Dat dat een brug te ver is spreek ik ook niet tegen.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:23 schreef Gia het volgende:
Maar er zijn mensen die 'in discussie gaan met hun kinderen' opvoeden noemen.
Vetgedrukte deel in deze context moet je dan niet lezen als 'aangevallen' maar als 'een bewijs van het tegenovergestelde'.quote:Op donderdag 17 november 2011 07:49 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het is een veelgemaakte fout (algemeen op FOK o.a.) dat een claim dat een bepaalde situatie X leidt tot gevolg Y meteen tot gevolg heeft dat iedereen die wel X maar niet Y heeft zich aangevallen voelt.
Het gaat hier om populaties. Daar moet je dus ook naar kijken. Toegenomen kansen o.i.v. een bepaalde situatie/actie.
Als je in de krant ziet staan '1 op de 5 mannen is homoseksueel' en je pikt 5 willekeurige mannen op straat eruit, en allen blijken heteroseksueel te zijn, zeg je toch ook niet 'het onderzoek klopt niet'?
Oh ja omdat 1 jochie altijd zijn zin kreeg werkt het altijd zo.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar er zijn mensen die 'in discussie gaan met hun kinderen' opvoeden noemen.
Het is niet goed als je je als ouders op gelijke voet stelt als je kinderen. Ouders staan boven kinderen en zijn de baas. Als je een kind van jongsaf aan leert dat het niet mag tegenspreken, krijg je daar geen problemen mee als ze ouder worden.
En ja, er zijn zaken waarover je wel de mening van de kinderen kunt vragen, zeker als ze ouder worden, maar even een klusje doen bijvoorbeeld, valt daar niet onder.
Toen mijn zoon nog op zwemles zat, zag ik een keer een moeder op haar knieën naast de auto zitten, in conclaaf met haar zoon die geen zin had in zwemles. Zoon won, omdat hij zo goed uit kon leggen waarom hij geen zin had in zwemles. En hij won elke keer als hij iets wilde wat zijn ouders niet wilden en andersom, omdat die ouders vonden dat het kind ook inspraak mocht hebben over zijn eigen leven.
Dat joch is nu 17, gestopt met school en gebruikt drugs.
De onderlinge relatie is imho bij een tik of klap nooit goed.quote:Op donderdag 17 november 2011 08:28 schreef deedeetee het volgende:
Zoals ik het zie zien sommige mensen elke vorm van tik, pak voor de broek e.d. bij een klein kind als mishandeling en daar baseren ze hun mening op dat dit slechte gevolgen heeft.
Ik denk dat het er om gaat hoe het kind zélf het ervaart.
Voelt het kind zich echt mishandeld dan kan dat nare gevolgen hebben. Vind het kind de vorm van bestraffing geen probleem dan is het dat ook niet.
Ik geloof trouwens dat je kinderen ook prima verbaal kunt mishandelen, praten is echt niet altijd béter hoor. Het ligt er gewoon aan hoe de onderlinge relatie tussen ouder en kind is, dat is veel belangrijker dan alleen praten of af en toe een incidentele tik.
En met een tik wel?quote:Op donderdag 17 november 2011 19:30 schreef deedeetee het volgende:
Omdat niet alles verbaal op te lossen is.
Ik vind dit nogal scherp gesteld: ontzettend veel ouders geven 't kind wel eens een tik, wil jij nu beweren dat die onderlinge relatie nooit goed is?quote:Op donderdag 17 november 2011 19:28 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
De onderlinge relatie is imho bij een tik of klap nooit goed.
Grappig dat iedereen zoveel nuance wil aanbrengen bij een tik oftwel slaan.
en dan praten en verbaal mishandelen wel samen in een zin zetten.
Je kan van te voren niet weten hoe een kind het ervaren zal, dan ben je na de eerste tik dus al misschien heel erg veel te ver gegaan.
En zelfs als die tik echt geen kwaad kan, waarom een tik en niet verbaal oplossen.
wat voegt die tik volgens jullie nou echt toe wat met woorden en uitleggen niet kan?
Ik wordt soms zó moe van dat ziekelijke gedoe er over.quote:
Kijk hier kan ik me dan weer prima in vinden.quote:want je moet je als ouder wel altijd bewust zijn van wat je doet en hoe dan, tav je kinderen. bewustzijn is alles. daarmee bedoel ik niet dat je niet uit je slof mag schieten ofzo, maar wel dat je je realiseert dat je uit je slof schiet en daar vraagtekens bij plaatst en over denkt en al dan niet iets doet.
Ik pas uiteraard zelfreflectie toe, ook op m'n gedrag qua opvoeding. Maar ik ga niet ergens bij stilstaan waar niet bij stil hoeft te worden gestaan, en in dit geval, ook na het lezen van dit topic - al vele malen vaker gelezen overigens, dit onderwerp speelt al jaren - doet het me er niet anders in staan of iets dergelijks. Puur omdat er geen problemen zijn op dat gebied in mijn gezin. Als je merkt dat een opvoedkundige methode ernstig afwijkt of problemen oplevert snap ik dat je zaken gaat heroverwegen, maar dat vind ik in dit geval niet aan de orde, wat mij betreft.quote:Op donderdag 17 november 2011 19:56 schreef simmu het volgende:
@taurus: voor de duidelijkheid; ik sta genuanceerd in het slaan of niet debat hoorik ben er zelf geen fan van en pas de methode niet toe, maar ik zie ook niet direct heel veel kwaad in het wel toepassen. ik denk dat de waarheid hierin in het midden ligt en dat alles valt of staat bij het kind en de ouders. de een zal geen enkele schade ondervinden van een pak op zn broek of een corrigerende tik (Zoals dat heet) en de ander zal echt emotioneel beschadigd worden.
maar toch he. als ik dan zo lees van je dat je het simpelweg niet iets vindt waar je bij stilstaat, dan vind ik dus echt wel een slechte ontwikkeling. want je moet je als ouder wel altijd bewust zijn van wat je doet en hoe dan, tav je kinderen. bewustzijn is alles. daarmee bedoel ik niet dat je niet uit je slof mag schieten ofzo, maar wel dat je je realiseert dat je uit je slof schiet en daar vraagtekens bij plaatst en over denkt en al dan niet iets doet.
Met een tik dring je meestal wel door, daar waar je met woorden faalt..quote:
Met ergens bij stilstaan/vraagtekens bij zetten bedoel ik heroverwegen. Uiteraard denk ik na over m'n gedrag, zoals ik al zei (dus dat je dat bij mij mist lijkt me onjuist), anders zou ik niet in dit topic reageren. Maar als jij vindt dat ik alleen erbij stil kan staan als ik het zelf afkeur dat ik af en toe een corrigerende tik geef; dan moet ik je teleurstellen inderdaad.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:09 schreef simmu het volgende:
wederom @ taurus; mij hoor je nergens zeggen dat ik denk dat je je kinderen mishandelt. maar ik vindt het wel zorgelijk (een slechte ontwikkeling) dat jij het niet nodig acht om vraagtekens bij je eigen gedrag te zetten. dat vind ik niet vanwege die discussie over de corrigerende tik, maar omdat ik oprecht overtuigd ben van het idee dat je je als ouder nu eenmaal als ouder moet opstellen en dat dat inhoudt dat je dus je eigen gedrag goed en grondig bekijkt. en dat mis ik bij jou. ik zie alleen een heel star standpunt waar je jezelf aan blijft vasthouden. zat mensen hier (mezelf incluus) die zeggen: "nja, afhankelijk van de gezinsdynamiek kan het best werken". maar dat zie je dan weer niet.
Ik kan me niet voorstellen dat er iets is wat niet verbaal op te lossen valt.quote:Op donderdag 17 november 2011 19:30 schreef deedeetee het volgende:
Omdat niet alles verbaal op te lossen is.
quote:Op donderdag 17 november 2011 20:08 schreef Maron het volgende:
[..]
Met een tik dring je meestal wel door, daar waar je met woorden faalt..
Een kind zoekt zijn of haar grenzen op, soms door ongewenst gedrag in de vorm van slaan, schoppen oid..als je dat niet met woorden aankan, kan een lichamelijke reminder wél doordringen.. Als je dat al niet met woorden niet aan kan moet je leren wel de juiste woorden te vinden
De grens tussen een tik en een klap is vliesdun, de grens tussen een klap en mishandeling ook...
Bij sommige kinderen is een tik nodig, en bij anderen niet..
Als ik als kind iets uitgevreten had, en mijn vader in de deuropening stond..dan wíst ik dat ik bij binnenkomst een tik zou krijgen, maar dat wíst je en accepteerde je, omdat je wíst dat je hem verdiend had..daar leerde je van om het de volgende keer niet meer te doen..Dat is dusiets wat je prima anders kan aanleren, uitleggen dudielijk maken. En dan te accepteren dat het gewon niet kan, mag etc ipv de klap te accepteren.(of om de volgende keer te bukken') (maar dan werd ons pap meestal nog bozer')
Kinderen mishandelen of misbruiken vind ik uit den boze, maar een tik geven aan een kind wat zich bewust misdraagt gebeurt tegenwoordig té weinig...en de resultaten zie je iedere dag..
Jammer dat je niet wat flexibeler kunt denken.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:32 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er iets is wat niet verbaal op te lossen valt.
Dat is zinloos gezien je gebrek aan voorstellingsvermogen.quote:Heb je een voorbeeld?
Misschien moet je de boodschap er in slaan?quote:Op donderdag 17 november 2011 20:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Jammer dat je niet wat flexibeler kunt denken.
[..]
Dat is zinloos gezien je gebrek aan voorstellingsvermogen.
quote:Op donderdag 17 november 2011 20:32 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er iets is wat niet verbaal op te lossen valt.
Heb je een voorbeeld?
[..]
Spaar je energie @DDT, en laat Pvoesss eerst maar eens een nest kittens fatsoenlijk opvoeden..quote:Op donderdag 17 november 2011 20:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Jammer dat je niet wat flexibeler kunt denken.
[..]
Dat is zinloos gezien je gebrek aan voorstellingsvermogen.
Deze opmerking is wel HET bewijs van een gebrek aan argumentatie...quote:Op donderdag 17 november 2011 21:04 schreef Maron het volgende:
Spaar je energie @DDT, en laat Pvoesss eerst maar eens een nest kittens fatsoenlijk opvoeden..
Dat kan wel zijn, maar ik zie in de supermarkt met grote regelmaat moeders meewarig met hun drammende kindertjes 'met de opvoedkundig juiste woorden' discussiëren, terwijl die lieve schatjes hun moeder vól tegen de benen staan te schoppen..quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:08 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Deze opmerking is wel HET bewijs van een gebrek aan argumentatie...
Gek genoeg zie ik dat dus eigenlijk nooit. Ik heb met dit soort opmerkingen sterk het idee dat iedereen dat zegt om zijn/haar argumenten kracht bij te zetten, maar eerlijk, ik kom vaak genoeg in supermarkten/winkels/etc maar ben dit eigenlijk nooit tegengekomen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:29 schreef Maron het volgende:
Dat kan wel zijn, maar ik zie in de supermarkt met grote regelmaat moeders meewarig met hun drammende kindertjes 'met de opvoedkundig juiste woorden' discussiëren, terwijl die lieve schatjes hun moeder vól tegen de benen staan te schoppen..
Oh gossie, spuit 12. Je hebt zeker zelf geen kinderen?quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
Soms heeft een kind gewoon een flinke tik nodig. Krijgt ie niets van. Bekrompen gezeik.
Dan kunnen ze inderdaad beter een tik krijgen. Zodat ze weten: "Ik mag dat niet doen, want anders krijg ik een tik."quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:29 schreef Maron het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar ik zie in de supermarkt met grote regelmaat moeders meewarig met hun drammende kindertjes 'met de opvoedkundig juiste woorden' discussiëren, terwijl die lieve schatjes hun moeder vól tegen de benen staan te schoppen..
"Nee Jantje, dat mag jij niet doen, je doet mamma pijn" terwijl het briesende kind hoogrood aanloopt en het op een blèren van jewelse zet..
Als ze zo jong al niet te handhaven zijn..wat moet dat in de pubertijd of later dan wel niet worden..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |