abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104524688
01: Bedrijfstak: Geestelijke gezondheidszorg
02: Functie: Basispsycholoog
03: Opleiding: WO
04: Leeftijd: 25
05: Aantal uren per week: 32
06: Aantal vakantiedagen: 18.
07: 13e maand: 8% eindejaarsuitkering
08: Bruto maand salaris:2300
09: Netto maand salaris: +- 1700
10: Overuren betaald: Dat kan, mag ook tijd voor tijd.
11: Werkervaring: Starter, dus slechts een paar maanden
12: Goodies: Lunch op kosten van de baas..
pi_104524713
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:51 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Euh

niks? je verliest namelijk netto geld met een leaseauto.
Verliest!?
Ik verdien gewoon op mijn lease auto, ik betaal dan wel eigenbijdragen en bijtelling, ik heb geen onderhoudskosten, afschrijving, wegenbelasting en brandstof kosten. Daarnaast mag ik prive onbeperkt rijden en kan ik iedere 3 jaar een nieuwe auto naar keuze uitzoeken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Revolution-NL op 18-11-2011 19:59:01 ]
pi_104526391
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 19:07 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Dat komt omdat jij te veel zwart-wit kijkt. Laat ik de vraag dan terug draaien. Kies je liever voor een salaris van 2000 euro + lease-auto van 15k, of kies je liever voor een salaris van 3000 euro per maand? De antwoord lijkt me duidelijk, dus is 1000 euro niet realistisch. Ik kan je ook al vertellen waar je de fout in gaat. Je benadert namelijk vanuit de lease-rijder, wat onrealistisch is. Je kunt het voorbeeld zelfs extremer maken, dus kies je voor een salaris van 2000 euro + lease-auto van 45k, of kies je liever voor een salaris van 5000 euro per maand? Met andere woorden, je kan niet klasseloos de kosten van de auto nemen als extra bruto loon.
Je kunt het inderdaad niet zomaar nemen als brutoloon, het kost je immers netto geld om die auto voor de deur te zetten. Aangezien de betreffende poster aangeeft veel privekilometers te rijden, moet je fair kijken naar wat het kost om de auto voor de deur te zetten. Dat is meer dan die 300 bruto, veel meer.

Uiteraard kun je zeggen dat je geen behoefte hebt aan een nieuwe auto waardoor de waarde voor jou daarvan lager ligt. Daarmee kan je een trade-off maken die niet puur financieel gebaseerd is. (Gaat het je om het vervoer, of gaat het om de luxe, status etc).
pi_104526498
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Je kunt het inderdaad niet zomaar nemen als brutoloon, het kost je immers netto geld om die auto voor de deur te zetten. Aangezien de betreffende poster aangeeft veel privekilometers te rijden, moet je fair kijken naar wat het kost om de auto voor de deur te zetten. Dat is meer dan die 300 bruto, veel meer.
die 300 euro tank ik al prive per maand. Auto kost dus idd veel meer dan die 300 euro.

Het gaat mij erom dat ik dezelfde auto prive rij, niet een oudere auto of zo. Wat het dan bruto waard is.
Auto kost 27.000 euro nieuw. Rij ongeveer 35.000 km per jaar, waarvan 10.000 zakelijk. Rest prive.
Iedere 3a4 jaar een nieuwe.

Al met al denk ik dat het dan toch zo'n 1.000 euro bruto per maand aan extra salaris zou moeten opleveren.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 18-11-2011 20:35:31 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_104526840
Jaarlijks gesprekje weer gehad.

01: Bedrijfstak: IT/zorg
02: Functie: consultant
03: Opleiding: MSc BEng EMITA
04: Leeftijd: 30
05: Aantal uren per week: 40+
06: Aantal vakantiedagen: 30
07: 13e maand: yep
08: Bruto maand salaris: 4250
09: Netto maand salaris: weetnogniet, zal iets van 2500 zijn met aftrek leasebak.
10: Overuren betaald: nee, wel reistijd boven 1,5 uur p.d.
11: Werkervaring: 6
12: Goodies: internet thuis betaald, laptop, iphone incl bellen en internet, leasenorm van 1000 excl, veel vrijheid en leuke werkomgeving.

[ Bericht 2% gewijzigd door Harmankardon op 18-11-2011 20:43:10 ]
pi_104527186


[ Bericht 50% gewijzigd door Harmankardon op 18-11-2011 20:42:50 ]
pi_104530537
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 19:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Verliest!?
Ik verdien gewoon op mijn lease auto, ik betaal dan wel eigenbijdragen en bijtelling, ik heb geen onderhoudskosten, afschrijving, wegenbelasting en brandstof kosten. Daarnaast mag ik prive onbeperkt rijden en kan ik iedere 3 jaar een nieuwe auto naar keuze uitzoeken.

Klopt ook, vooral als je veel kilometers moet afleggen. Met verliezen duidde ik op de context waarbinnen de poster aan het vragen was. Je nettoloon gaat naar beneden want het is een extra stuk loon wat de baas je "schenkt". Maar om nou te zeggen tegen een baas van: hey ik neem geen auto aan dus geef me effe x-duizend euro extra. Dat zullen er weinig doen (er is wel iemand anders die niet die vraag/eis stelt)
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_104530854
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:38 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Klopt ook, vooral als je veel kilometers moet afleggen. Met verliezen duidde ik op de context waarbinnen de poster aan het vragen was. Je nettoloon gaat naar beneden want het is een extra stuk loon wat de baas je "schenkt". Maar om nou te zeggen tegen een baas van: hey ik neem geen auto aan dus geef me effe x-duizend euro extra. Dat zullen er weinig doen (er is wel iemand anders die niet die vraag/eis stelt)
Ik ben puur financieel tussen twee werkgevers aan het vergelijken. Een met leaseauto, een zonder.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:58:40 #69
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_104531655
Ga er volgend jaar 8% op vooruit, maar doordat ik een leaseauto krijg ga ik er netto 100 op achteruit. :')

Maar goed, wel een auto inc. privekm's. :)
pi_104532028
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:26 schreef capricia het volgende:

[..]

die 300 euro tank ik al prive per maand. Auto kost dus idd veel meer dan die 300 euro.

Het gaat mij erom dat ik dezelfde auto prive rij, niet een oudere auto of zo. Wat het dan bruto waard is.
Auto kost 27.000 euro nieuw. Rij ongeveer 35.000 km per jaar, waarvan 10.000 zakelijk. Rest prive.
Iedere 3a4 jaar een nieuwe.

Al met al denk ik dat het dan toch zo'n 1.000 euro bruto per maand aan extra salaris zou moeten opleveren.
Ik was meer gefocust op je eerste vraag. En dat is wat een lease auto bruto waard is. Voor een gemiddelde persoon zal in de klasse die ik aangaf zo'n 300 euro bruto zijn. Ik kan het je uitleggen als je wilt. Maar zoals ik ook al aangaf is het heel persoonlijk. In jou geval kan je precies uitrekenen wat een lease-auto voor jouw bruto precies waard is. Dat kan je eigenlijks voor elke situatie uiterekenen. Maar ook in jouw geval ga je weer uit van de perspectief van de lease-rijder. Waarom is de benadering altijd -> Ik krijg een nieuwe Polo van 15k, dus als ik vergelijk met prive ook een nieuwe Polo van 15k. Maar nooit de benadering -> Ik rij nu prive een tweedehandse BMW 3-serie van 15k en wil als ik een lease-auto rij ook een tweedehandse BMW 3-serie van 15k rijden? Je moet rekening houden dat een lease-auto ook beperkingen heeft. Je bent bijvoorbeeld ook veel eerder geneigd om een auto te nemen met een lagere bijtelling, wat je prive bijvoorbeeld niet zal nemen. De Prius wordt bijvoorbeeld meer als lease-auto gekozen dan prive gekocht. Lease-rijden verplicht je tot een nieuwe auto. Maar wat is eigenlijks het probleem om in een auto te rijden van 1 jaar oud met 10k op de teller? Is dat jouw zoveel waard? Het klopt voor geen meter als je een vergelijking maakt met een nieuwe auto, maar als je prive een auto moet kopen, kiest voor een tweedehandse.
pi_104532141
Ik wil het gewoon puur financieel kunnen vergelijken. En dan moet je geen appels met peren nemen, maar dezelfde auto.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_104533630
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 22:06 schreef capricia het volgende:
Ik wil het gewoon puur financieel kunnen vergelijken. En dan moet je geen appels met peren nemen, maar dezelfde auto.
Ik vergelijk ook appels met appels. Namelijk een "behoefte" dat d.m.v. een lease-auto wordt voldaan met een identieke "behoefte" wat voldaan moet worden. De auto aanzich is geen cent waard, totdat je er een behoefte aan koppel.
pi_104543426
[
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:38 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Klopt ook, vooral als je veel kilometers moet afleggen. Met verliezen duidde ik op de context waarbinnen de poster aan het vragen was. Je nettoloon gaat naar beneden want het is een extra stuk loon wat de baas je "schenkt". Maar om nou te zeggen tegen een baas van: hey ik neem geen auto aan dus geef me effe x-duizend euro extra. Dat zullen er weinig doen (er is wel iemand anders die niet die vraag/eis stelt)
Mijn werkgever heeft er weinig moeite mee hoor. Het bedrag dat hij betaalt aan lease-kosten mag ik ook als brutoloon nemen, maar heb geen mogelijkheid voor een reiskosten-regeling.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 22:34 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Ik vergelijk ook appels met appels. Namelijk een "behoefte" dat d.m.v. een lease-auto wordt voldaan met een identieke "behoefte" wat voldaan moet worden. De auto aanzich is geen cent waard, totdat je er een behoefte aan koppel.
300 bruto = 170 netto, daarnaast hadden we het over 200 bijtelling dus geef jij aan dat je voor 370 netto een auto voor de deur zet.

Zelfs al zou een nieuwe auto voor jou geen toegevoegde waarde hebben, dan nog moet je wel een auto aanschaffen. Laat die 2e hands auto 9k kosten en je kan er 5 jaar mee rijden, dan nog kost dit je een afschrijving van 150 euro per maand. Aangegeven dat veel wordt gereden, waardoor 1 keer per week tanken niet onlogisch is: 70 euro week, zo'n 280 per maand. Dit is totaal al 430 netto per maand. Ik heb nog niet meegenomen in de berekening onderhoud, verzekering (met vervangend vervoer, want het gaat immers om de behoefte) en belasting.

De kosten komen wmb hoger en je levert ook in op kwaliteit dat voor jou niet dezelfde waarde heeft als het kost.

Die leasekosten die de werkgever moet betalen (600 tot 700 euro voor zo'n polo) komen echt niet uit de lucht vallen hoor.
pi_104543853
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 08:57 schreef snabbi het volgende:
[

[..]

Mijn werkgever heeft er weinig moeite mee hoor. Het bedrag dat hij betaalt aan lease-kosten mag ik ook als brutoloon nemen, maar heb geen mogelijkheid voor een reiskosten-regeling.

[..]

300 bruto = 170 netto, daarnaast hadden we het over 200 bijtelling dus geef jij aan dat je voor 370 netto een auto voor de deur zet.

Zelfs al zou een nieuwe auto voor jou geen toegevoegde waarde hebben, dan nog moet je wel een auto aanschaffen. Laat die 2e hands auto 9k kosten en je kan er 5 jaar mee rijden, dan nog kost dit je een afschrijving van 150 euro per maand. Aangegeven dat veel wordt gereden, waardoor 1 keer per week tanken niet onlogisch is: 70 euro week, zo'n 280 per maand. Dit is totaal al 430 netto per maand. Ik heb nog niet meegenomen in de berekening onderhoud, verzekering (met vervangend vervoer, want het gaat immers om de behoefte) en belasting.

De kosten komen wmb hoger en je levert ook in op kwaliteit dat voor jou niet dezelfde waarde heeft als het kost.

Die leasekosten die de werkgever moet betalen (600 tot 700 euro voor zo'n polo) komen echt niet uit de lucht vallen hoor.
Nou ja, je bent er bijna. Voor 370 euro netto heb je wel degelijk een auto voor de deur. Dan praat je over afschrijving, wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Voor 9-10k, heb je een auto van 3 jaar oud met 20k op de teller. Dat de auto toevallig nieuw is bij het leasen heeft geen enkele toegevoegde waarde. Dat komt gewoonweg omdat de werkgever geen 2dehandse auto kan leasen. Ook bij het leasen moet je er uiteindelijk 4-5 jaar in rijden. Desnoods verkoop je die auto na twee jaar. Als men waarde hecht aan een "nieuwe" auto, dan moet men ook waarde hechten aan de "ruime keuze" van de 2dehandse markt.

Wat je vervolgens aankaart zijn de brandstof kosten. 25k prive is uitzonderlijk veel. Hoe meer je prive rijdt, des te meer die lease auto waard is. Dat weet iedereen. Maar ik heb het niet over deze uitzonderlijk geval, maar in zijn algemeen. Terugkomend naar het bedrag wat beschikbaar is, goed dat je rekening houdt met de bijtelling, maar vergeet je niet de reiskostenvergoeding die je bij prive rijden krijgt voor woon-werkverkeer? Voor veel mensen zit dit rond de 100-150 euro netto per maand, op basis van 25km enkelreis afstand van werk (volgens onderzoek). Hou ook in gedachten dat wanneer je werkgever je geen lease auto geeft, het veelal om banen gaat waar je niet op pad hoeft. De kosten die je dus maakt voor brandstof zijn dan ook aanzienlijk lager, daar tegenover staat natuurlijk ook weer dat wanneer je veel op pad moet, de kilometers gedeclareerd kunnen worden en je dus ook een kilometervergoeding krijgt. 70 euro per week is wat mij betreft dan ook onredelijk. We praten hier over 700-1000km per week die je maakt.

Nogmaals voor Capricia is het heel uitzonderlijk dat er zoveel prive wordt gereden.Daar staat dan ook een onredelijke waarde voor de lease auto. Een additionele bruto bedrag die geen werkgever zal geven.
pi_104543882
Lekker boeiende discussie... Conclusie: als je zelf ook graag een nieuwe mooie auto hebt is het goedkoop, als je zelf al tevreden was met een tweedehandsje is het duur.

En weer on-topic.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  zaterdag 19 november 2011 @ 12:44:27 #76
62913 Blik
The one and Only!
pi_104547926
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 22:06 schreef capricia het volgende:
Ik wil het gewoon puur financieel kunnen vergelijken. En dan moet je geen appels met peren nemen, maar dezelfde auto.
nogmaals, je vergeet de restwaarde van je auto in je berekening. Dat is een significante hoeveelheid geld
pi_104549960
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:04 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik vind de verschillen veel te groot worden. :{

Maar ook ik vind het erg knap van Drive_r :Y
De UK kent wel een ander belastingstelsel. Het toptarief betaal je daar pas bij echt hoge inkomens.

In ons eigen land heb je te maken met allerlei toeslagen die afgebouwd worden en het is onderzocht dat de verschillen (besteedbaar inkomen) best meevallen. Het verschil wordt natuurlijk wel groot als je echt heel weinig verdient, bijvoorbeeld het wettelijk minimumloon.

Verder zeker knap van Drive_r ^O^
Hangt er ook van af of datgene wat je leuk vindt om uit te oefenen, ook goed verdient.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_104551454
01: Bedrijfstak: Uitzendbureau's
02: Functie: Internet
03: Opleiding: MBO
04: Leeftijd: 20
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 38.
07: 13e maand: Wel mogelijke winstpercentage
08: Bruto maand salaris:2000
09: Netto maand salaris: +- 1600
10: Overuren betaald: nop
11: Werkervaring: 2 jaar
12: Goodies: Aandelen regeling, collectieveverzekering, autoverzekering.
pi_104551483
02: Functie: * Intercedent uiteraard
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:48:09 #80
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_104551621
38 vakantiedagen is wel erg lekker. Goeie secundaire arbeidsvoorwaarden. :)
pi_104551832
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:48 schreef Zwansen het volgende:
38 vakantiedagen is wel erg lekker. Goeie secundaire arbeidsvoorwaarden. :)
Klopt is ook één van de redenen om hier te gaan werken... bij mijn vorige werkgever had ik leaseauto en bruto meer, maar slechts 24 vakdagen en als je ziek was moest je maar vakantie opnemen....
  zaterdag 19 november 2011 @ 15:00:55 #82
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_104552086
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:53 schreef roelstier het volgende:

[..]

Klopt is ook één van de redenen om hier te gaan werken... bij mijn vorige werkgever had ik leaseauto en bruto meer, maar slechts 24 vakdagen en als je ziek was moest je maar vakantie opnemen....
Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. :')

Ik neem aan dat je dat niet eens mag eisen als werkgever?
pi_104552750
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:34 schreef Harmankardon het volgende:
03: Opleiding: MSc BEng EMITA
Wat is je opleiding precies? Ik kan kop noch staart maken van die afkorting :P
Beneath the gold, bitter steel
pi_104553433
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:25 schreef Fingon het volgende:

[..]

Wat is je opleiding precies? Ik kan kop noch staart maken van die afkorting :P
MSc = Master of Science (standaard drs titel)
BEng = Bachelor of Engeneering
EMITA = Executive Master in IT Auditing (in andere woorden IT Accountant)

Enige wat ik me hierbij afvraag is of de master in dezelfde richting is geweest als de bachelor. In dat geval zou de bachelor titel niet gevoerd moeten worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 19-11-2011 16:02:01 ]
  zaterdag 19 november 2011 @ 16:08:59 #85
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_104553948
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:50 schreef snabbi het volgende:

[..]

MSc = Master of Science (standaard drs titel)
BEng = Bachelor of Engeneering
EMITA = Executive Master in IT Auditing (in andere woorden IT Accountant)

Enige wat ik me hierbij afvraag is of de master in dezelfde richting is geweest als de bachelor. In dat geval zou de bachelor titel niet gevoerd moeten worden.
BEng is HBO, dus dan is de kans wel groot dat de richting iets anders is.
pi_104555910
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:16 schreef Drive-r het volgende:
Net ons jaarlijks gesprek gehad deze week. Geen enorme verhoging dit jaar, maar dat vlakt na verloop van tijd in deze baan ook af. Wel goeie bonus en mogelijkheden tot investering.

01: Bedrijfstak: Finance (Londen)
02: Functie: Investment manager
03: Opleiding: WO
04: Leeftijd: 32
05: Aantal uren per week: 55-60 (en erg veel reizen)
06: Aantal vakantiedagen: 25
07: 13e maand: Bonus (100-200%)
08: Bruto maand salaris: 10,000 (8,700 pond)
09: Netto maand salaris: ~6,300 (~5,550 pond)
10: Overuren betaald: Nee
11: Werkervaring: ~6
12: Goodies: Fitness, fietsenplan, taxi's, maaltijden, pensioen, blackberry, mobiel, laptop en goeie reisvoorwaarden

Tevreden? Ja. Ik weet nog steeds niet wat nu mijn grote passie is, maar ik heb plezier in deze baan en leer elke dag, dat is voor mij het belangrijkst. Ik weet wel dat dit niet voor eeuwig is, maar we zien wel hoe het loopt en wanneer ik echt toe ben aan iets nieuws.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet slecht, 2-3 ton bruto binnenharken per jaar.
En alsnog denk ik dat er wel mensen hier boven je zitten :P
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:22:40 #87
256829 Sokz
Livin' the life
pi_104556243
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:11 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Niet slecht, 2-3 ton bruto binnenharken per jaar.
En alsnog denk ik dat er wel mensen hier boven je zitten :P
Lijkt me vrij sterk, in loondienst.

Static maybe.
pi_104570057
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:22 schreef Sokz het volgende:

[..]

Lijkt me vrij sterk, in loondienst.

Static maybe.
Volgens mij DS4 ook! Met zo'n kast van een huis kan het niet anders.
pi_104570236
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2011 23:06 schreef samara het volgende:

[..]

Volgens mij DS4 ook! Met zo'n kast van een huis kan het niet anders.
Het magische woord is 'loondienst'.
  zondag 20 november 2011 @ 16:24:03 #90
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_104590803
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 22:06 schreef capricia het volgende:
Ik wil het gewoon puur financieel kunnen vergelijken. En dan moet je geen appels met peren nemen, maar dezelfde auto.
Tsja, dat is jouw mening. Ik ben het daar niet mee eens want zou nooit dezelfde auto rijden in de lease en prive.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')