abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104545342
De kleine criminaliteit en de beroemde draaideur criminaliteit mag wat mij betreft veel zwaarder worden bestraft. Dat is ook waar de meeste mensen last van hebben natuurlijk. De straffen voor moord en doodslag zijn wat mij betreft prima.
pi_104545430
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2011 11:11 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

(Ver)minder(d) toerekeningsvatbaar betekent toch ook een grotere kans op herhaling?
quote:
Daar hebben we dan weliswaar de mogelijkheid tot het opleggen van TBS voor, maar dat systeem faalt echt hopeloos.
Hoezo?

quote:
Sommige moordenaars dien je gewoon letterlijk levenslang op te sluiten, niet uit vergelding, niet om Henk en Ingrid blij te maken, maar om de samenleving tegen een gevaarlijke geesteszieke te beschermen. En daar hoort in mijn optiek al helemaal geen verlof bij...
Dat gebeurt in een aantal gevallen dan ook.
  zaterdag 19 november 2011 @ 12:05:53 #28
262 Re
Kiss & Swallow
pi_104546602
de vraag is natuurlijk of het strenger straffen leidt tot minder moorden...

een vraag die me bij de kleinere criminaliteit belangrijker lijkt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_104546964
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 11:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Hoezo?

[..]

Er worden geregeld inschattingsfouten gemaakt door TBS-veroordeelden met verlof te laten gaan, waarna deze "zich aan het toezicht van de begeleider weten te ontrekken" m.a.w. de hort op gaan en erger nog; daar willen vervolgens ook nog wel eens volstrekt onschuldige dodelijke slachtoffers bij vallen. Niet alleen wordt zo'n dader verkeerd beoordeelt, ook de risico-analyse t.a.v. het gevaar voor de samenleving faalt in zo'n geval. Het aantal gevallen is wellicht op de vingers van één hand te tellen, maar iedere vinger is er - in mijn optiek - één te veel.

Edit: ik háát typen op een smartphone! :(
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_104547064
Iemand vermoorden is een zeer ernstig misdrijf. Alles korter dan levenslang is winst voor de dader, vergeleken bij wat het slachtoffer is aangedaan. Ik vind het een goede ontwikkeling dat zulke ernstige misdrijven strenger worden gestraft.
pi_104548507
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 12:19 schreef Elfletterig het volgende:
Iemand vermoorden is een zeer ernstig misdrijf. Alles korter dan levenslang is winst voor de dader, vergeleken bij wat het slachtoffer is aangedaan. Ik vind het een goede ontwikkeling dat zulke ernstige misdrijven strenger worden gestraft.
Beetje kort door de bocht. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze moord.
Puur noodweer, maar wel een moord. Levenslang volgens jou, dus?
Je raekt an de dinge geweun.
pi_104548564
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 10:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Oh ik mag er totaal geen mening over hebben? Sluit de boel dan maar. Ik vind gewoon dat zo iets niet erg streng bestraft is voor de daad.
Je mag er best een mening over hebben; je moet je echter wel realiseren dat die mening gebaseerd is op onvolledige feiten.
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:02:42 #33
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_104555658
Maar de helft van de daders loopt not rond.. :')
pi_104555983
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 10:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)r-extra-zitten.dhtml

Er is dus geen sprake in Nederland van lage straffen. Sterker nog, we straffen al als één van de strengsten in Europa en voor moord wordt het alleen maar meer. Waarom dan toch al dat gehuil over de hoogte van straffen hier op het forum en in de samenleving? Moet Justitie aan betere PR gaan doen?
Joh je vergelijkt het met Europa. Europa is wereldwijd gezien één van de continenten met de laagste straffen. Het is net alsof je zegt dat de gemiddelde Libier rijk is, omdat je het met de rijkdom van de gemiddelde Afrikaan vergelijkt.
pi_104556014
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:05 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Je mag er best een mening over hebben; je moet je echter wel realiseren dat die mening gebaseerd is op onvolledige feiten.
Niet meer dan die van jou.

En met harde data heeft de rechtsspaak helaas weinig te maken alhier...
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_104556045
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:03 schreef Messina het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze moord.
Puur noodweer, maar wel een moord. Levenslang volgens jou, dus?
Noodweer is geen moord. Je snapt er niets van. Leer eerst eens de definitie van moord.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  † In Memoriam † zaterdag 19 november 2011 @ 17:20:41 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104556170
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 10:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
En dat dit: http://www.blikopdewereld(...)r-cevdet-yilmaz.html

Seriemoordenaar schiet 6 mensen dood. Krijgt levenslang. Mag ik de praktijk gezellig naar buiten om zelfs een nieuw gezin te stichten :') Kom op zeg.
5 april 1983. Lekker actueel.
Carpe Libertatem
pi_104556693
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Niet meer dan die van jou.

En met harde data heeft de rechtsspaak helaas weinig te maken alhier...
Klopt, daarom doe ik ook geen onbezonnen uitspraken over die straffen.
pi_104556748
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:20 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

5 april 1983. Lekker actueel.
Dat was zijn veroordeling. Tijdje terug bleek dat hij gewoon gezellig rondliep en zelfs een nieuw gezin had gesticht. Vrij actueel :') http://www.geenstijl.nl/m(...)ht_gezinnetje_t.html
pi_104556914
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:37 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Klopt, daarom doe ik ook geen onbezonnen uitspraken over die straffen.
Goed vrij duidelijke casus dan.

Autistische extreem-linkse extremist vermoord in koele bloede politicus. Komt over zo'n 2.5 jaar vrij en ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat hij die moord pleegde (was ook op het Plein aanwezig die avond).

quote:
Volkert van der Graaf zal naar alle waarschijnlijkheid op 6 mei 2014 ontslagen worden uit de gevangenis, precies twaalf jaar na de moord.
Effectief 12 jaar voor een moord op een politicus omdat hij het niet eens was met zijn denkbeelden. Jij vindt dat echt rechtvaardig? :?
pi_104557830
schandalig dat de rechterlijke macht gevoelig is voor de publieke opinie..
  † In Memoriam † zaterdag 19 november 2011 @ 19:06:07 #42
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_104559778
quote:
Daders zijn lang niet allemaal keiharde moordenaars. Vergelding is niet het enige dat telt, je wil ook voorkomen dat iemand opnieuw in de fout gaat.
Als het om moord gaat speelt voor mij persoonlijk recidive geen enkele rol. En er is ook geen verschil tussen een keiharde moordenaar en een vriendelijke moordenaar. Een moordenaar heeft iemand het leven ontnomen. Punt.

Voor mij mag daar ten alle tijden de doodstraf op staan. Jij ontneemt iemand het leven? Dan ga je zelf ook. Verder geen discussie. Ook geen oneindige procedures zoals in de VS waar mensen tientallen jaren in death row zitten, gewoon zoals in China. Je krijgt je vonnis, door de achterdeur naar buiten en hup.

De doodstraf voor moord is geen vergelding maar simpele rechtvaardigheid. Het zou universeel moeten zijn.

En dan is dhr. Nooitgedagt "je wil ook voorkomen dat iemand opnieuw in de fout gaat" zijn probleem ook gelijk opgelost.
pi_104560817
quote:
13s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Noodweer is geen moord. Je snapt er niets van. Leer eerst eens de definitie van moord.
Ik weet precies wat moord, doodslag, etc is. Echter, er is geen woord voor 'doodslag'. Je bent dan niet verdoodslagt (of is dat met een d?), neen, je bent vermoord. En Elfletterig, waar ik op reageerde, zei niet "moord", maar "vermoord". Vandaar dus ook mijn reactie ;)
pi_104560906
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 19:34 schreef Messina het volgende:

[..]

Ik weet precies wat moord, doodslag, etc is. Echter, er is geen woord voor 'doodslag'. Je bent dan niet verdoodslagt (of is dat met een d?), neen, je bent vermoord. En Elfletterig, waar ik op reageerde, zei niet "moord", maar "vermoord". Vandaar dus ook mijn reactie ;)
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 19:34 schreef Messina het volgende:

[..]

Het is per definitie geen moord maar doodslag.
pi_104561185
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 19:06 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Als het om moord gaat speelt voor mij persoonlijk recidive geen enkele rol. En er is ook geen verschil tussen een keiharde moordenaar en een vriendelijke moordenaar. Een moordenaar heeft iemand het leven ontnomen. Punt.

Voor mij mag daar ten alle tijden de doodstraf op staan. Jij ontneemt iemand het leven? Dan ga je zelf ook. Verder geen discussie. Ook geen oneindige procedures zoals in de VS waar mensen tientallen jaren in death row zitten, gewoon zoals in China. Je krijgt je vonnis, door de achterdeur naar buiten en hup.

De doodstraf voor moord is geen vergelding maar simpele rechtvaardigheid. Het zou universeel moeten zijn.

En dan is dhr. Nooitgedagt "je wil ook voorkomen dat iemand opnieuw in de fout gaat" zijn probleem ook gelijk opgelost.
Tuurlijk want als ik iemand een klap geef en hij valt dood neer dan moet ik even hard gestraft worden als iemand die iemand vermoord en daarna in zijn huid gaat rondlopen :')
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_104561194
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 19:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

[..]

Het is per definitie geen moord maar doodslag.
Ik doel niet op die zaak die ik linkte, maar op wat Elfletterig zei, nogmaals :P

Maar goed, aangezien je er maar op blijft hameren;

Moord = Iemand ombrengen met voorbedachte rade. Men maakt een vooropgezet plan en voert de daad dan uit. Indien mislukt is het "poging tot".
Doodslag = Iemand ombrengen "in the heat of the moment". Er is geen vooropgezet plan geweest, men handelt vaak uit de woede op dát moment aanwezig.

Er is ook nog een categorie erbuiten, bijvoorbeeld "Mishandeling met de dood tot gevolg". Soms lastig te scheiden van doodslag. Sterker nog, er zijn zaken waarbij iemand een klap op z'n hoofd kreeg tijdens het stappen, en degene die sloeg werd veroordeeld wegens doodslag. In een soortgelijke zaak kan een ander best een veroordeling "Mishandeling met de dood tot gevolg" krijgen. Die lijn is vrij dun.

Dat is overigens met moord en doodslag ook weer zo. Hoe lang moet je ergens over nadenken om het tot een moord te laten behoren? Daar bestaan geen richtlijnen voor -zover mij bekend is-.
pi_104561245
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2011 19:44 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Tuurlijk want als ik iemand een klap geef en hij valt dood neer dan moet ik even hard gestraft worden als iemand die iemand vermoord en daarna in zijn huid gaat rondlopen :')
Je doet nu op de zaak van Mientje Zieck neem ik aan. Die man kreeg helemaal geen straf, tenzij je TBS als straf ziet.
pi_104561938
Alsof mensen het aan hun reet roest wat iemand daadwerkelijk voor moord krijgt.

Gaat het over strenger straffen dan wil de meerderheid zien dat een straatrover een keer voor 5 jaar minimaal de bak in wordt gegooid ipv dat halfslappe papierprikstrafje.
  zaterdag 19 november 2011 @ 20:04:55 #49
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_104562028
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2011 19:44 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Edgar suit :')
  zaterdag 19 november 2011 @ 20:21:05 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104562751
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2011 11:11 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

(Ver)minder(d) toerekeningsvatbaar betekent toch ook een grotere kans op herhaling? Daar hebben we dan weliswaar de mogelijkheid tot het opleggen van TBS voor, maar dat systeem faalt echt hopeloos. Sommige moordenaars dien je gewoon letterlijk levenslang op te sluiten, niet uit vergelding, niet om Henk en Ingrid blij te maken, maar om de samenleving tegen een gevaarlijke geesteszieke te beschermen. En daar hoort in mijn optiek al helemaal geen verlof bij...
Het is niet automatisch een grotere kans op herhaling als iemand verminderd toerekeningsvatbaar verklaard is.
Voorbeeld: vrouw is 20 jaar weduwe, krijgt op haar 55ste weer een relatie, en terwijl ze op het punt staan te gaan trouwen komt ze erachter dat die vent het met Mien van de administratie doet, diezelde Mien waarmee zij regelmatig gaat shoppen.
Als ze Mien uit woede over dat hoogverraad om zeep helpt dan is ze waarschijnlijk verminderd toerekeningsvatbaar geweest op het moment van de daad.

De kans op herhaling is echter klein, zeker als mevrouw in 55 jaar zelfs amper een verkeersboete heeft gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')