quote:Siberian Deep Freeze Bites
Bitter wintry cold has already clamped down hard on the Siberian "pole of cold," even though the actual start of winter lies more than four weeks away.
Notoriously cold Oymyakon has registered three-straight nights of -45.5 C (-50 F) or colder this week. What is more, since the start of November, every day but two has dipped at least 40 degrees below zero.
Although this would be a dramatic or even unthinkable event in almost any other inhabited area, it is actually to be expected in this remote corner of northeastern Asia.
Located some 5,300 km, or 3,300 miles, east of Moscow in the vast republic of Sakha (or Yakutiya), Oymyakon lies at the heart of the world's coldest permanently inhabited land, sometimes called the "pole of cold." The average daily low temperature for the month of November is nearly -40 degrees C. What is more, by mid-January, it dives as low as -52 degrees C (-62 F).
For perspective, Thursday morning's low of -46.0 C (-51 F) was only 5.4 degrees C (10 degrees F) below normal. Yes, it is normally bitterly cold here by mid-fall. Normal daily temperature drops by almost 1 degree C (between 1 and 2 degrees F) from September to early November are among the fastest rates on Earth.
However unfathomable cold below -40 degrees C may seem, it has been much worse in the "pole of cold" historically. Both Oymyakon and fellow Sakha icebox, Verkhoyansk, have reached about -68 degrees C (-90 F).
Oymyakon owes its bitter winters to its remoteness in relation to warmth and moisture from the world's ocean basins. It is located within the greatest expanse of high-latitude land on Earth, stretching for thousands of kilometers to the west and south. Furthermore, the iceboxlike basins are walled off by a series of mountain ranges that shield the coldest areas from most storms, with clouds that would disrupt the regional icebox effect.
bron
hier nog iemandquote:Op donderdag 17 november 2011 20:29 schreef QBay het volgende:
Lijkt mij stiekem toch wel eens tof om dit een keer mee te maken.
Jan Visserquote:Op de valreep is november er toch nog in geslaagd om een Siberische vijftiger in de boeken te krijgen. Tijdens de afgelopen nacht werd in het zwaar besneeuwde Segen-Kyuel, gelegen in het stroomgebied van de Lena, -50,1º geregistreerd. In Verchojansk werd het -48,2º.
Bedankt..quote:Op zondag 8 januari 2012 21:56 schreef KazimirMalevich het volgende:
Voor de geïnteresseerden: enkele jaren geleden trok de Belgische journalist Martin Heylen een winter door Siberië om het gevoel te ervaren. De daaropvolgende zomer zocht hij de mensen terug op die hij toen had ontmoet om hem z'n verslag te tonen. Het is een prachtige reeks geworden! De reeks "Terug naar Siberië" is volledig op Youtube te vinden en geeft een mooie kijk op het leven in Siberië, 's zomers en 's winters.
Aflevering 1
Aflevering 2
Aflevering 3
Aflevering 4
Aflevering 5
Aflevering 6
Aflevering 7
Aflevering 8
Nou wat let je dan om een keer die stap te zetten?quote:Op donderdag 17 november 2011 20:29 schreef QBay het volgende:
Lijkt mij stiekem toch wel eens tof om dit een keer mee te maken.
Nah, dat plukje heeft nog steeds de grootte van Nederlandquote:Op woensdag 1 februari 2012 00:26 schreef BlaZ het volgende:
Apart dat plukje -17 nog helemaal in het noorden.
Lijkt me sterk, volgens dit kaartje moet het daar overal wel dichtgevroren zijnquote:Op woensdag 1 februari 2012 00:42 schreef Be-Smart het volgende:
Dat is de Lena delta. De grootste delta ter wereld en bestaat voor een groot deel uit omsloten water. Ik denk dat daar daarom wat minder een landklimaat heerst dan elders.
Familie van Wim Hof zeker.quote:Op donderdag 2 februari 2012 01:14 schreef Colonel_Gaddafi het volgende:
Er was ooit een aflevering van 3 op reis (ff geen tijd om op te zoeken maar je kan het op hun website terug vinden) waarin ze hier naar toe gingen en bleek ergens in het bos een man te wonen die alsnog met blote handen en een laag leefde en alles normaal kan doen... Was rond de -40 ofzo.
Jan Visserquote:In het noordoosten van Siberië vriest het plaatselijk al meer dan 10 graden. Op de 67ste breedtegraad noteerde Ilirnej de afgelopen nacht -14,6º. Afgelopen woensdag werd het daar overdag niet warmer dan 1,2º. Verder heeft er ook al 5 centimeter sneeuw gelegen.
Dan bevriest je lul.quote:Op woensdag 5 december 2012 19:50 schreef TLC het volgende:
Lijkt me wel leuk om dan eens met zo'n kou in de buitenlucht te staan plassen, kijken wat er gebeurt![]()
echt vet, lijkt me ontzettend interessant om dat eens een keer mee te maken.quote:
Oiimyakonquote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:19 schreef aloa het volgende:
Oymyakon, portret van 's werelds koudste dorp waar kwik tot -71 graden daalt
Gemiddelde januaritemperatuur is -52; graf delven duurt tot drie dagen; in zomer kan het 100 graden warmer zijn
[ afbeelding ]
Op Antarctica zal het ongetwijfeld nog een stuk kouder worden, maar de koudste permanent bewoonde plaats ter wereld breekt alle records. De temperatuur zakte in het Siberische Oymyakon bij een historisch winteroffensief tot een duizelingwekkende -71 graden Celsius. De gemiddelde temperatuur in januari bedraagt er een ijzige -50, maar in de zomer kan het kwik tot boven de 30 graden klimmen: een verschil van 100 graden dus! Vliegtuigen kunnen niet landen in het dorp dat 500 dappere zielen telt en ook wel de 'Pool van de Koude' wordt genoemd. Een graf delven voor de doden kan tot drie dagen duren en de bewoners laten hun auto overdag ook draaien uit vrees dat ze die anders niet meer in gang krijgen.
[ afbeelding ]
In België klagen we over deze uitzonderlijk koude, sombere en sneeuwrijke winter, maar dat is klein bier met wat de 500 inwoners van Oymyakon in het noordoosten van Rusland te verwerken krijgen. Een eeuw geleden was het een belangrijke stopplaats voor rendierherders die er dankzij de lentebron hun kuddes water konden geven. De Russische overheid vond die op cultureel en technologisch vlak achterlijke nomadenherders te lastig om te controleren en maakte van Oymyakon een permanente vestiging met alle problemen van dien.
[ afbeelding ]
'Niet bevroren-water'
De naam 'Oymyakon' betekent dankzij die warmwaterbron dan ook 'niet-bevroren water', zeer ironisch bij temperaturen tot -71. Dat is de laagste geregistreerde temperatuur in het Noordelijke Halfrond en wereldwijd de laagste ooit in een permanent bewoond dorp.
[ afbeelding ]
Inkt bevriest
De problemen waar de 500 dorpelingen dagelijks mee worstelen, lijken voor ons onvoorstelbaar: inkt van een pen die bevriest, glazen die vastvriezen aan hun gezichten en batterijen die het begeven. Uit vrees hun auto niet meer in gang te krijgen, laten ze de hele dag de motor draaien. Vaak eten ze ook in hun auto, omdat het daar iets minder koud is. Gsm's werken hier niet gezien de diepvriestemperaturen, als ze al ontvangst zouden hebben in dit afgelegen gebied.
[ afbeelding ]
Hete kolen
Een andere kopzorg in deze 'Pool van de Koude' is het begraven van de doden. Soms duurt het wel drie dagen om een graf te graven. De grond moet eerst voldoende 'ontdooid' worden om te kunnen graven en daarom wordt er voor enkele uren een vreugdevuur ontstoken. Hete kolen worden dan in de grond geduwd. Dat proces wordt dagenlang herhaald tot de put diep genoeg is om er een kist in te duwen.
[ afbeelding ]
Eén winkel
De meeste van de 500 inwoners van Oymyakon stoken nog altijd op kolen en hout en hebben maar weinig moderne middelen ter beschikking. Omdat er in de ijskoude grond toch niets kan groeien, eten de inwoners enkel vlees van paarden, koeien en rendieren, maar ze zijn niet ondervoed. Een enkele winkel voorziet de dorpelingen van de meest noodzakelijke levensmiddelen. De inwoners leven van hun rendierkuddes, of zijn jagers en vissers (onder het ijs dan).
[ afbeelding ]
School dicht
De enige school in het dorp sluit pas als de temperatuur onder de 52 graden zakt, maar helaas gebeurt dat vrij vaak met een gemiddelde januaritemperatuur van -50. Het dorp ligt op 750 meter boven de zeespiegel en de lengte van de dagen varieert er van 3 uren in december tot 21 uren in de zomer. Vreemd genoeg kan het in de zomermaanden warmer dan 30 graden worden. Een hallucinant verschil van 100 graden met de huidige koudegolf dus.
hln
[ afbeelding ]
Gewenning, gewoonte, thuis. Zo zal iemand wonend in een tropisch paradijs zich afvragen wat men in Nederland te zoeken heeft.quote:Op zondag 29 september 2013 17:14 schreef Iwanius het volgende:
Wat een verhalen,waarvoor dank aloa en gelijk de vraag vanwaar al die kennis hierover.
Ik begrijp niet dat al deze inwoners al of niet met steun van de overheid een nieuw dorp o.i.d. ergens anders stichten i.p.v.hier te vertoeven en jaar in jaar uit de ongemakken te ondergaan.
Ja, onder redelijke omstandigheden. In deze heb ik het over abnormale weer en woonomstandigheden.quote:Op zondag 29 september 2013 17:25 schreef Dven het volgende:
Gewenning, gewoonte, thuis. Zo zal iemand wonend in een tropisch paradijs zich afvragen wat men in Nederland te zoeken heeft.
Abnormaal is een bijzonder subjectief begripquote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:20 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ja, onder redelijke omstandigheden. In deze heb ik het over abnormale weer en woonomstandigheden.
http://janvissersweer.nl/quote:Beneden -30º!
Opmerkelijk: vandaag, 13 oktober, werd zowel diep in Siberië als op Ellesmere Island in het territorium Nunavut (Canada), de eerste keer dit seizoen een temperatuur beneden -30º geregistreerd. In Siberië noteerde Delyankir -30,2, in Eureka, Nunavut, werd het -31,4º.
Als het buiten de redelijke norm valt ja. Dit is dus zo een voorbeeld waar het begrip subjectief niet voor opgaat.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:21 schreef Dven het volgende:
Abnormaal is een bijzonder subjectief begrip
Gast, het is gewoon het klimaat waar de mensen daar aan gewend zijn. Lange en ijskoude winters, korte bloedhete zomers. Volledig binnen hun redelijke norm. Wat alweer een gigantisch subjectief begrip isquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 14:47 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Als het buiten de redelijke norm valt ja. Dit is dus zo een voorbeeld waar het begrip subjectief niet voor opgaat.
Idd ja, Siberie heeft dan ook geen enkele invloed van wat voor zee dan ook. Ook vanuit het oosten wordt daar de zee-invloed tegen gehouden door het gebergte daar. In het noorden is wel zee, maar die is totaal dichtgevroren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:37 schreef dick_laurent het volgende:
Even totaal random, maar ik vind het wel bizar dat als je kijkt naar de syberische stad Irkutsk die gewoon praktisch exact op de zelfde breedtegraad ligt als mijn woonplaats (Utrecht) 52°16'N en dat het daar nu al gewoon overdag vriest en snachts richting de -10 gaat.
Als Utrecht, en dus Nederland niet aan die warme golfstroom lag hadden wij dus ook gewoon precies dat klimaat. Moet er persoonlijk niet aan denkenVandaag was 't lekker 21 graden
http://janvissersweer.nlquote:IJs- en ijskoud in Siberië: lokaal -57º. Ook in Noord- en Oost-Europa volop winterweer nu. Bij ons de komende tijd veel neerslag en dan met name tijdens het weekeinde. Vorst heeft voorlopig weinig te betekenen.
Het is eindelijk ‘Siberisch’ aan het winteren in Siberië! Tijdens de afgelopen nacht werden op bijna 10 meetpunten minima tot beneden -55º geregistreerd. De laagste diepvrieswaarden waren -56,7º in Ojmjakon en -56,9º in Ekyuchchyu. In Noord- en Oost-Europa is de kou, dankzij het kleverige hogedrukgebied, eveneens aan het toenemen. Warschau rapporteerde -15,3, Helsinki -18,7 en Moskou -20,7º. In Lapland vroor het plaatselijk weer meer dan 35 graden. Kort na middernacht wees de thermometer in het Zweedse Naimakka -37,9º aan.
Laat die echte winter maar lekker wegblijven. 2 dagen sneeuw is mooi, langer wordt irritant.quote:Op zondag 28 september 2014 21:30 schreef Nemephis het volgende:
Zostraks nog buiten zitten eten, zulk lekker weer was het vandaag. Apart om dan die foto te zien.
Hopelijk krijgen we hier ook weer 'es een echte winter
Ik ben blij dat er vorig jaar niet zoveel sneeuw lag, toen ik met de auto door rusland heen reedt rond deze tijd.quote:
Zal nu wel niet meer mogelijk zijn daarquote:Op maandag 8 december 2014 12:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben blij dat er vorig jaar niet zoveel sneeuw lag, toen ik met de auto door rusland heen reedt rond deze tijd.
De wegen zijn relatief gezien voor rusland erg goed hoe verder je richting het oosten vanaf moskou rijdt richting mongolie valt het echt reuze mee met de gaten en puttholes in de wegen. Juist het stuk van polen/estland naar moskou is erg slecht. Al die wegen daar liggen op een hoog talud tussen de 1 en 2 meter waardoor er sowieso niet veel sneeuw op blijft liggen als het een beetje waait wanneer de sneeuw valt. De nadelen van een talud zijn wel dat als het glad is, je gaat glijden en je dus een stuk naar beneden gaat je je auto daarmee flink kan slopen als deze omrolt.quote:Op dinsdag 9 december 2014 08:26 schreef aloa het volgende:
[..]
Zal nu wel niet meer mogelijk zijn daar![]()
De wegen zijn daar sowieso al niet geweldig volgens mij!
Zal ook wel minder druk zijn? Floortje heb ik toen wel zien rijden daar (3 op reis) en heel slecht leek het toen idd niet. Mongolië is dan zeker een stuk minder?quote:Op dinsdag 9 december 2014 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De wegen zijn relatief gezien voor rusland erg goed hoe verder je richting het oosten vanaf moskou rijdt richting mongolie valt het echt reuze mee met de gaten en puttholes in de wegen. Juist het stuk van polen/estland naar moskou is erg slecht. Al die wegen daar liggen op een hoog talud tussen de 1 en 2 meter waardoor er sowieso niet veel sneeuw op blijft liggen als het een beetje waait wanneer de sneeuw valt. De nadelen van een talud zijn wel dat als het glad is, je gaat glijden en je dus een stuk naar beneden gaat je je auto daarmee flink kan slopen als deze omrolt.
Rusland waren wel asfalt wegen, mongolie van west naar oost steeds meer asfalt, maar nog niet geheel af, dus ook flink wat dirt roads.quote:Op dinsdag 9 december 2014 13:47 schreef aloa het volgende:
[..]
Zal ook wel minder druk zijn? Floortje heb ik toen wel zien rijden daar (3 op reis) en heel slecht leek het toen idd niet. Mongolië is dan zeker een stuk minder?
Zijn dat asfaltwegen? Die vriezen hier bij een strenge winter altijd kapot, wat ook te maken heeft met het strooien etc.
Floortje was er volgens mij net voor de winter echt begon. Ze heeft wel sneeuw gehad, wat nog niet veel voorstelde.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Rusland waren wel asfalt wegen, mongolie van west naar oost steeds meer asfalt, maar nog niet geheel af, dus ook flink wat dirt roads.
Floortje was er volgens mij niet in de winter, wij wel, waarbij ik blij was dat we maar 1 dag echt last van de sneeuw hebben gehad in rusland. zie deze link en de beschrijving van het aantal ongelukken wat we op 1 dag gezien hebben. Waarbij we achteraf hoorden dat anderen nog meer ongelukken en lijken gezien hadden. :
https://amsing2013.wordpr(...)12-tyumen-naar-omsk/
Dat vond ik ook al opvallend. Zal wel met de windrichting te maken hebben.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 16:57 schreef koosfransoos het volgende:
Ik vind die -8 opvallend. Is dat meer ernaast groot genoeg om met aanllandige wind de temperatuur zo'n stuk omhoog te gooien?
En ik had het vannacht al koud.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Dven het volgende:
Meetstation Habardino in Jakoetsie gaf een -40.7 afgelopen nacht.
Gewoon een fles vodka dicht tegen je lijf aan dragen. Alles komt goedquote:
En gaat ook niet gebeuren.quote:Op dinsdag 10 november 2015 07:50 schreef Dven het volgende:
Mensen die in NL graag -45 zien zijn niet goed snik. Dat gaat toch nooit goedkome man?
Jaaaa maaarrrrrrr ijstijd, dit, dat.....quote:Op dinsdag 10 november 2015 08:48 schreef aloa het volgende:
[..]
En gaat ook niet gebeuren.![]()
-20 wordt hier al amper gehaald.
Een paar dagen onder de -40 in de nacht en overdag rond de -35 in Nederland en heel veel cv's leggen het loodje, met alle gevolgen van dien.
Ik snap dat het niet gaat gebeuren. En dst is voor NL maar goed ook. Ik snap enkel de wens van bepaalde mensen niet. Dat is even absurd als zeggen dat je in Nederland wel eens +50 mee wil maken.quote:Op dinsdag 10 november 2015 08:48 schreef aloa het volgende:
[..]
En gaat ook niet gebeuren.![]()
-20 wordt hier al amper gehaald.
Een paar dagen onder de -40 in de nacht en overdag rond de -35 in Nederland en heel veel cv's leggen het loodje, met alle gevolgen van dien.
Dat moet je niet willen idd.quote:Op dinsdag 10 november 2015 09:09 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik snap dat het niet gaat gebeuren. En dst is voor NL maar goed ook. Ik snap enkel de wens van bepaalde mensen niet. Dat is even absurd als zeggen dat je in Nederland wel eens +50 mee wil maken.
Maar wel nog steeds dagtemperaturen boven 0quote:Op maandag 19 september 2016 20:32 schreef aloa het volgende:
De dag en nachttemperatuur van het koudste plekje van het noordelijk halfrond. Eind van de week strenge vorst voor Oymyakon.
[ afbeelding ]
nog welquote:Op dinsdag 20 september 2016 15:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar wel nog steeds dagtemperaturen boven 0
Dit is wel normaal voor de tweede helft van september. Gemiddelde is 2 graden (zie kaartje in de OP).quote:Op dinsdag 20 september 2016 17:27 schreef dick_laurent het volgende:
Is dat btw normaal? Ik weet nmlk niet wat de gemiddelden zijn in Siberiski.... maar is het normaal dat het in de 3e decade van September al overdag vriest daar op sommige plekken?
Tsja, de gemiddelde westerling gaat dan ook liever met lekker hippe synthetische rotzooi op pad. En dan maar huilen als er weer eentje dood gaat. Maar je ligt er wel hip bijquote:Op vrijdag 18 november 2011 14:22 schreef rubje het volgende:
[..]
hier nog iemandDaarom keek ik een vorig jaar met veel interesse naar dat programma 3 op reis? waar ze toen in Siberië terechtkwamen en daar lieten zien hoe het leven daar nou is.
Nou...de beste warme jassen in NL konden niet tegen de kou daar op
en daarom werd ook aangeraden je winterkleding voor Siberië daar lokaal te kopen omdat dat echt goed tegen de kou bestand is.
Je gevoel voor dramatiek is weer erg goed ontwikkeld de afgelopen dagen.quote:Op donderdag 24 november 2016 13:04 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Tsja, de gemiddelde westerling gaat dan ook liever met lekker hippe synthetische rotzooi op pad. En dan maar huilen als er weer eentje dood gaat. Maar je ligt er wel hip bij![]()
Je moet in Nederland echt verdomd goed je best doen om kleding tegen de kou te kopen volledig van natuurlijke producten.
Zeggen dat het niet zo isquote:Op donderdag 24 november 2016 15:36 schreef Dven het volgende:
[..]
Je gevoel voor dramatiek is weer erg goed ontwikkeld de afgelopen dagen.
Ook dat nogquote:Op donderdag 24 november 2016 15:48 schreef Basp1 het volgende:
Dit topic loopt ook al lang en dan op een post van ruim 5 jaar terug reageren.![]()
In novosibirsk is in ieder geval de grootste kou weer verdreven en slingeren de temperaturen rond de -8.
Die kou is nu richting het zuiden gezakt.quote:Op donderdag 24 november 2016 15:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Ook dat nog
Anyway, op veel plekken valt het nu wel mee. Buiten de bekende cold spots.
[ afbeelding ]
twitter:bensilberstein_ twitterde op zaterdag 26-11-2016 om 10:10:18Zugverkehr in #Sibirien eingeschneit #russland #russia #siberia https://t.co/fVxBYdjCZC reageer retweet
Dan deze maar even inzetten.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:59 schreef Adrie072 het volgende:
En die trein, ook beetje naïef opgestapt die machinist
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |