Ik deel helemaal geen gelijke eenheden met elkaar $/oz ≠ $/vat.quote:Op woensdag 25 januari 2012 19:32 schreef Arkai het volgende:
[..]
Als je gelijke eenheden met elkaar deelt dan krijg je juist geen waarde maar enkel een getal als ratio. Dat getal kan alleen betekenis hebben als je het in de juiste context weet uit te drukken.
Elders las ik dat India die Iraanse olie in roepies gaat betalen. Maar dat komt allicht op hetzelfde neer, want als Iran die verdiende roepies weer wil uitgeven kunnen ze er alleen in India mee terecht, waar ze er eigenlijk alleen meel, rijst en thee voor kunnen kopen. Maar dan blijven ze nog met een hele berg roepies zitten. Voor die rest zullen ze in India zeker goud kunnen gaan kopen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:07 schreef ikhouvannoodles het volgende:
India koopt Iraanse olie met goud. Begin van het einde van oliedollars?
quote:Op vrijdag 27 januari 2012 00:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Elders las ik dat India die Iraanse olie in roepies gaat betalen. Maar dat komt allicht op hetzelfde neer, want als Iran die verdiende roepies weer wil uitgeven kunnen ze er alleen in India mee terecht, waar ze er eigenlijk alleen meel, rijst en thee voor kunnen kopen. Maar dan blijven ze nog met een hele berg roepies zitten. Voor die rest zullen ze in India zeker goud kunnen gaan kopen.
Maar wat gebeurt er vervolgens? India is een grote netto-koper van goud, dus die zullen hun gekrompen goudvoorraad meteen weer willen aanvullen. En Iran zal het opgepotte goud weer in nuttigere westerse valuta willen omzetten. Dus, dikke kans dat India zijn verkochte goud meteen weer op de wereldmarkt met dollars van Iran terugkoopt. Ik denk dus niet dat deze schijnbeweging de dollarkoers rechtstreeks zal raken, maar als politiek signaal is het wel interessant.
Nee. Deze Indiaas-Iraanse overeenkomst betreft daadwerkelijk meel, rijst en thee. Maar daarmee off-set je nog niet de gehele olieimport, dus het gerucht dat Iran de overige rupees in goud zal omzetten komt niet uit de lucht vallen. Wat mij betreft zou Iran van India ook zo'n nieuwe thorium-energiecentrale kunnen kopen, dan kan de VS ze in ieder geval niet meer beschuldigen van explosieve bijbedoelingen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 00:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik denk eerder dat ze er staal, (petrochemische en andere) infrastructuur, en nucleaire kennis mee kopen dan 'meel, rijst en thee'.
Voor een beperkt deel in meel, rijst en thee. En voor de rest in rupees. Die ze vervolgens kunnen aanwenden voor van alles wat ze zelf niet hebben, of voor investeringen overseas. Waarom zou dat perse in goud omgezet moeten worden?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 02:09 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee. Deze Indiaas-Iraanse overeenkomst betreft daadwerkelijk meel, rijst en thee. Maar daarmee off-set je nog niet de gehele olieimport, dus het gerucht dat Iran de overige rupees in goud zal omzetten komt niet uit de lucht vallen. Wat mij betreft zou Iran van India ook zo'n nieuwe thorium-energiecentrale kunnen kopen, dan kan de VS ze in ieder geval niet meer beschuldigen van explosieve bijbedoelingen.
Zolang een oz en een inhoud van een vat niet verandert dan zijn dat gewoon constanten die je niet hoeft mee te nemen. Je houdt dan een factorisatie van prijs/prijs over. Het voordeel hiervan is dat je 2 inflatietermen wegstreept waardoor je een gereduceerde prijs overhoudt. Het is echter geen maatstaf van waarde omdat de vergelijking enkel stand houdt tussen de twee grondstoffen.quote:Op donderdag 26 januari 2012 23:44 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Ik deel helemaal geen gelijke eenheden met elkaar $/oz ≠ $/vat.
Angezien die indiers nu met goud betalen zullen ze eerder naar vat/oz kijken. In plaats van de dollar prijs.
Je kunt het hele verhaal lezen op Debkafile, een site die bekend staat om zijn goede intelligence-bronnen. Doe of laat ermee wat je wilt.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 02:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Voor een beperkt deel in meel, rijst en thee. En voor de rest in rupees. Die ze vervolgens kunnen aanwenden voor van alles wat ze zelf niet hebben, of voor investeringen overseas. Waarom zou dat perse in goud omgezet moeten worden?
Dat zal met de Amerikaanse en Europese boycotts te maken hebben, en allicht toch ook met de beperkte vraag naar rupees. Het gaat om erg grote bedragen en als die in de valutamarkt terechtkomen zou dat tot depreciatie kunnen leiden. Hoe dan ook heeft dat niets met goud te maken.quote:Rupees kun je trouwens prima omwisselen in om het even elke andere currency, dus waarom zouden ze alleen in India kunnen shoppen?
Institutioneel goud is fysiek goud, zeker in India en Arabische landen.quote:Plus dat het meeste goud in India chartaal is tegenwoordig - investerings'goud', een IOU van een bank. Wat heeft Iran daaraan?
Maar goud _is_ toch geen natuurlijke hulpbron, maar juist een speculatief goedje?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:33 schreef dvr het volgende:
[..]
Je kunt het hele verhaal lezen op Debkafile, een site die bekend staat om zijn goede intelligence-bronnen. Doe of laat ermee wat je wilt.
Wat betreft olie en goud, dat verband is al heel oud en ook Amerikaanse oliemaatschappijen hebben in het verleden Arabische olieleveringen in goud voldaan. De logica erachter is dat wanneer een land langdurig een grondstof verruilt voor valuta, het op het laatst waarschijnlijk zowel zijn grondstoffen als zijn geld kwijt is. Valuta zijn op lange termijn immers aan inflatie en andere risico's onderworpen. Door een deel van de olieinkomsten in een andere natuurlijke hulpbron (goud) om te zetten, die niet kan verdwijnen en waarvan de waarde geneigd is de inflatie te volgen, behoudt een olieproducerend land zijn rijkdom langer.
Ik kan me voorstellen dat evt. boycotts (bep.) currencies minder aantrekkelijk maken, maar feit is dat de IN rupee flink aan het devalueren is, tegen zowat alle currencies (incl. de euro trouwens). Wat op zich ook niks zegt, want als je theorie klopt en India in goud betaalt, zal ze vervolgens goud inkopen, en dat kan ze ook alleen -onzichtbaar- doen door rupees om te wisselen in goud: gevolg devaluatie.quote:Dat zal met de Amerikaanse en Europese boycotts te maken hebben, en allicht toch ook met de beperkte vraag naar rupees. Het gaat om erg grote bedragen en als die in de valutamarkt terechtkomen zou dat tot depreciatie kunnen leiden. Hoe dan ook heeft dat niets met goud te maken.
http://www.volkskrant.nl/(...)en-uit-Amerika.dhtmlquote:De nieuwe directeur van De Nederlandsche Bank (DNB), Klaas Knot, vertelde op 5 januari in een uitzending van Nieuwsuur dat maar liefst 90 procent van het Nederlandse fysieke goud ligt opgeslagen in Engeland, Canada en de VS. Dat wekte alom verbazing, want waarom ligt het monetaire metaal waaraan in tijden van crisis de meeste waarde wordt gehecht niet gewoon in de eigen Nederlandse kluis?
Het goud ligt waarschijnlijk overzee om historische redenen; het was voor aanvang van de Tweede Wereldoorlog verscheept om confiscatie door de Duitse bezetter voor te zijn. Maar Knot vertelde ook dat het goud over de grens ligt omdat het op die manier gemakkelijk kan worden gebruikt bij handelstransacties. Goud wordt sinds het midden van de jaren tachtig internbancair namelijk te gelde gemaakt door het uit te lenen tegen een kleine vergoeding.
Bubbel
Nu de voorzitter van de Amerikaanse centrale bank heeft aangekondigd de rente de komende twee jaar nog op 0 procent te houden, neemt de kans op een bubbel in staatsobligaties alleen maar toe. Als die leegloopt, biedt alleen goud nog een houvast. Het is daarom raadzaam dat Knot het goud nu terug haalt naar Nederland. De praktijk van het uitlenen van goud is niet alleen riskant vanwege de huidige crisis. Uit de geschiedenis blijkt dat Nederland in tijden van hoogoplopende monetaire stress al tweemaal eerder kon fluiten naar het in het buitenland opgeslagen goud.
In 1931 kwam door de kredietcrisis en de daaropvolgende monetaire stress een einde aan de goudwisselstandaard. Centrale banken raakten het vertrouwen in de koppeling tussen het Engelse pond en goud kwijt en startten een run op goud. Dit was voorspelbaar, want de bankiers wisten maar al te goed dat het goud de echte waarde vertegenwoordigde.
Ponden waren uiteindelijk alleen maar claims geweest op het goud. In de wetenschap dat het sluiten van het goudloket door de Engelse centrale bank gepaard zou gaan met een devaluatie van het pond ten opzichte van het goud, stonden ze in de rij om hun ponden om te wisselen. Zo ook DNB. Twee dagen voordat Engeland van de standaard afging, belde Gerard Vissering, de toenmalige directeur van de bank, zijn Engelse collega Montagu Norman op met de vraag of zijn ponden nog veilig waren. Norman drukte Vissering op het hart dat Engeland de wisselstandaard nooit zou verlaten en dat het Engelse pond tot ver in de toekomst waardevast zou zijn.
Vissering was gerustgesteld en besloot zijn ponden vooralsnog niet in te wisselen voor goud. Twee dagen later, op 21 september 1931, ontkoppelde Engeland het pond en het goud en verliet het land de goudwisselstandaard. Ponden konden niet meer worden ingewisseld voor goud en de munt devalueerde onmiddellijk met 30 tot 40 procent ten opzichte van andere valuta. Centrale banken, waaronder DNB, bleven achter met enorme verliezen.
Goudwisselstandaard
De geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt. Ook in 1971 kwam er een einde aan de goudwisselstandaard. Dit keer verloren centrale banken het vertrouwen in de koppeling tussen de dollar en goud. Door excessieve Amerikaanse overheidsuitgaven was de gouddekking van de uitstaande dollars te klein geworden en centrale banken wisselden hun dollars om voor goud.
Begin jaren zeventig beschikten de Amerikanen nog over 8.000 ton goud, een aanzienlijke vermindering ten opzichte van de 22.000 ton in 1945. Om verdere daling tegen te gaan, konden de Amerikanen drie dingen doen: snijden in overheidsuitgaven en afbetalen van schulden, het verhogen van de goudprijs die de reële waarde van de dollar weerspiegelde of het loskoppelen van de dollar en het goud. De eerste maatregel was politiek onhaalbaar. De binnenlandse en buitenlandse uitgaven waren structureel uit het lood geslagen en een inperking ervan was praktisch onuitvoerbaar.
De tweede maatregel werd van de hand gewezen omdat daarmee de internationale rol van de dollar onder vuur zou komen te liggen en die van het goud de overhand zou krijgen. Dat was voor de Amerikanen uit geopolitiek oogpunt zeer onwenselijk.
Op 15 augustus 1971 werd gekozen voor de derde mogelijkheid: de Amerikaanse president Nixon verbrak de band tussen de dollar en het goud en devalueerde de dollar. Jelle Zijlstra, de toenmalige directeur van de Nederlandse centrale bank, moet door deze beslissing hebben teruggedacht aan zijn voorganger Vissering. Want hoewel Zijlstra enkele maanden voor het eind van de dollar-goudkoppeling nog met succes een deel van de dollars voor goud omruilde, bleef de bank na de ontkoppeling zitten met een enorme hoeveelheid flink gedevalueerde dollars.
Onbalans
Anno 2012 beleven we een systeemcrisis die in de kern is veroorzaakt door de structurele onbalans in het monetaire stelsel. De kans op een nieuwe monetaire crisis wordt met de dag groter en wereldwijd zijn centrale banken inmiddels netto kopers geworden op de goudmarkt. Komt er een nieuwe run op goud? Klaas Knot mag het risico niet lopen dat hij wat het goudbeleid betreft in de voetsporen treedt van zijn voorgangers Vissering en Zijlstra.
De schrijver lijkt te geloven dat ons in het buitenland opgeslagen goud is uitgeleend. Dat is niet het geval.quote:
Geld is ook geen hulpbron, begrijp dat nou eens. Geld is voor financiële transacties, en goud is beter om financiële waarde op te slaan dan geld dat steeds maar wordt bijgedrukt door derde partijen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 00:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maar goud _is_ toch geen natuurlijke hulpbron, maar juist een speculatief goedje?
Voor ongeïnformeerde mensen als jij is dat het geval, voor centrale banken niet. Die hebben het al vrij lang in hun bezit, net als rijke families. Maar.. die laatste hangen jou dat dus niet aan je neus.quote:Wat trouwens an sich niks zegt over of je het in bezit wil hebben of niet, dat is afhankelijk van welke richting je denkt dat de speculatie gaat?
De rupee devalueert al heel lang tegen goud, misschien dat die kennis kan bijdragen aan je kijk op de Indiasche goudvoorkeur die daar breed gedragen wordt.quote:Ik kan me voorstellen dat evt. boycotts (bep.) currencies minder aantrekkelijk maken, maar feit is dat de IN rupee flink aan het devalueren is, tegen zowat alle currencies (incl. de euro trouwens). Wat op zich ook niks zegt, want als je theorie klopt en India in goud betaalt, zal ze vervolgens goud inkopen, en dat kan ze ook alleen -onzichtbaar- doen door rupees om te wisselen in goud: gevolg devaluatie.
Pak er eens de grafiek van goud in Rupee bij en vervolg je betoog...quote:Een beetje cynisch zou ik betogen dat daarmee goud voor Indiers niet erg inflatiebestendig is -anders dan bijvoorbeeld Indiaas onroerend goed-.
Het bestaat zeker niet voor mensen als jij die goud niet begrijpen.quote:Terwijl in India alle banken in grote billboards roepen dat 'goud nooit in waarde kan dalen'. Ik hoop maar dat al die Indiers niet hun goudaccounts gaan omwisselen.... -goud wordt daar op een ziekelijke manier gepropangeerd als slapend rijk worden, en zoals we allemaal weten bestaat slapend rijk worden niet, of alleen voor degenen die vroeg instapten....
Zelfs na ruim tien jaar zie je de trend nog niet?quote:Ik weet dat mijn mening contrair is aan velen hier, maar ik blijf de goudmarkt een sentimentgedreven markt vinden, en vind het extreem moeilijk om er een fundamentele trend in te ontdekken.
Niet in dit opzicht, namelijk dat het net als olie een natuurlijke hulpbron is die alleen met veel kosten en inspanning uit de aardkorst te winnen is. Wanneer een land zijn olie te gelde wil maken maar anderzijds zijn rijkdom op lange termijn wil bewaren, is het verruilen ervan voor goud een logisch idee.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 00:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar goud _is_ toch geen natuurlijke hulpbron, maar juist een speculatief goedje?
Mijn punt was juist dat deze hele overeenkomst weinig met goud of met een visie over de waardeontwikkeling van goud te maken heeft! Ze gebruiken het simpelweg als betaalmiddel om aan de boycott en restricties die door de VS en EU worden opgelegd te ontkomen. Dat betekent niet dat India op zijn goudvoorraad gaat interen, ze kunnen gewoon op de wereldmarkt goud bijkopen met de dollars die ze als exportland verdienen.quote:Wat trouwens an sich niks zegt over of je het in bezit wil hebben of niet, dat is afhankelijk van welke richting je denkt dat de speculatie gaat?
Het is niet mijn theorie en India verdient een hoop dollars.quote:Wat op zich ook niks zegt, want als je theorie klopt en India in goud betaalt, zal ze vervolgens goud inkopen, en dat kan ze ook alleen -onzichtbaar- doen door rupees om te wisselen in goud: gevolg devaluatie.
Je zegt net dat de rupee ontwaardt. Goud is de afgelopen 10+ jaar alleen maar meer waard geworden. Lijkt me dus dat Indiase goudbezitters (en dat is traditioneel bijna iedere familie, dankzij een lange historie van falende banken en munten) erg blij zijn met hun goud.quote:Een beetje cynisch zou ik betogen dat daarmee goud voor Indiers niet erg inflatiebestendig is
De fundamentele trend is simpelweg dat naarmate het vertrouwen in geld en afgeleiden (obligaties) verwatert, of het vertrouwen in het financiële stelsel afneemt, en dit niet door een hoge rentevergoeding wordt gecompenseerd, goud in waarde stijgt.quote:maar ik blijf de goudmarkt een sentimentgedreven markt vinden, en vind het extreem moeilijk om er een fundamentele trend in te ontdekken.
We weten inderdaad niet wat er met dat goud gebeurd is. Misschien ligt het er nog, misschien niet...quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
HAAL ONS GOUD TERUG!
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)en-uit-Amerika.dhtml
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het gestolen zou zijn.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:32 schreef GoudIsEcht het volgende:
We weten inderdaad niet wat er met dat goud gebeurd is. Misschien ligt het er nog, misschien niet...
het lijkt me dat het wat vreemd is als de nld overheid niet zo nu en dan een kijkje gaat nemen naar al dat vermogen wat daar ligt.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:01 schreef dvr het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het gestolen zou zijn.
Dat denk ik niet, want zo voortvarend is onze overheid niet, maar ze zullen waarschijnlijk wel een jaarlijkse opgave van hun opgeslagen goudbezit van de FED krijgen die door een onafhankelijke auditor medeondertekend is.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
het lijkt me dat het wat vreemd is als de nld overheid niet zo nu en dan een kijkje gaat nemen naar al dat vermogen wat daar ligt.
Waarom zou het kunnen?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
beter halen ze het terug nu het nog lijkt te kunnen.
Ik betwijfel of dat goud door een onafhankelijke partij geteld wordt...quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:11 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, want zo voortvarend is onze overheid niet, maar ze zullen waarschijnlijk wel een jaarlijkse opgave van hun opgeslagen goudbezit van de FED krijgen die door een onafhankelijke auditor medeondertekend is.
De hele FED wordt zowel door interne auditors als door die van Congress (GAO) als door een externe partij (momenteel Deloitte) gecontroleerd (z. hier). Bovendien heeft niemand er belang bij als er ook maar de geringste twijfel over dat goud ontstaat. Ik twijfel er dus niet aan dat het er nog ligt en netjes bijgehouden wordt. Maar ik ben er wel voorstander van dat het wordt teruggehaald (ook dat uit Londen) want een kat in het nauw kan rare sprongen maken, zo ook de Amerikaanse overheid.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:21 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik betwijfel of dat goud door een onafhankelijke partij geteld wordt...
Ik heb nog geen gepubliceerde audit van het goud gezien. Dat DNB beschrijft hoe het er zou liggen biedt ook niet alle zekerheid van de wereld.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 15:35 schreef dvr het volgende:
[..]
De hele FED wordt zowel door interne auditors als door die van Congress (GAO) als door een externe partij (momenteel Deloitte) gecontroleerd (z. hier). Bovendien heeft niemand er belang bij als er ook maar de geringste twijfel over dat goud ontstaat. Ik twijfel er dus niet aan dat het er nog ligt en netjes bijgehouden wordt. Maar ik ben er wel voorstander van dat het wordt teruggehaald (ook dat uit Londen) want een kat in het nauw kan rare sprongen maken, zo ook de Amerikaanse overheid.
DNB is overigens redelijk op de hoogte over dat goud, zo schreven ze in 2005 nog in een publicatie dat het NL-goud dat bij de FED in NY ligt, bestaat uit genummerde en gewogen bundels van elk 20 staven. Omdat die publicatie, "Goudbeheer van de Nederlandsche Bank" door Jan Lamers niet meer bij DNB te downloaden is maar wel erg informatief is, zal ik hem zelf beschikbaar maken. Download hem hier.
Er zijn zoveel zaken waar burgers nooit een audit van hebben gezien. Het rijksvastgoedbezit bijvoorbeeld. Dat is geen reden voor wantrouwen want er bestaat simpelweg geen taak of plicht voor het rijk om zoiets te verzorgen. Als 'het volk' daar toch behoefte aan heeft, dan moet de volksvertegenwoordiging er voor zorgen dat zoiets voortaan geregeld wordt.quote:Op donderdag 2 februari 2012 14:09 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik heb nog geen gepubliceerde audit van het goud gezien. Dat DNB beschrijft hoe het er zou liggen biedt ook niet alle zekerheid van de wereld.
Ook dat is maar een veronderstelling. Ik zie niet hoe de VS er de afgelopen 40 jaar baat bij gehad heeft om al dat goud voor anderen te beheren. Voor de inkomsten van een paar miljoen per jaar hoeven ze het niet te doen. Hooguit zouden ze er misschien beslag op kunnen leggen wanneer de betreffende landen bepaalde schuldvorderingen niet voldoen (zoals de UK deed met IJslandse banktegoeden en vastgoed in de UK toen Landsbanki failliet ging en de IJslandse staat zijn garanties niet nakwam), maar de VS beschikken wel over betere drukmiddelen.quote:Terughalen is diplomatiek gezien geen optie, dus DNB/Nederland is overgeleverd aan de grillen van de Amerikanen.
Goud ligt nog net wat gevoeliger dan vastgoed. Ik ben van mening dat de kans klein is dat - zeker het Amerikaanse - goud verkocht is, maar zie toch onzekerheid (zeker wat betreft het goud van andere landen).quote:Op donderdag 2 februari 2012 16:23 schreef dvr het volgende:
[..]
Er zijn zoveel zaken waar burgers nooit een audit van hebben gezien. Het rijksvastgoedbezit bijvoorbeeld. Dat is geen reden voor wantrouwen want er bestaat simpelweg geen taak of plicht voor het rijk om zoiets te verzorgen. Als 'het volk' daar toch behoefte aan heeft, dan moet de volksvertegenwoordiging er voor zorgen dat zoiets voortaan geregeld wordt.
Het is een inschatting. Goud terughalen legt de focus weer op goud (veel mensen denken nog steeds dat goud onbelangrijk is omdat het niet eetbaar isquote:Ook dat is maar een veronderstelling.
Hoe bepaal je wat goud waard is?quote:Op vrijdag 3 februari 2012 21:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
Op het moment dat ik het idee heb dat goud op een prijs is aangeland die zijn waarde enigszins reflecteert ga ik omkijken naar een andere investering. Ik doe dat nu ook wel om te kijken of ik mijn visie kan ontkrachten/moet bijstellen, maar vooralsnog is dat nog niet het geval.
Dat is de verkeerde vraag. Ten eerste is hij onjuist, omdat je dan feitelijk naar een geldprijs vraagt, terwijl een belangrijk aspect van de crisis juist is dat de waarde van geld zelf op losse schroeven staat. Ten tweede is hij niet echt relevant, want als je wilt weten of iets een goede belegging is, moet je niet zozeer weten wat het 'waard is', maar veeleer of die waarde zich voorspoediger zal ontwikkelen dan die van andere beleggingen. Ik denk dat er meer dan genoeg redenen zijn om te veronderstellen dat dat bij goud inderdaad het geval zal zijn.quote:
Dat is misschien de verkeerde vraag in jouw ogen, maar niet in die van GoudisEcht:quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:01 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat is de verkeerde vraag. Ten eerste is hij onjuist, omdat je dan feitelijk naar een geldprijs vraagt, terwijl een belangrijk aspect van de crisis juist is dat de waarde van geld zelf op losse schroeven staat. Ten tweede is hij niet echt relevant, want als je wilt weten of iets een goede belegging is, moet je niet zozeer weten wat het 'waard is', maar veeleer of die waarde zich voorspoediger zal ontwikkelen dan die van andere beleggingen. Ik denk dat er meer dan genoeg redenen zijn om te veronderstellen dat dat bij goud inderdaad het geval zal zijn.
Ik ben geintereseerd in hoe hij de waarde van goud inschat, en met name hoe je een uitstapmoment bepaalt.quote:Op het moment dat ik het idee heb dat goud op een prijs is aangeland die zijn waarde enigszins reflecteert ga ik omkijken naar een andere investering.
Niet echt.. wat voor mij tezijnertijd (net als nu) zal tellen, is niet zozeer de absolute prijs, noch die prijs ten opzichte van die van andere beleggingscategorieën, maar hoe de prijzen van goud en van de andere categorieën zich in dat tijdvak waarschijnlijk zullen gaan ontwikkelen. Met goud is die benadering misschien wat makkelijker dan met andere beleggingen, omdat goud in meerdere opzichten hun exacte tegenpool is (het levert geen rente of dividend op, heeft in principe geen counter party risk, en floreert het meest in omstandigheden waar die andere categorieën weinig meer waard zijn). Ik zie de prijs van goud niet eens zozeer als iets dat uit de kwaliteiten van goud zelf voortkomt, maar meer als de antipool van de andere waarden. Hoe lager of hoe riskanter die andere waarden er voor staan, hoe beter het goud in de regel zal vergaan.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En ook als je wil inschatten of de waarde zich voorspoediger zal ontwikkelen dan die van andere beleggingen, zul je het toch moeten waarderen, op één of andere manier.
is er 100 jarig schema tussen olie , platina en goud ??quote:Op zaterdag 4 februari 2012 04:23 schreef dvr het volgende:
. Anderzijds zijn die andere categorieën veel meer aan de economische ontwikkelingen gebonden dan goud, en ligt daar nu nog veel meer waarde in opgeslagen dan in goud, en ik verwacht dat die verhouding nog flink zal bijtrekken totdat goud weer zo'n 20% van 's werelds waarde vertegenwoordigt, het historisch gemiddelde.
Wel tussen olie en goud, platina is minder relevant.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 10:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is er 100 jarig schema tussen olie , platina en goud ??
Dat was een goede vraag. Mijn antwoord ligt in de lijn van dat van dvr.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 01:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik ben geintereseerd in hoe hij de waarde van goud inschat, en met name hoe je een uitstapmoment bepaalt.
Maar hoe voorspel/meet je dat? Kwalitatief/kwantitatief?
Ik zou gewoon even googelen op 'goud inkoop amsterdam' en dan bij minstens twee of drie adresjes langsgaan voor een taxatie en het aan de hoogste bieder verkopen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:49 schreef princem het volgende:
ik heb wat kettingen turks goud volgens mij is het 14 k goud.
ik zit er over te denken het in te leveren.
waar kan ik dat het beste doen in amsterdam?
wat kan ik verwachten qua prijs daar het geen nederlands goud is?
Waarom zouden ze meer moeten verdienen dan mensen die hout bewerken, vis vangen of wegen aanleggen? Arbeid is in dat soort landen gewoon niet zoveel waard, dus dan krijgen ze ook niet veel betaald. Dat ze in een goudmijn werken heeft daar niets mee te maken.quote:Op maandag 13 februari 2012 22:33 schreef Shispeed het volgende:
net op BNN was er een programma wat ging over het delven van goud in Ethiopië, die mensen die daar in de mijnen werkte kregen 100 Ethiopische birr voor 10 gram goud. Dat komt neer op 13.50 euro per troy ounce goud. per persoon verdiende deze mensen een euro of 2 a 3 voor loodzwaar werk.
Kopen en wachten wat er gebeurd is nooit slim. Je moet ook niet teveel afgaan op wat anderen roepen, maar op je eigen bevindingen. sommige, zoals Willem Middelkoop, roepen inderdaad dat goud de hemel in gaat, toevallig investeert hij ook in goud(mijnen). andere noemen de hoge grondstof- en goudprijzen een zeepbel die ieder moment kan barsten.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 22:15 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Het is voor mij nogsteeds niet duidelijk of het op dit moment nou juist WEL of NIET slim is om te investeren in fysiek goud. Ik heb wat rond gekeken en je kan zelfs 1 gram goubaar''tjes'' kopen.
Niemand kan natuurlijk zeggen hoe ver de goudprijs zal stijgen maar is het slim om nu te kopen en dan gewoon om te wachten totdat er gebeurd wat sommige voorspellen (willem middelkoop)
Wat zeggen jullie?
Dank.
Zie voor de originele IMF-publicatie over het schaarser worden van liquide veilige beleggingen: Hfd. 3 van Global Financial Stability Report, April 2012quote:The Fund identified $74.4tn of potentially safe assets today, including gold, investment grade government and corporate debt, and covered bonds. But it warned that 16 per cent of the potential safe government debt supply to 2016 could disappear if governments continued to borrow at current rates and hence made their debt more risky.
bron: IMF warns of fresh global threat
goud gaat komend jaar weer 20% a 30% maken, aandelen 0%quote:Op donderdag 12 april 2012 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als het verleden iets wel heeft aangetoond is dat goud allesbehalve 'safe' is. Eind jaren '70 galore !
(of eerder begin jaren '80)
Het is zelfs geen garantie voor nul rendement.
bullshit in de vorm van een nietszeggende one-liner -/-20% begreep ikquote:Op donderdag 12 april 2012 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
goud gaat komend jaar weer 20% a 30% maken, aandelen 0%
Het is maar hoe je er naar kijkt. Goud levert zonder kunstgrepen geen rente of dividend op en levert zodoende exact 0% rendement. Het is en blijft goud, het enige wat eraan verandert is zijn waardering en daarmee zijn koopkracht. En om dat laatste is het mij natuurlijk te doen.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als het verleden iets wel heeft aangetoond is dat goud allesbehalve 'safe' is. Eind jaren '70 galore !
(of eerder begin jaren '80)
Het is zelfs geen garantie voor nul rendement.
* FkTwkGs2012 noteertquote:Op vrijdag 13 april 2012 03:55 schreef monkyyy het volgende:
Mijn vader had in 1977 en kleine investering gemaakt in goud.
Hij heeft geweldig rendement gekregen in de vorm van een 35 jarig huwelijk, twee dochters en een zoon.
Vage post. Moeten mensen 2 uur naar een documentaire gaan kijken, om te horen welk probleem je überhaupt bedoelt?quote:
Een mooi voorbeeld hiervan is dat het IMF, dat tot vorig jaar nog goud uit zijn reserves verkocht, nu besloten heeft om voor meer dan $2 miljard aan goud bij te kopen vanwege wereldwijd oplopende risico's.quote:Op vrijdag 13 april 2012 03:07 schreef een groot visionair het volgende:
Alleen kunstgrepen en kostbare ingrepen van de overheden hebben de schuldentent waarop ons financiële bezit gebaseerd is de afgelopen jaren overeind gehouden. Nu dat niet genoeg blijkt te zijn en de overheden hun eigen kredietwaardigheid voor een flink deel hebben verspeeld, zal beleggers/bezitters weinig anders resten dan een deel van hun papieren vermogen in de meest liquide concrete bezitting om te zetten, d.w.z. in goud, om in ieder geval *iets* over te houden en er liefst ook beter van te worden.
Dat vraag ik mij ook af. De euro is in deep shit and it's coming with waves en de Amerikanen blijven maar doorgaan met schulden maken.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 15:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zilver en goud zakken weer eens verder weg, wat is er aan de hand met het kostbare metaal?
Spotprijs:quote:
Mijn mening daarover heb ik een aantal jaar geleden al in deze topics gegevenquote:Op woensdag 16 mei 2012 10:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
Spotprijs:
goud: ¤1206,-
zilver: ¤21,57
Tja... dat is wel eens hoger geweest, lager ook natuurlijk... deflatie op komst?
Aah... ik denk dat wij wel een beetje op dezelfde lijn zitten dan, goud is mooi glimmend materiaal maar je kan het niet eten, in de brand steken of onder schuilen als het regent (hoewel een gouden dak natuurlijk wel heel stoer staatquote:Op woensdag 16 mei 2012 10:49 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Mijn mening daarover heb ik een aantal jaar geleden al in deze topics gegeven
In het idee dat 'goud' een store of value is wil ik nog wel meegaan, hoewel dit geen garantie is natuurlijk. Maar een rendement halen met goud? Dat klinkt mij regelrecht als de zeepbelmentaliteit. Goud==goud en dat produceert dus helemaal niets, het voegt geen welvaart toe aan de wereld. Dus ik vind niet dat je mag spreken van rendement, hooguit beschermt het je tegen de geldontwaarding als gevolg van ons corrupte fiat geld systeem.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:48 schreef dvr het volgende:
Deze erkenning van goud als risico-hedge door leidende instituten als het IMF zal voor pensioenfondsen en andere grootbeleggers de drempel verlagen om ook in te stappen - sterker, hun leden en commissarissen zullen dat vroeg of laat gaan eisen, zeker als ook de rendementen uit aandelen terugvallen en de perceptie zo wordt, dat edelmetalen eigenlijk nog het enige segment zijn waarin zowel zekerheid als rendement te vinden is. Als dat eenmaal gebeurt is de kiem gezaaid voor een steeds snellere, zichzelf versterkende stijging van goud.
Maar momenteel heeft fiat geld die functie, dus ik zie geen argument dat in het voordeel is van goud t.o.v. fiat geld.quote:Op woensdag 16 mei 2012 13:42 schreef HarmsonFX het volgende:
Goud kan als betaalmiddel worden gebruikten kan dus wel welvaart toevoegen aan de wereld. Als goud steeds van eigenaar wisselt gebeuren er dingen.
Natuurlijk! Wanneer het erop aan komt en alle fiatwaarden kapotgaan, is goud de ultieme zeepbel. Dat is precies goud's functie: zoveel mogelijk waarde relatief veilig opslaan terwijl de financiële economie kapotgaat, en weer leeglopen zodra een nieuw en levensvatbaar financieel stelsel de economie in staat stelt om weer te groeien. Goud en geld als communicerende vaten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 10:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
In het idee dat 'goud' een store of value is wil ik nog wel meegaan, hoewel dit geen garantie is natuurlijk. Maar een rendement halen met goud? Dat klinkt mij regelrecht als de zeepbelmentaliteit.
quote:Okayama Metal & Machinery has become the first Japanese pension fund to make public purchases of gold, in a sign of dwindling faith in paper currencies.
Initially, the fund aims to keep about 1.5 per cent of its total assets of Y40bn ($500m) in bullion-backed exchange traded funds, according to chief investment officer Yoshisuke Kiguchi, who said he was diversifying into gold to “escape sovereign risk”.
The move into a non-yielding asset comes as funds in the world’s second-biggest pension market are under increasing pressure to meet promised payments, as domestic interest rates remain rooted near zero.
Bron: Financial Times
Een price/earnings rationg van 100 voor de IPO van Facebook is nog veel speculatiever dan beleggen in goud.quote:Op woensdag 16 mei 2012 10:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar een rendement halen met goud? Dat klinkt mij regelrecht als de zeepbelmentaliteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |