Kan je deze vraag herformuleren ?quote:Op maandag 14 november 2011 15:14 schreef Struijck het volgende:
[..]
En hoe verhouden die gelovigen van jouw tot de mensen die ik beschreef?
Natuurlijk. Ik beschreef een bepaald soort gelovigen. Katholieken die op vertwijfelde staat ten opzichte van de katholieke kerk. Aan de ene kant geloven ze in 'dat waar het geloof voor hoort te staan' en houden ze graag vast aan bepaalde rituelen. Aan de andere kant twijfelen ze openlijk aan de katholieke kerk. Huub Oosterhuis en de mensen van de San Salvator kerk zijn hier een goed voorbeeld van (link), maar zij zijn niet de enigen.quote:
Sja. Waarom zou je bij een club willen horen waar je het mee oneens bent?quote:Op maandag 14 november 2011 15:02 schreef Struijck het volgende:
[..]
Dat is waar, maar als iemand bijvoorbeeld zegt dat hij lid is van de Katholieke kerk hoeft dat (zeker binnen het katholicisme) niet te betekenen dat hij het met alles wat de Paus zegt eens is.
Maar dat is al jaren aan de gang. Nederland is natuurlijk al vrij lang redelijk liberaal en seculier. En 't Vaticaan doet al sinds 't tweede concilie vergeefse pogingen Nederland weer in het rechtlijnige gareel te krijgen.quote:Er zijn binnen het katholicisme zoveel stromingen en groeperingen die allemaal hun eigen mening hebben over de invulling van het geloof dat je iemand in een discussie er te kort aan doet hem zomaar wat dogma's in de schoenen te schuiven. In NL is het bijvoorbeeld momenteel een groot probleem dat de gemeenten en de gelovigen liberaler zijn dan de katholieke kerk zelf. Zie bijvoorbeeld de de San Salvator kerk.
Voor mij zouden die twee niet met elkaar te rijmen zijn. Immers, waarom zou je waarde hechten aan rituelen die gebaseerd zijn op dogma's waar je niet meer in gelooft?quote:Ik ben van mening dat juist deze mensen zich juist kwetsbaar en twijfelend opstellen door aan de ene kant openlijk te twijfelen over de kerk en haar praktijken en aan de andere kant te geloven in de grote lijnen van het geloof en te hechten aan bepaalde rituelen.
Sja. Ik denk eerder dat daar bepaalde oogkleppen en een fikse stoot cognitieve dissonantie voor nodig zijn.quote:Ik denk dat daarvoor een bepaalde moet voor nodig is en kan daar sneller respect voor opbrengen dan voor iemand die op een forum 'alle gelovigen, met hun sprookjesboek etc. etc' aan het bashen is.
Sja. Maak er dan maar gewoon een gezelligheidsclub met wierook en liedjes van.quote:Op maandag 14 november 2011 15:24 schreef Struijck het volgende:
[..]
Aan de ene kant geloven ze in 'dat waar het geloof voor hoort te staan' en houden ze graag vast aan bepaalde rituelen. Aan de andere kant twijfelen ze openlijk aan de katholieke kerk.
Omdat die rituelen niet gebaseerd zijn op dogma's maar voortkomen uit verhalen en een lange traditie van met een groep geloven. Het samen delen van het brood kan men zien als het bevestigen dat je met z'n allen een gemeenschap vormt, die samen in een liefhebbende God geloven en gedenken dat er mensen zijn (en dat kan, maar hoeft niet letterlijk, Jezus te zijn) die offers hebben gebracht voor de gemeenschap.quote:Op maandag 14 november 2011 15:24 schreef Telecaster het volgende:
Voor mij zouden die twee niet met elkaar te rijmen zijn. Immers, waarom zou je waarde hechten aan rituelen die gebaseerd zijn op dogma's waar je niet meer in gelooft?
Ik zie niet in waarom zulke gedachten en ideeën cognitief moeten dissonant zijn.quote:Op maandag 14 november 2011 15:24 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Ik denk eerder dat daar bepaalde oogkleppen en een fikse stoot cognitieve dissonantie voor nodig zijn.
En ik zou het eerder van moed getuigen vinden als mensen gewoon zouden toegeven dat ze jaren in onzin geloofd hebben..
Ik beschrijf een kerk, geen hobbyclub. Als iemand bepaalde dogma's verwerpt omdat het instituut van de katholieke kerk veel te ver gaat in het beschrijven van wat en hoe men moet geloven, maar nog wel lid wil zijn van een gemeenschap die ongeveer op dezelfde manier in God gelooft, maakt dat toch niet dat deze persoon slechts lid is van een gezelligheidsclub of doet aan bezigheidstherapie?quote:Op maandag 14 november 2011 15:27 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Maak er dan maar gewoon een gezelligheidsclub met wierook en liedjes van.
Wat je nu beschrijft klinkt als een groep mensen die altijd bij de CPN hebben gezeten, allang niet meer geloven in het communisme maar nog wel bij elkaar komen omdat ze de Internationale zo'n mooie melodie vinden hebben.
Ah. Vergelijkbaar met een groep excommunisten die de Internationale zingen dus, zoals ik al zei.quote:Op maandag 14 november 2011 15:42 schreef Struijck het volgende:
Omdat die rituelen niet gebaseerd zijn op dogma's maar voortkomen uit verhalen en een lange traditie van met een groep geloven.
Sja. Wat is het verschil?quote:Ik beschrijf een kerk, geen hobbyclub.
Zolang hij bepaalde metafysische en ethische gedachten deelt met zijn parochiegenoten denk ik dat je hier nog steeds kan praten over een kerk...quote:
Hobbyclubjes kunnen ook over ethische en / of metafysische zaken zaken praten.quote:Op maandag 14 november 2011 15:45 schreef Struijck het volgende:
[..]
Zolang hij bepaalde metafysische en ethische gedachten deelt met zijn parochiegenoten denk ik dat je hier nog steeds kan praten over een kerk...
Ik denk dat op mijn verhaal deze vergelijking beter van toepassing is: communisten die de regels van Mao, Stalin en Lenin achter zich willen laten maar nog wel de waarde van de ideeën en denkbeelden van Karl Marx en Friedrich Engels inzien.quote:Op maandag 14 november 2011 15:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ah. Vergelijkbaar met een groep excommunisten die de Internationale zingen dus, zoals ik al zei.
Helder. Dank je.
Sja. Wat is het verschil?
Ze zien het niet als lifestyle, het vormt hun levensvisie. Een groot verschil, dunkt me...quote:Op maandag 14 november 2011 15:46 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Hobbyclubjes kunnen ook over ethische en / of metafysische zaken zaken praten.
Maar dat maakt , pak 'm beet, de Paravisiebeurs of de vergadering van de Aura- en Handleesclub nog geen kerk natuurlijk.
Ik heb dat hier wel vaker gehoord op Fok, mensen die nog wel uit gewoonte naar de kerk gaan maar het meer zien als een soort lifestyle- of sociaal gebeuren zonder dat er nog al teveel god aan te pas komt.
Prima, maar dan verschilt het natuurlijk in weinig meer van de carnavalsvereniging.
Wellicht is het dan handig dat ze zich dan ook niet meer bestempelen als katholiek zijnde of zelf de nuance aanbrengen.quote:Op maandag 14 november 2011 15:57 schreef Struijck het volgende:
[..]
Ik denk dat op mijn verhaal deze vergelijking beter van toepassing is: communisten die de regels van Mao, Stalin en Lenin achter zich willen laten maar nog wel de waarde van de ideeën en denkbeelden van Karl Marx en Friedrich Engels inzien.
Ze erkennen de basis als waardevol en geloven daar in, maar hebben twijfels bij de uitvoering.
[..]
Ze zien het niet als lifestyle, het vormt hun levensvisie. Een groot verschil, dunkt me...
Ik bedoel alle abrahamistische religies. Allen beschouwen dat wat er in de bijbel, Tenach of Koran staat, letterlijk moet genomen worden. Maar laten we het even bij het christendom houden. Zolang christenen deze gebeurtenissen hierin beschreven letterlijk nemen, maken ze van de bijbel een sprookjesboek.quote:Op maandag 14 november 2011 15:24 schreef Struijck het volgende:
Jij stelde hiertegenover dat het juist 'de gelovigen' zijn die van de bijbel tot een sprookjesboek reduceren. Nu vroeg ik mij af welke gelovigen jij daarmee bedoelt. Doel je op de 5% die-hard protestanten uit de Amerikaanse en Nederlandse bible-belt die claimen dat de aarde 6000 jaar oud is? Of doel je op een bredere groep gelovigen of zelfs alle gelovigen?
Sja. Voor mensen die zomaar een mening als bij toverslag als waardevoller zien zodra er het arbitraire etiketje "religieuze overtuiging" op geplakt is, misschien.quote:Op maandag 14 november 2011 15:57 schreef Struijck het volgende:
[..]
Ze zien het niet als lifestyle, het vormt hun levensvisie. Een groot verschil, dunkt me...
Maar vind jij dan dat die verhalen uberhaubt serieus genomen moeten worden dan? Uit je vorige posts had ik vernomen dat je atheist was en de bijbel dus totaal geen waarde had (dus ook niet symbolisch)quote:Op maandag 14 november 2011 16:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik bedoel alle abrahamistische religies. Allen beschouwen dat wat er in de bijbel, Tenach of Koran staat, letterlijk moet genomen worden. Maar laten we het even bij het christendom houden. Zolang christenen deze gebeurtenissen hierin beschreven letterlijk nemen, maken ze van de bijbel een sprookjesboek.
Sja. Zodra je de bijbel symbolisch gaat nemen moet je je een slag in de rondte lullen om te bepalen welk gedeelte wel letterlijk waar is, welk gedeelte je daarentegen symbolisch noemt en hoe je die symbolische gedeeltes dan weer vervolgens precies moet gaan zitten te interpreteren.quote:Op maandag 14 november 2011 16:10 schreef falling_away het volgende:
[..]
Maar vind jij dan dat die verhalen uberhaubt serieus genomen moeten worden dan? Uit je vorige posts had ik vernomen dat je atheist was en de bijbel dus totaal geen waarde had (dus ook niet symbolisch)
O ! Jij hebt wel een rare manier van conclusies trekken. Lees jij m'n postings verticaal of zo ?quote:Op maandag 14 november 2011 16:10 schreef falling_away het volgende:
[..]
Maar vind jij dan dat die verhalen uberhaubt serieus genomen moeten worden dan? Uit je vorige posts had ik vernomen dat je atheist was en de bijbel dus totaal geen waarde had (dus ook niet symbolisch)
Hoezo? Jij gelooft toch helemaal niet in de bijbel? En waarom moet iemand die dat wel doet zich eigenlijk verantwoorden? Als jij in spagettimonsters wil geloven moet je dat toch ook zelf weten? En als jij zegt dat het echt waar is, en dat de spagettibijbel alles keurig uitlegt, dan denk ik: OK...dat lijkt me geen discussie waard...quote:Op maandag 14 november 2011 16:13 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Zodra je de bijbel symbolisch gaat nemen moet je je een slag in de rondte lullen om te bepalen welk gedeelte wel letterlijk waar is, welk gedeelte je daarentegen symbolisch noemt en hoe je die symbolische gedeeltes dan weer vervolgens precies moet gaan zitten te interpreteren.
Daar ben ik het met je eens. Men heeft er in de loop der eeuwen, en vooral de eerste drie, er een potje van gemaakt. De inhoud heeft men begraven en de verpakking aanbeden.quote:Op maandag 14 november 2011 16:13 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Zodra je de bijbel symbolisch gaat nemen moet je je een slag in de rondte lullen om te bepalen welk gedeelte wel letterlijk waar is, welk gedeelte je daarentegen symbolisch noemt en hoe je die symbolische gedeeltes dan weer vervolgens precies moet gaan zitten te interpreteren.
Ik trok die conclusie uit posts als deze van jouquote:Op maandag 14 november 2011 16:18 schreef ATON het volgende:
[..]
O ! Jij hebt wel een rare manier van conclusies trekken. Lees jij m'n postings verticaal of zo ?
Maar goed ik zat ernaast.. kan gebeurenquote:Jou god uit de bijbel is ook een bedenksel, met dit verschil dat het amper 3000 eerder is verzonnen. Tijd zat om dit verzinsel wat te redigeren.
Toch opmerkelijk hoeveel je in dit forum post voor iemand die dit soort discussies onzinnig vindt. Heb je dat met meer onderwerpen waar je geen interesse in hebt?quote:Op maandag 14 november 2011 16:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hoezo? Jij gelooft toch helemaal niet in de bijbel? En waarom moet iemand die dat wel doet zich eigenlijk verantwoorden? Als jij in spagettimonsters wil geloven moet je dat toch ook zelf weten? En als jij zegt dat het echt waar is, en dat de spagettibijbel alles keurig uitlegt, dan denk ik: OK...dat lijkt me geen discussie waard...
Niet te snel conclusies trekken.quote:Op maandag 14 november 2011 16:22 schreef falling_away het volgende:
Ik trok die conclusie uit posts als deze van jou
Maar goed ik zat ernaast.. kan gebeuren
Bedankt voor je interesse in mijn persoon. Je ziet mij ook niets posten dat tegen de overtuigingen van gelovigen ingaat. Mijn interesse ligt meer in mensen die mijn overtuiging (deels delen) maar zich maar niet los kunnen maken van de gedachte dat iedereen die daar anders over denkt de grond in gestampt dient te worden. Ben daar niet zo van.quote:Op maandag 14 november 2011 16:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Toch opmerkelijk hoeveel je in dit forum post voor iemand die dit soort discussies onzinnig vindt. Heb je dat met meer onderwerpen waar je geen interesse in hebt?
Dit is een valse dichotomie. Er zijn genoeg gelukkige atheïsten, en genoeg ongelukkige theïsten. Daarnaast weten veel seculiere stromingen 'het' wel, maar zijn ze er zich van bewust dat het geen absoluut antwoord is, maar een persoonlijk.quote:Op maandag 14 november 2011 11:44 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Tja.
Onzekere jongere: "Help mij, ik ben onzeker en ongelukkig".
Gelovige: "Ik help je, kom bij ons en je wordt gelukkiger"
Onzekere jongere: "Dat wil ik wel!"
Atheist: "Nee! Niet doen! Ze gaan je onwaarheden vertellen!"
Onzekere jongere: "Hmmm...dat wil ik misschien niet. Kun jij me helpen gelukkiger te worden?"
Atheist: "Nee natuurlijk niet. Wij zijn tegen geloof, maar we weten het verder ook niet"
Onzekere jongere: "Hmmm...wat zal ik doen...gelukkig worden met onwaarheden of ongelukkig blijven en het verder ook niet weten?"
Maar je hebt wel mijn nieuwsgierigheid gewekt naar wat je nu wel precies gelooft. Eerst heb ik veel van je gelezen over de onzin van de letterlijke mozes (en andere verhalen in het OT), later zeg je letterlijk dat de god van de bijbel een verzinsel is. Maar wat geloof je dan wel?quote:
Geen dank, ik vond/vind het wat vreemd.quote:Op maandag 14 november 2011 16:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Bedankt voor je interesse in mijn persoon. Je ziet mij ook niets posten dat tegen de overtuigingen van gelovigen ingaat. Mijn interesse ligt meer in mensen die mijn overtuiging (deels delen) maar zich maar niet los kunnen maken van de gedachte dat iedereen die daar anders over denkt de grond in gestampt dient te worden. Ben daar niet zo van.
Dat men al eens begint met zichzelf te ontdekken en dat is de kortste weg om ' god ' te ontdekken.quote:Op maandag 14 november 2011 16:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Daarnaast zou deze atheïst zoiets niet zeggen. Ik zou eerder zeggen: "Je moet doen waarvan je zelf denkt dat je gelukkig wordt. Ik wil je best helpen te ontdekken wat dat is, maar ik ga het je niet vertellen, want ik weet niet waarvan jij gelukkig gaat worden. Dat is voor iedereen anders."
Wat bedoel je daarmee? Ik snap het niet helemaal.quote:Op maandag 14 november 2011 16:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat men al eens begint met zichzelf te ontdekken en dat is de kortste weg om ' god ' te ontdekken.
gelukkig weet jij wat relevant is. Ik stoor me wel aan die kinderachtige tienerpraat.quote:Op maandag 14 november 2011 16:43 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Geen dank, ik vond/vind het wat vreemd.
Ik zie het nauwelijks voorkomen dat mensen in de grond gestampt worden, er wordt hier voor het grootste gedeelte gewoon met argumenten gediscussieerd en een wel of niet ingebeelde toon is daarbij volledig irrelevant.
Je zou de vraag anders moeten stellen; IN wat geloof je dan wel. Antwoord: in mezelf en het ontdekken ervan.quote:
Net gelijk je hier schrijft:quote:Op maandag 14 november 2011 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat bedoel je daarmee? Ik snap het niet helemaal.
... maar ik gaf er een recept voor, hoe daaraan te beginnen. M.a.w. zoek je geluk niet extern ( via een god of religie ), maar in je innelijke zelf. Ben je het daar niet mee eens ?quote:"Je moet doen waarvan je zelf denkt dat je gelukkig wordt. Ik wil je best helpen te ontdekken wat dat is, maar ik ga het je niet vertellen, want ik weet niet waarvan jij gelukkig gaat worden. Dat is voor iedereen anders."
Jawel, nu ik het snap wel. Ik dacht dat je bedoelde dat zelfonderzoek de eerste stap naar god zou zijn, en dat vond ik een rare uitspraak voor jou.quote:Op maandag 14 november 2011 17:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Net gelijk je hier schrijft:
[..]
... maar ik gaf er een recept voor, hoe daaraan te beginnen. M.a.w. zoek je geluk niet extern ( via een god of religie ), maar in je innelijke zelf. Ben je het daar niet mee eens ?
Deze uitspraak van jou had men ook niet zo direct begrepen:quote:Op maandag 14 november 2011 17:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jawel, nu ik het snap wel. Ik dacht dat je bedoelde dat zelfonderzoek de eerste stap naar god zou zijn, en dat vond ik een rare uitspraak voor jou.
Is een beetje verwante gedachte niet ?quote:Wij hebben het idee van perfectie in ons. Dat idee kan maar één gelijke oorzaak hebben, en dat is de perfectie zelve. En die perfectie is God.
Nee, dat was een Cartesiaans godsbewijs. Ik heb in dat topic ondertussen reeds uitgelegd waarom ik dat gebruikt heb.quote:Op maandag 14 november 2011 17:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Deze uitspraak van jou had men ook niet zo direct begrepen:
[..]
Is een beetje verwante gedachte niet ?
Ach ja,oog om oog he? Als jij mijn mening respecteert dan heb ik het recht jou mening niet te respecteren? Welnu: dat recht had je al. Het gaat hier meer om fatsoen.quote:Op maandag 14 november 2011 14:28 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat ook nog inderdaad. Respect eisen maar zelf geen respect op kunnen/willen brengen voor andere meningen.
Fuck fatsoen, het gaat uiteindelijk om de argumenten/de inhoud, dat lijk jij maar niet te willen begrijpen.quote:Op maandag 14 november 2011 17:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ach ja,oog om oog he? Als jij mijn mening respecteert dan heb ik het recht jou mening niet te respecteren? Welnu: dat recht had je al. Het gaat hier meer om fatsoen.
Ik denk dat je met wat fatsoen meer bereikt dan met beledigingen, denk je zelf ook niet? Of gaat het daar niet om en wil je alleen maar bashen?quote:Op maandag 14 november 2011 17:29 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Fuck fatsoen, het gaat uiteindelijk om de argumenten/de inhoud, dat lijk jij maar niet te willen begrijpen.
Algemeen (ik richt me nu dus niet op jou) gebeurt het nogal vaak dat gelovigen zich druk maken over de vorm van de discussie in plaats van de inhoud. De toon, het respect, het fatsoen waarmee anderen deelnemen aan de discussie. Voor mij is dat een regelrecht teken dat ze moeite hebben met de inhoud, grote problemen hebben om inhoudelijke argumenten te vinden die hun standpunt ondersteunen.quote:Op maandag 14 november 2011 17:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ach ja,oog om oog he? Als jij mijn mening respecteert dan heb ik het recht jou mening niet te respecteren? Welnu: dat recht had je al. Het gaat hier meer om fatsoen.
Ik denk dat je meer bereikt door (nogmaals) te discussieren op basis van argumenten.quote:Op maandag 14 november 2011 17:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat je met wat fatsoen meer bereikt dan met beledigingen, denk je zelf ook niet? Of gaat het daar niet om en wil je alleen maar bashen?
Is dit dan het fatsoen waar je het nu steeds over hebt?quote:Op maandag 14 november 2011 08:15 schreef SingleCoil het volgende:
Hahaha, wat een stelletje faalhazen zijn die relibashers toch altijd.
Dat is inderdaad wel heel erg pot verwijt de ketel.quote:Op maandag 14 november 2011 17:44 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Is dit dan het fatsoen waar je het nu steeds over hebt?
Daar zit veel waarheid in.quote:Op maandag 14 november 2011 17:43 schreef Molurus het volgende:
Algemeen (ik richt me nu dus niet op jou) gebeurt het nogal vaak dat gelovigen zich druk maken over de vorm van de discussie in plaats van de inhoud. De toon, het respect, het fatsoen waarmee anderen deelnemen aan de discussie. Voor mij is dat een regelrecht teken dat ze moeite hebben met de inhoud, grote problemen hebben om inhoudelijke argumenten te vinden die hun standpunt ondersteunen.
Dus je bent wel atheist maar gelooft in een oorspronkelijke versie van het christendom die draait om je eigen persoon (dus het tegenovergestelde van het christendom uit het NT waar het vooral draait om de gulden regel, dus goed doen voor anderen)?quote:Op maandag 14 november 2011 16:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Je zou de vraag anders moeten stellen; IN wat geloof je dan wel. Antwoord: in mezelf en het ontdekken ervan.
Als je op een speelse wijze de oorspronkelijke boodschap van het christendom wil leren kennen, kan ik je het volgende boekje aanbevelen: ' Jezus vertelt ' van T.Freke & P.Gandy. En geloof niet wat de recensenten erover schrijven, die hebben het ook niet begrepen.
Kijk, nu doe je het wéér ! Heb ik geschreven dat ik in de oorspronkelijke versie van het christendom geloof ? Trouwens blijkt dat je daar inhoudelijk niks van weet. Waar haal je nu dat dit het tegenovergestelde is van de gulden regel ??? Je denkt toch niet dat die ' gulden regel ' bij het christendom ontstaan is he. Moet je Plato's ' Crito ' er maar eens op naslaan.quote:Op maandag 14 november 2011 18:37 schreef falling_away het volgende:
Dus je bent wel atheist maar gelooft in een oorspronkelijke versie van het christendom die draait om je eigen persoon (dus het tegenovergestelde van het christendom uit het NT waar het vooral draait om de gulden regel, dus goed doen voor anderen)?
Dat kan ik best begrijpen. Vandaar mijn advies om er eens wat lektuur op na te slaan. Is het je dat niet waard om hierdoor wat inzicht te krijgen in deze ( complex gemaakte ) materie ?quote:sorry het is nog een beetje verwarrend vind ik.
Nou je lijkt op de een of andere manier toch wel waarde aan iets van de bijbel te hechten (iets van vóór de eerste 3 eeuwen Na Christus?), ik probeer erachter te komen wat dit dan is.quote:Op maandag 14 november 2011 18:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, nu doe je het wéér ! Heb ik geschreven dat ik in de oorspronkelijke versie van het christendom geloof ? Trouwens blijkt dat je daar inhoudelijk niks van weet. Waar haal je nu dat dit het tegenovergestelde is van de gulden regel ??? Je denkt toch niet dat die ' gulden regel ' bij het christendom ontstaan is he. Moet je Plato's ' Crito ' er maar eens op naslaan.
Ik wil hier best meer over lezen maar dat zit er voorlopig niet in. Ik ben zelf nog niet zolang geleden losgebroken van een zeer strikte christelijke religie dus ik ben nu al even blij dat ik sta waar ik sta en dat ik veel leer over de wetenschappelijke bewijzen van evolutie, het ontstaan van het heelal etc. Ongetwijfeld zal ik in de toekomst ook andere zaken verder willen onderzoeken.quote:Dat kan ik best begrijpen. Vandaar mijn advies om er eens wat lektuur op na te slaan. Is het je dat niet waard om hierdoor wat inzicht te krijgen in deze ( complex gemaakte ) materie ?
Aan de inhoud ervan hecht ik totaal geen waarde, gezien alle wijsheden die daarin te vinden zijn reeds bestonden v.C. Ik ben enkel geïnteresseerd in geschiedenis en herkomst ervan.quote:Op maandag 14 november 2011 19:14 schreef falling_away het volgende:
Nou je lijkt op de een of andere manier toch wel waarde aan iets van de bijbel te hechten (iets van vóór de eerste 3 eeuwen Na Christus?), ik probeer erachter te komen wat dit dan is.
Dan heb je de boodschap blijkbaar niet goed begrepen. Lees eens goed wat je zelf tussen haakjes geplaatst hebt.quote:Overigens weet ik inhoudelijk genoeg van het NT in de huidige vorm en de gulden regel stelt anderen voorop (behandel anderen zoals jezelf behandeld wil worden)
Neen, dat is zeker niet het tegenovergestelde. Ik kan hier later nog op terugkomen als je er niet uit komt.quote:en Jezus is gekomen om te dienen, niet om gediend te worden. Vandaar mijn opmerking dat het jezelf ontdekken een beetje het tegenovergestelde is van wat Jezus predikte.
Wat voor nut heeft deze godsdienst dan nog ?quote:Dat de gulden regel niet in het Christendom is ontstaan zou best kunnen maar dat was niet mijn punt.
Is ook niet dringend. Geef jezelf de tijd om deze nieuwe ideeën te verwerken en klaarder te zien. Als je te snel gaat, zie je door het bos de bomen niet meer.quote:Ik wil hier best meer over lezen maar dat zit er voorlopig niet in. Ik ben zelf nog niet zolang geleden losgebroken van een zeer strikte christelijke religie dus ik ben nu al even blij dat ik sta waar ik sta en dat ik veel leer over de wetenschappelijke bewijzen van evolutie, het ontstaan van het heelal etc. Ongetwijfeld zal ik in de toekomst ook andere zaken verder willen onderzoeken.
Dat is dus precies mijn punt. Ik ken Christenen die geloven in God, maar niet elk verhaal uit de bijbel letterlijk nemen. Zij zien de bijbel als een bron van verhalen waar mensen wijsheid uit kunnen putten. Sommigen geloven nog wel in Jezus als zoon van God, maar niet letterlijk in de evangeliën. Anderen, Schillebeeckx en Oosterhuis zijn hier een goede voorbeelden van, vragen zich zelfs af in hoeverre Jezus de zoon God is.quote:Op maandag 14 november 2011 16:05 schreef ATON het volgende:
Maar laten we het even bij het christendom houden. Zolang christenen deze gebeurtenissen hierin beschreven letterlijk nemen, maken ze van de bijbel een sprookjesboek.
De sherry pickers.quote:Op maandag 14 november 2011 22:03 schreef Struijck het volgende:
Dat is dus precies mijn punt. Ik ken Christenen die geloven in God, maar niet elk verhaal uit de bijbel letterlijk nemen.
Zoals de verhaaltjes van Hans Christian Andersen. Zitten ook vol wijsheden.quote:Zij zien de bijbel als een bron van verhalen waar mensen wijsheid uit kunnen putten.
Of visa versa, zoals het hun best uitkomt of wat er in de aanbieding is.quote:Sommigen geloven nog wel in Jezus als zoon van God, maar niet letterlijk in de evangeliën.
Die vragen zich dit niet af, die wéten dat dit onzin is.quote:Anderen, Schillebeeckx en Oosterhuis zijn hier een goede voorbeelden van, vragen zich zelfs af in hoeverre Jezus de zoon God is.
Nog zeer de vraag wat men kan hebben aan een Deel I wat een wrekende, afgunstige en discriminerende god als inspiratiebron mag betekenen en Deel II wat zover herschreven is dat zelfs Paulus het niet meer zou herkennen. Wat zou daar nu mis aan zijn. Goeie vraag...quote:Hoewel zij dus vragen stellen bij de bijbel en hem niet letterlijk nemen, nemen ze de bijbel wel als inspiratiebron. Daar kan toch weinig mis mee zijn?
Mooi dat we het er over eens zijn dat veel atheisten dus onfatsoenlijk reageren als het over geloof gaatquote:Op maandag 14 november 2011 17:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel heel erg pot verwijt de ketel.
Ik zie er niets respectloos in. Je moet je wel afvragen of je conclusie terecht is. Als jij naar mij toekomt en zegt dat mijn vrouw er uitziet als een hoer zal ik niet direct geneigd zijn met jou een open discussie te beginnen over haar stijl van kleden - de verpakking van de boodschap roept daar immers niet zo 1-2-3 toe op.quote:Op maandag 14 november 2011 17:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Algemeen (ik richt me nu dus niet op jou) gebeurt het nogal vaak dat gelovigen zich druk maken over de vorm van de discussie in plaats van de inhoud. De toon, het respect, het fatsoen waarmee anderen deelnemen aan de discussie. Voor mij is dat een regelrecht teken dat ze moeite hebben met de inhoud, grote problemen hebben om inhoudelijke argumenten te vinden die hun standpunt ondersteunen.
Nu zal deze reactie van mij ongetwijfeld ook worden bestempeld als respectloos, maar ik zie het als een oprechte constatering van mijn kant waar verder niets respectloos aan is.
Ik doe altijd mijn uiterste best om in discussies, van welke aard dan ook, het zakelijk en inhoudelijk te houden zonder persoonlijke aanvallen. Ik merk echter wel dat de discussies over religie veel te vaak deze kant uit gaan, en persoonlijk zou ik dat graag anders zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |