Ja maar het is ook de zielige gelovige tegen de duivelse atheïsten en agnosten. Zo staat dat toch in de bijbel?!quote:Weer die slachtofferrol.
Je geloof wordt niet aangevallen, maar je argumenten worden aangevallen zoals dat gebruikelijk is binnen een discussie. Men is hier uitgebreid inhoudelijk ingegaan op de door jou gegeven argumenten maar je verdraait ze, negeert ze of je reageert met een kinderachtige reactie, is dat een normale manier van discussie voeren?
Waar passen de aanhangers van andere geloven dan het christendom in dit plaatje ?quote:Op zondag 20 november 2011 13:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar het is ook de zielige gelovige tegen de duivelse atheïsten en agnosten. Zo staat dat toch in de bijbel?!
Ach vooruit, die ook nog zij tegen de rest van de duivelse wereld die er alleen maar is om hun van het geloof af te halen.quote:Op zondag 20 november 2011 13:11 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Waar passen de aanhangers van andere geloven dan het christendom in dit plaatje ?
En de aanhangers van "het verkeerde" christendom ? Calvinisten, Katholieken, Jehovas getuigen etc. zijn het immers ook lang niet altijd eens over vrij fundamentale zaken...quote:Op zondag 20 november 2011 13:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ach vooruit, die ook nog zij tegen de rest van de duivelse wereld die er alleen maar is om hun van het geloof af te halen.
Dat zijn geen echte christenen.quote:Op zondag 20 november 2011 13:14 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En de aanhangers van "het verkeerde" christendom ? Calvinisten, Katholieken, Jehovas getuigen etc. zijn het immers ook lang niet altijd eens over vrij fundamentale zaken...
Precies die vallen onder de rest van de duivelse wereld. Die er alleen maar is om te beproeven en trouwe christenen van hun geloof af te halen.quote:Op zondag 20 november 2011 13:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat zijn geen echte christenen.
Dan moet je de bijbel nog eens lezen. Het heeft er alle handvatten voor.quote:Op zondag 20 november 2011 17:56 schreef Elzies het volgende:
Vanuit de christelijke traditie lijkt het mij juist on-christelijk een onderscheidt te maken in 'goede of slechte' christenen op basis van hun geloof.
Mattheus 7:1-5 verbiedt het expliciet.quote:Op zondag 20 november 2011 18:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dan moet je de bijbel nog eens lezen. Het heeft er alle handvatten voor.
Maar goed, daar zullen de 'goede' christenen ook wel weer een mouw aan weten te passen...quote:1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Jah joh, met gemak:quote:Op zondag 20 november 2011 18:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Maar goed, daar zullen de 'goede' christenen ook wel weer een mouw aan weten te passen...
Het ligt er - zoals altijd - precies aan welke delen je leest.quote:Mattheüs 7:15 - Wacht u voor valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven.
Mattheüs 24:24 - Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden.
Colossenzen 2:20-23 - Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: raak niet, smaak niet, roer niet aan; dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.
1 Timotheüs 4:1-5 - Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn, het huwelijk verbieden en het genot van spijzen, welke God toch geschapen heeft om met dankzegging te worden gebruikt door de gelovigen, die tot erkentenis der waarheid gekomen zijn. Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt: want het wordt geheiligd door het woord Gods en door gebed.
1 Johannes 4:1 - Geliefden vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valste profeten zijn in de wereld uitgegaan.
Openbaring 22:18 - Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn.
Ik denk dat het veel eerder te maken heeft met wat voor individuele bril iemand de Bijbel leest. Want deze verhalen zijn op legio verschillende wijzen te interpreteren en dat gebeurd ook. Hoe onderscheidt je dan een valse profeet of een onechte christen? Puur mensenwerk.quote:Op zondag 20 november 2011 18:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dan moet je de bijbel nog eens lezen. Het heeft er alle handvatten voor.
Precies. Een goddelijk boek zou geen menselijke interpretatie nodig hebben.quote:Op zondag 20 november 2011 20:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat het veel eerder te maken heeft met wat voor individuele bril iemand de Bijbel leest. Want deze verhalen zijn op legio verschillende wijzen te interpreteren en dat gebeurd ook. Hoe onderscheidt je dan een valse profeet of een onechte christen? Puur mensenwerk.
Ja dit vind ik persoonlijk eigenlijk een sterk argument, maar dat wordt steevast afgedaan met het 'God's wegen zijn ondoorgrondelijk' argument.quote:Op zondag 20 november 2011 21:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Precies. Een goddelijk boek zou geen menselijke interpretatie nodig hebben.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk my ass.quote:Op zondag 20 november 2011 22:06 schreef falling_away het volgende:
Ja dit vind ik persoonlijk eigenlijk een sterk argument, maar dat wordt steevast afgedaan met het 'God's wegen zijn ondoorgrondelijk' argument.
Wat ze vervolgens teniet doen door voortdurend te zeggen dat God dingen niet wil. Hoe kun je dat weten als Gods wegen ondoorgrondelijk zijn?quote:Op zondag 20 november 2011 22:06 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ja dit vind ik persoonlijk eigenlijk een sterk argument, maar dat wordt steevast afgedaan met het 'God's wegen zijn ondoorgrondelijk' argument.
afwezigheid is bewezen totdat de aanwezigheid bewezen isquote:Op donderdag 10 november 2011 23:06 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Erg overtuigend kom je niet over. En dat kan ook niet. Zowel aan- als afwezigheid van God kan je niet bewijzen.
En nog geluk dat de Romeinen de klus geklaard hebben en niet de Joden, of ze liepen rond met een zakje ' Hotstones ' om hun nek.quote:Op zondag 20 november 2011 22:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Had jezus in de vs geleefd, hadden al die mafketels dan met een electrische stoel om hun nek gelopen ipv van een kruis?
Nog meer geluk dat Jezus niet als ordinaire crimineel ter dood is veroordeeld, maar als rebel. Dan hadden de christenen overal een leeuw heen moeten sjouwen. Of een hele gladiatoruitrusting.quote:Op zondag 20 november 2011 22:39 schreef ATON het volgende:
[..]
En nog geluk dat de Romeinen de klus geklaard hebben en niet de Joden, of ze liepen rond met een zakje ' Hotstones ' om hun nek.
Ik was een gelovig christen, christelijk gereformeerd en ik bestreed te vuur en te zwaard de domme redenaties van de ongelovigen, geholpen door teksten in de bijbel, die gaan over domme ongelovigen, etc etc. In de bijbel stond immers......quote:Op zondag 20 november 2011 08:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee. Wij bewijzen God DmV de Bijbel, God heeft ons namelijk verteld dat de Bijbel zijn woord is.
Zoek eerst het koninkrijk van God en alles zal je gegeven worden. Dat staat namelijk in de Bijbel. Wij hoeven dan ook niet te zoeken na God op Aarde, Op een andere planeet of in het universum want daar zul je God niet aantreffen. Zoek eerst het koninkrijk van God en Jezus heeft gezegt dat hij de weg is. Jezus is de poort na het koninkrijk van God. Dat is wat hij beweerde en dat is wat ik geloof.
Gelukkig ben ik in ieder geval niet zo naief om een God te verzinnen in mijn hoofd om aan te tonen dat hij bestaat of juist niet bestaat.Ook frappant eigenlijk wel als je nadenkt over het gegeven religieuze mensen nogal eens beschuldigt worden met het gegeven ze Goden in hun hoofd verzinnen. Maar vervolgens zijn het de atheisten onder ons die zoiets als een FSM moeten vezinnen in hun hoofd om als bewijsvoering te gebruiken tegen het niet bestaan van God.
Dat zou ongeveer het zelfde zijn als dat een rechter een dood lichaam neerlegt op een plaatsdelict waar ingebroken is om de dader vervolgens ook te kunnen veroordelen voor moord.
Ik denk dat ik er maar eens een mooi tegeltje van laat maken:quote:Op maandag 21 november 2011 15:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik was een gelovig christen, christelijk gereformeerd en ik bestreed te vuur en te zwaard de domme redenaties van de ongelovigen, geholpen door teksten in de bijbel, die gaan over domme ongelovigen, etc etc. In de bijbel stond immers......
Toen ben ik die bijbel eens goed gaan lezen en dat heeft me de ogen geopend. Kan ik je van harte aanbevelen. Lezen met een open gemoed. Kritisch lezen. Wat staat er nu eigenlijk? Er staan heel wat dingen in de bijbel die je nooit van de kansel hoort. De reden is mij inmiddels duidelijk. Het valt niet meer recht te breien met andere delen van de bijbel.
Jij zegt dat je God bewijst met de bijbel. God heeft ons namelijk verteld dat de bijbel zijn woord is. Hoe weten we dat? Dat zegt de bijbel.
Kijk en dat is een cirkelredenering.
Er staan trouwens heel wat zaken in de bijbel die gewoon niet kloppen. Dat moet jou toch ook zijn opgevallen.
Gelovigen zullen beweren dat God de christelijke leiders op het Concilie de juiste beslissing heeft laten nemen, zodat alléén de enige juiste evangeliën in de bijbel terecht kwamen.quote:Op zondag 20 november 2011 11:45 schreef Elzies het volgende:
Punt blijft dat vele beschrijvingen uit de Bijbel (OT) niet overeenkomt met de historische context van de verschillende genoemde plaatsen en steden binnen de verhalen. Waar ze wel overeenkomen zie je dat de tijd niet synchroom wordt weergegeven. Bijvoorbeeld, er wordt een data aan een bepaalde plaats toegekend die archeologisch niet kloppend is. Onderzoekers vermoeden ook dat het OT zo'n 500 jaar voor de christelijke jaartelling is opgeschreven door meerdere auteurs en niet veel ouder is.
Het Nieuwe Testament is niet geschreven door ooggetuigen ter plaatse. Onderzoek heeft uitgewezen dat de auteurs de namen van de genoemde apostelen toeëigende. Misschien als respect, maar misschien ook om verwarring te stichting. Er bestaan talloze evangeliën en het duurde 300 jaar na de vermeende dood van Jezus dat een aantal christelijke geestelijken tijdens hun Consillinies bepaalde welke evangelieën 'door God geïnspireerd' waren. Kortom, overduidelijk een menselijke beslissing.
cognitive dissonance is a bitch.quote:Op maandag 21 november 2011 15:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik er maar eens een mooi tegeltje van laat maken:
"Cognitieve dissonantie is a bitch"
Het blijft één van de meest onvoorstelbare dingen. Ogenschijnlijk zeer intelligente mensen haken ineens af als het over hun eigen religie gaat. Is dat eigenlijk selfserving bias?quote:Op maandag 21 november 2011 15:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
cognitive dissonance is a bitch.
Ja da's een mooie.
is het dan niet gewoon het aloude "liefde maakt blind"?quote:Op maandag 21 november 2011 15:19 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het blijft één van de meest onvoorstelbare dingen. Ogenschijnlijk zeer intelligente mensen haken ineens af als het over hun eigen religie gaat. Is dat eigenlijk selfserving bias?
Net als dat je niets slechts wil horen over je vriendin? En mensen die iets zeiden wat jou niet aanstond onbewust begint te negeren en al hun standpunten afwijst?
Fascinerend, dat blijft het.
Same here. Ik ben Nederlands gereformeerd opgevoed. Geloofde heilig in het bestaan van God. Tot ik toen ik iets van 17 was tijdens catechisatie hoorde dat samenwonen verboden was door de kerk. Ik was verbaasd en vroeg waarom dat was.quote:Op maandag 21 november 2011 15:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik was een gelovig christen, christelijk gereformeerd en ik bestreed te vuur en te zwaard de domme redenaties van de ongelovigen, geholpen door teksten in de bijbel, die gaan over domme ongelovigen, etc etc. In de bijbel stond immers......
Toen ben ik die bijbel eens goed gaan lezen en dat heeft me de ogen geopend. Kan ik je van harte aanbevelen. Lezen met een open gemoed. Kritisch lezen. Wat staat er nu eigenlijk? Er staan heel wat dingen in de bijbel die je nooit van de kansel hoort. De reden is mij inmiddels duidelijk. Het valt niet meer recht te breien met andere delen van de bijbel.
Jij zegt dat je God bewijst met de bijbel. God heeft ons namelijk verteld dat de bijbel zijn woord is. Hoe weten we dat? Dat zegt de bijbel.
Kijk en dat is een cirkelredenering.
Er staan trouwens heel wat zaken in de bijbel die gewoon niet kloppen. Dat moet jou toch ook zijn opgevallen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |