quote:Komend weekend laat ProRail in opdracht van de gemeente Den Haag een torenkraan plaatsen in de stationshal van het Centraal Station. Deze krijgt een 74 meter lange giek. Dat gebeurt zondag 20 november en volgens Prorail zijn kijkers van harte welkom. Ook wordt een fotowedstrijd gehouden. De grootste mobiele kraan van Europa, een Liebherr LTM 11200-9.1, wordt ingezet om de torenkraan op te bouwen. Hij moet de kraandelen over een circa 60 meter hoog kantoorgebouw hijsen.
Op de foto de LTM 11200-9.1 eerder in actie in Amsterdam.
De mobiele kraan is de in 2008 aangeschafte Liebherr LTM 11200-9.1 van de firma Van Marwijk kraanverhuur bv uit Zoeterwoude. Het is met recht een kanjer, deze 1200 tons telekraan, waarvan de mast hydraulisch is uit te schuiven tot zo'n 100 meter en een volledig opgebouwde jibconstructie zelfs een recordhoogte van 192 meter bereikt. De V-vormige Superliftconfiguratie geeft hem daarbij extra stabiliteit. Om deze kanjer over de weg te vervoeren zijn meerdere opleggers nodig. Alleen al het contragewicht weegt 200 ton.
Stationshal tijdelijk afgesloten
De torenkraan blijft anderhalf jaar in de hal staan en wordt gebruikt voor de bouw van de nieuwe OV-terminal. Alleen komend weekend, tijdens het plaatsen van deze torenkraan, is de stationshal afgesloten. Het treinverkeer blijft normaal rijden. Hoogtepunt wordt komend weekend het inhijsen van de 74 meter lange giek over het circa 60 meter hoge kantoorgebouw Stichthage aan het KJ-Plein (Koningin Julianaplein) in Den Haag.
quote:Op vrijdag 18 november 2011 01:15 schreef Dawnbreaker het volgende:
Als dat een Transformer is, hoeft ie zich niet te schamen onder de douche
Die kraan kan toch zelf over de weg rijden of mis ik iets?quote:De mobiele kraan is de in 2008 aangeschafte Liebherr LTM 11200-9.1 van de firma Van Marwijk kraanverhuur bv uit Zoeterwoude. Het is met recht een kanjer, deze 1200 tons telekraan, waarvan de mast hydraulisch is uit te schuiven tot zo'n 100 meter en een volledig opgebouwde jibconstructie zelfs een recordhoogte van 192 meter bereikt. De V-vormige Superliftconfiguratie geeft hem daarbij extra stabiliteit. Om deze kanjer over de weg te vervoeren zijn meerdere opleggers nodig. Alleen al het contragewicht weegt 200 ton.
De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)quote:Op vrijdag 18 november 2011 02:17 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Die kraan kan toch zelf over de weg rijden of mis ik iets?
Of hebben ze het hier over de kraan die nog opgebouwd moet worden?
De giek zelf (het uitschuifbare deel wat er op die foto al op zit) komt ook op een aparte trailer, niet alleen de jib (het klimrek wat erbovenop staat), verder moeten de stempelpoten, de stempelschotten, de ballast (3 trailers), de spanlift (die V achterop), het hijsblok en de lier eraf voor transportquote:Op vrijdag 18 november 2011 05:06 schreef Maxbet het volgende:
[..]
De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)
Dus ja, ook die mobiele kraan heeft een aantal opleggers extra bij zich
Daarom blijft ie ook wel even staan...quote:Op vrijdag 18 november 2011 09:14 schreef Sounddragon het volgende:
Leuke machine, maar onpraktisch als de pest, want je bent alleen al een dag aan het bouwen voor hij kan hijsen.
Dat is met een 300-tons telekraan ook al wel het gevalquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als die omvalt en op je huis landt, heb je wel een probleem, denk ik
Ah zo, okquote:Op vrijdag 18 november 2011 05:06 schreef Maxbet het volgende:
[..]
De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)
Dus ja, ook die mobiele kraan heeft een aantal opleggers extra bij zich
Daarom zei ik het ook met kleine tussen aanhalingstekensquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:03 schreef Sounddragon het volgende:
Dat 'kleintje' is een 100 tonner; in de kranerij al een redelijk stevig kraantje
Volgens mij zag ik vorige week dat ze daar beton aan het storten waren.....weet niet of daar ook weer iets overheen is gegaan ofzoquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:08 schreef densmee het volgende:
en zand onder de stempelschotten is wel leuk maar als je het niet inpakt en er valt een bui regen op dan heb je kans dat het onder je schotten vandaan spoelt
Een 100 tonner weegt geen 100 ton; hij kan (in theorie) 100 ton hijsen, mits je het tussen de stempels opgestapeld krijgt op een vlucht van een metertje of ehh.. 3quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:07 schreef densmee het volgende:
100 ton is toch het maximale toegelaten gewicht op de nederlandse wegen? Met een doorlopende ontheffing, met een enkele ontheffing is nog hoger ook mogelijk?
Nou........valt wel mee toch?quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:03 schreef Sounddragon het volgende:
Dat 'kleintje' is een 100 tonner; in de kranerij al een redelijk stevig kraantje
Ik ben eigenlijk kraanmachinist, en heb een aantal jaar met een 650 rondgetoerd, niet als machinist trouwens, maar op de ballastquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nou........valt wel mee toch?
Toen ik in de staalbouw werkte was 50 ton het kleinste kraantje, 100 ton is slechts 2x zo veel.
Zo redelijk stevig vind ik 100 ton niet eerlijk gezegd, bij 350 ton begint het leuk te worden.
Heb ik zelf al eens mee mogen spelen trouwens, hij heeft me uitgelegd waar alles voor dient en veel plezier, ik heb een half uur pauze. En weg was ie.![]()
Ik ben grote machines gewend maar dit had echt oefening nodig. En dan had ie nog maar 10% van de mogelijkheden uitgelegd.........en zonder last.
Echt respect voor een goede machinist!
Shell Moerdijk heb ik gewerkt met die rupskraan van Mammoet, 1000 tonner.
Sow, wat was (en ben) ik onder de indruk van dat ding.
En dan dit ding op een uurtje rijden van mijn huis?
Ik ga zeker ff kijken!
kaal weegt hij geen 100 tonquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Een 100 tonner weegt geen 100 ton; hij kan (in theorie) 100 ton hijsen, mits je het tussen de stempels opgestapeld krijgt op een vlucht van een metertje of ehh.. 3
Een kraan heft standaard een transport ontheffing, dwz dat hij 12 ton per as mag wegen, dus als je zo'n ding ziet rijden is het sommetje; aantal assen X 12. In case van een 100 tonner dus 5 X 12 = 60 ton. De LTM 1200 staat op 9 assen, en weegt dus een beetje meer als 100 ton, vandaar dat daar ook transportbegeleiders bij rijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |