Ik geef je een tip: Er zijn er geen. Behalve de standaard Barnum lines en dat alles goed met hem gaatquote:Op donderdag 17 november 2011 09:29 schreef lezzer het volgende:
Ja, wow, ho effe, ik ben helemaal niet zo'n Derek fan, dus ik kijk er eigenlijk nooit naar.
Hoe weet jij dat ik zoveel schoenen heb?quote:Op donderdag 17 november 2011 09:15 schreef Michielos het volgende:
•Most women own lots of shoes – when they buy a new pair they seldom discard the old.
Dat heeft een reden...quote:•Most women have an overweight girl friend.
quote:•Most short people are outspoken.
En dan zijn er nog steeds van die dombo vrouwen die hun haar afknippen, terwijl vrouwen toch zouden moeten weten dat ze er alles aan moeten doen om mannen te behagen...quote:•Most men prefer women with long hair.
Zal ik je rug masseren, Michielos?quote:•Tall thin people are likely to have back problems.
Nou ik merk wel dat jij echt een autoriteit bent op het gebied van ontmaskeren van oplichters dan wel nep paragnosten.quote:Op donderdag 17 november 2011 09:32 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ik geef je een tip: Er zijn er geen. Behalve de standaard Barnum lines en dat alles goed met hem gaat
Het is iets groters dan mijquote:Op donderdag 17 november 2011 09:36 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat ik zoveel schoenen heb?
Ik wil het niet laten verzanden tot een pittig koppie topicquote:En dan zijn er nog steeds van die dombo vrouwen die hun haar afknippen, terwijl vrouwen toch zouden moeten weten dat ze er alles aan moeten doen om mannen te behagen...
januari 2012quote:Zal ik je rug masseren, Michielos?
Dit is slechts 1 van de vele technieken die een cold reader kan gebruiken (Fuzzy fact, Trivia stats). Eigenlijk net zoals een cardshark ook niet alle trucs uit het boekje gebruikt (en hold out apparatus, en paper en bottom deals ofzo. Dat maakt geen sensequote:Deze lines zijn natuurlijk wel het grote verschil tussen de meesteroplichter en de huis-tuin-keuken-paragnost (oftewel believer). Die lines hebben voor een groot gedeelte met statistiek te maken en aangezien de huis-tuin-keuken-paragnosten zich meestal niet bezighouden met rationele dingen als statistiek, maar voornamelijk met zweverijen, weten ze dit gewoon niet.
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe die test in elkaar zit he. Als daar onrealistische verwachtingen in zitten faalt natuurlijk iedereen. Een met vooringenomenheid opgezette test zal nooit gehaald worden, en om daarom het gemeten onderwerp dan als nietbestaand weg te zetten klopt natuurlijk van geen kanten.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:41 schreef Quisho het volgende:
Nogmaals, ik geloof wel in het paranormale.
Okee maar nu dit. Als Derek Oligieve echt met het parnormale kon communiceren, zou hij die Randi test wel gehaald hebben. Dat is toch wel het beste bewijs tot nu toe, daar kan je geen tegenargument voor verzinnen.
Mja en daar is ook helemaal niets mis mee. Ik ken geen enkele paragnost die een 100% score heeft. Maar dat hij diverse missers heeft zegt niets over zijn vermogen.quote:Op donderdag 17 november 2011 09:50 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou ik merk wel dat jij echt een autoriteit bent op het gebied van ontmaskeren van oplichters dan wel nep paragnosten.
Vooralsnog hou ik het er op dat Derek best wel iets zal kunnen maar dat hij voornamelijk een showman is. Niet dat het mij wat boeit. Mensen die naar zijn show gaan komen er over het algemeen beter van terug en dat is het enige dat telt.
De test wordt altijd in samenwerking met de paragnost opgesteld. De paragnost moet overal JA op zeggen.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe die test in elkaar zit he. Als daar onrealistische verwachtingen in zitten faalt natuurlijk iedereen. Een met vooringenomenheid opgezette test zal nooit gehaald worden, en om daarom het gemeten onderwerp dan als nietbestaand weg te zetten klopt natuurlijk van geen kanten.
Wat mij betreft heeft ie 't ook.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:23 schreef arucard het volgende:
[..]
Doe maar alsof je het laatste woord hebt inderdaad
Precies. Maar het is zo handig om er mensen de mond mee te snoeren: de Randi-test!quote:Op donderdag 17 november 2011 12:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe die test in elkaar zit he. Als daar onrealistische verwachtingen in zitten faalt natuurlijk iedereen. Een met vooringenomenheid opgezette test zal nooit gehaald worden, en om daarom het gemeten onderwerp dan als nietbestaand weg te zetten klopt natuurlijk van geen kanten.
Hehe, dat hij testfactoren kan beinvloeden zegt toch helemaal niets? Je weet zelf ook dat er geen garantie gegeven kan worden op een resultaat vooraf, en dat het daarom onrealistisch is om daar de uitkomst aan te verbinden? De informatie die je doorkrijgt weet je van te voren nooit en dus kan je er geen verwacht testresultaat aan verbinden.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:07 schreef Michielos het volgende:
[..]
De test wordt altijd in samenwerking met de paragnost opgesteld. De paragnost moet overal JA op zeggen.
In het geval van derek mocht hij ZELF het kind uitkiezen, ZELF de voorwerpen uitkiezen en hij zei overal ZELF ja op.
Dat ie maar 1 goed had, was echt enkel omdat bij de test Cold reading was uitgesloten (namelijk geen feedback van ouder of kind).
Waarom kan ie het dan wel keer in keer uit op podium en op stage? Hij kan de test nog 400x doen en nog altijd maar 1 goed hebben (1,2,3 was chance margin), dat is wat er gebeurd als COld reading wordt uitgesloten.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hehe, dat hij testfactoren kan beinvloeden zegt toch helemaal niets? Je weet zelf ook dat er geen garantie gegeven kan worden op een resultaat vooraf, en dat het daarom onrealistisch is om daar de uitkomst aan te verbinden? De informatie die je doorkrijgt weet je van te voren nooit en dus kan je er geen verwacht testresultaat aan verbinden.
Sorry, maar de grootste randdebiel ben jij toch echt op dit moment. No offense maar wat ben jij toch ontieglijk domquote:Op donderdag 17 november 2011 12:15 schreef Boca_Raton het volgende:
De grootste randdebiel die nét komt kijken en zijn gal wil spuwen over paranormale zaken begint te zwaaien met die Randi-test
Ik snap wat je wil zeggen, maar ga nou niemand een randdebiel noemen he. Laten we een beetje lief zijn voor elkaar.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:15 schreef Boca_Raton het volgende:
De grootste randdebiel die nét komt kijken en zijn gal wil spuwen over paranormale zaken begint te zwaaien met die Randi-test
Geldt ook voor jou. Geef elkaar een knuffel en alles is weer goed.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:16 schreef Michielos het volgende:
[..]
Sorry, maar de grootste randdebiel ben jij toch echt op dit moment. No offense maar wat ben jij toch ontieglijk dom
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het showeffect geen grote rol speelt bij Derek. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant is het een platform waarmee hij mensen kan helpen. Maar dat zegt niets over zijn resultaten. Als je in een uitzending ziet dat hij iets specifieks over een overleden persoon kan zeggen, iets wat zo specifiek is dat hij dat nooit had kunnen weten, dan kan je cold reading wel uitsluiten.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:15 schreef Michielos het volgende:
[..]
Waarom kan ie het dan wel keer in keer uit op podium en op stage? Hij kan de test nog 400x doen en nog altijd maar 1 goed hebben (1,2,3 was chance margin), dat is wat er gebeurd als COld reading wordt uitgesloten.
Maar ik vraag me af. Je weet nooit wat er doorkomt.. En elke keer als iets wordt uitgesloten (cold reading) , lukt het dan toevallig net niet, terwijl als hij zijn trucjes wel kan doen (volle zalen enz) het opeens wel lukt. Is het dan zo lastig om te doorzien dat er wel eens een causaalverband tussen cold reading en Derek Ogilvie zou kunnen bestaan?
Al die dingen waarvan jij zegt : "dat kan ie nooit weten", sluit cold reading alsnog niet uit. Met CR haal je exact dezelfde resultaten.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het showeffect geen grote rol speelt bij Derek. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant is het een platform waarmee hij mensen kan helpen. Maar dat zegt niets over zijn resultaten. Als je in een uitzending ziet dat hij iets specifieks over een overleden persoon kan zeggen, iets wat zo specifiek is dat hij dat nooit had kunnen weten, dan kan je cold reading wel uitsluiten.
Ik kan niet wachten.quote:
Duh! Natuurlijk weet ik wel dat de goede cold reader niet ál zijn trucs letterlijk uit het boekje haalt.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:26 schreef Michielos het volgende:
Dit is slechts 1 van de vele technieken die een cold reader kan gebruiken (Fuzzy fact, Trivia stats). Eigenlijk net zoals een cardshark ook niet alle trucs uit het boekje gebruikt (en hold out apparatus, en paper en bottom deals ofzo. Dat maakt geen sense). Derek gebruikt fuzzy facting/trivia stats en 2 corrigeertechnieken tot in bijna perfectie. Best mooi om te zien vind ik
Meeste huis -tuin en keuken paragnosten gebruiken iets wat soms "Warm reading" genoemd wordt. Dit is uit het boekje reading. Neem een tarot boek, studeer dat en je bent een gemiddelde "warm reader".
Iemand die ervoor uitkomt dat hij cold reader is, haalt inderdaad gemiddeld dezelfde resultaten, zowel in de zaal, bij de 'cliënt', als in de Randi-test. Waarom zou iemand die zich paranormaal begaafd noemt een ander soort test krijgen? Geef je die andere soort test aan diegene die ervoor uitkomt dat hij cold reader is, dan worden er gemiddeld ook weer dezelfde resultaten behaald.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:15 schreef Michielos het volgende:
Waarom kan ie het dan wel keer in keer uit op podium en op stage? Hij kan de test nog 400x doen en nog altijd maar 1 goed hebben (1,2,3 was chance margin), dat is wat er gebeurd als COld reading wordt uitgesloten.
Maar ik vraag me af. Je weet nooit wat er doorkomt.. En elke keer als iets wordt uitgesloten (cold reading) , lukt het dan toevallig net niet, terwijl als hij zijn trucjes wel kan doen (volle zalen enz) het opeens wel lukt. Is het dan zo lastig om te doorzien dat er wel eens een causaalverband tussen cold reading en Derek Ogilvie zou kunnen bestaan?
Ik ook nietquote:
Precies! Een cold reader zou dezelfde resultaten halen onder dezelfde omstandigheden. Heel veel hits ("hits") op een stage show en 1 goed ofzo bij de Randi test (1,2 of 3).quote:Iemand die ervoor uitkomt dat hij cold reader is, haalt inderdaad gemiddeld dezelfde resultaten, zowel in de zaal, bij de 'cliënt', als in de Randi-test. Waarom zou iemand die zich paranormaal begaafd noemt een ander soort test krijgen? Geef je die andere soort test aan diegene die ervoor uitkomt dat hij cold reader is, dan worden er gemiddeld ook weer dezelfde resultaten behaald.
@eleusis, bedankt voor je mooie uitgebreide ontopic reactie.
Je maakt echter een denkfout. Dat iets niet te bewijzen is kan je niet gebruiken als bewijs voor een andere stelling. Je kunt niet zeggen dat omdat het geen cold reading kan zijn, dat hij dan wel paranormaal begaafd móet zijn.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het showeffect geen grote rol speelt bij Derek. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant is het een platform waarmee hij mensen kan helpen. Maar dat zegt niets over zijn resultaten. Als je in een uitzending ziet dat hij iets specifieks over een overleden persoon kan zeggen, iets wat zo specifiek is dat hij dat nooit had kunnen weten, dan kan je cold reading wel uitsluiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |