Die ambtenaar is bovendien de baas van de Nederlandse centrale bank (DNB).quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:37 schreef Iwanius het volgende:
Ik vind het weer van een typische Hollandse domheid en achteloosheid getuigen hoe er door een ambtenaar op tv wordt gereageerd
Dat ben ik op zich met je eens, maar er zijn mij nog geen gevallen bekend van westerse landen die hun goud uit Amerika weghalen. In Duitsland is er vorig jaar over gepraat maar voor zover ik weet is het er niet van gekomen. Het enige mij bekende geval is Venezuela dat zijn goud uit Londen weghaalde. Ken jij wel westerse voorbeelden?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:37 schreef Iwanius het volgende:
Ik vind het weer van een typische Hollandse domheid en achteloosheid getuigen hoe er door een ambtenaar op tv wordt gereageerd als gevraagd wordt of de Nederlandse Bank/Staat het goud wat daar ligt terug naar Nederland komt,zoals andere landen al hebben gedaan.
Best interessant nog.quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:09 schreef WammesWaggel het volgende:
Bij De Rekenkamer zo op Ned 3 gaan ze goud eens bekijken.
Hij probeerde het verschil uit te leggen tussen prijs en waarde.quote:Op donderdag 12 januari 2012 21:58 schreef GoudIsEcht het volgende:
Vooral Corné van Bakzijl
"Goud heeft eigenlijk geen waarde. Als we morgen zeggen dat het 100 euro per gram is, is het 100 euro per gram. Als we zeggen dat het 1 euro per gram is, is het 1 euro per gram."
Triest figuur. Alsof dat voor aandelen dan niet zou gelden...
Wat is het verschil dan?quote:Op donderdag 12 januari 2012 22:03 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hij probeerde het verschil uit te leggen tussen prijs en waarde.
Prijs: Huidige marktprijs.quote:
Een citroen C1 staat bij een dealer voor een miljoen euro.quote:Op donderdag 12 januari 2012 22:12 schreef Perrin het volgende:
Waarde is persoonlijk, prijs is objectief?
Waarop baseer je die waarde?quote:Op donderdag 12 januari 2012 22:15 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Een citroen C1 staat bij een dealer voor een miljoen euro.
Prijs: Een miljoen euro.
Waarde: ~10K
Ik heb sowieso een hekel aan die analisten met al hun nepconclusies die ze aan koersbewegingen verbinden.quote:Op donderdag 12 januari 2012 22:19 schreef monkyyy het volgende:
Das hoe Corné van Bakzijl in dat programma het uitlegde.
wat de gek er voor geeftquote:
Heeft hij niet over gesproken.quote:
Nee, dat is een prijs zou ik zeggen. Wat je er maximaal voor bereid bent te geven ( of minimaal voor wil ontvangen, dat is de waarde.quote:
Maar die 'intrinsieke waarde' is toch gewoon terug te voeren op de prijzen betaald bij de inkoop van de grondstoffen en de arbeid? Waar zijn die prijzen dan uit voortgekomen?quote:Op donderdag 12 januari 2012 23:33 schreef Sokz het volgende:
Kijk je hebt wel een 'intrinstieke waarde' wat gewoon de waarde is van alle materialen en dergelijke. Verder is waarde inderdaad een persoonlijk iets.
Klopt, vraag en aanbod? We gaan wel diep zo laat op de avond.quote:Op donderdag 12 januari 2012 23:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar die 'intrinsieke waarde' is toch gewoon terug te voeren op de prijzen betaald bij de inkoop van de grondstoffen en de arbeid? Waar zijn die prijzen dan uit voortgekomen?
Goud meet de waarde van geld, vanuit onder andere de eigenschap van beperkte voorradigheid (die voor geld bijvoorbeeld een stuk minder opgaat de laatste tijd).quote:Op donderdag 12 januari 2012 23:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar die 'intrinsieke waarde' is toch gewoon terug te voeren op de prijzen betaald bij de inkoop van de grondstoffen en de arbeid? Waar zijn die prijzen dan uit voortgekomen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |