Welk schandaal?quote:Op zaterdag 17 december 2011 03:05 schreef WammesWaggel het volgende:
Veel investeerders zijn het vertrouwen in ondernemingen die goud voor consumenten beheren ook wel kwijt na het recente schandaal in de VS in die sector.
Natuurlijk is dit slechts een bijzaak wbt de oorzaak, maar het speelt een rol.
Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:35 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Zoiets als bullionvault is leuk, maar onder extreme omstandigheden zal ook deze partij falen.
en.wikipedia.org/wiki/MF_Globalquote:Op zaterdag 17 december 2011 20:35 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Welk schandaal?
Afijn, ik roep de hele tijd al dat als je in goud gaat beleggen, omdat je gelooft in al die doomverhalen etc., dan moet je ervoor zorgen dat je het in eigen beheer hebt. Al die commerciële beheerders zullen echt niet uitkeren als de poep de fan raakt, ook niet als het juridisch allemaal goed geregeld is. Zoiets als bullionvault is leuk, maar onder extreme omstandigheden zal ook deze partij falen.
Omdat het commerciële beheerders zijn. M.a.w. ze zitten er alleen in voor zichzelf, om geld te verdienen, en niet voor hun klanten. Het zal zo'n bedrijf worst wezen of jouw goud werkelijk veilig is of niet. Zolang jij maar gelooft dat dat wel zo is.quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:46 schreef dvr het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen.
Aha, ok.quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:08 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
en.wikipedia.org/wiki/MF_Global
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Door de (volledig gedocumenteerde en controleerbare) wijze waarop het bedrijf werkt en in elkaar steekt is juist gegarandeerd dat je goud er veilig is, ongeacht wat er verder in de economie gebeurt. Dat is hun hele main selling point.quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:20 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Omdat het commerciële beheerders zijn. M.a.w. ze zitten er alleen in voor zichzelf, om geld te verdienen, en niet voor hun klanten. Het zal zo'n bedrijf worst wezen of jouw goud werkelijk veilig is of niet. Zolang jij maar gelooft dat dat wel zo is.
Ik lees dingen als "gegarandeerd veilig" en "main selling point", nou dan weet ik wel weer genoeg.quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Door de (volledig gedocumenteerde en controleerbare) wijze waarop het bedrijf werkt en in elkaar steekt is juist gegarandeerd dat je goud er veilig is, ongeacht wat er verder in de economie gebeurt. Dat is hun hele main selling point.
Ik heb deze discussie eerder gehad en ga die niet nogmaals voeren. Als je je stelling hard wilt maken zul je met concrete scenario's moeten komen waarin Bullionvault-gebruikers hun goudbezit kunnen kwijtraken en die niet weersproken worden door de documentatie op Bullionvault.com. Succes daarmee.
Dat zei Gerritje Zalm ook tegen lieden die kritiek hadden op de manier waarop de euro werd ingevoerd. Allemaal "onderbuikgevoelens". Inmiddels weten we gelukkig beter.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:56 schreef dvr het volgende:
Nu nog even een paar ARGUMENTEN aanvoeren, voor het gerommel in jouw onderbuik koopt niemend iets.
Al over MF Global gelezen?quote:Op zondag 18 december 2011 11:46 schreef Arkai het volgende:
In feite zijn ze niet meer dan een broker dus de argwaan richting betrouwbaarheid is net zo goed toepasbaar op beursbrokers en banken.
Waarom zou je je eigen goud niet kunnen beheren? En hoe weet je nou of een andere partij het wel doet?quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:56 schreef dvr het volgende:
Nu nog even een paar ARGUMENTEN aanvoeren, voor het gerommel in jouw onderbuik koopt niemend iets.
Da's nogal wiedes: het staat op de website van Bullionvault, en dus is het waar. Tevens staan er op die website allerlei verklaringen van hele belangrijke, zeer betrouwbare meneren, zoals een accountant en een notaris, die verklaren dat het allemaal 100% goed zit. Geen enkele reden om daaraan te twijfelen dus.quote:Op zondag 18 december 2011 21:07 schreef GoudIsEcht het volgende:
En hoe weet je nou of een andere partij het wel doet?
Dat is feitelijk wat je doet bij Bullionvault. Het is er jouw eigendom en niemand kan er een claim op leggen. Je kunt het ook zelf in een kluis thuis leggen, maar daar zijn allerlei nadelen aan verbonden zoals de kosten van de kluis en verzekering, onveiligheid, het moeten vervoeren of laten verzenden van je goud, en de grotere spread tussen aan- en verkoopprijs, zeker wanneer goud eenmaal duidelijk over zijn top is.quote:Op zondag 18 december 2011 21:07 schreef GoudIsEcht het volgende:
Waarom zou je je eigen goud niet kunnen beheren?
Aan de hand van de statements van Bullionvault, die je kunt controleren aan de hand van die van Lloyds (hun bankier, waar je cashtegoed is ondergebracht) en Viamat (hun kluisbeheerder, waar je goud/zilver is ondergebracht), plus die van de auditors, plus het hele stelsel van protocollen en procedures die ze volgen. Er zijn natuurlijk altijd nihilistische clowns die zelfs hun eigen geboortecertificaat nog niet zouden geloven, maar dit zijn reputabele bedrijven die de hele bedrijfsvoering notabene specifiek hebben ingericht en zo transparant mogelijk hebben gemaakt om misbruik bij voorbaat uit te sluiten, dus daar durf ik wel vertrouwen te stellen. Een zaak zoals MF Global, waarbij de directie en daarna de curator doodleuk in het bezit van klanten grabbelt, is bij Bullionvault onmogelijk.quote:En hoe weet je nou of een andere partij het wel doet?
Zelfs al waren ze 100% bonafide, dan nog kan het zo zijn dat je tijdens een systeemcrash een tijd lang niet bij je eigendommen kan. Zolang de overheid nog aan de touwtjes trekt komt er gewoon direct een nieuw fiatstelsel. Mocht de overheid de macht verliezen kun je echt fluiten naar je eigendommen in de kluis van een ander, er is immers geen rechtelijke macht meer die je eigendomsrecht kan afdwingen, in zo'n situatie kun je maar beter zorgen voor je eigen prive leger. Wat dat betreft is het dan wel makkelijk om fysiek goud in eigen bezit te hebben.quote:Op zondag 18 december 2011 22:12 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Da's nogal wiedes: het staat op de website van Bullionvault, en dus is het waar. Tevens staan er op die website allerlei verklaringen van hele belangrijke, zeer betrouwbare meneren, zoals een accountant en een notaris, die verklaren dat het allemaal 100% goed zit. Geen enkele reden om daaraan te twijfelen dus.
Kan wel hoor maar dan heet het diefstal. Diefstal is ten tijden van anarchie overigens de normaalste zaak van de wereld.quote:Op maandag 19 december 2011 00:30 schreef dvr het volgende:
Dat is feitelijk wat je doet bij Bullionvault. Het is er jouw eigendom en niemand kan er een claim op leggen.
En dat vind jij een argument om je goud onder je hoofdkussen te leggen of in een thuiskluisje van 300 euro, in plaats van achter de twee voet dikke stalen deuren van een professioneel kluizencomplex in het Zwitserse hooggebergte?quote:Op maandag 19 december 2011 11:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
Kan wel hoor maar dan heet het diefstal. Diefstal is ten tijden van anarchie overigens de normaalste zaak van de wereld.
Gelukkig ligt een groot deel van het Europese goud veilig in de kluizen van onze altijd eerlijke en betrouwbare Amerikaanse vriendjes, dat geeft mij een heel veilig gevoel.quote:Op maandag 19 december 2011 11:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het dan wel makkelijk om fysiek goud in eigen bezit te hebben.
Liever daar dan binnen de grenzen van een lid van de euro, me dunkt.quote:Op maandag 19 december 2011 18:12 schreef Q. het volgende:
[..]
Gelukkig ligt een groot deel van het Europese goud veilig in de kluizen van onze altijd eerlijke en betrouwbare Amerikaanse vriendjes, dat geeft mij een heel veilig gevoel.
Als jij Amerika meer vertrouwt dan Europa begrijp je én geen reet van de VS en hun bommen, én geen reet van goud.quote:Op maandag 19 december 2011 18:53 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Liever daar dan binnen de grenzen van een lid van de euro, me dunkt.
Ik vraag me toch af wie je bent en wat jij doet qua beroep. Je bent hier zo áltijd, met altijd de zelfde (mi waardeloze) argumenten, tegen een grotere groep users die jouw positie niet geloven. Die grotere groep komt altijd met dezelfde argument aan, en jij dus ook, keer op keer. Een "normale" user zou al lang zijn gestopt met deze reeks.quote:Op dinsdag 20 december 2011 01:12 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Als jij Amerika meer vertrouwt dan Europa begrijp je én geen reet van de VS en hun bommen, én geen reet van goud.
Maar waggel jij maar lekker verder
Ik ben het met je eens dat deze reeks knap waardeloos is (geworden).quote:Op dinsdag 20 december 2011 09:20 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af wie je bent en wat jij doet qua beroep. Je bent hier zo áltijd, met altijd de zelfde (mi waardeloze) argumenten, tegen een grotere groep users die jouw positie niet geloven. Die grotere groep komt altijd met dezelfde argument aan, en jij dus ook, keer op keer. Een "normale" user zou al lang zijn gestopt met deze reeks.
Neen, jij begrijpt het niet dat is evident.quote:Op dinsdag 20 december 2011 01:12 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Als jij Amerika meer vertrouwt dan Europa begrijp je én geen reet van de VS en hun bommen, én geen reet van goud.
Maar waggel jij maar lekker verder
Nou ja... ik verzamel geen goud, ik heb niks met dat gele goedje. Ik investeer liever in blikken erwtensoep en een Kalashnikovquote:Op maandag 19 december 2011 18:10 schreef dvr het volgende:
[..]
En dat vind jij een argument om je goud onder je hoofdkussen te leggen of in een thuiskluisje van 300 euro, in plaats van achter de twee voet dikke stalen deuren van een professioneel kluizencomplex in het Zwitserse hooggebergte?
Goede beslissingquote:Op dinsdag 20 december 2011 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nou ja... ik verzamel geen goud, ik heb niks met dat gele goedje. Ik investeer liever in blikken erwtensoep en een Kalashnikov
En van wie zouden ze dat gehoord hebben?quote:Op dinsdag 20 december 2011 09:30 schreef stoeltafel het volgende:
Waar is ons goud
dinsdag 20 december 2011 06:44
Nu Zowel Duitsland als Frankrijk te horen hebben gekregen dat hun in Amerika opgeslagen goud 'verdwenen' is, mag toch onderhand de vraag gesteld worden waar die 600 ton goud van Nederland gebleven is.
Tip: vers water 30 liter, 10 kilo spliterwten. Bergen erwtenprut voor weinig.quote:Op dinsdag 20 december 2011 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nou ja... ik verzamel geen goud, ik heb niks met dat gele goedje. Ik investeer liever in blikken erwtensoep en een Kalashnikov
Toch ben ik benieuwd wat deze ontwikkeling doet, zal het een zeepbel effect geven als duidelijk is dat veel goud weg is, of juist schaarste creëren?quote:Op dinsdag 20 december 2011 09:30 schreef stoeltafel het volgende:
Waar is ons goud
dinsdag 20 december 2011 06:44
Nu Zowel Duitsland als Frankrijk te horen hebben gekregen dat hun in Amerika opgeslagen goud 'verdwenen' is, mag toch onderhand de vraag gesteld worden waar die 600 ton goud van Nederland gebleven is.
...
Er wordt nergens een brond genoemd. Misschien eerst daar eens benieuwd naar worden...quote:Op dinsdag 20 december 2011 20:56 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Toch ben ik benieuwd wat deze ontwikkeling doet, zal het een zeepbel effect geven als duidelijk is dat veel goud weg is, of juist schaarste creëren?
Dat is waar ja, dit blijft Fok natuurlijkquote:Op woensdag 21 december 2011 07:54 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Er wordt nergens een brond genoemd. Misschien eerst daar eens benieuwd naar worden...
Wie zegt dat de ontwikkeling er is?
poepoe wat zakken wequote:Op donderdag 22 december 2011 23:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Goud zakt lekker verder weg, kunnen de goudbugs meer goud kopen voor hun fiat
quote:Op donderdag 29 december 2011 17:14 schreef piepeloi55 het volgende:
Nog een tientje en er is weer een bearmarket erbij. En ik maar denken dat beren een winterslaap hadden.
Hoe stel je vast dat er sprake is van een bubble?quote:Op donderdag 29 december 2011 17:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]![]()
Zilver is een industrieel metaal maar goud is monetair![]()
Sure... elke bubble kent andere argumenten maar ze zijn allemaal gevuld met lucht
En waarop stel jij die bearmarkt vast?quote:Op donderdag 29 december 2011 17:14 schreef piepeloi55 het volgende:
Nog een tientje en er is weer een bearmarket erbij. En ik maar denken dat beren een winterslaap hadden.
Er is ook altijd nog een bubbel van mensen die 'er verstand van denken te hebben' zoals bovengetekende. Hole frasen en lege woorden...quote:Op donderdag 29 december 2011 17:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sure... elke bubble kent andere argumenten maar ze zijn allemaal gevuld met lucht
Zijn die paar briefjes van je al meer waard in de supermarkt?quote:Op donderdag 22 december 2011 23:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Goud zakt lekker verder weg, kunnen de goudbugs meer goud kopen voor hun fiat
Volgens officiele termen word 20% van top of bodem gezien als kentering ofwel bear/bull-market. Bij een goudprijs van +/- 1520 (immers top rond 1900) is dat het geval. Dont blame the messenger.quote:Op donderdag 29 december 2011 21:10 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En waarop stel jij die bearmarkt vast?
1523 is een keurige fibo-retrace. Maar ga vooral short
Waar haal je die 'formule' vandaan? En waar is ze op gebaseerd?quote:
Waarom zakt de prijs van goud weg? Speculatie, heeft niets met de intrinsieke waarde van edelmetaal van doen. De verhalen over marktmanipulatie en 'dit is echt de laatste dip voordat het einde der tijden aanbreekt' doen het weer goed op het internetquote:Op donderdag 29 december 2011 21:11 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Er is ook altijd nog een bubbel van mensen die 'er verstand van denken te hebben' zoals bovengetekende. Hole frasen en lege woorden...
We zullen het wel zien allemaal.
Het is nog altijd makkelijker om met fiat af te rekenen in de supermarkt, de tijd dat mensen een blik erwtensoep voor een ounce goud bij mij kunnen kopen komt misschien ooit nogquote:Op donderdag 29 december 2011 21:12 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Zijn die paar briefjes van je al meer waard in de supermarkt?
Of zit je al in erwtensoep'geinvesteerd'
Ik vind de optie-expiratiedata er anders toch weer tamelijk opvallend <kuch> uitspringen..:quote:Op donderdag 29 december 2011 21:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
De verhalen over marktmanipulatie en 'dit is echt de laatste dip voordat het einde der tijden aanbreekt' doen het weer goed op het internet
Misschien moet jij je eindelijk eens gaan verdiepen in het begrip 'sparen' hoe ver dat - met je erwtensoep en tochtige huurflat - ook van je af staat.quote:Op donderdag 29 december 2011 22:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is nog altijd makkelijker om met fiat af te rekenen in de supermarkt, de tijd dat mensen een blik erwtensoep voor een ounce goud bij mij kunnen kopen komt misschien ooit nog
Het was een grapje. Volgens de markt ideologie is marktwerking een mechanisme dat subjectieve waarderingen vertaald in een objectieve marktwaarde. Buiten deze marktwaarde is er geen objectieve waarde bepaling mogelijk. Daarom heeft de markt altijd gelijk, en is de bewering dat iets overgewaardeerd / ondergewaard wordt subjectief.quote:Op donderdag 29 december 2011 21:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waar haal je die 'formule' vandaan? En waar is ze op gebaseerd?
Je kan geen conclusies trekken uit zulke simpele vergelijkingen zonder de onderliggende theorie te verifieren op correctheid. Bubbles bestaan wel degelijk en zijn inherent aan speculatie.
Goud is ongelijk verdeeld, zonder de rechtvaardiging die fiat geld nog enigzinds heeft. Als Goud de nieuwe valuta wordt die fiat geld verdringt, mag je rekenen op een revolutie.quote:Op vrijdag 30 december 2011 15:58 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Misschien moet jij je eindelijk eens gaan verdiepen in het begrip 'sparen' hoe ver dat - met je erwtensoep en tochtige huurflat - ook van je af staat.
Sparen betekent 'iets over houden'. Dat hoef je dus niet direct uit te geven bij de supermarkt, en tegen de tijd dat je dat ooit zou doen zou je er graag een vergelijkbare hoeveelheid tastbare welvaart voor krijgen als toen je het spaarde.
Met je supermarktfiat lukt dat niet, en als we het over de iets serieuzere bedragen hebben (het zal je voorstellingsvermogen ongetwijfeld te boven gaan gezien je reacties tot nu toe, maar probeer het nog maar eens) kom je met erwtensoep ook niet ver...
Dat gaat niet gebeurenquote:Op zaterdag 31 december 2011 13:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Goud is ongelijk verdeeld, zonder de rechtvaardiging die fiat geld nog enigzinds heeft. Als Goud de nieuwe valuta wordt die fiat geld verdringt, mag je rekenen op een revolutie.
Dat denk ik ook. GoudisEcht denkt in die richting (goud als een valuta), maar deze rol van goud is uitgespeeld. Goud is geen valuta, maar een goed met een marktwaarde. Beleggers die goederen kopen als belegging ipv voor consumptie, zijn geneigd deze goederen als een vorm van geld te zien (zoals aandelen, goud of onroerendgoed). Maar in economische zin, zijn deze beleggingen geen alternatieve vormen van geld.quote:Op zaterdag 31 december 2011 14:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren
Goud kan nooit een valuta worden of een koppeling aan een valuta
De kredietcrisis heeft aangetoond dat een staatsbank (a public option) een goede zaak is. Dan heeft de burger er tenminste nog wat invloed op als de nood aan de man komt (via de politieke democratische besluitvorming).quote:Als de koers van goud omhoog knalt door externe oorzaken, oorlog of tekort wegens welvaart, dan valt van dat land de export volledig stil en gaat men importeren, handelsbelemmeringen werken dan ook niet echt
Goud kan wel werken als middel om te sparen als banken minder vertrouwen genieten, daarom ben ik ook voor minstens een staatsbank, net als de Giro indertijd
Bron: telegraaf.nlquote:Schat in de metro
za 31 dec 2011
PALAISEAU - In een trein van het regionale metrostelsel RER rond Parijs is een koffer met goud aangetroffen. Het is vooralsnog een raadsel van wie de schat zou kunnen zijn.
Foto: Persbureau van Eijndhoven
De autoriteiten werden aanvankelijk door reizigers gealarmeerd, omdat er mogelijk een bom in de trein zou liggen. Deskundigen van de explosievenopruimingsdienst spoedden zich vrijdagavond naar het station van Massy-Palaiseau, 14 kilometer ten zuidwesten van de gemeente Parijs, om het gevaarlijke stuk bagage te ontmantelen. Ze troffen echter een koffertje aan met meer dan 20 goudstaven erin, berichtte zaterdag dagblad Le Parisien.
je kunt het ook anders uitleggen. tot nog niet eens extreem lang geleden was geld gewoon gedekt door goud. goud heeft eeuwen gediend als betaalmiddel maar papier wat het goud vertegenwoordigd was natuurlijk praktischer. vervolgens zijn politici ermee aan de haal gegaan en hebben gezegd, dat goud is niet meer nodig. we zitten nu in de eindfase van de pilot. overheden kunnen uit het niets geld genereren en het risico dat ze dat nu - of binnenkort - op grote schaal doen is groter dan ooit.quote:Op zaterdag 31 december 2011 14:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. GoudisEcht denkt in die richting (goud als een valuta), maar deze rol van goud is uitgespeeld. Goud is geen valuta, maar een goed met een marktwaarde. Beleggers die goederen kopen als belegging ipv voor consumptie, zijn geneigd deze goederen als een vorm van geld te zien (zoals aandelen, goud of onroerendgoed). Maar in economische zin, zijn deze beleggingen geen alternatieve vormen van geld.
Geldbeheer in de vorm van belegingen leidt tot speculatieve bubbles en centrale banken zouden deze beter in de gaten moeten houden.
[..]
De kredietcrisis heeft aangetoond dat een staatsbank (a public option) een goede zaak is. Dan heeft de burger er tenminste nog wat invloed op als de nood aan de man komt (via de politieke democratische besluitvorming).
Dat geld uit het niets genereren is misleidende demagogie. Als dat het probleem was, dan hadden we geen kredietcrisis (schuldenberg) maar alleen hoge inflatie.quote:Op zaterdag 31 december 2011 15:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
je kunt het ook anders uitleggen. tot nog niet eens extreem lang geleden was geld gewoon gedekt door goud. goud heeft eeuwen gediend als betaalmiddel maar papier wat het goud vertegenwoordigd was natuurlijk praktischer. vervolgens zijn politici ermee aan de haal gegaan en hebben gezegd, dat goud is niet meer nodig. we zitten nu in de eindfase van de pilot. overheden kunnen uit het niets geld genereren en het risico dat ze dat nu - of binnenkort - op grote schaal doen is groter dan ooit.
hoe denk je dat de kredietcrisis opgelost gaat worden als er maar ernstige tekorten blijven ontstaan door banken / landen die gered moeten worden?quote:Op zaterdag 31 december 2011 16:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat geld uit het niets genereren is misleidende demagogie. Als dat het probleem was, dan hadden we geen kredietcrisis (schuldenberg) maar alleen hoge inflatie.
Het probleem heeft de neiging door te woekeren, want door de rente groeit de schuldenberg. Daarom staat de officele rente nu vrijwel op nul.quote:Op zaterdag 31 december 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
hoe denk je dat de kredietcrisis opgelost gaat worden als er maar ernstige tekorten blijven ontstaan door banken / landen die gered moeten worden?
Er is inmiddels voldoende aangetoond dat het huidige systeem 1) niet werkt en 2) gewetenloos wordt uitgebuit door politici, bankiers en vriendjes van. En dat verandert niet, want het is innerent aan datzelfde systeem van een debt based currency. Het feit dat jij de afgelopen 40 jaar bent gehersenspoeld om te geloven dat fiat de way-to-go is en die andere 5000+ jaar berustte op een misverstand doet daar verder weinig aan af.quote:Op zaterdag 31 december 2011 16:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het probleem heeft de neiging door te woekeren, want door de rente groeit de schuldenberg. Daarom staat de officele rente nu vrijwel op nul.
Overheden moeten met de financiele partijen tot een accoord komen om het probleem in te dammen. Niemand is erbij gebaat dat het uit de hand loopt.
Gedeeltelijke kwijtschelding is de beste optie. Inflatie is ook een mogelijkheid. Als het probleem onbeheersbaar wordt, ontstaat er een revolutionaire sfeer en dan kan alles (ook eigendomsrecht is dan niet meer heilig).
Er zijn drie mogelijkheden,quote:Op zaterdag 31 december 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
hoe denk je dat de kredietcrisis opgelost gaat worden als er maar ernstige tekorten blijven ontstaan door banken / landen die gered moeten worden?
Juist goud is geen valuta en kan en mag dat ook niet zijnquote:Op zaterdag 31 december 2011 14:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. GoudisEcht denkt in die richting (goud als een valuta), maar deze rol van goud is uitgespeeld. Goud is geen valuta, maar een goed met een marktwaarde.
Valuta is datgene wat het volk wil dat het is. Of het nou goud is of schelpen, of stickers...quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Juist goud is geen valuta en kan en mag dat ook niet zijn
http://frontpage.fok.nl/nieuws/480825/1/1/50/schat-gevonden-in-franse-metro.htmlquote:
Hé, heeft GoudIsEcht het opgegeven, de handoek in de ring geworpen.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:50 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
http://frontpage.fok.nl/nieuws/480825/1/1/50/schat-gevonden-in-franse-metro.html
Tja, dat krijg je met die dalende goudprijs. Ik zou ook geen zin meer hebben om helemaal te moeten meeslepen. Laat staan dat ik er ook nog voor moet betalen om het bij de milieustraat af te geven.
Is goed als de materialen dan maar niet een eigen koerswaarde hebben, de valutakoers is bepalendquote:Op zaterdag 31 december 2011 17:40 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Valuta is datgene wat het volk wil dat het is. Of het nou goud is of schelpen, of stickers...
Helaas zijn centrale bankiers en politici er mee aan de haal gegaan en de gevolgen zie je momenteel.
Dat de jaren 30 crisis komt door de koppeling aan goud is klinklare onzin.
quote:Gold standard
The Depression in international perspective.[48]
Economic studies have indicated that just as the downturn was spread worldwide by the rigidities of the Gold Standard, it was suspending gold convertibility (or devaluing the currency in gold terms) that did most to make recovery possible.[49][50][51] What policies countries followed after casting off the gold standard, and what results followed varied widely.
Every major currency left the gold standard during the Great Depression.
Great Britain was the first to do so. Facing speculative attacks on the pound and depleting gold reserves, in September 1931 the Bank of England ceased exchanging pound notes for gold and the pound was floated on foreign exchange markets.
Great Britain, Japan, and the Scandinavian countries left the gold standard in 1931. Other countries, such as Italy and the U.S., remained on the gold standard into 1932 or 1933, while a few countries in the so-called "gold bloc", led by France and including Poland, Belgium and Switzerland, stayed on the standard until 1936.
According to later analysis, the earliness with which a country left the gold standard reliably predicted its economic recovery.
For example, Great Britain and Scandinavia, which left the gold standard in 1931, recovered much earlier than France and Belgium, which remained on gold much longer.
Countries such as China, which had a silver standard, almost avoided the depression entirely. The connection between leaving the gold standard as a strong predictor of that country's severity of its depression and the length of time of its recovery has been shown to be consistent for dozens of countries, including developing countries. This partly explains why the experience and length of the depression differed between national economies.[52]
De fiat-lovers van deze tijd gebruiken 1930 te kust en te keur om aan te tonen dat we nooit meer terug moeten naar een goudstandaard.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:07 schreef michaelmoore het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Depression
Ja in allerlei obscure blogs zonder bron vind je wel een afwijkende meningen , maar ik ga liever uit van geaccepteerde bronnenquote:Op zondag 1 januari 2012 08:57 schreef Blandigan het volgende:
[..]
De fiat-lovers van deze tijd gebruiken 1930 te kust en te keur om aan te tonen dat we nooit meer terug moeten naar een goudstandaard.
Er zijn helaas maar weinig artikelen waar je kunt lezen waarom het destijds niet goed werkte. Ik sluit niet uit (alu-hoedje op en riemen vast) dat dat komt om ongeveer dezelfde reden waarom je nooit veel "deskundigen" op tv of andere media ziet die negatief zijn over Europa/euro, debt-based currency's etc.
Keywords zijn de prijs van goud destijds (veel te laag), het feit dat de landen van hun goud werden gescheiden en dat wilden stoppen (gek, het was toch niets waard? of toch wel) en last but not least omdat politici nu eenmaal niet graag beknot willen worden in hoeveel van andermans geld ze kunnen uitgeven onder het mom van economische groei en een mooie aanleiding zagen om dat in de praktijk te brengen. Hier onder een kleine bijdrage maar als je echt goed zoekt vind je er genoeg over.
Sorry MM maar ik vind het een zeer simplistisch antwoord.quote:Op zondag 1 januari 2012 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja in allerlei obscure blogs zonder bron vind je wel een afwijkende meningen , maar ik ga liever uit van geaccepteerde bronnen
Men is tijdens de grote depressie van de goudstandaard afgestapt (Nederland als laatste in 1937 dankzij de eigenwijze Colijn) en sindsdien is de waarde van een munt gerelateerd aan de economische prestaties en dat is een goed ding, (zolang we niet een Euro verzinnen tenminste)
Daarom komt er ook nooooit meer een vaste standaard, (en zekeer geen goudstandaard vanwege de waardeexplosie bij oorlog en rampen), want het zal leiden tot problemen
Luister dan gewoon lekker het journaal man. Daar werken ook 'professionele journalisten die er verstand van hebben' en soms komen andere 'geaccepteerde bronnen' als Rutte of Jan Keynes ook nog even langs.quote:Op zondag 1 januari 2012 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja in allerlei obscure blogs zonder bron vind je wel een afwijkende meningen , maar ik ga liever uit van geaccepteerde bronnen
Daar heb je wel een punt.quote:Op zondag 1 januari 2012 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
Daarom komt er ook nooooit meer een vaste standaard, (en zekeer geen goudstandaard vanwege de waardeexplosie bij oorlog en rampen), want het zal leiden tot problemen
Een koffer vol goud kan jij denk ik niet zomaar tillen...quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hé, heeft GoudIsEcht het opgegeven, de handoek in de ring geworpen.
Het is een precious metal blog..daar hoort ook zilver bij.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:55 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij zilver zo geweldig vond?
Ik zou maar snel een ander blog gaan zoeken...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |