abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104426725
Gefeliciteerd Aoraki en welkom bij de peuters *O*

Wat sneu voor je grote, mignonne. Heb je al iets van een hoestdrankje ofzo?

Senna mag ook een keer in de week haar schoen zetten. Ze mag best vaker, maar er komt maar een keer in de week iets in ;) Tot nu toe heeft ze het er nog niet over gehad. Ik geloof dat het idee schoen zetten -> kadootje krijgen nog niet echt is doorgedrongen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 16 november 2011 @ 09:37:37 #202
35189 Troel
scherp en bot
pi_104427139
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 08:37 schreef Aoraki het volgende:
Hallo, wij komen ons ook melden. thomas is vandaag 2 geworden. Ik lees hier al een tijdje mee en herken veel van het peutergedrag.
Zijn ontwikkeling gaat zo snel. Helaas blijft zijn taalontwikkeling nog steeds behoorlijk achter. We zullen komende maanden zien of we hiervoor stappen moeten ondernemen.
Jochem liep ook achter toen hij net twee was. Volgens het volgsysteem van de psz ook behoorlijk ook. Hij is nu een maand ouder en maakt van tijd tot tijd vierwoordszinnen en benoemd nu ongeveer alles wat hij ziet. Als ze het nu in zouden vullen, zou er een heel ander beeld uitkomen. Kijk het dus inderdaad rustig even aan, het kan van de een op de andere dag anders zijn ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104427159
Hier mogen ze ook 1 keer in de week hun schoen zetten. Leander snapt het nog niet eens maar zet wel zijn schoen naast die van zijn broer :P
Zaterdag hadden ze ook hun schoen gezet en zondagochtend waren we het allemaal vergeten :o Pas toen we in de middag naar buiten wilden en de schoenen aan moesten zagen ze dat er iets in zat!
Als iemand aan Leander vraagt of ie bij sinterklaas is geweest zegt ie: Jah klaas stad!! Hij is helemaal niet bij Sinterklaas geweest O-)
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_104427243
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:37 schreef Troel het volgende:

[..]

Jochem liep ook achter toen hij net twee was. Volgens het volgsysteem van de psz ook behoorlijk ook. Hij is nu een maand ouder en maakt van tijd tot tijd vierwoordszinnen en benoemd nu ongeveer alles wat hij ziet. Als ze het nu in zouden vullen, zou er een heel ander beeld uitkomen. Kijk het dus inderdaad rustig even aan, het kan van de een op de andere dag anders zijn ;)
Ja maar daar kun je het niet op gokken. Want als het niet vanzelf komt en je maar blijft uitstellen is ie straks 4 en is de achterstand nog groter!!
Leander praat nu steeds beter maar dat is omdat ie 2 extra dagdelen op de psz iemand heeft die alleen met hem bezig is. Dus met hem naar buiten gaat en alles benoemd en continu dingen herhaalt. We merken dat ie sinds de extra hulp veel sneller woorden oppakt en som probeert een zin ervan te maken. Ben blij dat we er in ieder geval wel achteraan hebben gezeten want anders had ie nu denk ik nog niks gezegt.
pi_104430141
Mignonne, wat zielig. Hopelijk voelt ze zich snel beter.

Over een maand moeten we naar het cb. Dan hoop ik te horen hoe of wat. Ik heb begrepen dat ze bij 2 minimaal 5 woorden moeten kunnen zeggen. Daar zitten we net aan. Sinds 3 weken zegt hij pas mama. Al veel langer papa. Ook ja en bah en een soort van nee. En een woord dat hij voor fietsen gebruikt, maar dat lijkt er niet op. Oja, en hij zegt hai tegen iedereen.
Het begrip is er wel. Hij snapt alles. Ook dingen waar ik echt van sta te kijken. Hij heeft natuurlijk een achterstand, omdat hij een tijd slecht gehoord heeft. Hij heeft nu sinds een half jaar buisjes, en hoort nu wel goed. De buisjes zijn nog open.
We lezen boekjes met hem, benoemen alles constant (erg vermoeiend soms), proberen hem te laten zeggen wat hij bedoelt, ook al weten we wat hij wil, maar het komt er niet uit. Bij sommige woorden zegt hij wel de eerste letter, zoals bij boom of bloem. Opa en oma zijn mpa en mma. Hij kan ook veel dierengeluiden. Het lijkt alsof hij alleen klanken kan gebruiken, geen woorden.

Nou zal het misschien geen talenwonder zijn (net als ik). Hij is wel snel met zijn grove en vooral fijne moteriek. Maar het zou gewoon fijn zijn als het geen achterstand zal worden.
pi_104431500
Zoals je hem beschrijft had het zo over Leander kunnen gaan. Heel lang alleen maar klanken maken. En vooral de a klanken. Leander had met ruim 1,5 geloof ik al zo'n achterstand dat ie op het niveau van een baby van 9 maand zat. Met 2 jaar zei hij nog helemaal niks. Geen papa of mama. Alleen broem. We hebben hem toen ook laten testen en zijn taalbegrip was voor een kind van 4, dus daar was niks mis mee.
Nu met de psz erbij gat het ineens zoveel beter. Elke dag komt ie weer met nieuwe woorden en hij probeert ook heel veel dingen na te zeggen als het maar 1 lettergreep is. In januari gaan ze op de psz beginnen met woorden met 2 lettergrepen. Hij kort nu dus alle woorden af: Appel=ap, banaan=naan. En hij gebruikt nog steeds het liefst woorden waar de a klank in terug komt omdat dat waarschijnlijk het vertrouwst (schrijf je dat zo?!?) is. Als ik hem bv vraag wat ie wil hebben een manderijn=rijn of banaan dan zegt ie raan of naan wijzend naar de manderijn.
Maar er zit vooruitgang in en daar zijn we al heel blij mee!!
pi_104431740
Aoraki welkom en gefeliciteerd!!

Mignonne wat sneu voor je oudste.

Hier een peuter die in ene vreselijk aan het eten is, brood dan want warme maaltijden gaan al een dikke week niet.
Ze at altijd 's morgens 1 boterham en 's middags 1 boterham en nu vraagt ze vanmiddag in ene om een tweede en daarna om een derde :o Nou ja ze mag het van mij hoor en ze kan het hebben.
vraag me alleen meteen af of ze het niet doet om voor vanavond vast te compenseren, want de avondmaaltijd roept ze dus tegenwoordig bij voorbaat al dat ze geen honger heeft of dat het niet lekker is... En vervolgens eet ze dus ook niet of 1 a 2 happen op aandringen van mij, maar ik wil eigenlijk niet aandringen..
Ze verzinnen ook elke keer weer wat waar je een weg in moet vinden en een manier van mee omgaan.
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_104433848
Haai Aoraki, welkom!

Mignonne, wat naar zeg. Ik heb met jullie te doen. Zo sneu voor Amélie, maar zelf met je brakke lijf vijf keer voor een kotsend kind zorgen en niet aan je slaap toekomen is ook zwaar! Sterkte!
pi_104434248
Aoraki, gefeliciteerd! En welkom natuurlijk.
Ik hoop mee dat het geen achterstand wordt. :Y

Mignonne, gaat het al wat beter met je meidje? Heeft ze kunnen slapen? ;( Beterschap!
En al die was! :X

Kootje mag denk ik 2 keer per week zijn schoen zetten. De vorige keer zaten er rozijntjes en een paar papanoten in. Vanavond, als we er aan denken, doe ik er een oranje (mandarijntje) in en een paar pepernoten.
Hij vind het sinterklaasgebeuren erg fascinerend, hij wil steeds graag 'kinderkaassie' kijken op uitz gemist. Alhoewel hij na een paar minuten alweer uitgekeken is.
De associatie schoen zetten=lekkers heeft hij inderdaad nog niet.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104434692
Isabeau heeft één keer haar schoen gezet en toen kreeg ze een minnie mouse knuffeltje. Dat had de vriendin waar we logeerden voor haar gekocht. Komend weekend mag ze weer haar schoen zetten, ik denk vrijdag. Ik denk dat dat ik er dan iets lekker in doe.

Momenteel is Isabeau erg gefascineerd door telefoons. Ze wil steeds 'bellen'. Dan pakt ze de telefoon en hoor je dit soort gesprekken:

Hallo kindje
Ik ben een meisje
Jij een jommetje?
Ehm nee!
Ehmmmm ja!
Ik heb speelt
JA
Bij Sannanita! (sandra en anita, Isabeaus voor kinderdagverblijf)
Ja dat is goed
Dat is lief van je
Doeiiiiii

Ik zal proberen het eens te filmen, maar zodra ze merkt dat ik kijk stopt ze. Als ik trouwens écht iemand aan de telefoon heb en ik geef haar de hoorn dan vindt ze dat maar niks. Dat ding hoort niet terug te praten.
pi_104434739
'Dat is lief van je' zegt ze trouwens heel vaak. Ook als ik haar wat te drinken geef ofzo. Dank je mama, dat is lief van je. Dan kun je mij opvegen :D
pi_104434847
Haha, Sorbo. En het is ook nog herkenbaar, allebei!

Wat ik zo maf vind is hoe makkelijk Ivan een verklaring accepteert waar hij geen reet van begrijpt. Hij weet bijvoorbeeld dat opa en oma met pensioen zijn en dat papa in Londen zit. Hij weet natuurlijk niet waar die concepten voor staan, maar hij herhaalt ze regelmatig en het maakt de wereld klaarblijkelijk toch overzichtelijker. Grappig vind ik dat, en mooi ook om te zien hoe je kind zichzelf openstelt en groeit in begrip.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_104435018
Ja dat is ook erg mooi. Zo vindt Isabeau het kennelijk geruststellend om op het KDV meerdere keren per dag te benoemen dat mama 'met de trein naar Liwaddeh' is gegaan en papa een 'stukje rijden met auto' om te werken.
pi_104435098
En dat ze dan weet wat een trein en auto zijn is vrij logisch, maar Leeuwarden? Dat wijs je niet zomaar even aan. :Y)
pi_104435194
Maar ze herkent het des te beter! Als we met de auto Leeuwarden binnenrijden weet ze dat! :D Dan zegt ze: "Daar zijne we weer, in Liwwadeh!"
pi_104435397
Wat leuk om te horen zijn die telefoongesprekjes, Sorbo.
Ko is sinds een maand helemaal om, op vakantie wilde hij steeds zijn oma bellen. En dat waren nog echte gesprekjes ook! O+

Laatst zat ik met hem in de trein naar oma en ik belde even op om te laten weten hoe laat ik aan kwam, toen moesten we ook mijn zus en haar vriend bellen!
Dus ik belde mijn zusje en zei tegen haar: je neefje wil je even spreken.
De kant van Ko: trein, banaan, stenen, doei. O+
pi_104435450
Mignonne, wat een helse nacht, je arme oudste ;( Hoe gaat het nu met haar? Het is zo rot wanneer ze het slijm niet op kunnen hoesten. Hier werkte Bisolvon, maar dan eigen merk van de apotheek (Broomhexine) heel goed, Niels drinkt het gelukkig nog steeds, ondanks dat hij het "heel scherp" vindt *ril* :D
Vannacht was hij weer 2 uur wakker, maar nu uit gewoonte }:|

Welkom Thomas en Aoraki! *O* Gefeliciteerd!!!
Als hij consequent een bepaald woord voor een bepaald begrip/ding gebruikt, dan telt het als een woord :Y
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_104435461
Wat lief Sorbootje. Seb zei in het begin ook niks aan de telefoon maar inmiddels kan je heel goed met hem bellen. Ik vind dat zijn stem zo anders klinkt door de telefoon, veel liever of zo. Hij gaat dan ook echt vertellen wat hij aan het doen is. Zo grappig ook dat hij dingen aan gaat wijzen omdat hij niet door heeft dat je elkaar niet kan zien. :D

Vanmorgen belde het kdv. Ik meteen ow nee he, ziek. Maar nee of Seb mee mocht met de peutergym. Blijkbaar hadden we daar een toestemmingsformulier voor gekregen maar dat was ons even ontgaan. Natuurlijk mag hij mee met de peutergym O+ Dat moet hij geweldig vinden, onze klimaap
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_104435475
Oh Twinkly HAAI, ik heb je e-mailadres niet :)
pi_104435498
Oh dat lijkt me zo leuk, peutergym! :) Lekker voor Seb!
pi_104435545
Niels had vandaag ook een leuk woord:

Regent hagelslag (op het Venz pak) Nat!
Ook regen *wijst naar buiten* regenkraan lucht, wolken.
Luchtalarm wioeiwioei!

O+

Sorbootje, herkenbaar! Niels gebruikt vanalles als telefoon, bla bla bla. Maar als ik hem mijn telefoon geef terwijl er echt iemand aan de lijn is dan kijkt hij alleen maar schaapachtig naar het schermpje.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_104435716
Ivan babbelt nu wel echt door de telefoon. Hij heeft gister ook berichten ingesproken (via WhatsApp) voor zijn vader. Die zat in een trein en hoorde ineens, samen met zijn medepassagiers: "PAPA! PAPA! HOE GAAT HET, PAPA?"
pi_104435813
Zo leuk als ze dat telefoneren ineens door hebben O+
Senna wil ook altijd met iedereen praten (zelfs mijn collega's als die eens bellen op mijn vrije dag, diepe verontwaardiging als dat niet gebeurt :D ). En natuurlijk met papa en opa en omi. Ze houdt ook hele gesprekjes en ze heeft speciaal voor haar telefoongesprekjes een stopwoordje: "dusss..." met lange s en daarna ook echt een pauze :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104435825
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:26 schreef Twinkly het volgende:

Welkom Thomas en Aoraki! *O* Gefeliciteerd!!!
Als hij consequent een bepaald woord voor een bepaald begrip/ding gebruikt, dan telt het als een woord :Y
Toch is het wel gek, want bv voor fietsen zegt hij iets in de trant van ashja, dat lijkt er echt niet op. Toch bedoelt hij het wel echt, omdat hij steeds als ie een fietser ziet, dat zegt. En als hij op zijn eigen fiets wil, zegt hij het ook en als ie met papa gaat fietsen. Maar hoe hij dan aan die klank komt... Geen idee.
Zo is Nijntje ook steevast DaDa, dat gebruikt hij nergens anders voor. Maar hoe hij daar bijkomt, geen idee.

Oja hij zegt ook al die en diesse, dus hij kan ongeveer 10 woorden (zonder dierengeluiden)

Hier ging laatst de discussie, ik geloof door Miss_sly, dat het niveau van je kind soms moeilijk in te schatten is, omdat Senna al zo veel en goed kon praten.
Wij hebben dus een beetje het tegenovergestelde. We moeten er voor waken dat we hem niet onderschatten, omdat hij niet terugpraat. Hij snapt namelijk wel alles.
pi_104435832
Oef, gelukkig niet ziek! Maar peutergym, lekker even alle energie kwijt. O+

Regenkraan, wat een lief woord!

Haha, die Ivan! Was J. blij met zijn bericht? Mijn zusje en moeder waren echt ontroerd door het eerste telefoongesprek met Ko. O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')