Nog even wat herinneringen uit mijn tijd op de basisschool. Er was een kind dat toendertijd vier klassen lager zat dan ik (resp. groep 4 en groep 8) en die was toen een jaar of zeven, acht.
Die jongen was ondanks zijn jeugdige leeftijd al helemaal geobsedeerd door concentratiekampen van de nazi's, de Tweede Wereldoorlog in het algemeen, seriemoordenaars en dat soort zaken.
Ik ken dit verhaal van mijn jongere broer want die zat toen bij hem in de klas.
Hij heette Scheffer met zijn achternaam. De bassischool waar we toen op zaten had een rooms-katholiek profiel. De leraren daar hadden niet veel met geweld op had. Dat droegen ze echt uit, ook onschuldige vecht- of stoeipartijtjes werden zwaar bestraft.
Situatie op het schoolplein in de ochtendpauze: de meeste mensen gingen wat knikkeren of 'overlopen' of dat soort dingen. Sommige nerds-in-de-dop gingen met z'n vieren alleen maar rondjes om het plein lopen en het over ver-voor-hun-tijd onderwerpen hebben...
Die jongen Scheffer liep dan bijna altijd in zijn eentje of met een groepje vrienden van hem mensen lastig te vallen. Hij zei dan: 'Aaaawaaaawaaaawaaah! Jij moet naar Skeffer-kamp, dan schiet ik je daar neer! Aaawwaaaaawaaah!' Dan pakte hij mensen bij de arm of sleurde ze van het plein af als ze aan het touwtje springen waren. Mijn jongere broer moest daar altijd wel om lachen!
Die jongen gooide ook gewoon met stenen op het schoolplein of hij ging op het bruggetje nabij de school staan en mikte dan zo die stenen het plein op... Haha, die heeft veel straf gekregen tijdens zijn tijd op die school.
Een andere gast noemde zich 'De Seend', naar de 'supereend'. Totaal oversekst, en leefde volgens mij in een waanwereld. Tegenwoordig is hij acteur, daar ben ik dan weer achtergekomen!
De adjunct directeur van die school was een rare. Hij pakte dan altijd alle mensen op die gevochten hadden (meestal in zijn eentje

) en ging dan daarna de rest van de tijd na de ochtendpauze besteden aan wat hij 'processen' noemde. Hij liet dan al degenen die ooggetuige van zo'n 'vechtpartij' waren geweest de mensen verlinken die aan het vechten waren. Typisch christelijke schijnheiligheid als je het mij vraag trouwens...
Het kwam er dus op neer dat we de rest van de ochtend geen normale les meer kregen en vaak een gedeelte van de tijd na de middagpauze ook niet meer. Dus we kregen dan geen Engels van hem, soms geen gym, geen tv-weekjournaal etc. Ook zoiets: hij beloofde altijd van alles als we ons best zouden doen, maar hij kwam het nooit na.
De klas was bijna altijd rumoerig maar dat moest de rustige kant van de klas dan maar oplossen volgens hem. Dus WIJ moesten de praters erop wijzen dat ze stil moesten zijn! Dat lukte natuurlijk helemaal niet.
Op de dagen dat we gym hadden (twee keer per week) liepen we dan pas naar het gymlokaal als het helemaal stil was. Het kwam er dus vaak op neer dat we dan naar het lokaal liepen en als we dan aankwamen de tijd al op was. Dus we liepen dan voor niets heen en weer terug!
Oh, oh wat een tijd zeg!
Echt behoorlijke slechte leraren eigenlijk, dat had ik toen al in de gaten...