Ik denk idd dat het belangrijk is hoe je ermee omgaat. En dat moet je wel even leren.quote:Op zondag 13 november 2011 22:44 schreef Spanky78 het volgende:
Conclusie: zowel nadeel als voordeel, in welke mate hangt af van hoe je er zelf mee omgaat. ZO open deur even ingetrapt.
Goede post, bedankt.quote:Op zondag 13 november 2011 20:52 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt vind ik. Hoogbegeaafd zijn is vaak een voordeel, je bent tenslotte slimmer dan gemiddeld. Maar het is juist extra lastig jezelf begrijpelijk te maken als jij iets heel logisch vindt en de ander niet. Leg jij het principe van 1+1 maar eens uit aan iemand die dat niet snapt erg lastig.
Een verschil van +- 45 in IQ is (weliswaar niet helemaal, maar wel enigzins) te vergelijken met een IQ van 55, dit zijn mensen die vaak nooit helemaal zelfstandig worden. Dat is dus het verschil. Met een IQ van 55 krijg je ook andere scholing, maar een IQ van 145 , dan moet je amar gewoon bek houden en meedoen, je kan het toch makkelijk an? Da's toch fijn? Niet dus. Het systeem is gemaakt voor gemiddelde mensen, ik ben niet gemiddeld. En het is ook heel vervelend om je kop te stoten elke keer als je een deur door moet.... ook die mensen wijken flink af en kunnen niet normaal in een trein zitten bijvoorbeeld. Dat voelt kut, net als dat je intellectueel niet past in de 'gewone' wereld. Natuurlijk kun je je aanpassen, zoals iemand van 2,20 lang kan zitten in een standaard vliegtuigstoel... Het voelt kut en je krijgt er op den duur problemen van.
En de academische wereld: je kunt dan beter een IQ hebben van 120 en meegaan met de consensus.
Nu is het ook weer geen drama, natuurlijk kun je beter slim zijn dan dom. Maar beter nog kun je knap zijn en goed gebekt, dan hoef je verder neits te kunnen. Helaas kun je nooit alles hebben en ben ik zelf inmiddels wel tevreden met de dingen aan mizjelf waar ik zelf niets aan kan doen.
Die dingen die ik wel kan veranderen en ik me aan erger, die verander ik. En zodoende zorg ik er voor dat ik op het niveau van een phd functioneer, omdat dat gewoon leuker werk oplevert. ik heb het geluk goed te kunnen praten en creatief te zijn. Dat helpt met om mensen te overtuigen mij een kans te geven, hierna moet ik het zelf waarmaken.
En dat laatste geldt voor iedereen. Je moet je kansen grijpen of creeeren en het dan zelf waarmaken. Waar dat voor de een betekent electricien worden en daarmee gelukkig en prima kan leven betekent het voor een ander muzikant worden en een ander wetenschapper.
Oke hier kan ik me wel in vindenquote:Op zondag 13 november 2011 22:44 schreef Spanky78 het volgende:
Conclusie: zowel nadeel als voordeel, in welke mate hangt af van hoe je er zelf mee omgaat. ZO open deur even ingetrapt.
Hoezo dan?quote:Op zondag 13 november 2011 20:48 schreef picardmike het volgende:
ik wou alleen maar effe zeggen dat hoogbegaafdheid geen feest is
Ik vind van niet, ze zijn wel speciaal op een andere manier maar hoogbegaafdheid heeft toch wel met intelligentie te maken. Het snel kunnen leren lopen getuigt enigszins potentie, maar dat moet ook blijken uit rekenvaardigheid en taalvaardigheid. Anders zou je atleten en topsporters ook hoogbegaafd kunnen noemen. Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraagquote:Op zondag 13 november 2011 20:38 schreef Truffelvarken het volgende:
Zijn kinderen die erg jong al kunnen lopen hoogbegaafd of juist niet.
Apen kunnen veel sneller lopen als mensen en diezelfde apen zijn niet slimmer.
Waarom zoek je dan niet gewoon meer uitdagingen?quote:Op zondag 13 november 2011 23:59 schreef Shispeed het volgende:
Jammer genoeg ziet iedereen op school mij als een lamstraal waar weinig van uit gaat. Ook kan ik nog wel eens een beetje verward zijn en heb ik moeite met fatsoenlijk spellen en zinnen maken.
ik heb echt zo vaak gewenst dat ik gewoon een normale gemiddelde jongen was, dat zou alles een stuk makkelijker maken
Ff een vraag uit nieuwsgierigheid, hoezo ben je hoogbegaafd, of waar uit bleek dat? Deze vraag geldt trouwens voor de meeste hier.quote:Op zondag 13 november 2011 23:59 schreef Shispeed het volgende:
ik ben zelf ook hoogbegaafd dus ik denk dat ik hier ook maar eens een beetje ga meepraten
mij helpt het in ieder geval zeker niet. doordat ik me op de basisschool vaak dood verveelde heb ik een soort afkeer tegen school ontwikkeld waardoor ik al jaren geen flikker uitvoer op school en me dus constant in de nesten werk met dingen die niet ingeleverd worden, spijbelen, te laat komen etc.
luiheid is dat zeker niet, ik ben namelijk wel erg actief buiten school, ik doe bijvoorbeeld erg graag aan duursporten. ook heb ik gelukkig een bijbaantje kunnen vinden wat een beetje aansluit op mijn niveau en werk dan ook erg veel en graag. ik heb ook erg brede intresses en weet van sommige dingen echt veel te veel af
Jammer genoeg ziet iedereen op school mij als een lamstraal waar weinig van uit gaat. Ook kan ik nog wel eens een beetje verward zijn en heb ik moeite met fatsoenlijk spellen en zinnen maken.
ik heb echt zo vaak gewenst dat ik gewoon een normale gemiddelde jongen was, dat zou alles een stuk makkelijker maken
mijn moeder heeft op aanraden van mijn middelbare school mij naar de psycholoog gestuurd, die dacht dat ik wel eens hoogbegaafd kon zijn en heeft daarom een officiële test af laten nemen bij mij, en die was positief.quote:Op maandag 14 november 2011 00:11 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Ff een vraag uit nieuwsgierigheid, hoezo ben je hoogbegaafd, of waar uit bleek dat? Deze vraag geldt trouwens voor de meeste hier.
ik zoek juist wel uitdagingen, ik hou zelfs van uitdagingen. maar wanneer het op school aankomt heb ik gewoon echt een afkeer tegen alles wat met school te maken heeft, ik krijg zelfs instant hoofdpijn wanneer ik probeer aan een verslag te beginnen het zit gewoon tussen mijn oren maar ik weet niet hoe ik er mee om moet gaanquote:Op maandag 14 november 2011 00:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom zoek je dan niet gewoon meer uitdagingen?
Nou, een nadeel kan zijn dat de docenten op bv de basisschool je in het stramien proberen te houden en geen oog hebben voor jouw behoefte aan uitdaging en ´extra´. Ik ben vreselijk in conflict geraakt met een juf destijds. Dan mocht ik bv 1 boek per week uit de schoolbieb lenen, en als ik op woensdag klaar was met de weektaak moest ik die nog maar eens (voor de 7e!) keer lezen of anderszins uit mijn neus vreten.quote:Op zondag 13 november 2011 23:42 schreef Turalyon het volgende:
De reden waarom ik zo benieuwd ben naar problemen die mensen ondervinden is omdat ik daar zelf weinig last van heb gehad en nu nog steeds. Zelf heb ik 2 klassen overgeslagen en de nadelen die hier worden opgenoemd sta ik soms zelf wel echt van te kijken, laat staan het een ziekte noemen.
Hoezo? Voordat je een grote beslissing neemt ga je voor- en nadelen op een rij zetten, dat lijkt me logisch. Alleen, waar de meeste mensen maar een paar nadelen zien denk jij verder door en zie je bijvoorbeeld ook de indirecte risico's i.p.v. alleen de directe. En dat wil nog wel eens leiden tot een 'laat maar', waar anderen 'het gewoon doen'. Heeft niets met autisme te maken.quote:Op zondag 13 november 2011 23:42 schreef Turalyon het volgende:
Overigens probeer ik niet te zeggen dat ik perfect ben, dat ben ik verre van, maar mensen die hoogbegaafd zijn, kunnen jullie dan niet ff net die knop omzetten om op een bepaald moment niet automatisch te overanalyseren? Dat is volgens mij nou juist het verschil tussen autisme en hoogbegaafdheid.
Je snapt mijn punt nietquote:Op maandag 14 november 2011 11:42 schreef Northside het volgende:
[..]
Hoezo? Voordat je een grote beslissing neemt ga je voor- en nadelen op een rij zetten, dat lijkt me logisch. Alleen, waar de meeste mensen maar een paar nadelen zien denk jij verder door en zie je bijvoorbeeld ook de indirecte risico's i.p.v. alleen de directe. En dat wil nog wel eens leiden tot een 'laat maar', waar anderen 'het gewoon doen'. Heeft niets met autisme te maken.
Oke, jammer, ik dacht dat het niveauverschil op het WO wel mee zou vallen, maar bij jou is dat gat er nog aardig dus. Ik herken het eerder genoemde, maar sinds ik studeer heb ik daar niet echt last meer van, ben ook best lui geworden. Misschien dat mijn niveau langzamerhand gelijk is getrokken.quote:Op maandag 14 november 2011 08:25 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Nou, een nadeel kan zijn dat de docenten op bv de basisschool je in het stramien proberen te houden en geen oog hebben voor jouw behoefte aan uitdaging en ´extra´. Ik ben vreselijk in conflict geraakt met een juf destijds. Dan mocht ik bv 1 boek per week uit de schoolbieb lenen, en als ik op woensdag klaar was met de weektaak moest ik die nog maar eens (voor de 7e!) keer lezen of anderszins uit mijn neus vreten.
Op de middelbare school ging dat beter, maar nu weer op het WO kom je continu in aanraking met medestudenten die geen flikker uitvoeren en bij wie je continu je taalgebruik en ambities naar beneden moet aanpassen en docenten die het niet interessant meer vinden om je bv. feedback te geven, want je doet het ´toch al goed´.
Voor iemand die graag leert, zijn dit soort dingen dodelijk voor de motivatie. Je voelt je niet gezien en begrepen.
Overigens zou ik dat niet slechts op hoogbegaafdheid willen gooien, simpelweg iemand die goed en graag leert kan bovenstaande problemen ondervinden.
Zal ook wel afhangen van studierichting. Ik doe psychologie, dus....:Pquote:Op maandag 14 november 2011 16:47 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Oke, jammer, ik dacht dat het niveauverschil op het WO wel mee zou vallen, maar bij jou is dat gat er nog aardig dus. Ik herken het eerder genoemde, maar sinds ik studeer heb ik daar niet echt last meer van, ben ook best lui geworden. Misschien dat mijn niveau langzamerhand gelijk is getrokken.
Alleen van die stamp vakken lijkt mij ook erg saai. Welke opleiding volg je?quote:Op zondag 13 november 2011 15:35 schreef Sokz het volgende:
Nu op de universiteit doe ik nog steeds niks maar krijg ik wel vakken waarvoor je simpelweg moet stampen. Imho een belediging voor mijn intelligentie maar omdat ik me niet kan inspannen voor zoiets simpels haal ik relatief beloerde cijfers.
Hopen dat ik de komende periode wat leukere / niet-stamp vakken krijg.
Ah ok, volgens mij moet je bij psychologie voornamelijk veel lezen en is inzicht / logisch beredeneren niet een vereiste. Ik denk dat dat wel meespeelt. Ik studeer zelf geen psychologie dus misschien heb ik het helemaal mis.quote:Op maandag 14 november 2011 22:07 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Zal ook wel afhangen van studierichting. Ik doe psychologie, dus....:P
Ik vind stampen eigenlijk helemaal niet saai , hoge cijfers scoren voor weinig moeite! ideaalquote:Op maandag 14 november 2011 22:35 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Alleen van die stamp vakken lijkt mij ook erg saai. Welke opleiding volg je?
Stampen is juist moeite, hoge cijfers halen door 't alleen maar 'te snappen'. Dat is ideaal!quote:Op maandag 14 november 2011 22:40 schreef Turalyon het volgende:
Ik vind stampen eigenlijk helemaal niet saai , hoge cijfers scoren voor weinig moeite! ideaal
haha daar heb je ook een punt, maar om het te snappen zul je de stof ook eerst moeten doornemen en begrijpen. Ze zullen nooit een toets geven wat puur je IQ en redenatievermogen test. Als het veel leeswerk is heb ik toch de voorkeur voor rijtjes stampenquote:Op maandag 14 november 2011 22:43 schreef Sokz het volgende:
[..]
Stampen is juist moeite, hoge cijfers halen door 't alleen maar 'te snappen'. Dat is ideaal!
Elk examen op de middelbare school was 'begrijpen' en kon je zonder te leren hoge cijfers halen.quote:Op maandag 14 november 2011 22:51 schreef Turalyon het volgende:
[..]
haha daar heb je ook een punt, maar om het te snappen zul je de stof ook eerst moeten doornemen en begrijpen. Ze zullen nooit een toets geven wat puur je IQ en redenatievermogen test. Als het veel leeswerk is heb ik toch de voorkeur voor rijtjes stampen
Dat is ook mijn voorkeur. Als je de stof in grote lijnen begrijpt, moet je tijdens je tentamen alleen nog maar logisch nadenken. Bij stampen moet je maar het geluk hebben dat ze ook daadwerkelijk vragen wat jij goed geleerd hebt. Bovendien houd ik er niet van om al die feiten uit je hoofd te leren, terwijl je het later ook gewoon kunt opzoeken. De basis is handig, maar niet elk detailtje.quote:Op maandag 14 november 2011 22:43 schreef Sokz het volgende:
[..]
Stampen is juist moeite, hoge cijfers halen door 't alleen maar 'te snappen'. Dat is ideaal!
Precies. Ik ging altijd voor de essentie van de stof.quote:Op maandag 14 november 2011 23:31 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Dat is ook mijn voorkeur. Als je de stof in grote lijnen begrijpt, moet je tijdens je tentamen alleen nog maar logisch nadenken. Bij stampen moet je maar het geluk hebben dat ze ook daadwerkelijk vragen wat jij goed geleerd hebt. Bovendien houd ik er niet van om al die feiten uit je hoofd te leren, terwijl je het later ook gewoon kunt opzoeken. De basis is handig, maar niet elk detailtje.
Ja, dan gaat het altijd heel hard .quote:Op zondag 13 november 2011 23:59 schreef Shispeed het volgende:
mij helpt het in ieder geval zeker niet. doordat ik me op de basisschool vaak dood verveelde heb ik een soort afkeer tegen school ontwikkeld waardoor ik al jaren geen flikker uitvoer op school en me dus constant in de nesten werk met dingen die niet ingeleverd worden, spijbelen, te laat komen etc.
RIAGG testquote:Op maandag 14 november 2011 00:11 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Ff een vraag uit nieuwsgierigheid, hoezo ben je hoogbegaafd, of waar uit bleek dat? Deze vraag geldt trouwens voor de meeste hier.
Ik werd getest door een of ander speciaal hoogbegaafdheidsinstituut, was een dag lang + huiswerk. Weet even niet meer hoe het heette..quote:
Mensa?quote:Op woensdag 16 november 2011 23:17 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Ik werd getest door een of ander speciaal hoogbegaafdheidsinstituut, was een dag lang + huiswerk. Weet even niet meer hoe het heette..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |