abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 november 2011 @ 00:49:58 #176
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104865543
Piekbelasting, er gaat in eerste instantie boven de evenaar iets mis, daarna gingen de stroppen aan de poten aan de glij, en dan is het idd tsjakka..

Kraan kost een half miljoen tot een miljoen denk ik, nog steeds zonde ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104868826
mja, hoe komt die piekbelasting tot stand dan? voor zover ik zie hijst die machinist rustig en beheerst, en gebeurt er niets raars? + de veiligheidsfactor die wordt toegepast? :S
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
pi_104877994
<nostalgie>
Tijdens een van de eerste Truckstars op het Circuit van Assen mochten ik en een vriend in een bakje omhoog met de kraan van die vriend z'n pa, die werkte destijds voor Lommerts KSM.
Wij hadden boven een prachtig uitzicht maar na een paar minuten ging de motor uit, daar hingen we dan. Gingen pa en z'n collega's een rondje lopen.
We hebben drie uur of zo daarboven gezeten tot hij besloot ons maar weer eens naar beneden te halen.

Men mag allang niet meer omhoog van de ARBO maar toen kon dat nog gewoon.
</nostalgie>
pi_104878192
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:01 schreef Nemephis het volgende:
<nostalgie>
Tijdens een van de eerste Truckstars op het Circuit van Assen mochten ik en een vriend in een bakje omhoog met de kraan van die vriend z'n pa, die werkte destijds voor Lommerts KSM.
Wij hadden boven een prachtig uitzicht maar na een paar minuten ging de motor uit, daar hingen we dan. Gingen pa en z'n collega's een rondje lopen.
We hebben drie uur of zo daarboven gezeten tot hij besloot ons maar weer eens naar beneden te halen.

Men mag allang niet meer omhoog van de ARBO maar toen kon dat nog gewoon.
</nostalgie>
dus die werkbakken die ze nu gebruiken kunnen ze net zo goed maar verkopen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104878488
quote:
dus die werkbakken die ze nu gebruiken kunnen ze net zo goed maar verkopen?
Ik was wat onduidelijk: Ik bedoelde dat een aardige kraanmachinist niet meer Jan en alleman mag ophijsen in een werkbak i.v.m. aansprakelijkheid. Voor werk mag het wel natuurlijk, wordt ook vrij lastig anders.
  zondag 27 november 2011 @ 18:01:37 #181
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_104886290
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:15 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Ik was wat onduidelijk: Ik bedoelde dat een aardige kraanmachinist niet meer Jan en alleman mag ophijsen in een werkbak i.v.m. aansprakelijkheid. Voor werk mag het wel natuurlijk, wordt ook vrij lastig anders.
En dat is maar goed ook want iemand 3 uur lang zonder toezicht en onbeschermd tegen de zon in een bakkie laten zitten is natuurlijk te idioot voor woorden.
  zondag 27 november 2011 @ 18:52:55 #182
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104888462
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 08:45 schreef Spro het volgende:
mja, hoe komt die piekbelasting tot stand dan? voor zover ik zie hijst die machinist rustig en beheerst, en gebeurt er niets raars? + de veiligheidsfactor die wordt toegepast? :S
geen idee, maar iets zorgt ervoor dat het spul aan de kletter gaat; de beweging die de evenaar maakt wordt duidelijk veroorzaakt door iets wat boven het beeld gebeurt.. Is niet te zien op het filmpje ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104888605
boerke die zelf ook wat denkt te kunnen.

http://www.112brabant.nl/(...)ortages&foto_id=5839
Rijden met de last, omdat hij niet kan roteren :')
  zondag 27 november 2011 @ 19:01:53 #184
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104888883
Werkbakken mogen uitsluitend gebruikt worden voor werk wat op geen enkele andere manier kan worden uigevoerd, en alleen toegestaan na het maken van een TRA, en aanvraag bij- en goedkeuring door de arbeidsinspectie.

De enige andere optie om mensen op te hijsen is met een vergunning om te bungeejumpen, onder ernstig strenge veiligheidsmaatregelen. Dan moet je ook tekenen voor aansprakelijkheid e.d. :)

of met een stroppie om de nek, dan ben je na een half metertje niet meer strafbaar; de wet zegt niets over het hijsen van lijken :+
  zondag 27 november 2011 @ 19:04:06 #185
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104889003
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 18:55 schreef densmee het volgende:
boerke die zelf ook wat denkt te kunnen.

[ afbeelding ]
http://www.112brabant.nl/index_main.php?cat=nieuws⊂=fotoreportages&foto_id=5839
Rijden met de last, omdat hij niet kan roteren :')
als hij kon roteren had er een machinist op de machine gemoeten ;)
pi_104889566
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2011 19:01 schreef Sounddragon het volgende:

of met een stroppie om de nek, dan ben je na een half metertje niet meer strafbaar; de wet zegt niets over het hijsen van lijken :+
Hahaha, moest echt lachen :)
pi_104889729
quote:
3s.gif Op zondag 27 november 2011 19:04 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

als hij kon roteren had er een machinist op de machine gemoeten ;)
is toch pas bij 10ton/meter?
  zondag 27 november 2011 @ 20:46:32 #188
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104894388
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 19:20 schreef densmee het volgende:

[..]

is toch pas bij 10ton/meter?
Da's bij hijsspul, dus met een touwtje en een haakie ;) Een vaste verreiker valt onder 'veredelde ruw-terrein heftruck' maar een roterende is volgens de wet een machine waar je papiertjes voor nodig hebt. ik heb er een speciale aantekening voor in mijn TCVT boekje :)

Manitou's worden trouwens graag gekriebeld door een windmolentje :+

Op zijn BAM's; in je machine met je helm en een veiligheidsbril op :')

[ Bericht 14% gewijzigd door Sounddragon op 27-11-2011 20:52:45 ]
  † In Memoriam † zondag 27 november 2011 @ 21:09:18 #189
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104896065
Is dat niet en beetje tricky, in de buurt van zo'n windmolen die draait ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 27 november 2011 @ 21:29:19 #190
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104897460
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 21:09 schreef 2cv het volgende:
Is dat niet en beetje tricky, in de buurt van zo'n windmolen die draait ?
Neh, wieken komen niet onder de 36 meter, en de verreiker komt steil op (wat hij nu bij lange na niet stond) op een metertje of 26 ;)

Puur gezichtsbedrog, was ook de insteek van het filmpje 8-)
  † In Memoriam † zondag 27 november 2011 @ 21:32:33 #191
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104897676
Ja, maar zometeen staat 'ie nogal hoog op de stempels enzo :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104898619
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 20:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Da's bij hijsspul, dus met een touwtje en een haakie ;) Een vaste verreiker valt onder 'veredelde ruw-terrein heftruck' maar een roterende is volgens de wet een machine waar je papiertjes voor nodig hebt. ik heb er een speciale aantekening voor in mijn TCVT boekje :)

Weer wat geleerd! ik dacht ook altijd dat je gezellig je TCVT mocht halen voor zo'n ding...
pi_104901345
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 20:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

en als ik nou eens een lier aan mijn verrekijker knoop wat is het dan?
pi_104901621
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 22:27 schreef densmee het volgende:

[..]

zo uit mn hoofd: hijswerktuig, te verdelen in de categorie <10ton/meter en >10ton/meter

<10ton/meter mag je een lief certificaatje halen(stelt niets voor, examen van uurtje en 150pagina's theorie ofzo)
>10ton/meter = TCVT

of dit helemaal correct is: geen idee. Sounddragon??
  zondag 27 november 2011 @ 23:00:47 #195
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104903773
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 22:27 schreef densmee het volgende:

[..]

Geen idee eerlijk gezegd :)

Aan een roterende hangt heel vaak een liertje, werkt wel relaxed, beetje jammer alleen dat de lier bij je tabel komt, omdat hij aan het bord hangt; een liertje achterop de giek zou een stuk beter zijn maja, dan ben je weer hoger; da's klot'n als je onder een tunnel of dek moet werken :)
  zondag 27 november 2011 @ 23:15:02 #196
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104904520
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 22:30 schreef Spro het volgende:

[..]

zo uit mn hoofd: hijswerktuig, te verdelen in de categorie <10ton/meter en >10ton/meter

<10ton/meter mag je een lief certificaatje halen(stelt niets voor, examen van uurtje en 150pagina's theorie ofzo)
>10ton/meter = TCVT

of dit helemaal correct is: geen idee. Sounddragon??
onder de 10 t/M is idd zo goed als vrij, elk bouwvarken wat weet wat de voorkant van een hamer is kan dat certificaat halen :)

Boven de 10 t/M is idd een stuk heftiger; voor jonkies duurt vol TCVT halen een jaartje of 4 volgens mij, maar je kunt afhankelijk van je vooropleiding en ervaring ook kortere opleidingen doen, dan leer je ook wat minder; ik heb denk ik 2/3 van de boeken 'overgeslagen'.. werd wel doorgelopen, maar niet echt uitgebreid behandeld, alleen praktijkgerichte dingen werden er goed ingestampt, veel berekeningen van lasten, hijsoplossingen, veel hijsgereedschapskennis, machinekennis, beetje techniek, en elke dag de halve dag praktijk :P
pi_104904545
Overigens, ik denk dat, net zoals bij een graafmachine of shovel zo'n verreiker met een slangbreuk beveiliging uitgevoerd dient te worden. én een LMB. wederom gerelateerd aan de 10tonmeter regeling. Overigens zegt het Soma College dit:

quote:
De Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport ziet nauwkeurig toe op de certificering van machinisten in het verticaal transport. Volgens het Arbobesluit: artikel 7.32, en de Arboregeling: paragraaf 7.3, artikel 7.6, moet een machinist van een verreiker in het bezit zijn van een TCVT-persoonscertificaat vakbekwaamheid. Deze verplichting geldt voor een verreiker met een maximum bedrijfslastmoment van 10 tonmeter of meer ingezet in de bouw. Doel van deze cursus is het behalen van dit TCVT-certificaat. Tijdens de cursus wordt de cursist theoretisch en praktisch geschoold om te kunnen voldoen aan de minimale veiligheidseisen conform het certificatieschema van TCVT ‘Machinist verreiker’.
Bron: http://www.somabedrijfsop(...)iker%2885151%29.aspx
pi_104904662
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 23:15 schreef Spro het volgende:
Overigens, ik denk dat, net zoals bij een graafmachine of shovel zo'n verreiker met een slangbreuk beveiliging uitgevoerd dient te worden. én een LMB. wederom gerelateerd aan de 10tonmeter regeling. Overigens zegt het Soma College dit:

[..]

Bron: http://www.somabedrijfsop(...)iker%2885151%29.aspx
dit is dus wel pas boven de 10 ton/meter
en ik moet de eerste verreiker nog vinden die dat haalt.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet opzit
pi_104904675
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 23:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

onder de 10 t/M is idd zo goed als vrij, elk bouwvarken wat weet wat de voorkant van een hamer is kan dat certificaat halen :)

Boven de 10 t/M is idd een stuk heftiger; voor jonkies duurt vol TCVT halen een jaartje of 4 volgens mij, maar je kunt afhankelijk van je vooropleiding en ervaring ook kortere opleidingen doen, dan leer je ook wat minder; ik heb denk ik 2/3 van de boeken 'overgeslagen'.. werd wel doorgelopen, maar niet echt uitgebreid behandeld, alleen praktijkgerichte dingen werden er goed ingestampt, veel berekeningen van lasten, hijsoplossingen, veel hijsgereedschapskennis, machinekennis, beetje techniek, en elke dag de halve dag praktijk :P
Tsja, met mijn examen mocht ik op een 18tons komatsu draaien waar de LMB niet lekker van werkte... examinator draait de sleutel om en we gingen verder met het examen!

Overigens, TCVT in 20dagen: http://www.somabedrijfsop(...)gen%2883051%29.aspx#

Of je daarna ook compleet zelfstandig kan draaien is een ander verhaal ;)
pi_104904753
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 23:17 schreef densmee het volgende:

[..]

dit is dus wel pas boven de 10 ton/meter
en ik moet de eerste verreiker nog vinden die dat haalt.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet opzit
Ehrm, boven de 10ton/meter zit je al heel snel hoor, hang maar eens een 1kuubs bigbag met zand op 8meter afstand...

Ik mocht officieel met mn kraan nauwelijks m'n eigen gasolie tank verzetten(3kuubs)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')