Houd er rekening mee dat je een stalen gasleiding niet zonder meer kunt knellen met een knelfitting, dit, omdat de maten niet overeen komen.quote:Op zondag 13 november 2011 20:22 schreef peterselieplukkker het volgende:
Voor het aansluiten van de geiser, die in een bovenkast in de keuken wordt verstopt, heb ik een gasaansluiting nodig.
Ik heb nog een oude gasleiding van staal die uit de vloer in de keuken komt. Deze zou ik graag willen afzagen, 5cm boven de grond en overgaan naar een meer gangbare leiding.
Ik zat te denken aan een flexibele leiding, maar weet niet goed welke ik moet kiezen. Ik wil de leiding graag in de muur frezen.
En hoe kan ik deze het beste na aansluiten (laten?) controleren?
Kunststof buis is ook handiger dan wicu, maar ik ga er vanuit dat de TS een klusser is, geen installatiemonteur die beschikt over persgereedschap. Vandaar mijn advies.quote:Op zondag 13 november 2011 21:21 schreef junkiexp het volgende:
Neem alupex geschikt voor gas, dit is veel flexibeler en goedkoper dan wicu.
Als het dikwandige stalen buis moet je het niet zomaar afzagen.
Je zal dan niet draad moeten snijden om een aansluiting te kunnen maken.
Je hebt wel knelringen voor dikwandig, maar die zijn volgens mij niet gastec gekeurd, (dat weet Klipper denk ik wel).
Oke thanks, weer wat geleerd.quote:Op zondag 13 november 2011 22:05 schreef cvboer het volgende:
[..]
Kunststof buis is ook handiger dan wicu, maar ik ga er vanuit dat de TS een klusser is, geen installatiemonteur die beschikt over persgereedschap. Vandaar mijn advies.
En die blauwe knelringen hebben inderdaad geen gaskeur.
VSH heeft die, en ja, dat heb ik gelezen in een folder van het bedrijf waar jij werkt.quote:Op zondag 13 november 2011 22:42 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Oke thanks, weer wat geleerd.
Maar alupex kun je ook makkelijk knellen met adapters he !
Klopt, je zult moeten gaan draadsnijden, geen andere optie helaas.quote:Op zondag 13 november 2011 22:47 schreef peterselieplukkker het volgende:
begrijp ik goed dat er geen mogelijkheid is om te knellen omdat het een stalen buis is met afwijkende maat en ik dus daarom de gasleiding alleen kan doorzagen indien ik een draadsnijder huur?
De huidige plek waar er wel draad zit op de buis zit nogal op een zeer ongunstige plaats.
Solderen, knellen vast of flexibele buis zijn ook optie hoor, voorkeur is flexibele buis.
Ik doelde meer op Comap !quote:Op zondag 13 november 2011 23:00 schreef cvboer het volgende:
[..]
VSH heeft die, en ja, dat heb ik gelezen in een folder van het bedrijf waar jij werkt.
Je begrijpt het goed. Staal is niet te solderen, knellen kan ook niet, draad tappen is de enige optie.quote:Op zondag 13 november 2011 22:47 schreef peterselieplukkker het volgende:
begrijp ik goed dat er geen mogelijkheid is om te knellen omdat het een stalen buis is met afwijkende maat en ik dus daarom de gasleiding alleen kan doorzagen indien ik een draadsnijder huur?
De huidige plek waar er wel draad zit op de buis zit nogal op een zeer ongunstige plaats.
Solderen, knellen vast of flexibele buis zijn ook optie hoor, voorkeur is flexibele buis.
dat is ook goede buisquote:
Ze hebben multisking in gele gasuitvoering, dat is prima spul.quote:Op zondag 13 november 2011 23:08 schreef cvboer het volgende:
[..]
dat is ook goede buisKan alleen niet vinden of dat ook voor gas toepasbaar is.
Kan je niet iets verder terug op de stalen buis waar wel draad zit en van daar uit werken.quote:Op maandag 14 november 2011 06:50 schreef peterselieplukkker het volgende:
Goed, straks even naar de gereedschapuitlener en een draadsnijmachine lenen.
Nu heb ik dit nog nooit eerder gedaan, is het goed te doen met de handmatige draadsnijmachine, dus zonder elektromotor?
En is het een kwestie van olie + goed vlak erop zetten en draaien maar? Of nog bijzondere handelingen? Staal zal niet de makkelijkste zijn denk ik zo...
Kwestie van afwegen wat makkelijker is: draadsnijden óf vanaf die plek opnieuw opbouwen.quote:Op zondag 13 november 2011 22:47 schreef peterselieplukkker het volgende:
Meen je dit nou serieus ?quote:Op maandag 14 november 2011 22:28 schreef blomke het volgende:
Prachtig, prachtig stuk werk. Ik kom hiervan spontaan klaar!!
Dan zal ik je maar geen foto's sturen van de werkzaamheden die ik doe.................quote:Op woensdag 16 november 2011 15:41 schreef blomke het volgende:
Ik vind het gewoon knap zoals ie op een buis dat schroefdraad heeft gesneden...daarbij druk ik mij wat ... plastisch en prinitief ... uit.
vol verwachting klopt ons hart!quote:Op woensdag 16 november 2011 16:38 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dan zal ik je maar geen foto's sturen van de werkzaamheden die ik doe.................
Een professioneel zou het net zo mooi doen !quote:Op maandag 14 november 2011 22:05 schreef peterselieplukkker het volgende:
Goed, vandaag draadsnijder gehuurd en gelijk uitgeprobeerd. Ging gelukkig allemaal erg gesmeerd, had niet verwacht dat het zo eenvoudig ging.
Wilde liefst het gas gedeelte uitbesteden. Maar ivm. onze opleveringsdeadline ga ik het zelf doen. Achteraf laat ik het nog wel afpersen en testen, denk ik. In ieder geval test ik het zelf met zeepsop of alles OK is.
De gasleiding gaat in de muur, bewust gekozen dat de leiding in de muur een geheel is, in tegen stelling tot de waterleidingen. Vind ik toch wel een prettig gevoel.
Morgen de leidingen af maken en de afvoer aanleggen. Daarna kan de keuken erin.
Hieronder enkele pics' ervan.
Buis afgekort
[ afbeelding ]
Draadsnijkop erop
[ afbeelding ]
Tadaa
[ afbeelding ]
Mocht ik nog een vacature beschikbaar krijgen in mijn bedrijf laat ik het je weten TSquote:Op woensdag 16 november 2011 21:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een professioneel zou het net zo mooi doen !
Echt een stukje vakwerk
Als iedereen dat een foto maakt van zijn/haar werkplek, hebben we allemaal iets te kijkenquote:
Vandaar mijn enthousiasme.quote:Op woensdag 16 november 2011 21:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een professioneel zou het net zo mooi doen !
Echt een stukje vakwerk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |