Kijk. We komen er wel.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:30 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het zou met Lord of the Rings voor mij waarschijnlijk ook wel werken
Ik vind dit altijd wel weer een mooie quote. PZ Myers:quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:32 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
als de bijbel niet meer is dan dat, dan denk ik inderdaad dat daar iets mis mee is; dan neem je de normen en waarden van een nomadenstam in een nogal achterlijk deel van de wereld van 2000 jaar geleden als leidraad voor het leven.
En nu ik de goede man toch aan het quoten ben:quote:Look at the bible as a pastiche, a collection of mutually and often internally inconsistent fragments slapped together for crude reasons of politics and art and priestly self-promotion and sometimes beauty and a lot of chest-thumping tribalism, and through that lens, it makes a lot of sense. It does tell us something important - about us, not some fantastic mythological being.
It tells us that we are fractious, arrogant, scrappy people who sometimes accomplish great things and more often cause grief and pain to one another. We want to be special in a universe that is uncaring and cold, and in which the nature of our existence is a transient flicker, so we invent these strange stories of grand beginnings, like every orphan dreaming that they are the children of kings who will one day ride up on a white horse and take them away to a beautiful palace and a rich and healthy family that will love them forever.
We are not princes of the earth, we are the descendants of worms, and any nobility must be earned.
quote:what I want to happen to religion in the future is this: I want it to be like bowling. It's a hobby, something some people will enjoy, that has some virtues to it, that will have its own institutions and its traditions and its own television programming, and that families will enjoy together. It's not something I want to ban or that should affect hiring and firing decisions, or that interferes with public policy. It will be perfectly harmless as long as we don't elect our politicians on the basis of their bowling score, or go to war with people who play nine-pin instead of ten-pin, or use folklore about backspin to make decrees about how biology works.
Tja. Ik ken niemand die in Donald Duck geloof, en jij denk ik ook niet, dus dat maakt je verhaal wat minder relevant. Uiteraard ben ik ook niet zo'n fan van de voorbeelden die je geeft, maar ik denk dat je een attributiefout maakt. Je suggereert nu dat gelovigen deze voordelen kunnen claimen omdat ze gelovig zijn. In werkelijkheid is het natuurlijk zo dat 1) een grote meerderheid van de nederlanders gelovig is, en 2) zij ook gewoon democratisch stemrecht hebben. Zoals ook veel nederlanders van voetbal houden en er dus subsisie aan voetbalverenigingen gegeven wordt. Ik ebn geen voetbalfan maar misgun het ze natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:32 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Omdat je gewoon kritiek op de Donald Duck mag hebben zonder voor onfatsoenlijke Duckbasher uitgemaakt te worden. Omdat omroepen die zich op Donald Duck baseren geen gratis zendtijd krijgen zonder, zoals normale omroepen, ledenaantallen te moeten hebben. Omdat volwassen mensen die in Donald Duck geloven nu geen belastingvoordelen krijgen die mensen die niet in Donald Duck geloven niet hebben. Omdat mensen die in Donald Duck geloven niet bepalen wanneer de winkels open zouden mogen. Omdat mensen die in Donald Duck geloven niet proberen het geloof in Donald Duck als hard wetenschappelijk feit het openbaar onderwijs in te smokkelen. Omdat mensen die in Donald Duck geloven geen mensen die een tekeningetje van Donald Duck maken vermoorden. Omdat mensen die in Donald Duck geloven mensen op basis van Art.147 niet aanklagen wegens duckfemie. Omdat mensen die in Donald Duck geloven geen oorlogen voeren in naam van Donald Duck. Omdat mensen die in Donald Duck geloven geen andere mensen abortus, euthanasie en de mogelijkheid te trouwen met wie je maar wil willen ontzeggen.
Etcetera, etcetera.
Palantiri misschienquote:Hm. Orks dan?
Je mist nog steeds mijn punt, en dat is wel belangrijk in deze discussie: als je de bijbel op z'n waarde wilt kunnen schatten dan moet je wel goed begrijpen hoe "het woord van God" in die bijbel terug te vinden is. Lees dat nog even terug.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:32 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
je KUNT alles doen. maar is het christendom nu niet net gebasseerd op het idee dat de bijbel het woord van god is? Als de bijbel gewoon een sprookjes boek zoals vele anderen is, waarom dan geloven? als je jezelf toestaat om bepaalde aspecten van de bijbel als onwaar te zien, hoe kun je dan blijven geloven dat de rest WEL de waarheid is? is dat niet vreselijk wishfull thinking?
[..]
als de bijbel niet meer is dan dat, dan denk ik inderdaad dat daar iets mis mee is; dan neem je de normen en waarden van een nomadenstam in een nogal achterlijk deel van de wereld van 2000 jaar geleden als leidraad voor het leven. laten we dan gewoon een nieuwe bijbel schrijven en zeggen: "Dit is gewoon een boek waarin wij, de westerse beschaving in 2000, vastleggen hoe wij denken dat we met elkaar om moeten gaan om het een beetje lekker te laten lopen". problem solved.
Het punt is dat niemand die fictie A leest dat doet, terwijl mensen die fictie B (IMHO, uiteraard) lezen dit soort zaken wel doen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Tja. Ik ken niemand die in Donald Duck geloof, en jij denk ik ook niet, dus dat maakt je verhaal wat minder relevant.
Nee. De "levensbeschouwelijke omroepen" hoeven geen leden te hebben, bijvoorbeeld.quote:Je suggereert nu dat gelovigen deze voordelen kunnen claimen omdat ze gelovig zijn.
Wat?!?! VERBRAND DE ORKKETTER!!quote:Palantiri misschien
Exact, je moet voldoende geindoctrineerd zijn om "het woord van God" in de bijbel te kunnen vinden..quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je mist nog steeds mijn punt, en dat is wel belangrijk in deze discussie: als je de bijbel op z'n waarde wilt kunnen schatten dan moet je wel goed begrijpen hoe "het woord van God" in die bijbel terug te vinden is. Lees dat nog even terug.
Maar net (15:30) zei je toch nog dat je "het woord van god" net zo goed uit LotR kon halen..?quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je mist nog steeds mijn punt, en dat is wel belangrijk in deze discussie: als je de bijbel op z'n waarde wilt kunnen schatten dan moet je wel goed begrijpen hoe "het woord van God" in die bijbel terug te vinden is. Lees dat nog even terug.
Dat ben ik met je eens, anders sprak God zichzelf meermaals tegen in de bijbel.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:15 schreef SingleCoil het volgende:
Waarom zou je, als de bijbel niet het letterlijke woord van God is, vraagtekens plaatsen bij alles wat er in staat? Ik vind bijvoorbeeld "Gij zult niet doden" best een goed uitgangspunt, hoewel ik niet denk dat dat het letterlijke woord van God is.
"Thou shallt not kill.., unless I bloody tell you to!"..?quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, anders sprak God zichzelf meermaals tegen in he bijbel.
Van het ogenblik dat je hier komt beweren dat de hobbits echt bestaan, dan pas kan je kritiek verwachten.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat gelovigen er prima mee kunnen leven als jij dat doet. Waarom heb je er dan moeite mee dat zij dat doen?
Ikzelf heb overigens meer waardering voor Lord of the Rings dan voor de bijbel en zit er ook niet op te wachten dat iemand mij voortdurend vertelt dat hobbits niet echt kunnen bestaan.
Ik denk dat het meer een kwestie van spirituele oefening is, maar ik denk wel dat het zo ongeveer zit. In die zin kan dus niemand zeggen dat de bijbel vol onwaarheden en inconsistenties zit - die zitten er slechts in het hoofd van de lezer.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:54 schreef xSoDx het volgende:
[..]
Exact, je moet voldoende geindoctrineerd zijn om "het woord van God" in de bijbel te kunnen vinden..
Kleine correctie: van het ogenblik dat je hier komt beweren dat de hobbits echt bestaan en je elke vraag om bewijs afdoet als respectloze hobbitsbasherij.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Van het ogenblik dat je hier komt beweren dat de hobbits echt bestaan, dan pas kan je kritiek verwachten.
Ik misschien wel, maar een gelovige misschien niet. Of misschien ook wel, maar kiezen ze, misschien ook wel uit gewoonte, voor een ander boek. Een tarot-lezer denkt het met kaarten te kunnen, je roept dan toch ook niet dat de plaatjes op de kaarten niet consistent zijn?quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:55 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar net (15:30) zei je toch nog dat je "het woord van god" net zo goed uit LotR kon halen..?
Nee. Legio stukken uit de bijbel die elkaar lijnrecht tegenspreken.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
In die zin kan dus niemand zeggen dat de bijbel vol onwaarheden en inconsistenties zit - die zitten er slechts in het hoofd van de lezer.
Sja.De plaatjes op de tarot claimen dan, voor zover ik weet tenminste, niet als enige het onfeilbare woord gods te bevatten.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:06 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik misschien wel, maar een gelovige misschien niet. Of misschien ook wel, maar kiezen ze, misschien ook wel uit gewoonte, voor een ander boek. Een tarot-lezer denkt het met kaarten te kunnen, je roept dan toch ook niet dat de plaatjes op de kaarten niet consistent zijn?
Lees je je eigen posts wel eens zelf ?????quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:47 schreef SingleCoil het volgende:
Tja. Ik ken niemand die in Donald Duck geloof, en jij denk ik ook niet, dus dat maakt je verhaal wat minder relevant. Uiteraard ben ik ook niet zo'n fan van de voorbeelden die je geeft, maar ik denk dat je een attributiefout maakt. Je suggereert nu dat gelovigen deze voordelen kunnen claimen omdat ze gelovig zijn. In werkelijkheid is het natuurlijk zo dat 1) een grote meerderheid van de nederlanders gelovig is, en 2) zij ook gewoon democratisch stemrecht hebben. Zoals ook veel nederlanders van voetbal houden en er dus subsisie aan voetbalverenigingen gegeven wordt. Ik ebn geen voetbalfan maar misgun het ze natuurlijk niet.
Heb je hem ?quote:Je suggereert nu dat gelovigen deze voordelen kunnen claimen omdat ze gelovig zijn. In werkelijkheid is het natuurlijk zo dat 1) een grote meerderheid van de nederlanders gelovig is, en 2) zij ook gewoon democratisch stemrecht hebben.
quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer een kwestie van spirituele oefening is, maar ik denk wel dat het zo ongeveer zit. In die zin kan dus niemand zeggen dat de bijbel vol onwaarheden en inconsistenties zit - die zitten er slechts in het hoofd van de lezer.
Natuurlijk zijn er stukken in de bijbel die elkaar tegenspreken. De vraag is echter hoe een gelovige hiermee omgaat. Als hij zegt dat God in het oude testament een ander karakter heeft in dan in het nieuwe testament en geeft daarbij een visie waarom deze verandering heeft plaatsgevonden of hoe we dit verschil in betekenis moeten duiden, heb ik daar weinig moeite mee.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:06 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nee. Legio stukken uit de bijbel die elkaar lijnrecht tegenspreken.
Laatste bijdrage aan de discussie voor vandaag alvorens ik met mejuffrouw Telecaster allemaal zaken ga uitspoken die heul niet mogen van de bijbel:
http://www.infidels.org/l(...)inconsistencies.html
Ik wel, jij hebt 'm weer niet. Maar zalig zijn de zwakken van geest, want zij zullen het koninkrijk Gods erven. Het gelovig zijn is hier geen reden maar een kenmerk van de groep. Het is dus ook niet zo dat de genoemde rechten aan gelovigen verleend worden maar aan burgers. En het zijn niet de gelovigen die het in dit proces voor het zeggen hebben maar burgers die hun democratische stemrecht uitoefenen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef ATON het volgende:
[..]
Lees je je eigen posts wel eens zelf ?????
[..]
Heb je hem ?
Achja laten we vooral nieuwe betekenis aan woorden geven, de vaststaande definities overboord gooien en naar eigen inzicht teksten interpreteren.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer een kwestie van spirituele oefening is, maar ik denk wel dat het zo ongeveer zit. In die zin kan dus niemand zeggen dat de bijbel vol onwaarheden en inconsistenties zit - die zitten er slechts in het hoofd van de lezer.
Tja...sometimes it's hard to take the truth, he?quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:28 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Achja laten we vooral nieuwe betekenis aan woorden geven, de vaststaande definities overboord gooien en naar eigen inzicht teksten interpreteren.
Op die manier valt alles wel recht te praten niet waar. Zo wou Hitler ook helemaal niet het Joodse volk uitroeien. Hij bedoelde met "uitroeien" eigenlijk "aai over de bol geven" en die 6 miljoen doden was een ongelukje, een onjuiste interpretatie.
Typisch... feitelijk betekent dit dat je het punt verdraait en vervolgens de overwinning claimt, weet je zeker dat je geen gelovige bent want je houdt er een soortgelijke vreemde manier van redeneren op na.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:07 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Tja...sometimes it's hard to take the truth, he?
Feitelijk betekent dit een zware slag voor de reli-bashers: nu kunnen ze het argument dat de bijbel vol feitelijke onjuistheden en inconsistenties zit meer als argument gebruiken, omdat het irrelevant blijkt te zijn.
Game on...
Nooit eens in je opgekomen dat de god uit het O.T. een andere god is als in het N.T. ? Neu.. hoe dan ? Wel, de god uit het O.T. hebben de joden geïmporteerd uit Babylon na een lange ( verplichte ) vacantie, en de god uit het N.T. is een update uit de Mithras-Dionysus-Isis cultus. Vandaar dat deze nieuwe versie van god een stuk menselijker geworden is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:26 schreef Struijck het volgende:
Natuurlijk zijn er stukken in de bijbel die elkaar tegenspreken. De vraag is echter hoe een gelovige hiermee omgaat. Als hij zegt dat God in het oude testament een ander karakter heeft in dan in het nieuwe testament
Dan heb je goede vooruitzichten, dat is duidelijk !quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:27 schreef SingleCoil het volgende:
Ik wel, jij hebt 'm weer niet. Maar zalig zijn de zwakken van geest, want zij zullen het koninkrijk Gods erven.
Zulk iets krom recht kletsen is enkel een gelovige gegeven.quote:Het gelovig zijn is hier geen reden maar een kenmerk van de groep. Het is dus ook niet zo dat de genoemde rechten aan gelovigen verleend worden maar aan burgers. En het zijn niet de gelovigen die het in dit proces voor het zeggen hebben maar burgers die hun democratische stemrecht uitoefenen.
Lees dit een paar keer langzaam en zoek alle begrippen die je niet kent even op.
Was me ook al opgevallen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:55 schreef TerryStone het volgende:
Typisch... feitelijk betekent dit dat je het punt verdraait en vervolgens de overwinning claimt, weet je zeker dat je geen gelovige bent want je houdt er een soortgelijke vreemde manier van redeneren op na.
Was al bang dat ik de enige was.quote:
quote:Op maandag 14 november 2011 17:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel heel erg pot verwijt de ketel.
quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mooi dat we het er over eens zijn dat veel atheisten dus onfatsoenlijk reageren als het over geloof gaat
Even los van de vraag of ik het daarmee eens ben, wat jou lijkt te ontgaan is dat er onder de 'relibashers' zoals je ze noemt zo goed als niemand is die zich ooit druk maakt over de term 'relibashers' of uberhaupt de vorm van het debat zoals dat gevoerd wordt door gelovigen. En waarom zou dat ze ook maar iets schelen?quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mooi dat we het er over eens zijn dat veel atheisten dus onfatsoenlijk reageren als het over geloof gaat
Nu heb je het over een kwestie van smaak. Het waarheidsgehalte van religies is geen kwestie van smaak, dus je vergelijking raakt kant noch wal.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik zie er niets respectloos in. Je moet je wel afvragen of je conclusie terecht is. Als jij naar mij toekomt en zegt dat mijn vrouw er uitziet als een hoer zal ik niet direct geneigd zijn met jou een open discussie te beginnen over haar stijl van kleden - de verpakking van de boodschap roept daar immers niet zo 1-2-3 toe op.
Wie bepaalt nu precies of het gebruik van die term kwetsend is? Degene die het in de mond neemt, of de Christen die er aanstoot aan neemt?quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:54 schreef SingleCoil het volgende:
Meer algemeen: je kunt niet zomaar stellen dat als iemand de vorm van de discussie bekritiseert dat ook direct betekent dat hij de inhoud niet zou willen bespreken. Voor een goede discussie is het noodzakelijk dat er een zekere vorm van wederzijds respect bestaat en dat respect verspeel je al snel als je je onnodig (in ieder geval in de ogen van de andere partij) beledigend of kwetsend uitlaat. Het voortdurende gebruik van het woord "sprookjesboek" vind ik daar een goed voorbeeld van.
Als het jouw overtuiging is dat de Bijbel feitelijk een sprookjesboek is (dat is geen kwestie van smaak - ook als je het antwoord niet weet is dat eenvoudig wel of niet waar), waarom zou je dat beestje dan niet bij die naam noemen? Of Christenen daar vervolgens aanstoot aan nemen doet geheel niet ter zake.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:54 schreef SingleCoil het volgende:
Iedereen weet wel dat de Bijbel door veel Christenen als het woord van God gezien wordt en als zodanig een bijzondere betekenis voor hen heeft. Er is niks mis mee om dat ter discussie te stellen, maar hoe succesvol kan die discussie zijn als je begint met de term "sprookjesboek", in de zin van: "geheel verzonnen, bedoelt voor kinderen, niet serieus te nemen" etc.?
Heb je de mogelijkheid overwogen dat ze misschien wel degelijk uit zijn op een inhoudelijke discussie tav het waarheidsgehalte van die sprookjesboeken? Het zou best kunnen...quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:54 schreef SingleCoil het volgende:
Nu zal dat voor niemand hier een opzienbarende ontdekking zijn, en dus vraag ik mij af, wat zijn de motieven van die reli-bashers dan? Kennelijk zijn ze niet uit op een discussie over geloof, maar waar zijn ze dan wel op uit?
De frustratie, als die er is, komt vooral door de systematische manier waarop gelovigen inhoudelijke discussie mijden en zich beroepen op, bijvoorbeeld, de vorm van de discussie. Jouw conclusie dat elke inhoudelijke discussie onmogelijk is deel ik niet. Het geloof in zaken die regelrecht in strijd zijn met de wetenschap kun je niet zomaar afdoen met "ja maar God is Almachtig". Dat is een regelrecht non-argument. (Nog even afgezien van het feit dat die definitie zichzelf ontkracht, het bekende voorbeeld van "kan God een steen maken die zo zwaar is dat hij zelf hem niet kan tillen?")quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:54 schreef SingleCoil het volgende:
Uit de sociologie leren we dat stereotypering vaak als doelstelling heeft een gevoel van eigenwaarde te prikkelen of te versterken. Veel reli-bashers hanteren een heel stereotypisch beeld over gelovigen - is dat dan ook het motief? Of is het de frustratie die ontstaat vanwege conflicterende werledbeelden - immers, je kunt met wetenschappelijke argumenten het geloof niet bestrijden, nu de grondstellingen van het christelijke geloof dat al helemaal uitsluiten (immers: God is Almachtig en Zijn wegen ondoorgrondelijk).
Misschien kan een van de "sprookjesboekers" daar iets zinnigs over zeggen?
Ik had niet verwacht dat ik het nog moest gaan formuleren..quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:21 schreef Struijck het volgende:
[..]
Wauw, goed punt en vooral goed geformuleerd! Chapeau!
De belangrijkste vraag is m.i. waarop baseer jij je geloof? Voor veel religieuzen is dat hun heilige boek, wat daarmee dus een logisch en gewillig doelwit is voor relibashers. Het onder de aandacht brengen van inconsistenties, tegenstrijdigheden en onwaarheden in de bijbel bij christenen, of het zelf ontdekken hiervan door christenen, kunnen de eerste scheurtjes zijn in hun geloof. Voor falling_away was het de eerste stap meende ik gelezen te hebben in een van de topics.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:30 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is dan al de tweede misvatting: de bijbel is geen basis voor een aanbiddingssysteem, de basis is je geloof in God. Maar omdat relibashers daar niet zo veel mee kunnen kiezen ze liever voor een slechte interpreatie van wat de bijbel eigenlijk is en hakken daar onbenullig op los.
God spreekt tot je via de bijbel. Dat doet hij door, als je in de bijbel leest, je te wijzen naar passages die op dat moment voor jou van belang zijn. Je komt daardoor tot inzicht of overdenking. Het lezen van de bijbel is voor een gelovige dus niet zoals in het bladeren in een kookboek maar is een interactief proces tussen God en de gelovige, waarbij de ervaringen en gevoelens van de gelovige een grote rol spelen. Iemand die oprecht en eerlijk naar zichzelf is kan op die manier antwoorden vinden die hij wellicht anders niet, of slechts moeilijk had kunnen krijgen.
Het zou met Lord of the Rings voor mij waarschijnlijk ook wel werken, en als je je er voor open zou stellen, voor jou misschien ook wel.
Dat geloof ik dus niet, waar baseer je die gedachte op? Ik denk dat veel religieuzen hun geloof baseren op hun liefde voor en vertrouwen in God, of althans, dat is wat de mensen die ik daarover gesproken heb mij vertellen. Als een christen zegt dat hij vertrouwd in de bijbel of in het woord van God dan bedoelt hij niet dat hij alles wat daarin staat letterlijk voor hem waar is maar dat hij middels bijbellezing en overdenking oplossingen voor zijn vragen kan vinden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:32 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
De belangrijkste vraag is m.i. waarop baseer jij je geloof? Voor veel religieuzen is dat hun heilige boek
Je zou het ook anders kunnen zien: iemand die inconsistenties in de bijbel vindt is al van zijn geloof afgevallen, en leest dus niet het woord van God maar slechts een overgeleverde tekst die op zich in religieuze zin betekenisloos is.quote:, wat daarmee dus een logisch en gewillig doelwit is voor relibashers. Het onder de aandacht brengen van inconsistenties, tegenstrijdigheden en onwaarheden in de bijbel bij christenen, of het zelf ontdekken hiervan door christenen, kunnen de eerste scheurtjes zijn in hun geloof. Voor falling_away was het de eerste stap meende ik gelezen te hebben in een van de topics.
"Mijn kijk op de bijbel" is niet iets wat ik zelf bedacht heb. Ik heb een aantal jaren bij de EO gewerkt en daar veel gesprekken over dit onderwerp gehad. Ik was gefascineerd door het feit dat gewone, aardige, hoogopgeleide intelligente mensen toch konden spreken over het woord van God, dus ik vroeg mij af: hoe hoor je dat dan, heb je stemmen in je hoofd? Moet je dan niet naar de dokter? Het is mij verschillende malen uitgelegd, en steeds kwam daarin hetzelfde verhaal terug: Als je bidt hoort God je. Als je om antwoorden vraagt dan komt het woord van God tot je via de bijbel. Dat doet God door je naar de door hem bedoelde passages te leiden. Door die passages te lezen weet je wat God's bedoelingen zijn, of wat de antwoorden zijn op jouw vragen.quote:Jouw kijk op de bijbel, hoe bijzonder ook, vind ik niet zo heel boeiend als de bijbel niet aan de basis staat van jouw geloof. Ik ben dan veel meer geïnteresseerd in wat dan wel jouw basis is om te geloven. Wat geloof je precies, en waarom geloof je dat het waar is?
Eindelijk kom je dan toch uit de kast.quote:Op woensdag 16 november 2011 09:03 schreef SingleCoil het volgende:
"Mijn kijk op de bijbel" is niet iets wat ik zelf bedacht heb. Ik heb een aantal jaren bij de EO gewerkt en daar veel gesprekken over dit onderwerp gehad. Ik was gefascineerd door het feit dat gewone, aardige, hoogopgeleide intelligente mensen toch konden spreken over het woord van God, dus ik vroeg mij af: hoe hoor je dat dan, heb je stemmen in je hoofd? Moet je dan niet naar de dokter? Het is mij verschillende malen uitgelegd, en steeds kwam daarin hetzelfde verhaal terug: Als je bidt hoort God je. Als je om antwoorden vraagt dan komt het woord van God tot je via de bijbel. Dat doet God door je naar de door hem bedoelde passages te leiden. Door die passages te lezen weet je wat God's bedoelingen zijn, of wat de antwoorden zijn op jouw vragen.
Daar heeft men een woord voor : Zelfbegoocheling.quote:Ook als je niet in God gelooft werkt dat. Of je daar nou de bijbel voor gebruikt, een stapeltje tarot-kaarten
En / of magisch denken.quote:Op woensdag 16 november 2011 09:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar heeft men een woord voor : Zelfbegoocheling.
Hoezo?quote:Op woensdag 16 november 2011 09:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Eindelijk kom je dan toch uit de kast.
Zelfreflectie is misschien een beter woord. Je zou het ook kunnen zien als het vinden van antwoorden door in jezelf te zoeken. Je kunt er vast wel een meer wetenschappelijk, bijvoorbeeld psychologische beschrijving van te bekijken. Ik denk dat het uiteindelijke doel in ieder geval is dat je er gelukkiger van wordt, bijvoorbeeld omdat je het gevoel hebt niet alleen te staan in je vragen of problemen of omdat je er met een positievere blik naar kunt kijken.quote:[..]
Daar heeft men een woord voor : Zelfbegoocheling.
Weer zo'n typisch antwoord van een gelovige.quote:
O, ik dacht dat men dat in de bijbel moest vinden...quote:Zelfreflectie is misschien een beter woord. Je zou het ook kunnen zien als het vinden van antwoorden door in jezelf te zoeken.
Zelfbegoocheling zoals ik zei. Heb je geen praatcafé in de buurt ?quote:Je kunt er vast wel een meer wetenschappelijk, bijvoorbeeld psychologische beschrijving van te bekijken. Ik denk dat het uiteindelijke doel in ieder geval is dat je er gelukkiger van wordt, bijvoorbeeld omdat je het gevoel hebt niet alleen te staan in je vragen of problemen of omdat je er met een positievere blik naar kunt kijken.
Prozac schijnt bij veel mensen ook te helpen.quote:Noem jij het maar het rustig zelfbegoocheling als je wilt. Mij lijkt meer van belang dat het voor veel mensen lijkt te werken.
Ik baseer dat op de gesprekken die ík heb gehad en/of discussies die ik daarover heb gezien op de televisie/interwebs. Maar zoals ik al zei, vind ik dat niet zo heel interessant. Het is niet zo dat wanneer de bijbel uit de discussie wordt gelaten, theïsten opeens heel sterk staan. Dus ik snap je opmerking dat het een zware slag zou zijn voor de relibashers niet zo goed.quote:Op woensdag 16 november 2011 09:03 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat geloof ik dus niet, waar baseer je die gedachte op? Ik denk dat veel religieuzen hun geloof baseren op hun liefde voor en vertrouwen in God, of althans, dat is wat de mensen die ik daarover gesproken heb mij vertellen. Als een christen zegt dat hij vertrouwd in de bijbel of in het woord van God dan bedoelt hij niet dat hij alles wat daarin staat letterlijk voor hem waar is maar dat hij middels bijbellezing en overdenking oplossingen voor zijn vragen kan vinden.
Houden mensen eerst van (en vertrouwen in) god, voordat ze in hem geloven? Hoe werkt dat?quote:veel religieuzen hun geloof baseren op hun liefde voor en vertrouwen in God
Sja. Bijgeloof is in de meeste gevallen toch een kwestie van weerloze kindertjes vanaf de geboorte indoctrineren.quote:Op woensdag 16 november 2011 10:02 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Houden mensen eerst van (en vertrouwen in) god, voordat ze in hem geloven? Hoe werkt dat?
In case you forgot: ik ben geen gelovige. Ik snap gewoon je opmerking niet.quote:Op woensdag 16 november 2011 10:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Weer zo'n typisch antwoord van een gelovige.
Zo zie je maar weer: je bent nooit te oud om iets te lerenquote:[..]
O, ik dacht dat men dat in de bijbel moest vinden...
Jawel.quote:[..]
Zelfbegoocheling zoals ik zei. Heb je geen praatcafé in de buurt ?
Zelfmoord ookquote:[..]
Prozac schijnt bij veel mensen ook te helpen.
[..]quote:Op woensdag 16 november 2011 10:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
In case you forgot: ik ben geen gelovige. Ik snap gewoon je opmerking niet.
[..]
Zo zie je maar weer: je bent nooit te oud om iets te leren
[..]
Jawel.
Vrijwel alle kritiek op het geloof dat hier gepost wordt of waar naar verwezen wordt, baseert zich op vermeende inconsistenties in de bijbel. Als ik die argumenten wegstreep vervalt 90% ervan. Dat lijkt me geen winst.quote:Op woensdag 16 november 2011 10:02 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik baseer dat op de gesprekken die ík heb gehad en/of discussies die ik daarover heb gezien op de televisie/interwebs. Maar zoals ik al zei, vind ik dat niet zo heel interessant. Het is niet zo dat wanneer de bijbel uit de discussie wordt gelaten, theïsten opeens heel sterk staan. Dus ik snap je opmerking dat het een zware slag zou zijn voor de relibashers niet zo goed.
Geen idee. Ik neem aan dat mensen in den beginne niet geloven, zoals ik vroeger ook niet geloofde dat ik ooit eens goed gitaar zou kunnen spelen. Als je je er voor open stelt dan (neem ik aan) merk je dat het voor je werkt, en daardoor krijg je een zichzelf versterkend effect van bevestiging en vertrouwen. Denk ik. Ik heb het zelf niet meegemaakt dus kan er daarom ook niet veel zinnigers over zeggen. Misschien dat gelovigen die hier meelezen dat wel kunnenquote:Ik zou kunnen vragen wat dit precies inhoudt:
[..]
Houden mensen eerst van (en vertrouwen in) god, voordat ze in hem geloven? Hoe werkt dat?
Ik geloof vooral in de gedachte dat alles wat ik ervaar uiteindelijk door mijn eigen geest ervaren wordt. Ik geloof ook dat die geest enigzins kneedbaar is, en je dus in staat bent om je ervaringen prettiger te maken zondar dat de "realiteit" (ben er nog niet helemaal achter wat dat is) anders wordt. Ik geloof dat dat waar is uit persoonlijke ervaring daarmee.quote:Maar je hebt het over mensen die je gesproken hebt, terwijl ik nou zo benieuwd ben waar jij in gelooft en waarom jij gelooft dat het waar is. Kun je daar iets over vertellen?
Sja. Maar als je het goddelijke karakter van de bijbel wegstreept vervalt 100% van 't christendom.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:03 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als ik die argumenten wegstreep vervalt 90% ervan.
Grappig, zoveel tegenstrijdigheden in één post ! Pure klasse.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:03 schreef SingleCoil het volgende:
Vrijwel alle kritiek op het geloof dat hier gepost wordt of waar naar verwezen wordt, baseert zich op vermeende inconsistenties in de bijbel. Als ik die argumenten wegstreep vervalt 90% ervan. Dat lijkt me geen winst.
Ik denk niet dat God bestaat, of laat ik het anders zeggen: of God wel of niet bestaat lijkt me geen belangrijke vraag.
Ik denk het niet. Het "goddelijke karakter" is een onderdeel van het geloof. Daarmee vervalt niet dat je de bijbel in religieuze zin moet gebruiken zoals reeds aangegeven. Vergelijk: als je met tarot-kaarten gaat klaverjassen zul je er ook niet veel wijzer van worden.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:05 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Maar als je het goddelijke karakter van de bijbel wegstreept vervalt 100% van 't christendom.
Wellicht mis je ietsquote:Op woensdag 16 november 2011 11:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Grappig, zoveel tegenstrijdigheden in één post ! Pure klasse.
Heerlijke drogredenen achter elkaar.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Het "goddelijke karakter" is een onderdeel van het geloof. Daarmee vervalt niet dat je de bijbel in religieuze zin moet gebruiken zoals reeds aangegeven. Vergelijk: als je met tarot-kaarten gaat klaverjassen zul je er ook niet veel wijzer van worden.
Wat je over het hoofd lijkt te zien is dat je gesprek met God, zoals ieder goed gesprek, ook op basis van wederzijds vertrouwen en respect moet ontstaan. Je kunt dus de bijbel als woord van God niet op z'n waarde schatten als dat vertrouwen en respect er niet is, simpelweg omdat je het gesprek dan niet kunt voeren. Blijft er over een eeuwenlange mondelinge overlevering van gedachten en gebeurtenissen die uiteindelijk herschreven, vertaald en gebundeld zijn tot wat wij nu de bijbel noemen. Vol feitelijke onjuistheden en inconsistenties, ongeloofwaardigheden en onbegrijpelijke zaken. Voor de niet-gelovige interessant en misschien leerzaam, voor de gelovige een bron van inspiratie.
En de vraag of ze echt bestaan is irrelevant blijkbaar.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:14 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Heerlijke drogredenen achter elkaar.
"Kaboutertjes bestaan! heus!, maar... je ziet ze pas als je er *echt* in gelooft!"
Het wordt maar steeds grappiger.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:13 schreef SingleCoil het volgende:
Ik denk niet dat God bestaat, of laat ik het anders zeggen: of God wel of niet bestaat lijkt me geen belangrijke vraag.
Wat je over het hoofd lijkt te zien is dat je gesprek met God, zoals ieder goed gesprek, ook op basis van wederzijds vertrouwen en respect moet ontstaan.
volgens mij heb ik dat prima begrepen. je claimt dat het god tegen je "spreekt" tijdens het lezen van de bijbel en je "vertelt" hoe je zaken moet interpreteren. je krijgt een soort van goddelijke voiceover.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
met andere woorden: als jij echt overtuigt bent dat het een onzichtbare man op een wolk is die jou toespreekt, inplaats van je eigen onderbewustzijn, dan kan ik niets zeggen om je daarvanaf te brengen. bedenk je echter goed dat als je god vervangt door een willekeurig ander sprookje, of de bijbel door een willekeurig ander voorwerp, je jezelf voor gek zou verklaren.quote:“George Bush says he speaks to god every day, and christians love him for it. If George Bush said he spoke to god through his hair dryer, they would think he was mad. I fail to see how the addition of a hair dryer makes it any more absurd.” – Sam Harris
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |