quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:16 schreef Drive-r het volgende:
Net ons jaarlijks gesprek gehad deze week. Geen enorme verhoging dit jaar, maar dat vlakt na verloop van tijd in deze baan ook af. Wel goeie bonus en mogelijkheden tot investering.
01: Bedrijfstak: Finance (Londen)
02: Functie: Investment manager
03: Opleiding: WO
04: Leeftijd: 32
05: Aantal uren per week: 55-60 (en erg veel reizen)
06: Aantal vakantiedagen: 25
07: 13e maand: Bonus (100-200%)
08: Bruto maand salaris: 10,000 (8,700 pond)
09: Netto maand salaris: ~6,300 (~5,550 pond)
10: Overuren betaald: Nee
11: Werkervaring: ~6
12: Goodies: Fitness, fietsenplan, taxi's, maaltijden, pensioen, blackberry, mobiel, laptop en goeie reisvoorwaarden
Tevreden? Ja. Ik weet nog steeds niet wat nu mijn grote passie is, maar ik heb plezier in deze baan en leer elke dag, dat is voor mij het belangrijkst. Ik weet wel dat dit niet voor eeuwig is, maar we zien wel hoe het loopt en wanneer ik echt toe ben aan iets nieuws.Vrijgezel?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
Holy crap. Niet dat ik het jou niet gun, maar dat is een enorme berg geld. Zelfs voor iemand met een modaal inkomen. Dan hoef je ook echt niet je hele leven te werken.quote:
Mits er niks is veranderd heeft die al vrij lang een vriendin.quote:
Ik vind de verschillen veel te groot worden.quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:13 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Vond het eerder ook maar een stel malloten. Maar begin er ook wel begrip voor te krijgen
Overigens wel knap van Drive-R hoor, als ik het voor elkaar zou kunnen krijgen zou ik het ook pakken
Dat komt omdat jij te veel zwart-wit kijkt. Laat ik de vraag dan terug draaien. Kies je liever voor een salaris van 2000 euro + lease-auto van 15k, of kies je liever voor een salaris van 3000 euro per maand? De antwoord lijkt me duidelijk, dus is 1000 euro niet realistisch. Ik kan je ook al vertellen waar je de fout in gaat. Je benadert namelijk vanuit de lease-rijder, wat onrealistisch is. Je kunt het voorbeeld zelfs extremer maken, dus kies je voor een salaris van 2000 euro + lease-auto van 45k, of kies je liever voor een salaris van 5000 euro per maand? Met andere woorden, je kan niet klasseloos de kosten van de auto nemen als extra bruto loon.quote:Op donderdag 17 november 2011 23:34 schreef snabbi het volgende:
[..]
Die bedragen zijn wat mij betreft erg laag. Alleen de nieuwwaarde van een auto van 15.000 over 4 jaar al aan 300 euro per maand. Dat staat nog los van de kosten zoals onderhoud, benzine, verzekeringen, belastingen. De 1000 euro hierboven is veel realistischer.
Met andere woorden voor 300 euro bruto per maand kan je echt geen auto voor de deur zetten.
Verliest!?quote:Op donderdag 17 november 2011 16:51 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Euh
niks? je verliest namelijk netto geld met een leaseauto.
Je kunt het inderdaad niet zomaar nemen als brutoloon, het kost je immers netto geld om die auto voor de deur te zetten. Aangezien de betreffende poster aangeeft veel privekilometers te rijden, moet je fair kijken naar wat het kost om de auto voor de deur te zetten. Dat is meer dan die 300 bruto, veel meer.quote:Op vrijdag 18 november 2011 19:07 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij te veel zwart-wit kijkt. Laat ik de vraag dan terug draaien. Kies je liever voor een salaris van 2000 euro + lease-auto van 15k, of kies je liever voor een salaris van 3000 euro per maand? De antwoord lijkt me duidelijk, dus is 1000 euro niet realistisch. Ik kan je ook al vertellen waar je de fout in gaat. Je benadert namelijk vanuit de lease-rijder, wat onrealistisch is. Je kunt het voorbeeld zelfs extremer maken, dus kies je voor een salaris van 2000 euro + lease-auto van 45k, of kies je liever voor een salaris van 5000 euro per maand? Met andere woorden, je kan niet klasseloos de kosten van de auto nemen als extra bruto loon.
die 300 euro tank ik al prive per maand. Auto kost dus idd veel meer dan die 300 euro.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je kunt het inderdaad niet zomaar nemen als brutoloon, het kost je immers netto geld om die auto voor de deur te zetten. Aangezien de betreffende poster aangeeft veel privekilometers te rijden, moet je fair kijken naar wat het kost om de auto voor de deur te zetten. Dat is meer dan die 300 bruto, veel meer.
Klopt ook, vooral als je veel kilometers moet afleggen. Met verliezen duidde ik op de context waarbinnen de poster aan het vragen was. Je nettoloon gaat naar beneden want het is een extra stuk loon wat de baas je "schenkt". Maar om nou te zeggen tegen een baas van: hey ik neem geen auto aan dus geef me effe x-duizend euro extra. Dat zullen er weinig doen (er is wel iemand anders die niet die vraag/eis stelt)quote:Op vrijdag 18 november 2011 19:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Verliest!?
Ik verdien gewoon op mijn lease auto, ik betaal dan wel eigenbijdragen en bijtelling, ik heb geen onderhoudskosten, afschrijving, wegenbelasting en brandstof kosten. Daarnaast mag ik prive onbeperkt rijden en kan ik iedere 3 jaar een nieuwe auto naar keuze uitzoeken.
Ik ben puur financieel tussen twee werkgevers aan het vergelijken. Een met leaseauto, een zonder.quote:Op vrijdag 18 november 2011 21:38 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Klopt ook, vooral als je veel kilometers moet afleggen. Met verliezen duidde ik op de context waarbinnen de poster aan het vragen was. Je nettoloon gaat naar beneden want het is een extra stuk loon wat de baas je "schenkt". Maar om nou te zeggen tegen een baas van: hey ik neem geen auto aan dus geef me effe x-duizend euro extra. Dat zullen er weinig doen (er is wel iemand anders die niet die vraag/eis stelt)
Ik was meer gefocust op je eerste vraag. En dat is wat een lease auto bruto waard is. Voor een gemiddelde persoon zal in de klasse die ik aangaf zo'n 300 euro bruto zijn. Ik kan het je uitleggen als je wilt. Maar zoals ik ook al aangaf is het heel persoonlijk. In jou geval kan je precies uitrekenen wat een lease-auto voor jouw bruto precies waard is. Dat kan je eigenlijks voor elke situatie uiterekenen. Maar ook in jouw geval ga je weer uit van de perspectief van de lease-rijder. Waarom is de benadering altijd -> Ik krijg een nieuwe Polo van 15k, dus als ik vergelijk met prive ook een nieuwe Polo van 15k. Maar nooit de benadering -> Ik rij nu prive een tweedehandse BMW 3-serie van 15k en wil als ik een lease-auto rij ook een tweedehandse BMW 3-serie van 15k rijden? Je moet rekening houden dat een lease-auto ook beperkingen heeft. Je bent bijvoorbeeld ook veel eerder geneigd om een auto te nemen met een lagere bijtelling, wat je prive bijvoorbeeld niet zal nemen. De Prius wordt bijvoorbeeld meer als lease-auto gekozen dan prive gekocht. Lease-rijden verplicht je tot een nieuwe auto. Maar wat is eigenlijks het probleem om in een auto te rijden van 1 jaar oud met 10k op de teller? Is dat jouw zoveel waard? Het klopt voor geen meter als je een vergelijking maakt met een nieuwe auto, maar als je prive een auto moet kopen, kiest voor een tweedehandse.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:26 schreef capricia het volgende:
[..]
die 300 euro tank ik al prive per maand. Auto kost dus idd veel meer dan die 300 euro.
Het gaat mij erom dat ik dezelfde auto prive rij, niet een oudere auto of zo. Wat het dan bruto waard is.
Auto kost 27.000 euro nieuw. Rij ongeveer 35.000 km per jaar, waarvan 10.000 zakelijk. Rest prive.
Iedere 3a4 jaar een nieuwe.
Al met al denk ik dat het dan toch zo'n 1.000 euro bruto per maand aan extra salaris zou moeten opleveren.
Ik vergelijk ook appels met appels. Namelijk een "behoefte" dat d.m.v. een lease-auto wordt voldaan met een identieke "behoefte" wat voldaan moet worden. De auto aanzich is geen cent waard, totdat je er een behoefte aan koppel.quote:Op vrijdag 18 november 2011 22:06 schreef capricia het volgende:
Ik wil het gewoon puur financieel kunnen vergelijken. En dan moet je geen appels met peren nemen, maar dezelfde auto.
Mijn werkgever heeft er weinig moeite mee hoor. Het bedrag dat hij betaalt aan lease-kosten mag ik ook als brutoloon nemen, maar heb geen mogelijkheid voor een reiskosten-regeling.quote:Op vrijdag 18 november 2011 21:38 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Klopt ook, vooral als je veel kilometers moet afleggen. Met verliezen duidde ik op de context waarbinnen de poster aan het vragen was. Je nettoloon gaat naar beneden want het is een extra stuk loon wat de baas je "schenkt". Maar om nou te zeggen tegen een baas van: hey ik neem geen auto aan dus geef me effe x-duizend euro extra. Dat zullen er weinig doen (er is wel iemand anders die niet die vraag/eis stelt)
300 bruto = 170 netto, daarnaast hadden we het over 200 bijtelling dus geef jij aan dat je voor 370 netto een auto voor de deur zet.quote:Op vrijdag 18 november 2011 22:34 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Ik vergelijk ook appels met appels. Namelijk een "behoefte" dat d.m.v. een lease-auto wordt voldaan met een identieke "behoefte" wat voldaan moet worden. De auto aanzich is geen cent waard, totdat je er een behoefte aan koppel.
Nou ja, je bent er bijna. Voor 370 euro netto heb je wel degelijk een auto voor de deur. Dan praat je over afschrijving, wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Voor 9-10k, heb je een auto van 3 jaar oud met 20k op de teller. Dat de auto toevallig nieuw is bij het leasen heeft geen enkele toegevoegde waarde. Dat komt gewoonweg omdat de werkgever geen 2dehandse auto kan leasen. Ook bij het leasen moet je er uiteindelijk 4-5 jaar in rijden. Desnoods verkoop je die auto na twee jaar. Als men waarde hecht aan een "nieuwe" auto, dan moet men ook waarde hechten aan de "ruime keuze" van de 2dehandse markt.quote:Op zaterdag 19 november 2011 08:57 schreef snabbi het volgende:
[
[..]
Mijn werkgever heeft er weinig moeite mee hoor. Het bedrag dat hij betaalt aan lease-kosten mag ik ook als brutoloon nemen, maar heb geen mogelijkheid voor een reiskosten-regeling.
[..]
300 bruto = 170 netto, daarnaast hadden we het over 200 bijtelling dus geef jij aan dat je voor 370 netto een auto voor de deur zet.
Zelfs al zou een nieuwe auto voor jou geen toegevoegde waarde hebben, dan nog moet je wel een auto aanschaffen. Laat die 2e hands auto 9k kosten en je kan er 5 jaar mee rijden, dan nog kost dit je een afschrijving van 150 euro per maand. Aangegeven dat veel wordt gereden, waardoor 1 keer per week tanken niet onlogisch is: 70 euro week, zo'n 280 per maand. Dit is totaal al 430 netto per maand. Ik heb nog niet meegenomen in de berekening onderhoud, verzekering (met vervangend vervoer, want het gaat immers om de behoefte) en belasting.
De kosten komen wmb hoger en je levert ook in op kwaliteit dat voor jou niet dezelfde waarde heeft als het kost.
Die leasekosten die de werkgever moet betalen (600 tot 700 euro voor zo'n polo) komen echt niet uit de lucht vallen hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |