abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104506761
TLDR: Wanneer is het "bezoek" en wanneer is het "permanent"? (met betrekking tot onofficiele huisgenoten)

Lang verhaal:
Woon samen met 4 anderen in een huis, de eigenaar van het huis woont hier ook, wij huren van hem. Dit is begonnen als 4 afgestudeerde vrienden waarvan 1 kapitaal had om een woning te kopen, maar voor de leuk en het drukken van de kosten 3 vrienden laat huren in het huis.
Heeft 4 jaar goed gewerkt, totdat de eerste weg ging (samenwonen). Met zijn 3en besloten om er een nieuwe huurder bij te nemen, maar dit was dus een "vreemde", we noemen hem "K".
Het eerste jaar ging t prima, alleen nu dus niet meer.

Het probleem is dat K sinds 10 maanden zijn jongere broertje de steutel van het huis heeft gegeven. Dit broertje studeert in de stad en woont officieel nog bij mams en paps.
Het sloop er een beetje in, we hebben uiteraard allemaal wel eens gasten/slapers en dat is prima, maar ik geval van "K" zijn broertje loopt het inmiddels de spuigaten uit.

Het begon met een nachtje hier en daar maar is inmiddels uitgegroeid tot standaard 5 a 6 nachten per week, hij staat s'ochtends rond 7 uur op, gaat naar school en komt rond 5 uur 's middags thuis. Hij kookt zijn eigen prakkie, douchet en wast (af en toe) kleding. Niet bepaald gedrag van iemand die te gast is, de broers doen ook niets samen of zo.

Uiteraard hebben wij "K" hierop aangesproken, naast het feit dat een standaard extra persoon in huis gewoon niet gewenst is en het feit dat hij er niet eens over gepraat heeft met ons, draaien wij natuurlijk gezamenlijk ook op voor de extra G/W/L kosten.
Maar vooral vinden we het gewoon niet relaxt, we zitten niet de wachten op een 18 jarige student, ook niet als het alleen door de weeks is.

"K" zegt dat er in zijn huurcontract niets staat over logees en vind dat we geen poot hebben om op te staan.
"K" zijn broertje woont nog bij zijn ouders en betaalt niets aan "K" dus hij wordt er "zelf niet beter van".
Het feit dat wij last zouden hebben van zijn broertje vind hij onzin en de extra kosten vind hij ook onzin.

Wij vinden het geen onzin, het is een extra persoon, hij heeft een eigen sleutel en komt hier ook als "K" er zelf niet is.

We willen dit gewoon duidelijk hebben, wat zijn nou precies de rechten hier?
We hebben gebeld met het juridisch loket en de huurcommissie, niemand weet ons te vertellen waar de lijn ligt, wanneer is iemand geen gast meer maar een (semi)permanente bewoner?
Niemand die het weet!

Wij hebben trouwens allemaal dit contract http://www.kamer.nl/pdf/onbepaalde_tijd.pdf waar bij Art.1 Lid2 staat "Deze kamer wordt gebruik als woonruimte voor max 1 persoon".

Graag iemand die hier helderheid in kan geven.

Tips zoals:
#schakel knokploeg Gekkie Henkie in
#verander alle sloten in het huis
#sla broertje in elkaar
etc.

Die hoeven niet, we zijn allemaal relaxte gasten en als blijkt dat hij zijn broertje hier standaard 5 nachten per week mag laten slapen, dan vinden wij dat niet relaxt (en we kunnen het ons echt niet voorstellen dat dat mag) maar dan gaan we hier niet de leefsfeer lopen vernaggelen en gaan we gewoon proberen er in ieder geval duidelijke afspraken over te maken.

Ik hoop echt dat hier iemand rond forumt die ons meer kan vertellen dan de "officiele" instanties!
pi_104507229
Ik heb zo geen direct antwoord. Echter in de beleidsnota over permantente bewoning van recreatie verblijven wordt iets gesteld over de "permanenten bewoning" en hoofdwoon verblijf.
http://oldebroek.verorden(...)1239424485f0056.html
Daaruit kan je halen dat een hoofd woonadres de woning is:
quote:
Volgens deze wet wordt onder woonadres verstaan, het adres waar betrokkene woont of indien hij op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten of bij het ontbreken van een zodanig adres, het adres waar betrokkene naar verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten.
Ik hoop dat je uit dit stuk een aangrijpings punt hebt voor je zaak.
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:39:02 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_104507287
Hier is onlangs een topic over geweest, iemand in dezelfde situatie. Even kijken of ik het kan vinden.
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:41:32 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_104507375
Als iemand 5 a 6 nachten per week ergens slaapt, een sleutel heeft en ook kookt/wast etc dan is er toch geen sprake meer van logeren? K kan het allemaal afdoen als onzin, dat is het natuurlijk niet. Elke persoon meer zal ook kosten met zich meebrengen.

Ik weet alleen niet of er een strakke definitie van logeren is.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_104507519
Huisvredebreuk? :P
pi_104507550
Bedankt voor de reacties.

Tuurlijk, iedereen aan wie je dit voorlegt zegt "natuurlijk is dat geen bezoek/logeren meer!" maar als je dit dan opeens moet gaan defineren komen er problemen.

Kijk we zijn nog niet eens op het niveau van dat wij naar de rechter willen stappen of iets dergelijks, we willen gewoon weten wat de regels zijn, er moeten toch ergens wat standaard richtlijnen te vinden zijn?
pi_104507726
Zodra het merendeel van de nachten in de woning wordt verbleven is er sprake van hoofdverblijf. Dus vanaf 4 nachten per week is dat broertje verplicht zich bij het GBA in te schrijven op het nieuwe adres.
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:52:53 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_104507732
Jammer, ik kan het topic niet vinden. Was een identieke situatie.
pi_104507817
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:52 schreef Wokkel het volgende:
Zodra het merendeel van de nachten in de woning wordt verbleven is er sprake van hoofdverblijf. Dus vanaf 4 nachten per week is dat broertje verplicht zich bij het GBA in te schrijven op het nieuwe adres.
Bedankt! Als je ergens een link hebt naar een pagina of instantie zou dat geweldig zijn.
(maar om je in te kunnen schrijven heb je een contract nodig, wat broertje niet heeft, dus ook niet kan)

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Jammer, ik kan het topic niet vinden. Was een identieke situatie.
Inderdaad jammer!
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:56:16 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_104507845
Art. 13
Het recht van gebruik van de gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen komt toe aan de
huurder en diens medebewoners, tenzij dit in artikel 1 van deze overeenkomst anders is
overeengekomen.

ie. broertje lief heeft geen toestemming voor gebruik keuken, was en douche faciliteiten.

Art. 15
De huurder heeft het recht bezoek in het gehuurde te ontvangen en te laten overnachten. Dit
mag echter niet het karakter van permanente medebewoning krijgen, tenzij art. 1 bewoning
door meer dan 1 persoon toestaat.

Ik denk dat slapen, zelfstandig eten koken, wassen en een sleutel hebben rederlijk het karakter van permanente bewoning heeft.

Art. 19
De opzegtermijn voor de verhuurder is drie maanden en wordt verlengd met een maand voor
ieder jaar dat de huurder ononderbroken heeft gehuurd, tot een maximum van zes maanden.
Een huuropzegging geschiedt schriftelijk en in de huuropzegging moet de reden van
opzegging vermeld zijn. De verhuurder kan slechts rechtsgeldig opzeggen op grond van de in
de wet vermelde redenen.
(Opzegging kan slechts om één van de in de wet genoemde redenen:
1. de huurder gedraagt zich niet als een goed huurder, d.w.z. hij of zij komt de verplichtingen uit de
overeenkomst niet na.
2. de huurovereenkomst is tijdelijk (zie verder bij art 2.)
3. de verhuurder heeft de woning dringend nodig voor eigen gebruik. De verhuurder moet wel aannemelijk
maken dat van hem niet langer kan worden gevergd dat hij blijft verhuren. Verkoop van het verhuurde huis zal
meestal geen dringende reden zijn.
4. de huurder weigert een redelijk voorstel van de verhuurder om de huurovereenkomst te wijzigen. Dit mag niet
over de hoogte van de huurprijs of servicekosten gaan.
5. de verhuurder wil de bestemming van het verhuurde pand wijzigen overeenkomstig een geldend
bestemmingsplan.)

Lijkt me een simpel 1, 2, 3tje ;)

Als die K het niet mee wilt spelen een brief opstellen;
- Broertje levert sleutel in
- Broertje blijft max. 1x per week slapen
- Broertje douch-ed, wast en eet elders
- Wanneer hier geen gevolg aan wordt gegeven, en art. 13 en art. 15 van de huurovereenkomst blijven worden overtreden er volgens art. 19, 1e lid het contract wordt ontbonden.
Dum de dum
pi_104507927
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:55 schreef MvdBL het volgende:

[..]

Bedankt! Als je ergens een link hebt naar een pagina of instantie zou dat geweldig zijn.
(maar om je in te kunnen schrijven heb je een contract nodig, wat broertje niet heeft, dus ook niet kan)
Is al heel vaak in de rechtspraak bevestigd, bijvoorbeeld hier
http://jure.nl/bb7743

quote:
“Naar vaste rechtspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB)dient de vraag waar iemand zijn woonplaats dan wel woonadres heeft te worden beantwoord aan de hand van de feitelijke situatie. De inschrijving in de GBA is hiervoor niet doorslaggevend. Eiser is verplicht juiste en volledige informatie over zijn woonadres te verstrekken, omdat deze onmiskenbaar van belang is voor de verlening van de bijstand.

Uit vaste rechtspraak van de CRvB volgt tevens dat een persoon in elk geval het merendeel van de nachten in een woning dient te verblijven, wil er sprake zijn van hoofdverblijf aldaar (CRvB, 2 mei 2006, LJN AX2439).
pi_104510507
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:56 schreef Fe2O3 het volgende:
Art. 13
Het recht van gebruik van de gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen komt toe aan de
huurder en diens medebewoners, tenzij dit in artikel 1 van deze overeenkomst anders is
overeengekomen.

ie. broertje lief heeft geen toestemming voor gebruik keuken, was en douche faciliteiten.
Is dat echt wat hier staat? Ik dacht zelf dat gemeenschappelijke ruimtes niet keuken/badkamer enzo is, meer de gezamelijke woonkamer ofzo. En voorzieningen zijn dan? De oven, koelkast, wasmachine etc?

Kijk als dit echt dat betekend dan zou je dus in principe kunnen zeggen dat je bezoek niet naar de wc mag gaan ofzo?

Ik ben echt een leek, dus graag wil ik weten wat dit in de praktijk nou precies inhoudt.
Hoe dan ook bedankt.
pi_104510672
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:58 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Is al heel vaak in de rechtspraak bevestigd, bijvoorbeeld hier
http://jure.nl/bb7743

[..]

Bedankt voor deze, is dus een beetje vanuit de andere weg. als ik het goed begrijp is broertje verplicht zijn woonadres aan te geven naar aanleiding van de "feitelijke situatie", aangezien dat dus neerkomt op onze woning is hij dus in principe in overtreding. Maar ja, dan zouden wij dus aangifte hiervan moeten doen, omdat wij dus weten dat hij hier niet staat ingeschreven, maar hier feitelijk dus wel woont.
Is echt een wel goed nagedacht, maar ik zie even niet hoe we dit zouden kunnen gebruiken.
Als de bovenstaande post inderdaad zo in elkar zit als dat Fe203 zegt dan zou dat in principe voldoende moeten zijn. :)
("K" zegt mee te werken als wij kunnen aantonen in ons recht te staan, of hij dat ook daadwerkelijk doet is een tweede, maar goed)
pi_104511013
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:29 schreef MvdBL het volgende:

[..]

Bedankt voor deze, is dus een beetje vanuit de andere weg. als ik het goed begrijp is broertje verplicht zijn woonadres aan te geven naar aanleiding van de "feitelijke situatie", aangezien dat dus neerkomt op onze woning is hij dus in principe in overtreding. Maar ja, dan zouden wij dus aangifte hiervan moeten doen, omdat wij dus weten dat hij hier niet staat ingeschreven, maar hier feitelijk dus wel woont.
Is echt een wel goed nagedacht, maar ik zie even niet hoe we dit zouden kunnen gebruiken.
Als de bovenstaande post inderdaad zo in elkar zit als dat Fe203 zegt dan zou dat in principe voldoende moeten zijn. :)
("K" zegt mee te werken als wij kunnen aantonen in ons recht te staan, of hij dat ook daadwerkelijk doet is een tweede, maar goed)
Het ging me meer om antwoord op je vraag
quote:
Wanneer is het "bezoek" en wanneer is het "permanent"?
Mij lijkt dat wanneer er sprake is van hoofdverblijf (want >3 nachten op adres) dat je niet meer van bezoek kunt spreken. De verhuurder moet dus op zijn strepen gaan staan.
  vrijdag 18 november 2011 @ 13:41:14 #15
152789 karr-1
pi_104511041
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:24 schreef MvdBL het volgende:
dan zou je dus in principe kunnen zeggen dat je bezoek niet naar de wc mag gaan ofzo?
Theoretisch zou je dat kunnen zeggen ja, maar in het geval van bezoek doe je dat niet zo snel vermoed ik.
pi_104511110
Maar keuken/badkamer/toilet zijn dus gemeenschappelijke ruimten?
Ik dacht echt dat we het dan hebben over de gang en de gemeenschappelijke woonkamer?

edit)
Ik zit dit uiteraard te googlen, maar een antwoord op wat gemeenschappelijke ruimten zijn krijg ik er niet uit...
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:24:34 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_104514766
lol, tis jullie eigen contract ... wat voor ruimtes zijn het dan?

Je hebt 4 aparte 'woningen' dat zijn de kamers die ieder huurt. De woonkamer, badkamer, washok(?), keuken is allemaal gemeenschappelijk. De zooi die erin staat zijn de voorzieningen (douche, wasmachine, koelkast etc...) die je samen deelt als huurders. Niet huurders kun je dus inderdaad het gebruik ervan ontzeggen. Of dat handig is als bezoek naar de wc wilt is een 2e :') maar bezoek kan je dus technisch wel dat verbieden (en de rest wat dat broertje doet ook).

Dus briefje naar K en kijken wattie doet.
Dum de dum
pi_104515522
Nou kijk als je bijvoorbeeld naar http://www.huurcommissie.nl/huurprijscheck/ gaat dan vragen ze daar op de eerste pagina naar de gemeenschappelijke vertrekken en daarna naar keuken, sanitair etc.
In mijn ogen duid dit erop dat keuken/badkamer etc niet onder gemeenschap valt, kijk ik heb echt geen idee hoor, als jij mij ergens een wettelijke term kan geven met wat valt onder "gemeenschappelijke ruimtes" dan graag, ik kan het echt niet vinden!

Het contract http://www.kamer.nl/pdf/onbepaalde_tijd.pdf heeft onder Lid 3:
Lid 3: Verhuurder verleent:
O medegebruik/gebruik eigen keuken
O medegebruik tuin
O medegebruik/gebruik eigen douche/bad
O medegebruik schuur/berging
O medegebruik/gebruik eigen wc

Alles is hier aangekruist en alle "gebruik" is doorgekrast en "medegebruik" is blijven staan.

Sorry dat ik zo moeilijk doe, maar ik zie ook nergens in het contract terugkomen wat die gemeenschappelijke ruimten zijn.

We hebben alle 4 onze eigen kamer en delen keuken, douche, wc (apart), tuin, zolder (met wasmachine en drooghok) gang/trap. Zijn de dingen die we delen dan de gemeenschappelijke ruimten?
Sorry als dit super logisch is, maar ik dacht echt dat dat dan een woonkamer of iets dergelijks moest zijn.
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:53:14 #19
152789 karr-1
pi_104516045
Delen geeft toch per definitie aan dat het een gezamenlijke ruimte is? Anders is er ook geen sprake van delen.
pi_104516093
Alles wat je deelt zijn de gemeenschappelijke ruimten waarvan de huurders recht op hebben gekregen van de verhuurder. (Omdat er extra kosten bijkomen)

Anderen hebben dit niet, hij mag zijn broertje in zijn kamer laten slapen hoe vaak hij dat wil. Maar het gebruik van de gemeenschappelijke ruimten is verboden voor het broertje, hij is geen overeenkomst aangegaan voor het gebruik van deze ruimten.

Met andere woorden: Als een huurder door toedoen van de huurder zelf zijn overeenkomst niet nakomt/nalaat dan kan je hem in gebreke stellen.

----------------------

Regel een huis meeting met alle huurders en leg hem jullie probleem voor met alle argumenten.
Als dat niet goed gaat, meteen laten blijken ( door de verhuurder) dat hij zijn biezen kan pakken omdat hij in overtreding is met de overeenkomst.
pi_104516970
Ok dus feitelijk betekenen:

Art. 15
De huurder heeft het recht bezoek in het gehuurde te ontvangen en te laten overnachten. Dit
mag echter niet het karakter van permanente medebewoning krijgen, tenzij art. 1 bewoning

Ontvangen betekend dus dat "K" zijn broertje zich zelf niet door middel van een eigen sleutel binnen mag laten.

Art. 13
overeengekomen.

En dit betekend dat "K" zijn broertje door "K" in de woning binnengelaten mag worden, maar dat deze geen gebruik mag maken van de gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen. Dat komt feitelijk dus neer op alles wat buiten de kamer gebeurt, maar zou dus ook kunnen neerkomen op kabel, internet etc.
In de praktijk wordt naar de wc gaan etc natuurlijk wel toegelaten, maar (zelfstandig zonder dat "K" aanwezig is) koken, wassen, douchen etc, is dus contractueel gezien niet toegestaan voor derden?
  vrijdag 18 november 2011 @ 16:23:23 #22
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_104517278
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 16:15 schreef MvdBL het volgende:

Art. 15

Ontvangen betekend dus dat "K" zijn broertje zich zelf niet door middel van een eigen sleutel binnen mag laten.
De definitie van bezoek lijkt me dat K aanwezig moet zijn om het bezoek te ontvangen. Je gaat immers niet op bezoek bij iemand die er niet is. Zodra K de deur uitloopt, moet zijn broertje dus ook weg, en pas weer binnen als K er ook is.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_104518135
Dat artikel 15 lijkt mij ook prima van toepassing. Toen ik nog op kamers woonde ook wel eens zoiets gehad met een huisgenoot die zn vriendinnetje min of meer er bij in liet wonen. Had eigen sleutel en ging zelfstandig het huis binnen. Is gewoon irritant, want los van de extra kosten zijn de voorzieningen ook vaker bezet. Bij een nieuwe huisgenoot ook van te voren dit artikel besproken en dat het echt voor 1 persoon was.
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:36:35 #24
152789 karr-1
pi_104530421
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 16:15 schreef MvdBL het volgende:

Art. 15

Art. 13
overeengekomen.

En dit betekend dat "K" zijn broertje door "K" in de woning binnengelaten mag worden, maar dat deze geen gebruik mag maken van de gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen. Dat komt feitelijk dus neer op alles wat buiten de kamer gebeurt, maar zou dus ook kunnen neerkomen op kabel, internet etc.
In de praktijk wordt naar de wc gaan etc natuurlijk wel toegelaten, maar (zelfstandig zonder dat "K" aanwezig is) koken, wassen, douchen etc, is dus contractueel gezien niet toegestaan voor derden?
Lijkt mij helemaal goed gezien
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:59:16 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104531704
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:39 schreef Boca_Raton het volgende:
Hier is onlangs een topic over geweest, iemand in dezelfde situatie. Even kijken of ik het kan vinden.
Ik denk dat je dit topic bedoelt:
Geschil in studentenwoning met huurder en bezoek van huurder

Was idd lastig vinden ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')