat worden, omdat afscheiding gewoonweg geen grote steun heeft onder de bevolking ook in het oosten niet. Een van de hoofdredenen van de opstand tegen Khadaffi daar was dat alles voor hen in Tripoli werd beslist, duizenden kilometers verderop. Dat men daar dus meer zelfbeschikking en decentralisatie wil is dan ook een must. Dat is ook wel gebeurd(bijvoorbeeld de lokale verkiezingen in Benghazi een paar maanden terug, die nu zelf beslissingen voor de stad moeten nemen), maar niet genoeg inderdaad, die olie is daar een goed voorbeeld van. Ik vind dat dit artikel het wel goed uitlegt, ookal is het al een paar maanden oud.

quote:
Ook is mij nog niet duidelijk of er nu aparte verkiezingen volgen voor het 60-koppig orgaan dat de grondwet moet opstellen.
Daar komen nog eens aparte verkiezingen van, hoewel dat eerst niet de bedoeling was:

quote:
Libya’s outgoing rulers on Thursday unveiled a law stipulating that members of a constituent authority must be elected separately rather than appointed by the next national assembly as planned.

The amendment to the constitution-making process marked a major departure from the ruling National Transitional Council’s roadmap to democracy issued after the fall of Moamer Kadhafi’s regime last year.

It comes only two days ahead of national polls to elect a General National Congress which had an original mission of drafting a constitution to govern future elections.

The NTC decided that the “the election of a constituent committee tasked with drafting a national charter will be carried out through free and direct suffrage” instead of being appointed by the members of the incoming congress.
http://tweepforum.ly/gove(...)ected-not-appointed/

Vervolgens komt er nog eens een referendum dat de grondwet moet goedkeuren of afwijzen.
Incelfrikandel
pi_114275516
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:24 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Het lijkt me sterk dat Libië echt opgedeeld gaat worden, omdat afscheiding gewoonweg geen grote steun heeft onder de bevolking ook in het oosten niet. Een van de hoofdredenen van de opstand tegen Khadaffi daar was dat alles voor hen in Tripoli werd beslist, duizenden kilometers verderop. Dat men daar dus meer zelfbeschikking en decentralisatie wil is dan ook een must. Dat is ook wel gebeurd(bijvoorbeeld de lokale verkiezingen in Benghazi een paar maanden terug, die nu zelf beslissingen voor de stad moeten nemen), maar niet genoeg inderdaad, die olie is daar een goed voorbeeld van. Ik vind dat dit artikel het wel goed uitlegt, ookal is het al een paar maanden oud.
Ik herinner me nog dat men zo'n jaar geleden het nog voor mogelijk achtte dat Libië voor heel lange tijd in tweeën gedeeld ging blijven: Cyrenaica in het oosten vrijwel volledig los van Kadaffi,die blijft zitten in het westen (zo'n beetje zoals Cyprus of Moldavië)
Voor die federalisten zou het ironisch genoeg beter geweest zijn als men vanuit het oosten niet was getrokken richting Tripoli.
Maar goed, uit dat artikel uit de Daily Star lijk ik op te maken dat een grote hoop mensen in het oosten zich toen onmiddellijk tegen die Barqa Raad heeft gekeerd.
pi_114291841
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 16:43 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik herinner me nog dat men zo'n jaar geleden het nog voor mogelijk achtte dat Libië voor heel lange tijd in tweeën gedeeld ging blijven: Cyrenaica in het oosten vrijwel volledig los van Kadaffi,die blijft zitten in het westen (zo'n beetje zoals Cyprus of Moldavië)
[quote]Voor die federalisten zou het ironisch genoeg beter geweest zijn als men vanuit het oosten niet was getrokken richting Tripoli.
Dat is ook niet gebeurd :P De rebellen uit het oosten bleven steken rond Brega, en de berberrebellen uit de bergen zijn samen met Misrata opgetrokken naar Tripoli.

quote:
Maar goed, uit dat artikel uit de Daily Star lijk ik op te maken dat een grote hoop mensen in het oosten zich toen onmiddellijk tegen die Barqa Raad heeft gekeerd.
+ Tijdens de lokale verkiezingen in Benghazi hebben de federalisten ook geen grote overwinningen geboekt, daarom denk ik dat de angst voor afscheiding overdreven word.
Incelfrikandel
pi_114405658
http://www.libyaherald.com/party-results/
Hier vind ik een tabel met de verdeling per gebied en per partij (niks meer) van de 80 zetels voor partijen.
(Hier lijkt de Al-Watan partij van Abdelhakim Belhadj trouwens wel degelijk één zetel gewonnen te hebben, ondanks berichten dat ze met lege handen zouden achterblijven)

Op http://hnec.ly/en/modules/publisher/item.php?itemid=14 staat vermoedelijk veel meer maar - ook al vertrek je van het Engelstalige deel van de site - dat lijkt volledig in het Arabisch :@
  donderdag 19 juli 2012 @ 21:27:18 #214
375279 Comandante
Niet vergeten suiker halen hih
pi_114433900
Overzichtelijke verkiezingsresultaten;
https://en.wikipedia.org/(...)gress_election,_2012
Hoiii
pi_114434387
quote:
7s.gif Op donderdag 19 juli 2012 21:27 schreef Comandante het volgende:
Overzichtelijke verkiezingsresultaten;
https://en.wikipedia.org/(...)gress_election,_2012
Dank je, maar ik wou ook percentages van stemmen en info over de 120 andere zetels
pi_115334663
Gisteren heeft de overgangsraad dus de macht overgedragen aan het democratisch gekozen congres ^O^ Mooi dat het land vorderingen maakt, precies een jaar geleden moest Tripoli nog bevrijd worden.

Link naar foto's van de beëdiging:

http://www.facebook.com/m(...)1954325575883&type=1

Opvallend is ook dat de teksten in drie talen staan geschreven, Arabisch, Engels en Amazigh. Die laatste is de berbertaal.
Incelfrikandel
pi_115471267
Ik vind het een vreemde keuze voor president van Libië. De partij van deze man heeft slechts 3 zetels gewonnen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Yousef_el-Magariaf
Eerst nog ambassadeur onder Kadaffi, nadien een moordpoging op hem gedaan... :?
  zondag 12 augustus 2012 @ 19:53:28 #219
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_115473856
quote:
Generaal vermoord in Libië
Straatbeeld van de Oost-Libische stad Benghazi Straatbeeld van de Oost-Libische stad Benghazi Wikimedia
Toegevoegd: zaterdag 11 aug 2012, 02:20

In Libië is een belangrijke generaal vermoord door onbekenden. Mohammed Hadiya al-Feitouri verliet een moskee in de Oost-Libische stad Benghazi toen hij onder vuur werd genomen vanuit een auto.

Al-Feitouri was een van de eerste hoge Libische militairen die overliepen naar de opstandelingen tijdens de burgeroorlog vorig jaar. Hij was inmiddels hoofd bewapening bij het ministerie van Defensie.
Motief onbekend

Het motief achter de moord is niet duidelijk. Wel is het de afgelopen tijd onrustig in het land, omdat verschillende regio's vinden dat ze te weinig macht hebben in de nieuwe regering. Zo voelt Benghazi zich achtergesteld bij de hoofdstad Tripoli.

Afgelopen zondag werd de oud-chef van de militaire inlichtingendienst onder Kadhafi op klaarlichte dag doodgeschoten door onbekenden. Ook hij was aan het begin van de revolutie overgelopen.
http://nos.nl/artikel/405617-generaal-vermoord-in-libie.html
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_115474577
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 18:44 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik vind het een vreemde keuze voor president van Libië. De partij van deze man heeft slechts 3 zetels gewonnen?
Juist logisch. Hij komt uit Benghazi maar is een liberaal, dus ook acceptabel voor Mahmoud Jibril National Alliance die de meeste stemmen heeft. Heeft een goede band met Moslimbroederschap en dus ook voor hen acceptabel. Niet uit Tripoli, dus meeste andere steden en stammen worden niet in hun vrees gesterkt dat Tripoli "hen weer gaan overheersen". En ook in Benghazi haalt men wat makkelijker adem. Hij is voor decentralisatie maar geen federalisme in Libie, zoals de grote meerderheid van het land. Acceptabel voor verschillende kanten in het Libische politieke spectrum dus. Vergeet ook niet dat de meerderheid (120 seats) individuele kandidaten zijn die meededen, slechts 80 seats voor de allianties/partijen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_115474783
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 18:44 schreef zuiderbuur het volgende:
Het lijkt vreemd, maar na wat artikels te hebben gelezen vind ik het een begrijpelijke en goede keus. Magarief uit Benghazi, waar men bang is dat ze achtergesteld zullen worden door de westerlingen. Drie zetels lijkt misschien weinig, maar de NFP-partij is derde geworden in de verkiezingen en heeft daarom dus wel veel macht. De partij is ook erg liberaal en progressief, nog meer dan de NFA zelfs, die eerste werd in de verkiezingen. Door deze keuze wordt het moslimbroederschap nog verder buitenspel gezet van de macht, en dat is precies wat de NFA wil, want ze hebben al enkele ruzies met het moslimbroederschap gehad. Aan de andere kant hebben ze het broederschap wel nodig, en omdat Magarief het redelijk goed kan vinden met zowel het moslimbroederschap, de NFA én de andere partijen wordt hij gezien als een man die de vele partijen kan verenigen :) Het ligt ingewikkeld in elkaar, hopelijk snap je het nu een beetje? :) Anders kan dit artikel het misschien verder voor je uitleggen:

http://tweepforum.ly/news(...)-of-abushagur-as-pm/

quote:
Wat begrijp je er niet aan? Hij is overgelopen naar de oppositie in 1980 waarna hij de "National Front for the Salvation of Libya" heeft opgericht, een groep die met geweld probeerde Khadaffi af te zetten. Logisch dat hij hem 3 keer heeft geprobeerd te vermoorden. Toen hij is afgezet heeft hij de groep veranderd in een politieke partij.

Voor iemand die 30 jaar in ballingschap heeft geleeft, heeft hij wel snel wat bereikt.
Incelfrikandel
pi_116019543
wahabis/salafisten aan het werk in libie :r

http://www.aljazeera.com/(...)282665348545366.html
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_116027519
Zonde :( Leek de laatste tijd toch steeds beter te gaan, toen kwam die bomaanslag en nu dus dit :{ De minister van BZ en defensie treden af omdat ze de vernieling niet hebben kunnen voorkomen.
Incelfrikandel
pi_116679816
quote:
Amerikaanse ambassadeur gedood bij aanslag in Benghazi
De ambassadeur voor de Verenigde Staten in Libië, Chris Stevens, is samen met drie andere ambassademedewerkers om het leven gekomen bij een raketaanval in Benghazi. Dat meldt persbureau Reuters.

Het gebouw van de ambassade in Benghazi is in brand gestoken. Volgens ooggetuigen gebruikten de betogers automatische geweren en handgranaten tegenover Libische veiligheidsmedewerkers die het gebouw moesten beschermen. Niet duidelijk is of de ambassadeur in zijn auto zat bij het consulaat, of dat hij in het gebouw zelf aanwezig was tijdens de aanslag.
pi_116679884
Tja, de vruchten van de door Obama bejubelde Arabische lente.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')