In mijn ervaring maakt het voor huishoudelijke klussen een enorm verschil of je een drukke agenda hebt met veel afspraken en deadlines, of niet.
Gek genoeg, hoe drukker ik het heb, hoe sneller alles gedaan wordt. Ik heb bijvoorbeeld ooit een aantal maanden 7 dagen per week gewerkt, en het is wonderlijk hoe je dan ook het stofzuigen en afwassen er nog bij kunt proppen 's avonds na het eten.
Heb ik daarentegen echter geen werk en geen drukte, dan kan ik een afwasje met gemak een week voor me uitschuiven. En de hele dag in mijn ochtendjas blijven darren, zonder onder de douche te stappoen. Eigenlijk gewoon alleen maar omdat het kan, omdat er geen natuurlijke druk is dat iets "nu" moet gebeuren.
Het klinkt alsof dat jullie, naast een natuurlijk verschil in prioriteiten, parten speelt. Jouw leven is vol, zijn leven is relatief leeg. Bij jou onstaat er paniek als er achterstallige klussen zijn, omdat je dat in gedachten er niet bij kan hebben in je drukke agenda. Voor hem speelt dat niet, hij heeft waarschijnlijk niet eens een agenda, en of hij de afwas nu wel of niet nu doet: overmorgen moet diezelfde afwas weer gebeuren. Voor hem geen probleem, even een bordje omspoelen als ie een boterham wil is geen enkel probleem daarbij. Voor jou is het een extra hindernis in een overvolle agenda, als je dat bordje moet omspoelen. En elke dag staart die afwas jou aan, en voel je het alsof ie die afwas op jou probeert af te schuiven. Zo zal hij dat niet voelen. Hooguit zal ie bij het naar bed gaan denken: shit, die afwas staat er nog. Maar dat is dan meer omdat ie weet dat jij hem erop aan zal spreken, dan omdat het voor hemzelf een probleem is.
En daar onstaat de moederrol voor jou, TS! In mijn ervaring trappen juist jonge mensen heel snel in die valkuil. Jij vervalt in de moederrol, hij vervalt in de rol die hij als puber was bij zijn moeder.
Dat komt van twee kanten, en op een of andere manier moeten jullie allebei eraan werken om nieuwe rollen te spelen. Lees: jezelf te zijn in een gelijkwaardige relatie. Hij heeft een probleem met actie en daden. Jij hebt een probleem met het verwachtingspatroon van je eigen normen en waarden dat je op hem uitleeft.
Jij hebt wel gelijk dat je simpele taken als de afwas van hem mag verwachten. Hij heeft gelijk dat ie zelf wel uitmaakt wanneer ie onder de douche gaat of lekker ongeschoren in zijn onderbroek rond wil hannesen. Maar jullie communiceren daar niet voldoende constructief over. Het gaat buitengewoon lastig worden om dat te veranderen zonder afstand te nemen van jullie relatie zelf. Na twee jaar samen zullen jullie rollen in de relatie aardig vast staan, terwijl jullie interactie op een heel fundamenteel niveau ongelukkig (niet-constructief) is.
Ik wens je heel veel succes. Het is wel degelijk op te lossen, maar ik denk dat jullie situatie voor heel veel wat oudere mensen herkenbaar is. In een volgende relatie denk ik dat jullie dat allebei bewuster en beter aan zullen pakken, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je deze relatie op lange termijn nog zult gaan redden, omdat jullie bij het leggen van de fundamenten de valkuilen niet hebben gezien (doodnormaal), en zo kunnen twee goedwillende mensen toch in een hopeloos frustrerend patroon terechtkomen waar je nauwelijks meer van afkomt.
[ Bericht 0% gewijzigd door drijfhout op 18-11-2011 13:10:10 ]
Ik pak mijn brommer en ik ga.