abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104353463
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:14 schreef Struijck het volgende:

[..]

En hoe verhouden die gelovigen van jouw tot de mensen die ik beschreef?
Kan je deze vraag herformuleren ?
pi_104353680
"Religion is a crutch for those too weak to make it through life on their own" (Kerry King, Slayer)
  maandag 14 november 2011 @ 15:24:34 #253
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_104353712
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:16 schreef ATON het volgende:
Kan je deze vraag herformuleren ?
Natuurlijk. Ik beschreef een bepaald soort gelovigen. Katholieken die op vertwijfelde staat ten opzichte van de katholieke kerk. Aan de ene kant geloven ze in 'dat waar het geloof voor hoort te staan' en houden ze graag vast aan bepaalde rituelen. Aan de andere kant twijfelen ze openlijk aan de katholieke kerk. Huub Oosterhuis en de mensen van de San Salvator kerk zijn hier een goed voorbeeld van (link), maar zij zijn niet de enigen.

Dit zijn mensen die kritisch staan ten opzichte van hun eigen kerk en ik meldde dat ik daar sneller respect voor opbrengen dan voor iemand die op een forum 'alle gelovigen, met hun sprookjesboek etc. etc' aan het bashen is.

Jij stelde hiertegenover dat het juist 'de gelovigen' zijn die van de bijbel tot een sprookjesboek reduceren. Nu vroeg ik mij af welke gelovigen jij daarmee bedoelt. Doel je op de 5% die-hard protestanten uit de Amerikaanse en Nederlandse bible-belt die claimen dat de aarde 6000 jaar oud is? Of doel je op een bredere groep gelovigen of zelfs alle gelovigen?
  maandag 14 november 2011 @ 15:24:38 #254
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104353714
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:02 schreef Struijck het volgende:

[..]
Dat is waar, maar als iemand bijvoorbeeld zegt dat hij lid is van de Katholieke kerk hoeft dat (zeker binnen het katholicisme) niet te betekenen dat hij het met alles wat de Paus zegt eens is.
Sja. Waarom zou je bij een club willen horen waar je het mee oneens bent?

Dan doe je het, m.i., meer voor de gezelligheid of uit gewoonte.
quote:
Er zijn binnen het katholicisme zoveel stromingen en groeperingen die allemaal hun eigen mening hebben over de invulling van het geloof dat je iemand in een discussie er te kort aan doet hem zomaar wat dogma's in de schoenen te schuiven. In NL is het bijvoorbeeld momenteel een groot probleem dat de gemeenten en de gelovigen liberaler zijn dan de katholieke kerk zelf. Zie bijvoorbeeld de de San Salvator kerk.
Maar dat is al jaren aan de gang. Nederland is natuurlijk al vrij lang redelijk liberaal en seculier. En 't Vaticaan doet al sinds 't tweede concilie vergeefse pogingen Nederland weer in het rechtlijnige gareel te krijgen.
quote:
Ik ben van mening dat juist deze mensen zich juist kwetsbaar en twijfelend opstellen door aan de ene kant openlijk te twijfelen over de kerk en haar praktijken en aan de andere kant te geloven in de grote lijnen van het geloof en te hechten aan bepaalde rituelen.
Voor mij zouden die twee niet met elkaar te rijmen zijn. Immers, waarom zou je waarde hechten aan rituelen die gebaseerd zijn op dogma's waar je niet meer in gelooft?

Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk.
quote:
Ik denk dat daarvoor een bepaalde moet voor nodig is en kan daar sneller respect voor opbrengen dan voor iemand die op een forum 'alle gelovigen, met hun sprookjesboek etc. etc' aan het bashen is.
Sja. Ik denk eerder dat daar bepaalde oogkleppen en een fikse stoot cognitieve dissonantie voor nodig zijn.

En ik zou het eerder van moed getuigen vinden als mensen gewoon zouden toegeven dat ze jaren in onzin geloofd hebben..
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  maandag 14 november 2011 @ 15:27:42 #255
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104353819
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:24 schreef Struijck het volgende:

[..]
Aan de ene kant geloven ze in 'dat waar het geloof voor hoort te staan' en houden ze graag vast aan bepaalde rituelen. Aan de andere kant twijfelen ze openlijk aan de katholieke kerk.
Sja. Maak er dan maar gewoon een gezelligheidsclub met wierook en liedjes van.

Wat je nu beschrijft klinkt als een groep mensen die altijd bij de CPN hebben gezeten, allang niet meer geloven in het communisme maar nog wel bij elkaar komen omdat ze de Internationale zo'n mooie melodie vinden hebben.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  maandag 14 november 2011 @ 15:42:38 #256
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_104354244
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:24 schreef Telecaster het volgende:

Voor mij zouden die twee niet met elkaar te rijmen zijn. Immers, waarom zou je waarde hechten aan rituelen die gebaseerd zijn op dogma's waar je niet meer in gelooft?
Omdat die rituelen niet gebaseerd zijn op dogma's maar voortkomen uit verhalen en een lange traditie van met een groep geloven. Het samen delen van het brood kan men zien als het bevestigen dat je met z'n allen een gemeenschap vormt, die samen in een liefhebbende God geloven en gedenken dat er mensen zijn (en dat kan, maar hoeft niet letterlijk, Jezus te zijn) die offers hebben gebracht voor de gemeenschap.

Het openlijk voordragen van gebeden en verhalen te vertellen uit de bijbel zou men kunnen herinneren dat ieder mens in zijn leven lijdt en dat de meeste mensen, hoe erg het ook voelt of is, er overheen komen. Het er in een groep over nadenken doet men beseffen dat men niet de enige is die zulk soort problemen heeft.

Ik kan begrijpen dat mensen deze rituelen als waardevol ervaren. Dat betekent toch niet dat zo ook gelijk in bepaalde dogma's moeten geloven (zoals dat tijdens de Consecratie er daadwerkelijk transsubstantiatie plaatsvindt)?
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:24 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Ik denk eerder dat daar bepaalde oogkleppen en een fikse stoot cognitieve dissonantie voor nodig zijn.

En ik zou het eerder van moed getuigen vinden als mensen gewoon zouden toegeven dat ze jaren in onzin geloofd hebben..
Ik zie niet in waarom zulke gedachten en ideeën cognitief moeten dissonant zijn.

Natuurlijk, als mensen oprecht denken dat het onzin is moeten ze daarvoor uitkomen. En als ze vanuit hun gemeenschap hierover druk ervaren zal ik ze ontzettend moedig vinden.

quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:27 schreef Telecaster het volgende:

Sja. Maak er dan maar gewoon een gezelligheidsclub met wierook en liedjes van.

Wat je nu beschrijft klinkt als een groep mensen die altijd bij de CPN hebben gezeten, allang niet meer geloven in het communisme maar nog wel bij elkaar komen omdat ze de Internationale zo'n mooie melodie vinden hebben.
Ik beschrijf een kerk, geen hobbyclub. Als iemand bepaalde dogma's verwerpt omdat het instituut van de katholieke kerk veel te ver gaat in het beschrijven van wat en hoe men moet geloven, maar nog wel lid wil zijn van een gemeenschap die ongeveer op dezelfde manier in God gelooft, maakt dat toch niet dat deze persoon slechts lid is van een gezelligheidsclub of doet aan bezigheidstherapie?

Zolang hij bepaalde metafysische en ethische gedachten deelt met zijn parochiegenoten denk ik dat je hier nog steeds kan praten over een kerk...
  maandag 14 november 2011 @ 15:44:34 #257
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104354311
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:42 schreef Struijck het volgende:

Omdat die rituelen niet gebaseerd zijn op dogma's maar voortkomen uit verhalen en een lange traditie van met een groep geloven.
Ah. Vergelijkbaar met een groep excommunisten die de Internationale zingen dus, zoals ik al zei.

Helder. Dank je.
quote:
Ik beschrijf een kerk, geen hobbyclub.
Sja. Wat is het verschil?
  maandag 14 november 2011 @ 15:45:13 #258
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_104354336
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:44 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Zolang hij bepaalde metafysische en ethische gedachten deelt met zijn parochiegenoten denk ik dat je hier nog steeds kan praten over een kerk...
  maandag 14 november 2011 @ 15:46:54 #259
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104354393
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:45 schreef Struijck het volgende:

[..]
Hobbyclubjes kunnen ook over ethische en / of metafysische zaken zaken praten.

Maar dat maakt , pak 'm beet, de Paravisiebeurs of de vergadering van de Aura- en Handleesclub nog geen kerk natuurlijk.

Ik heb dat hier wel vaker gehoord op Fok, mensen die nog wel uit gewoonte naar de kerk gaan maar het meer zien als een soort lifestyle- of sociaal gebeuren zonder dat er nog al teveel god aan te pas komt.

Prima, maar dan verschilt het natuurlijk in weinig meer van de carnavalsvereniging.
  maandag 14 november 2011 @ 15:57:38 #260
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_104354777
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:44 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Ah. Vergelijkbaar met een groep excommunisten die de Internationale zingen dus, zoals ik al zei.
Helder. Dank je.

Ik denk dat op mijn verhaal deze vergelijking beter van toepassing is: communisten die de regels van Mao, Stalin en Lenin achter zich willen laten maar nog wel de waarde van de ideeën en denkbeelden van Karl Marx en Friedrich Engels inzien.

Ze erkennen de basis als waardevol en geloven daar in, maar hebben twijfels bij de uitvoering.

quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:46 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Hobbyclubjes kunnen ook over ethische en / of metafysische zaken zaken praten.

Maar dat maakt , pak 'm beet, de Paravisiebeurs of de vergadering van de Aura- en Handleesclub nog geen kerk natuurlijk.

Ik heb dat hier wel vaker gehoord op Fok, mensen die nog wel uit gewoonte naar de kerk gaan maar het meer zien als een soort lifestyle- of sociaal gebeuren zonder dat er nog al teveel god aan te pas komt.

Prima, maar dan verschilt het natuurlijk in weinig meer van de carnavalsvereniging.
Ze zien het niet als lifestyle, het vormt hun levensvisie. Een groot verschil, dunkt me...
pi_104354923
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:57 schreef Struijck het volgende:

[..]

Ik denk dat op mijn verhaal deze vergelijking beter van toepassing is: communisten die de regels van Mao, Stalin en Lenin achter zich willen laten maar nog wel de waarde van de ideeën en denkbeelden van Karl Marx en Friedrich Engels inzien.

Ze erkennen de basis als waardevol en geloven daar in, maar hebben twijfels bij de uitvoering.

[..]

Ze zien het niet als lifestyle, het vormt hun levensvisie. Een groot verschil, dunkt me...
Wellicht is het dan handig dat ze zich dan ook niet meer bestempelen als katholiek zijnde of zelf de nuance aanbrengen.
"Ik ben katholiek, maar... geloof ik niet, ... vind ik verwerpelijk."
pi_104355054
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:24 schreef Struijck het volgende:
Jij stelde hiertegenover dat het juist 'de gelovigen' zijn die van de bijbel tot een sprookjesboek reduceren. Nu vroeg ik mij af welke gelovigen jij daarmee bedoelt. Doel je op de 5% die-hard protestanten uit de Amerikaanse en Nederlandse bible-belt die claimen dat de aarde 6000 jaar oud is? Of doel je op een bredere groep gelovigen of zelfs alle gelovigen?
Ik bedoel alle abrahamistische religies. Allen beschouwen dat wat er in de bijbel, Tenach of Koran staat, letterlijk moet genomen worden. Maar laten we het even bij het christendom houden. Zolang christenen deze gebeurtenissen hierin beschreven letterlijk nemen, maken ze van de bijbel een sprookjesboek.
  maandag 14 november 2011 @ 16:09:28 #263
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104355188
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:57 schreef Struijck het volgende:

[..]
Sja. Voor mensen die zomaar een mening als bij toverslag als waardevoller zien zodra er het arbitraire etiketje "religieuze overtuiging" op geplakt is, misschien.
pi_104355211
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik bedoel alle abrahamistische religies. Allen beschouwen dat wat er in de bijbel, Tenach of Koran staat, letterlijk moet genomen worden. Maar laten we het even bij het christendom houden. Zolang christenen deze gebeurtenissen hierin beschreven letterlijk nemen, maken ze van de bijbel een sprookjesboek.
Maar vind jij dan dat die verhalen uberhaubt serieus genomen moeten worden dan? Uit je vorige posts had ik vernomen dat je atheist was en de bijbel dus totaal geen waarde had (dus ook niet symbolisch)
Alpha kenny one
  maandag 14 november 2011 @ 16:13:58 #265
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104355361
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:10 schreef falling_away het volgende:

[..]

Maar vind jij dan dat die verhalen uberhaubt serieus genomen moeten worden dan? Uit je vorige posts had ik vernomen dat je atheist was en de bijbel dus totaal geen waarde had (dus ook niet symbolisch)
Sja. Zodra je de bijbel symbolisch gaat nemen moet je je een slag in de rondte lullen om te bepalen welk gedeelte wel letterlijk waar is, welk gedeelte je daarentegen symbolisch noemt en hoe je die symbolische gedeeltes dan weer vervolgens precies moet gaan zitten te interpreteren.
pi_104355529
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:10 schreef falling_away het volgende:

[..]

O ! Jij hebt wel een rare manier van conclusies trekken. Lees jij m'n postings verticaal of zo ?
pi_104355646
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:13 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Zodra je de bijbel symbolisch gaat nemen moet je je een slag in de rondte lullen om te bepalen welk gedeelte wel letterlijk waar is, welk gedeelte je daarentegen symbolisch noemt en hoe je die symbolische gedeeltes dan weer vervolgens precies moet gaan zitten te interpreteren.
Hoezo? Jij gelooft toch helemaal niet in de bijbel? En waarom moet iemand die dat wel doet zich eigenlijk verantwoorden? Als jij in spagettimonsters wil geloven moet je dat toch ook zelf weten? En als jij zegt dat het echt waar is, en dat de spagettibijbel alles keurig uitlegt, dan denk ik: OK...dat lijkt me geen discussie waard...
Mu!
pi_104355677
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:13 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Daar ben ik het met je eens. Men heeft er in de loop der eeuwen, en vooral de eerste drie, er een potje van gemaakt. De inhoud heeft men begraven en de verpakking aanbeden.
pi_104355712
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:18 schreef ATON het volgende:

[..]

O ! Jij hebt wel een rare manier van conclusies trekken. Lees jij m'n postings verticaal of zo ?
Ik trok die conclusie uit posts als deze van jou

God bestaat niet.

quote:
Jou god uit de bijbel is ook een bedenksel, met dit verschil dat het amper 3000 eerder is verzonnen. Tijd zat om dit verzinsel wat te redigeren.
Maar goed ik zat ernaast.. kan gebeuren
Alpha kenny one
pi_104356149
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:21 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Hoezo? Jij gelooft toch helemaal niet in de bijbel? En waarom moet iemand die dat wel doet zich eigenlijk verantwoorden? Als jij in spagettimonsters wil geloven moet je dat toch ook zelf weten? En als jij zegt dat het echt waar is, en dat de spagettibijbel alles keurig uitlegt, dan denk ik: OK...dat lijkt me geen discussie waard...
Toch opmerkelijk hoeveel je in dit forum post voor iemand die dit soort discussies onzinnig vindt. Heb je dat met meer onderwerpen waar je geen interesse in hebt?
pi_104356192
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:22 schreef falling_away het volgende:
Ik trok die conclusie uit posts als deze van jou
Maar goed ik zat ernaast.. kan gebeuren
Niet te snel conclusies trekken.
pi_104356239
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2011 16:34 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Toch opmerkelijk hoeveel je in dit forum post voor iemand die dit soort discussies onzinnig vindt. Heb je dat met meer onderwerpen waar je geen interesse in hebt?
Bedankt voor je interesse in mijn persoon. Je ziet mij ook niets posten dat tegen de overtuigingen van gelovigen ingaat. Mijn interesse ligt meer in mensen die mijn overtuiging (deels delen) maar zich maar niet los kunnen maken van de gedachte dat iedereen die daar anders over denkt de grond in gestampt dient te worden. Ben daar niet zo van.
Mu!
  maandag 14 november 2011 @ 16:36:47 #273
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104356242
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:44 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Tja.

Onzekere jongere: "Help mij, ik ben onzeker en ongelukkig".
Gelovige: "Ik help je, kom bij ons en je wordt gelukkiger"
Onzekere jongere: "Dat wil ik wel!"
Atheist: "Nee! Niet doen! Ze gaan je onwaarheden vertellen!"
Onzekere jongere: "Hmmm...dat wil ik misschien niet. Kun jij me helpen gelukkiger te worden?"
Atheist: "Nee natuurlijk niet. Wij zijn tegen geloof, maar we weten het verder ook niet"
Onzekere jongere: "Hmmm...wat zal ik doen...gelukkig worden met onwaarheden of ongelukkig blijven en het verder ook niet weten?"
Dit is een valse dichotomie. Er zijn genoeg gelukkige atheïsten, en genoeg ongelukkige theïsten. Daarnaast weten veel seculiere stromingen 'het' wel, maar zijn ze er zich van bewust dat het geen absoluut antwoord is, maar een persoonlijk.

Daarnaast zou deze atheïst zoiets niet zeggen. Ik zou eerder zeggen: "Je moet doen waarvan je zelf denkt dat je gelukkig wordt. Ik wil je best helpen te ontdekken wat dat is, maar ik ga het je niet vertellen, want ik weet niet waarvan jij gelukkig gaat worden. Dat is voor iedereen anders."
pi_104356302
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet te snel conclusies trekken.
Maar je hebt wel mijn nieuwsgierigheid gewekt naar wat je nu wel precies gelooft. Eerst heb ik veel van je gelezen over de onzin van de letterlijke mozes (en andere verhalen in het OT), later zeg je letterlijk dat de god van de bijbel een verzinsel is. Maar wat geloof je dan wel?
Alpha kenny one
pi_104356550
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:36 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Bedankt voor je interesse in mijn persoon. Je ziet mij ook niets posten dat tegen de overtuigingen van gelovigen ingaat. Mijn interesse ligt meer in mensen die mijn overtuiging (deels delen) maar zich maar niet los kunnen maken van de gedachte dat iedereen die daar anders over denkt de grond in gestampt dient te worden. Ben daar niet zo van.
Geen dank, ik vond/vind het wat vreemd.
Ik zie het nauwelijks voorkomen dat mensen in de grond gestampt worden, er wordt hier voor het grootste gedeelte gewoon met argumenten gediscussieerd en een wel of niet ingebeelde toon is daarbij volledig irrelevant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')