abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104503496
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 08:55 schreef snoopy het volgende:
Ik ben het met flugel eens, ik voel dat net zo.
Hier nog eentje.

Weet dat je het niet slecht bedoelt Asy, maar soms is het gewoon genoeg. Je kunt niet altijd maar doorzetten. Want dat gaat soms ten koste van jezelf. Ik ga geen 2e keer zo'n maanden durend zwart gat opzoeken. Ben toch liever een gelukkige moeder van 2 kids.
pi_104503524
Nouja, het is gewoon waar dat qua borstvoeding een beetje voorbereiding helpt, omdat je dan weet wat je kan, of zou kunnen verwachten. Bij schaapjes lijkt het doodsimpel: een lammetje begint gelijk te drinken bij de moeder, niks aan de hand. Bij mensenbaby's is de start soms wat lastiger.
Daarbij kan inlezen dus wel goed doen, of het telefoonnummer van een deskundige (VBN of lactatiekundige) paraat houden in je ziekenhuistas of thuis.

En dat schuldgevoel wat veel moeders hebben(niet alleen over voeden, maar over van alles: weer gaan werken is er ook zo één) is vrouw-eigen denk ik, maar ook zo zonde.
Je moet je eigen beslissingen afmeten aan je eigen gevoel, niet aan de woorden, de acties (of het wel of het lang voeden) van een ander.
Borstvoeding is zo vaak een discussiepunt. Maar uiteindelijk bepaal je toch echt zelf wat je doet en kan je dat ook echt met opgeheven hoofd doen hoor.
Hardloper.
IG @webkim
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:03:53 #178
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_104503536
Ik heb uiteindelijk 12 weken BV gegeven, eerst de borst en daarna nog de fles om te zorgen voor een voldaan gevoel bij Willem. Ik zag het toen echt niet zitten om op kantoor nog te gaan kolven voor die 10ml per keer. Ik heb toen nog een tijdje 's ochtends en 's avonds BV gegeven, maar het liep allemaal zo terug dat ik daar uiteindelijk ook mee gestopt ben. Ik heb 'm alles gegeven wat ik had en dat was genoeg... Of eigenlijk te veel omdat het een heel gedeelte van m'n kraamperiode grandioos verknald heeft...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:06:15 #179
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104503565
Nou Webkim, ik belde bij mijn oudste met 6 weken naar mijn steunpunt mevrouw van borstvoeding natuurlijk en ik werd toen uitgelachen!!! :( je kon volgens die mevrouw met 6weken geen overlactatie hebben.

Ik heb zelf tijdens mijn stage een borstvoedingscursus gedaan (extra) heb voorlichting gegeven, wist van de hoed en de rand en kreeg mijn Eigen voeding niet op de rit. Het helpt soms gewoon niet alles te weten.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104503579
Zo, volgende week dinsdag groei-echo :Y
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:07:33 #181
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_104503592
Mogguh dames!

Nog een nieuwe babietjes zie ik... Hoewel het natuurlijk KAN dat Jessie al ligt te genieten :).

Nou hoe de borstvoeding bij mij ging had ik dus al verteld. Wat een gevoelig en emotioneel onderwerp blijft het toch he. Ik begrijp ook wat flugel zegt. Als ik succesverhalen van andere meiden hoor en met name dan van de meiden die toch net wat meer hebben doorgezet dan ik (voor mijn gevoel dan, je kunt natuurlijk alleen op verhalen afgaan, je bent er niet bij geweest) dan komen bij mij ook de schuldgevoelens weer opzetten. En ook wel jaloezie. Maar ik weet ook dat dat bij mij ligt, het is eigen onzekerheid. Je blijft je voelen alsof het nooit genoeg is geweest. Sommige vrouwen bikkelen door na vijf borstontstekingen ofzo... Sja ieder heeft haar eigen grens. (Maar dat klinkt als zo'n slap excuus, want waarom kan mijn grens niet opgeschoven worden voor het welzijn van mijn baby?)

En ik moet zeggen dat bij mij nooit iemand heeft gezegd dat ik moest doorgaan. De vk, de mevr van het CB, mijn man, allemaal zeiden ze dat ik 'mocht' stoppen, dat ik er zelf aan onderdoor ging en dat een kindje meer heeft aan een fitte, niet-depressieve moeder. En soms wens ik dat ze me wel hadden gepusht. Maar vaak denk ik ook: nee, op dat moment was ik een wrak. En het ging echt zoveel beter met me toen ik was gestopt. Ach, het blijft dubbel. En 'wat als'....

Dit keer ben ik me ook wel goed aan het inlezen. En ik hoop dat de bevalling beter verloopt zodat ik niet al met een 'achterstand' hoef te beginnen (ik bedoel: uitgeput en getraumatiseerd).

Maar ik heb inderdaad ook weleens opmerkingen gehad van een vriendin die toen nog zwanger was van de eerste... Niet slecht bedoeld, gewoon onwetend. Zo van: hoe lang heb jij bv gegeven? O da's ook niet lang. Maar kon je dan niet gewoon kolven? En ik blijf bij dit onderwerp altijd het gevoel houden dat ik me moet verdedigen...
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:08:04 #182
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_104503599
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:03 schreef Webkim het volgende:
Nouja, het is gewoon waar dat qua borstvoeding een beetje voorbereiding helpt, omdat je dan weet wat je kan, of zou kunnen verwachten. Bij schaapjes lijkt het doodsimpel: een lammetje begint gelijk te drinken bij de moeder, niks aan de hand. Bij mensenbaby's is de start soms wat lastiger.
Daarbij kan inlezen dus wel goed doen, of het telefoonnummer van een deskundige (VBN of lactatiekundige) paraat houden in je ziekenhuistas of thuis.
Tuurlijk is inlezen goed... Ik probeer met mijn verhaal alleen duidelijk te maken dat het gewoon zo kan zijn dat het NIET lukt... En dat heeft niet altijd met doorzettingsvermogen of het niet aankunnen van een 'wat lastiger' start te maken...
pi_104503607
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:46 schreef bitterend het volgende:
Maar sushi mag ik wel toch?? en rode vlees?
Spuit elf, maar Sushi mag je nu ook al hoor! Je moet alleen zorgen dat het verse vis is ;)
pi_104503613
Wat buuf zegt. Bij Morris liep het niet goed en dat zou mij geen 2e keer meer gebeuren! BV-cursus gedaan. Kraamhulp gevraagd die lactatiekundige was en het ging weer niet om de doodeenvoudige reden dat er niet genoeg melkklierweefsel was.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:10:30 #185
250838 Fee-nix
pi_104503640
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:06 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou Webkim, ik belde bij mijn oudste met 6 weken naar mijn steunpunt mevrouw van borstvoeding natuurlijk en ik werd toen uitgelachen!!! :( je kon volgens die mevrouw met 6weken geen overlactatie hebben.

Ik heb zelf tijdens mijn stage een borstvoedingscursus gedaan (extra) heb voorlichting gegeven, wist van de hoed en de rand en kreeg mijn Eigen voeding niet op de rit. Het helpt soms gewoon niet alles te weten.
Ik heb soms ook het gevoel dat lactatiekundigen allemaal wat anders zeggen... Toen Jesper twee weken was heeft er eentje bij mij meegekeken (hij lag toen in het ziekenhuis en zij was toch aanwezig) en die constateerde toen al dat ik een enorme overproductie had... Maar vervolgens kreeg ik wat foldertjes en dat was dat...
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:10:48 #186
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_104503643
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:07 schreef Fee-nix het volgende:
En ik blijf bij dit onderwerp altijd het gevoel houden dat ik me moet verdedigen...
Dat is het dus precies!! Ik heb het echt nog nooit meegemaakt dat een succesvolle voedster op het moment dat ik mijn verhaal vertelde zei dat het 'naar' of 'vervelend' was... Nope, er wordt altijd meteen verwezen naar lactatiekundigen (had ik) goed kolven (deed ik) vaak aanleggen (check) en allerhande andere zaken... De schuld wordt eerst bij de moeder of haar doorzettingsvermogen gelegd onder het mom dat iedereen toch kan voeden... Dat voelt wel eens erg kut ;)
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:13:30 #187
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104503692
Dus dames met goed lopende borstvoeding: prijs je gelukkig dat alle hulp en ondersteuning bij jullie wel hielp, want het kan ook héél anders. En dat ligt dus buiten doorzetten en karakter, vaak :P.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:15:17 #188
250838 Fee-nix
pi_104503736
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:10 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Dat is het dus precies!! Ik heb het echt nog nooit meegemaakt dat een succesvolle voedster op het moment dat ik mijn verhaal vertelde zei dat het 'naar' of 'vervelend' was... Nope, er wordt altijd meteen verwezen naar lactatiekundigen (had ik) goed kolven (deed ik) vaak aanleggen (check) en allerhande andere zaken... De schuld wordt eerst bij de moeder of haar doorzettingsvermogen gelegd onder het mom dat iedereen toch kan voeden... Dat voelt wel eens erg kut ;)
Jup, t is nooit eens zo dat iemand vraagt: en hoe ging de bv? En dat ik daar dan kort en krachtig op kan antwoorden: nee dat ging absoluut niet. Ik moet altijd van mezelf dan het hele verhaal doen en vooral duidelijk uitleggen wat er dan zo vreselijk aan was...

Toen die vriendin aan me had gevraagd of ik niet 'gewoon' kon kolven, heb ik daar echt een hele nacht wakker van gelegen. Zo stom! Maar ik dacht: o ik had dit nog moeten zeggen en zus en zo uitleggen, misschien begreep ze het dan. Maar uiteindelijk ben ik de enige die het hoeft te begrijpen natuurlijk...
pi_104503776
Borstvoeding was bij mij ook een ramp. Kolven leverde hooguit een ml of 2 op. En toen de vk op dag 3 na M's geboorte zei dat het goed was dat ze langs kwam omdat hij anders was weggeslapen, hij de dag erna onder de uitslag zat en ik een baarmoederontsteking kreeg vond ik het mooi. Het was vooral die opmerking over wegslapen die het hem deed, ik dacht echt dat ze bedoelde dat hij zo maar opeens dood zou gaan. Dus er moest eten in, dacht ik, dan komt het wel weer goed. Overgestapt op een flesje en mijnheer dronk meteen prima en werd een stuk alerter.
Bij nummer 2 ga ik ook geen borstvoeding geven, vanuit een gelijke monniken, gelijke kappen idee.

Brrr, ik heb zo eng gedroomd vannacht. Werd volkomen in paniek en met hartkloppingen wakker. Ik was bevallen van een roedel konijnen en alles in huis had oortjes gekregen. De kasten, stoelen, douche. Wat een bizarre droom.
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:18:06 #190
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_104503784
En dan te bedenken dat de meeste van ons gewoon met de fles zijn groot geworden. Ik heb er verder niks aan overgehouden. Voor zover ik weet dan :+
Trotse mamma :)
pi_104503789
Is het goed als ik me niet met deze discussie bemoei? ;) Grofweg omdat ik er echt niet van kan wakker liggen of een ander bv geeft of niet. Ik vind het wel altijd heel sneu als iemand zo graag wil maar het lukt (om welke reden (!!) dan ook, het is niet aan mij om daar een (waarde) oordeel over te hebben...) niet...

En dames, stop eens met dat schuldgevoel!! :* ik snap het wel, maar het is echt niet nodig. Als je er voor jezelf gevoelsmatig alles (en wat dat dan is is zo persoonlijk) aan gedaan hebt, dan is het toch goed?

Het is nooit goed namelijk, niet alleen op bv gebied :) men heeft altijd overal wel wat op aan te merken... Jullie doen het allemaal goed, naar mijn mening!!! :*
pi_104503799
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:07 schreef Fee-nix het volgende:
Mogguh dames!

Nog een nieuwe babietjes zie ik... Hoewel het natuurlijk KAN dat Jessie al ligt te genieten :).

:N nog geen beeb

Gister wat krampjes gehad maar nu is alles weg.
En ze blijft om de 4 uur die pillen in nemen, en dan moet ze een half uur voor en half uur na aan de ctg dus slapen zit er ook niet echt in.
Die kleine heeft er gewoon nog geen zin in.
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:20:35 #193
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_104503841
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:08 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Tuurlijk is inlezen goed... Ik probeer met mijn verhaal alleen duidelijk te maken dat het gewoon zo kan zijn dat het NIET lukt... En dat heeft niet altijd met doorzettingsvermogen of het niet aankunnen van een 'wat lastiger' start te maken...
En zo is dat....
En als nou iedereen dit in zijn oren knoopt :P
Dan word het ermee stoppen als het niet lukt of werkt misschien ietsje makkelijker zonder schuldgevoel :Y

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 08:13
schreef flugeltje het volgende:

Geen geboortes vannacht?
:N Hier niet helaas....
Misschien heeft Jessie meer geluk, hoop ik

Vanochtend om 8 uur zat er al iemand in me te graven :+ kijken of er vordering was, maar nee hoor, hij zit nog hoog en droog...
Dus nu gel ingebracht, mocht dit niets doen, dan vanmiddag nog een keer...
En dan maar duimen...
Ik hoop niet dat ik hier een heel weekend moet liggen wachten eigenlijk :{
Maar hier houden ze de moed hoog, het kan ineens heel snel gaan....duimen dan maar
Rayen 2½ jaar!
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:25:05 #194
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_104503928
Waarom werd je ookalweer ingeleid TJ Heb het badt wel ergens gelezen, maar niet opgeslagrn.
Hoplelijk doet de gel zn werk
pi_104503938
Tj, Nee hoor bij Jessie ook geen actie
had net boven jou post een berichtje neergezet er over ;)

En Jessie vroeg ook of er al wat gebeurde bij jou en moest je succes wensen !

Maarik blijf ook duimen voor jullie hoor dat er nu snel wat gebeurd ^O^
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:29:17 #196
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_104504028
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:25 schreef amaranta het volgende:
Waarom werd je ookalweer ingeleid TJ Heb het badt wel ergens gelezen, maar niet opgeslagrn.
Hoplelijk doet de gel zn werk
Te weinig vruchtwater, dus dit duidt dan meestal op een mindere werking van de placenta.
Vandaar dat ze hem willen halen.
Maar hij heeft er zo te merken helemaal nog geen zin in...

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:25 schreef miss-jones25 het volgende:
Nee hoor bij Jessie ook geen actie
had net boven jou post een berichtje neergezet er over ;)

Maar blijven duimen voor jullie hoor dat er nu snel wat gebeurd ^O^
Ik plaatste net mijn bericht en toen las ik je bericht van Jessie.
Ik kan beter op de kamer bij Jessie gaan liggen geloof ik, kunnen we een wedstrijdje doen, wat sneller werkt, gel of pillen :9
Wat aardig dat ze naar mij informeerde :W

Ik ben benieuwd of 1 van ons het weekend extra gelukkig word of hopenlijk vandaag alllllll *O*
Rayen 2½ jaar!
  Moderator vrijdag 18 november 2011 @ 09:30:55 #197
5428 crew  miss_sly
pi_104504068
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:10 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Volgens mij zeg ik hierboven niets van dat alles ;)

Ik moet zeggen dat ik voor ik zelf een kind had en bv gaf, er veel feller in was. Ik weet nu veel beter hoe gevoelig alles ligt. Ik ga ervan uit dat iedereen het beste met haar kind voor heeft. En dat beste is niet vanzelfsprekend bv geven. Een baby heeft veel meer nodig dan alleen bv, maar heeft denk ik vele meer aan een moeder die zich prettig voelt. En of dat nou betekent dat je lang, kort of geen bv geeft, is aan de moeder om te bepalen.

Ik heb wel eens geadviseerd om contact op te nemen met een lk, gewoon omdat ik dacht dat ze daar iets aan zou kunnen hebben en niet wist dat zo iemand bestond. In dat geval heeft ze ook contact opgenomen en heeft dat ook heel erg geholpen. Als ze dat niet had gedaan, was dat ook prima geweest, maar ik wilde haar de informatie niet onthouden.

Ik kan me wel voorstellen dat het heel moeilijk is om onder invloed van hormonen te beslissen dat het wellicht beter is om te stoppen. ik kan me dus ook goed voorstellen dat flugeltje voor zichzelf al vooraf een limiet stelt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:45:15 #198
250838 Fee-nix
pi_104504398
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:17 schreef bodpa09 het volgende:
Het was vooral die opmerking over wegslapen die het hem deed, ik dacht echt dat ze bedoelde dat hij zo maar opeens dood zou gaan.
Dat klinkt ook heeeel eng! Brrr... Je moet er toch niet aan denken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:18 schreef Orea het volgende:

Het is nooit goed namelijk, niet alleen op bv gebied :) men heeft altijd overal wel wat op aan te merken... Jullie doen het allemaal goed, naar mijn mening!!! :*
en
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik voor ik zelf een kind had en bv gaf, er veel feller in was. Ik weet nu veel beter hoe gevoelig alles ligt. Ik ga ervan uit dat iedereen het beste met haar kind voor heeft. En dat beste is niet vanzelfsprekend bv geven. Een baby heeft veel meer nodig dan alleen bv, maar heeft denk ik vele meer aan een moeder die zich prettig voelt. En of dat nou betekent dat je lang, kort of geen bv geeft, is aan de moeder om te bepalen.

Allebei lief! :* Ik weet het ook, schuldgevoelens zijn nutteloos. Maargoed, de periode na een bevalling is een periode zo vol met emoties, dat dat blijkbaar heel diep blijft zitten. En zelfs door mensen die me een hart onder de riem wilden steken ('nee echt, tegenwoordig is kv bijnaaaaaaa net zo goed als bv) voelde ik me ellendiger. Ik wilde geen bijnaaaaaaa. Ik wilde perfectie.

Inderdaad goed flugel, om nu van tevoren je grenzen aan te geven. Het zorgt er ook wel voor dat ik er nu weer wat anders over ga nadenken... In mijn hoofd is de mogelijkheid van falen dit keer eigenlijk weer niet aanwezig. Maar dat is natuurlijk niet slim... Het kan net zo goed om allerlei uiteenlopende redenen weer niet gaan. En als ik die optie niet open hou, wordt het weer zo'n klap als de vorige keer denk ik. Hmmm, maar dat irritante stemmetje in mijn hoofd blijft zeggen 'maar ik wil ik wil ik wil en ik moet en zal!'.

Hmmm en laatst nog mijn man uitgefoeterd. Dat hij me moet STEUNEN en dat hij me niet mag laten falen, dat hij niet mag zeggen 'joh, dan stop je er toch mee'. Want vorige keer hebben we niet hard genoeg geprobeerd en dat was OOK zijn schuld... :@ *schaam schaam... Ik ga het vanavond maar even goed maken met hem.
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:46:31 #199
250838 Fee-nix
pi_104504434
Ah jammer... bij jessie dus ook nog geen schot in de zaak. Lijkt me superfrustrerend!
pi_104504556
Poeh, wat een heftig gesprek op de vroege ochtend over borstvoeding.
Ik weet het niet zo goed, gister na al die opmerkingen wilde ik graag ook iets zeggen over je inlezen en je voorbereiden. En dat het niet alleen maar NIET wil lukken. Ik vond het zelf erg veel negatieve ervaringen achter elkaar.
Maar goed, het vervelende is dat als je daar een positieve ervaring tegen over plaatst je veel moeders in hun schuldgevoel raakt. En dat is iets wat ik absoluut niet wil.
Mijn vorige bv-periode, begon heel heftig en moeilijk.
En ik denk dat ik nu, door er zoveel over gelezen te hebben, hier en elders, juist beter voorbereid ben op de tweede. Dus wat dat betreft denk ik dat inlezen best een goed idee is.
Je zult er misschien niet door slagen, maar je hebt wel wat meer handvaten om mee aan de slag te gaan.
Elke moeder heeft haar eigen unieke ervaring, dus het is niet te voorspellen.
Ik hoop dat alle moeders met schuldgevoel dat los kunnen laten, het is zo verdrietig. :*

Oh, en ik ben bang dat mijn lijf nu gaat inhalen. Ik heb steeds trek! :D
Alhoewel bv een noodlesoepje er hier helaas nog steeds niet ingaat, daar moet ik de rest van de dag zeer onsmakelijk van boeren. :r
Maar goed, nog niks aangekomen hier met mijn bijna 22 weken. Dus ach. ;)
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')