abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104390426
Bij deze toch - alsnog - een vervolg op het topic Activisten die Sinterklaasfeest wilden verstoren opgepakt.
De reden is redelijk verbijsterend: Curaçao bemoeit zich ermee en spreekt van racisme...

Het originele bericht:
quote:
Politie pakt activisten op bij intocht Sint
DORDRECHT - De politie heeft zaterdag vier mensen aangehouden die tijdens de intocht van Sinterklaas in Dordrecht ongeoorloofd zouden hebben gedemonstreerd. Een woordvoerster van de politie wilde niets kwijt over de aard van het protest. Volgens bronnen op internet hadden zij de leus 'Zwartepiet is racisme' op hun T-shirt staan.

De politie had de twee mannen en de twee vrouwen zaterdagochtend al gewaarschuwd. Toen agenten ze later op de dag opnieuw tegenkwamen en zij „nog steeds een platform zochten voor hun mening”, is het viertal gearresteerd.
Bron: De Telegraaf

Het filmpje van de aanhouding:

En dan nu de nieuwste ontwikkeling:

quote:
Curaçao noemt politie bij intocht Sint racistisch
De regering in Curaçao beschuldigt de Dordtse politie van discriminatie en vindt haar optreden tijdens de intocht van Sinterklaas vernederend. De gemeente Dordrecht betwist dat, zo meldt het AD.

Minister Sheldry Osepa van Curaçao zei gisteren dat de arrestatie van dichter Quinsy Gario (27) zaterdag bij de nationale intocht van Sinterklaas komt door 'een diepgeworteld motief dat herleidbaar is tot racisme'.

Quinsy en dichter Kno'ledge Cesare (30) werden bij de nationale intocht in Dordrecht op hardhandige wijze gearresteerd, omdat ze T-shirts droegen met de tekst: 'Zwarte Piet is racisme'. Volgens de politie mochten de mannen niet demonstreren en weigerden ze te vertrekken. Een omstander filmde hoe Gario tegen de grond werd gewerkt en onder het toeziend oog van veel kleine kinderen naar een steeg werd gesleept. Kno'Ledge Cesare zou nog hardhandiger zijn aangepakt. 'Hij is in zijn rug gestompt,' zegt Quinsy Gario.'

'Skinheadachtige kaalgeschoren agent'
Het filmpje, dat rondgaat op internet, heeft op Curaçao tot woedende reacties geleid. Minister Osepa vindt het onbegrijpelijk dat Gario hardhandig is aangepakt door blanke agenten. 'Een skinheadachtige kaalgeschoren agent en andere collega's hebben gemeend de pacifistische Quinsy Gario te moeten aanhouden,' stelt Osepa. Volgens hem is de Amsterdamse Antilliaan daarbij 'grovelijk vernederd'. 'Terwijl Quinsy nog roept niets verkeerd te hebben gedaan.'

Osepa noemt het incident 'een klap in het ongeschminkte gezicht van de zwarte kunstenaars'. De aanhouding noemt de minister 'onacceptabel'. 'Het wordt tijd dat Nederland bescherming biedt aan minderheden, ongeacht godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras of geslacht.'

'Aan zichzelf te wijten'
De gemeente Dordrecht stelt dat de twee mannen de aanhouding aan zichzelf te wijten hebben. 'Er gold tijdens de intocht van Sinterklaas een demonstratieverbod. Vijf keer is hen gevraagd te stoppen met hun demonstratie. Ze hebben wel hun spandoek opgeborgen, maar niet hun T-shirt uitgedaan. Ze hebben een bevel genegeerd van de politie. Dan kun je aangehouden worden,' aldus de woordvoerder.

Volgens de gemeente heeft de aanhouding niets met racisme te maken. 'Het ging niet om hun uiting tegen zwarte piet. Het ging erom dat de veiligheid in het geding was. De intocht is een kinderfeest. Zorg dat je je daar rustig houdt.'
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)int-racistisch.dhtml

Ik vind het nogal wat, wat die gevolmachtigd minister van Curaçao hier durft te zeggen. Deze uitlatingen zorgen ervoor dat de discussie nu een paar niveaus hoger terechtkomt, namelijk op staatsrechtelijk niveau. Een minister die spreekt namens een land dat onderdeel is van ons koninkrijk, beticht openlijk onze politie van racisme.
pi_104390470
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:19 schreef Elfletterig het volgende:
Een minister die spreekt namens een land dat onderdeel is van ons koninkrijk, beticht openlijk onze politie van racisme.
Nou, die pakken we zijn baan af en maken we volgend jaar Zwarte piet!
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:21:15 #3
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_104390489
Net of het iemand iets kan schelen wat Curaçao ergens van vind :')
pi_104390636
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:21 schreef TweeGrolsch het volgende:
Net of het iemand iets kan schelen wat Curaçao ergens van vind :')
Curaçao is niet zomaar één of ander tropisch eiland aan de andere kant van de wereld, maar het is onderdeel van ons koninkrijk. Het is - zeker in dit geval - zeer relevant. Temeer omdat de Nederlandse politie door een regeringsfunctionaris wordt uitgemaakt voor racistisch, waarbij ook nog eens de suggestie wordt gewekt dat de dienstdoende agent vanwege zijn hale hoofd een 'skinhead' is, met alle associaties die mensen daar aan koppelen.

Ik verwacht kamervragen over deze uitlatingen. En ik schat in dat de PVV de eerste is die deze vragen gaat stellen. En ze hebben nog gelijk ook.
pi_104390697
De minister van Curaçao is een zielig figuur die moet worden opgepakt voor het aanzetten tot haat.
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:32:07 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104390756
Net alsof ze in Curacao de zaken zo goed voor elkaar hebben. Niet dus. En zonder de kruk die Nederland aanbied om op te drijven zouden ze gewoon honger hebben daar!

In plaats van commentaar te geven op Nederland kan zo'n man beter zijn mond dicht houden en zijn best doen om nog iets van zijn kansloze eilandje proberen te maken, voordat NL er straks de stekker uittrekt.
The End Times are wild
pi_104390782
Kunnen ze niet gewoon een keertje ophouden met die racisme-kaart te spelen. Ik begin er echt schijtziek van te worden.
Who motivates the motivator?
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:39:04 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104390919
Het is het enige wat ze nog hebben. Op alle andere mogelijke vlakken (economisch, politiek, betrouwbaarheid, corruptie, eerlijkheid, onderwijs, etc, etc etc) hebben ze wel zó enorm hard gefaald, ondanks de ruimhartige hulp van Nederland, dat alleen de racisme-kaart nog te gebruiken valt.

De racisme-kaart, ook wel Zwartepiet genoemd
The End Times are wild
  dinsdag 15 november 2011 @ 12:41:52 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_104390989
Als je racisme ziet in Sinterklaas, dan ben je zelf een beetje geobsedeerd door rassen denk ik.
pi_104391109
Voor de goede orde: dit gaat niet meer over de vraag of het Sinterklaasfeest en het fenomeen 'Zwarte Piet' racistisch zijn, het gaat hier om het optreden van de Nederlandse politie, want dat stelt die minister ter discussie.

Omdat de demonstranten zijn afgevoerd - en omdat ze (toevalligerwijze) een donkere huidskleur hebben, wordt van racisme gesproken. Daarbij wordt als argument aangevoerd dat de politieman kaal is en dus wel een skinhead moet zijn.

Ik zou de discussie dus graag willen toespitsen op het optreden van de politie.
pi_104391223
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:32 schreef Spouwerranger het volgende:
Kunnen ze niet gewoon een keertje ophouden met die racisme-kaart te spelen. Ik begin er echt schijtziek van te worden.
Dat.
Het is Peter en de Wolf.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_104391482
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:27 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Curaçao is niet zomaar één of ander tropisch eiland aan de andere kant van de wereld, maar het is onderdeel van ons koninkrijk. Het is - zeker in dit geval - zeer relevant. Temeer omdat de Nederlandse politie door een regeringsfunctionaris wordt uitgemaakt voor racistisch, waarbij ook nog eens de suggestie wordt gewekt dat de dienstdoende agent vanwege zijn hale hoofd een 'skinhead' is, met alle associaties die mensen daar aan koppelen.

Ik verwacht kamervragen over deze uitlatingen. En ik schat in dat de PVV de eerste is die deze vragen gaat stellen. En ze hebben nog gelijk ook.
Als lid van het koninkrijk, en als een gekozen wettelijke vertegenwoordiger binnen dat koninkrijk, had ik op zijn minst een even scherpe veroordeling van die personen verwacht, dit vanwege het niet houden aan het vooraf aangekondigde demonstratieverbod, het niet opvolgen van een politie-bevel, en het verzetten bij aanhouding door de politie. :{w
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 15 november 2011 @ 13:03:18 #13
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_104391526
quote:
Het filmpje, dat rondgaat op internet, heeft op Curaçao tot woedende reacties geleid. Minister Osepa vindt het onbegrijpelijk dat Gario hardhandig is aangepakt door blanke agenten.
Hardhandig? :?

quote:
'Een skinheadachtige kaalgeschoren agent
Iets met een kam en scheren.

quote:
en andere collega's hebben gemeend de pacifistische Quinsy Gario te moeten aanhouden,' stelt Osepa.
Daar was genoeg reden voor.

quote:
Volgens hem is de Amsterdamse Antilliaan daarbij 'grovelijk vernederd'.
:')

quote:
'Terwijl Quinsy nog roept niets verkeerd te hebben gedaan.'
Oh dus als een crimineel roept dat hij onschuldig is mag je hem niet aanhouden. :')
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_104391535
Als ze over racisme beginnen dan zijn ze mij al kwijt.
pi_104391557
Zwarte piet is geen neger, maar een knecht die zwart is van de schoorsteen, daarnaast kan ik me niet herinderen dat een Piet gespeelt werd door een negert.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_104391586
quote:
[..]
..dichter Kno'ledge Cesare..
:') ! x 1000
pi_104391713
Het blijft vooral dubieus dat de politie je kennelijk kan bevelen een T-shirt uit te trekken. Voor een demonstratie moet je een vergunning aanvragen en een demonstratie kun je verbieden. Maar ze hadden blijkbaar hun spandoek opgeborgen en dan moet de politie gewoon de vrijheid van meningsuiting respecteren. Wat voor aanstellers het ook zijn.

Waar is trouwens onze grote voorvechter van de vrijheid van meningsuiting? Heeft Wilders al geprotesteerd?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_104392080
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Het blijft vooral dubieus dat de politie je kennelijk kan bevelen een T-shirt uit te trekken. Voor een demonstratie moet je een vergunning aanvragen en een demonstratie kun je verbieden. Maar ze hadden blijkbaar hun spandoek opgeborgen en dan moet de politie gewoon de vrijheid van meningsuiting respecteren. Wat voor aanstellers het ook zijn.

Waar is trouwens onze grote voorvechter van de vrijheid van meningsuiting? Heeft Wilders al geprotesteerd?
Hij wilde met dat shirt een politiek statement maken, tegen het feest dat daar gaande was, dus het was gewoon verkapt demonstreren. Dus gewoon optiefen met die man.
pi_104392082
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:10 schreef Weltschmerz het volgende:

Deze foto is afkomstig uit een YouTube-filmpje en staat op de website van het AD bij het bericht uit de OP:

Je ziet hier dus dat ze de t-shirts heel duidelijk, opzichtig en provocerend dragen. Ze staan simpelweg te demonstreren. De ene man draagt het shirt zelfs over al zijn kleding heen; hoe duidelijk wil je het hebben?
pi_104392127
Ik vind het overigens ook behoorlijk triest dat ze een kale agent verwijten een skinhead te zijn. Dan heb je echt een ziekelijk vertekend wereldbeeld. Het is vrij gangbaar dat agenten hun kop kort of kaal scheren.
pi_104392196
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:03 schreef Picchia het volgende:
Als ze over racisme beginnen dan zijn ze mij al kwijt.
Mij ook. Wat een gezeik toch ieder jaar weer :r .
  dinsdag 15 november 2011 @ 13:28:39 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104392200
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:05 schreef NDAsilenced het volgende:

[..]

Dat!

En laat ze lekker onafhankelijk worden, per direct niet meer mee bemoeien, dus ook geen zakgeld meer geven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104392223
God wat vermoeiend die mensen daar op Curacao. Laat ze aub zsm lekker helemaal zelfstandig aankloten met dat geneuzel over racisme.

Wonen bij mij in de straat alleen al meer negers dan op dat hele eiland, geloof me, ik zie geen kleurverschillen al zou ik het gvd willen!!!
My heart is broke, may I have some glue?
Help me inhale and mend it with you.
pi_104392259
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:05 schreef NDAsilenced het volgende:

[..]

_O-
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_104392348
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:24 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Deze foto is afkomstig uit een YouTube-filmpje en staat op de website van het AD bij het bericht uit de OP:

[ afbeelding ]

Je ziet hier dus dat ze de t-shirts heel duidelijk, opzichtig en provocerend dragen. Ze staan simpelweg te demonstreren. De ene man draagt het shirt zelfs over al zijn kleding heen; hoe duidelijk wil je het hebben?
Duidelijk geen demonstratie dus in de zin dat een vergunning is vereist, evenmin een ordeverstoring. Dus is er hier sprake van een wederrechtelijk en onrechtstatelijke inbreuk door de politie op de vrijheid van meningsuiting. Dat is best ernstig, en Wilders zou er tegen tekeer moeten gaan als hij de vrijheid van meningsuiting belangrijk vindt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')