abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104176401
Ik zit nu in 5vwo en ben vooruit aan het kijken naar studies.
mijn cijfers zitten rond de 6,5-7(gaat wel stijgen. O-) )

Ik heb even op dit forum rondgekeken: oa. naar: ( Harvard ) deze discussie. Maar het is me niet helemaal duidelijk geworden wat je precies nodig hebt voor
Harvard, En hoe het systeem daar in elkaar zit.

Dus zouden jullie willen reageren? Nog even herhaling:

-Wat heb je nodig om toegelaten te worden?(cijfers vwo enz.)
-Wat moet je eerst studeren om bijv. Harvard business school te doen.(of iets vergelijkbaars bij cambridge)
-En wat zijn de kosten(en worden die vergoed)??

Alvast bedankt allemaal.

B

P.S. Als je persoonlijke ervaringen hebt, die je niet op het forum wilt hebben kan je pm-en
Real things are invisible for your eyes, you can only see them with your heart- Le petit prince
Your problems always seem to be the most important and difficult ones. But just try to realize other people also have their difficulties. And dream!!!!!
pi_104176478
1. Je betaalt het zelf maar dan moet je wel een ton (of meer?) klaar hebben liggen
2. Je krijgt een scholarship, maar dat is denk ik niet weggelegd voor mensen die een 7 staan

Ingangseisen verschillen natuurlijk per universiteit en per studie. De financiën zullen denk ik een groter probleem zijn.
pi_104176724
Ten eerste: hoe goed is jouw Engels?
Als je Cambridge(FCE of CAE volgens mij) hebt, dan zit je goed :)
Ik ben daar al geweest op een bezoek, ziet er heel mooi uit, maar de kosten wat minder :')
edit: jouw cijfers moeten rond de 7 zijn ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door Angel-Joy op 09-11-2011 20:43:57 ]
pi_104177457
Voor undegrads weet ik de regeling niet, maar ik zit nu midden in een phd aanvraag procedure en die gaat als volgt.

Je doet de GRE test en die moet je met een behoorlijke score afleggen.
Je moet 3 recommendatiebrieven hebben van professoren van je graduate universiteit.

Komt er op neer dat je wel over een behoorlijk IQ moet beschikken, en al indruk gemaakt moet hebben op andere academici.

Maar als ik eerlijk ben denk ik dat een 6,5-7 student niks te zoeken heeft op een Ivy league universiteit. Niet alleen moet je met twee vingers in je neus met een 8 of hoger afstuderen, je zult daar moeten concurreren met het slimste wat Azie te bieden heeft. En dat is fockin slim hoor! Ze hanteren daar de bell curve, en het komt er op neer dat als je in de onderste 15% van je klas zit je gewoon een onvoldoende krijgt.
wazza!
pi_104177713
Ik ben goed in Engels, ik heb 4 jaar tweetalig onderwijs gehad. Is tot de 4e klas, en kan me in engeland uitstekend verstaanbaar maken, ik ben in de 2e ook 5 dagen naar engeland geweest.
@ angel-joy hoe kom je bij het feit dat mijn cijfers rond de 7 moeten zijn? @epsix zegt rond de 8???
Wie moet ik geloven?? |:(
Ik las ook dat je soms alle kosten vergoed krijgt als je ouders minder dan 60000 dollar per jaar verdienen. en als ze 60000-180000 dollar per jaar verdienen, dat de kosten hoogstens 10% zijn.
Real things are invisible for your eyes, you can only see them with your heart- Le petit prince
Your problems always seem to be the most important and difficult ones. But just try to realize other people also have their difficulties. And dream!!!!!
pi_104177731
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 20:53 schreef Epsix het volgende:
Voor undegrads weet ik de regeling niet, maar ik zit nu midden in een phd aanvraag procedure en die gaat als volgt.

Je doet de GRE test en die moet je met een behoorlijke score afleggen.
Je moet 3 recommendatiebrieven hebben van professoren van je graduate universiteit.

Komt er op neer dat je wel over een behoorlijk IQ moet beschikken, en al indruk gemaakt moet hebben op andere academici.

Maar als ik eerlijk ben denk ik dat een 6,5-7 student niks te zoeken heeft op een Ivy league universiteit. Niet alleen moet je met twee vingers in je neus met een 8 of hoger afstuderen, je zult daar moeten concurreren met het slimste wat Azie te bieden heeft. En dat is fockin slim hoor! Ze hanteren daar de bell curve, en het komt er op neer dat als je in de onderste 15% van je klas zit je gewoon een onvoldoende krijgt.
dit is voor columbia uni trouwens niet voor harvard, maar ik verwacht dat ze niet teveel van elkaar verschillen.
wazza!
pi_104177831
Maar epsix hoe kom jij da bij het feit dat je een 8 moet staan?
Is dat een ongeschreven regel, of een hard feit?
En kan ik hieruit opmaken dat jij wel een 8 staat/stond??
pi_104177876
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 20:57 schreef Blendator het volgende:
Ik ben goed in Engels, ik heb 4 jaar tweetalig onderwijs gehad. Is tot de 4e klas, en kan me in engeland uitstekend verstaanbaar maken, ik ben in de 2e ook 5 dagen naar engeland geweest.
@ angel-joy hoe kom je bij het feit dat mijn cijfers rond de 7 moeten zijn? @epsix zegt rond de 8???
Wie moet ik geloven?? |:(
Ik las ook dat je soms alle kosten vergoed krijgt als je ouders minder dan 60000 dollar per jaar verdienen. en als ze 60000-180000 dollar per jaar verdienen, dat de kosten hoogstens 10% zijn.
nee volgens mij maken je cijfers niet uit. Je moet een gestandaardiseerde test doen zoals GRE of SAT. Voor Hardvard business school is het zeker GRE. Maar ik bedoel te zeggen dat als je punten zo laag zijn dat ik je kansen klein acht dat je wel hoog voor die tests zal scoren.
wazza!
pi_104177981
Minstens een 7 hè :')
Ik doe zelf ook tvwo, dus ik zou misschien nog een kans maken :)
Maar als een gewone vwo studens zonder een cambridge of een ander Engelse diploma, kan je het wel vergeten met je 6.5-7 :')
pi_104178101
Ik krijg binnenkort ook het Cambridge engels examen.
@angel-joy Zit je ook in 5vwo?
pi_104178425
HBS :')

Ga dan gewoon naar CBS of RSM. Veel meer kwaliteit voor je geld en contacten leggen ligt allemaal in eigen hand.
pi_104178494
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 21:05 schreef Blendator het volgende:
Ik krijg binnenkort ook het Cambridge engels examen.
@angel-joy Zit je ook in 5vwo?
Nope, 3tvwo, moet dit jaar mijn Cambridge examen halen, hopelijk advanced :)
pi_104178591
Heb ik ook moeten doen:) Succes!!

waarom nog meer, is beetje vaag Lindstrom
pi_104179215
1) Met een 7 zit je ver onder niveau
2) Je moet top scores op de SAT halen
3) Als je Ivy-league materiaal bent, kun je dit meestal prima zelf uitzoeken
4) Meeste mensen hebben zo'n beetje alle beschikbare vakken op hun school gedaan
5) Nog andere bijzondere verrichtingen

Een profiel van een student die niet-geaccepteerd werd op welke Ivy-league uni dan ook, maar wel bij enkele op gesprek mocht komen:
8.5 gemiddeld VWO, 2 profielen
Topsport
Vloeiend in 3 talen, verder nog aardig goed in 2 andere talen
SAT scores in 90-95e percentiel

Veel succes dus :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Physics op 09-11-2011 21:30:49 ]
pi_104179568
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 21:24 schreef Physics het volgende:
4) Meeste mensen hebben zo'n beetje alle beschikbare vakken op hun school gedaan

Een profiel van een student die niet-geaccepteerd werd op welke Ivy-league uni dan ook, maar wel bij enkele op gesprek mocht komen:
Topsport
dit dus. zelfs al kun je het niveau aan, dan nog is het maar de vraag of je binnenkomt. Ze eisen meer dan dat je eigenlijk hoeft op te brengen. Als je echt overtuigd bent van jezelf kun je beter je undergrad ergens anders doen en het met je grad bij de ivy-league universiteiten proberen. De concurrentie is wat minder, en je krijgt de kans om jezelf te onderscheiden van de andere uitstekende studenten.
wazza!
pi_104180962
quote:

Topsport

= Jij? of :P?
pi_104181217
quote:

Topsport

Ik had toen niks over zoveel talen gehoord hoor :o
Er waren idd veel Aziaten, ik kan Chinees dankzij mijn moeder, en ze vertelden wel dat ik dan een voorsprong heb omdat ik nu al 3 talen spreek, maar volgens mij is vloeiend Engels plus Duits ofzo bijvoorbeeld meer dan genoeg hoor :)
pi_104182444
over dat het collegegeld afhankelijk is van het inkomen van je ouders geldt alleen voor Amerikaanse studenten... Een meisje van mijn oude school ging naar Oxford, slaagde hier op het tweetalig VWO met gemiddeld een 9, en was daar de slechtste van de klas.

Ik zou me eerder richten op een Nederlandse uni, honours class en gewoon een minor doen op bijvoorbeeld een Ivy-university...
pi_104183772
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 21:53 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

= Jij? of :P?
Nee, iemand die ik goed ken :)
pi_104184252
Zelf heb ik zelf een tijdje aan Cambridge gestudeerd - het niveau is niet gek veel hoger dan in Leiden. Meer middelen en vaak betere docenten, maar de tentamens en essays waren niet veel lastiger qua niveau.
pi_104184453
Zijn die Ivy-League universiteiten niet veel kieskeuriger (vraag-aanbod-verhouding) t.o.v. buitenlanders dan t.o.v. Americanen?
Hoe dan ook, ik zou eerder mikken op Oxbridge, IC enz.
Dat is ook uitstekend, dat opent ook alle deuren en het is veel minder duur.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_104184457
TS, misschien is het een idee om een semester (of 2) naar het buitenland te gaan via een Nederlandse universiteit. Vaak zijn er tussen universiteiten uitwisselingsprogramma's. Dan betaal je alleen het collegegeld aan de universiteit hier. Ivy league is nog steeds wel hoog gegrepen, maar als je uni de connecties heeft en je staat een >9 dan maak je wel kans ;) .
pi_104184527
Netflanders, geef eens een voorbeeldje van die betere middelen?
#NoDAPL
pi_104184556
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zijn die Ivy-League universiteiten niet veel kieskeuriger (vraag-aanbod-verhouding) t.o.v. buitenlanders dan t.o.v. Americanen?
Hoe dan ook, ik zou eerder mikken op Oxbridge, IC enz.
Dat is ook uitstekend, dat opent ook alle deuren en het is veel minder duur.
Minder duur als in ~ ¤15k per jaar ipv ~ ¤50k aan collegegeld?
pi_104184619
Yep, maar het scheelt toch veel als je niet een flinke studiebeurs of iets dergelijks krijgt?
Al dacht ik dat sommige Ivy-League universiteiten in bepaalde gevallen wel sterk het collegegeld verlagen maar ik steek daar niet mijn hand voor in het vuur.
#NoDAPL
  woensdag 9 november 2011 @ 23:04:35 #26
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_104185130
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 20:57 schreef Blendator het volgende:
Dit is verder niet zo relevant helaas. Meestal moet je een testresultaat overleggen dat maximaal één tot twee jaar oud is. Het tvwo biedt je enkel een klein voordeel wat betreft voorbereiding.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_104191457
@finsdefis maar ik heb nog wel een heel portfolio, waarmee ik kan aantonen dat ik goed engels heb gehad. ook heb ik meerdere certificaten voor mijn engels(cambridge junior(zoiets) , dat ik op een tto school heb gezeten en nog iets. Kan je dat wel gebruiken??
  donderdag 10 november 2011 @ 09:53:46 #28
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_104193328
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 07:30 schreef Blendator het volgende:
@finsdefis maar ik heb nog wel een heel portfolio, waarmee ik kan aantonen dat ik goed engels heb gehad. ook heb ik meerdere certificaten voor mijn engels(cambridge junior(zoiets) , dat ik op een tto school heb gezeten en nog iets. Kan je dat wel gebruiken??
Je kan het proberen, maar ik denk dat ze gewoon een algemeen certificaat willen. Ze gaan niet de tijd nemen om je portfolio helemaal door te kijken e.d. Waarschijnlijk zal je gewoon een TOEFL of IELTS toets moeten doen en daar een hoge score voor moeten halen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_104196481
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 09:53 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Je kan het proberen, maar ik denk dat ze gewoon een algemeen certificaat willen. Ze gaan niet de tijd nemen om je portfolio helemaal door te kijken e.d. Waarschijnlijk zal je gewoon een TOEFL of IELTS toets moeten doen en daar een hoge score voor moeten halen.
Inderdaad. Maar als je TTO gehad hebt is zo'n toets een eitje.
pi_104197773
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 11:48 schreef thenxero het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar als je TTO gehad hebt is zo'n toets een eitje.
ik denk dat je vaardigheid in de engelse taal sowieso geen punt van discussie mag zijn. de GRE en SAT tests worden veelal vergeleken met de IQ test. En dan niet die halve zooi op internet waar iedereen een IQ van 160 heeft, maar van echte gecoördineerde IQ tests die je kan afleggen. Het idee van die tests is dat ze een aantal vaardigheden van je meten die iets anders representeren dan je cijfers op school. Op school kun je je voorbereiden, en dat verklaart voor veel mensen tot wel 80% van de variatie van hun punt. Voor een GRE of SAT kun je je niet voorbereiden.

Veel mensen die niet zo hard leren denken dat dit eerlijker is omdat het je "echte vaardigheden" meet. Maar dit is natuurlijk onzin. Veel vaardigheden scherp je aan juist door veel te leren, zoals concentratie, begrijpend lezen en het innemen van veel verschillende perspectieven. Ik blijf erbij, als je jezelf nu niet onderscheid van de andere studenten, dan heb je niks te zoeken op een ivy-league universiteit.
wazza!
pi_104200982
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 12:22 schreef Epsix het volgende:

[..]

ik denk dat je vaardigheid in de engelse taal sowieso geen punt van discussie mag zijn. de GRE en SAT tests worden veelal vergeleken met de IQ test. En dan niet die halve zooi op internet waar iedereen een IQ van 160 heeft, maar van echte gecoördineerde IQ tests die je kan afleggen. Het idee van die tests is dat ze een aantal vaardigheden van je meten die iets anders representeren dan je cijfers op school. Op school kun je je voorbereiden, en dat verklaart voor veel mensen tot wel 80% van de variatie van hun punt. Voor een GRE of SAT kun je je niet voorbereiden.

Veel mensen die niet zo hard leren denken dat dit eerlijker is omdat het je "echte vaardigheden" meet. Maar dit is natuurlijk onzin. Veel vaardigheden scherp je aan juist door veel te leren, zoals concentratie, begrijpend lezen en het innemen van veel verschillende perspectieven. Ik blijf erbij, als je jezelf nu niet onderscheid van de andere studenten, dan heb je niks te zoeken op een ivy-league universiteit.
Onzin, alles is te trainen. Heel ambitieus Amerika spendeert dan ook heel veel tijd aan het oefenen van de GRE/SAT.
pi_104206461
Zet het gewoon uit je hoofd, verspilde moeite, verspilde centen. Aanmelden alleen al kost 150 euro per universiteit, en zelfs de aller aller beste scholieren meldden zich bij 20 universiteiten tegelijk aan omdat de kansen zo klein zijn.
pi_104206918
Het wordt natuurlijk allemaal overschat. Als een Nederlandse universiteit zulke strenge selecties zou toepassen, zou die universiteit vanzelf ook elitair worden en gewild bij het bedrijfsleven*, ook al is het onderwijs hetzelfde.

* tenzij je het koppelt aan een falend concept als university college
pi_104207119
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 22:49 schreef netflanders het volgende:
Zelf heb ik zelf een tijdje aan Cambridge gestudeerd - het niveau is niet gek veel hoger dan in Leiden. Meer middelen en vaak betere docenten, maar de tentamens en essays waren niet veel lastiger qua niveau.
Mag ik vragen welke studie? Ik vraag mij vaak af of het niveau aan prestigieuze Engelse of Noord-Amerikaanse universiteiten (veel) hoger is dan aan Nederlandse universiteiten. Als wat jij zegt klopt, dan zie ik er het nut niet van in om je bont en blauw te betalen om aan een dergelijke universiteit te studeren. No offense. Het staat leuk op je cv, het is een "hele ervaring", maar afgezien daarvan?
pi_104207267
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 16:45 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Mag ik vragen welke studie? Ik vraag mij vaak af of het niveau aan prestigieuze Engelse of Noord-Amerikaanse universiteiten (veel) hoger is dan aan Nederlandse universiteiten. Als wat jij zegt klopt, dan zie ik er het nut niet van in om je bont en blauw te betalen om aan een dergelijke universiteit te studeren. No offense. Het staat leuk op je cv, het is een "hele ervaring", maar afgezien daarvan?
Anekdotisch van iemand die aan MIT studeert: Ja, het niveau is veel hoger. De mensen gemiddeld intelligenter, beter in hun vak en werken harder.

edit: Wel Master niveau.

[ Bericht 1% gewijzigd door Physics op 10-11-2011 17:30:59 ]
pi_104207515
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 16:40 schreef twaalf het volgende:
Het wordt natuurlijk allemaal overschat. Als een Nederlandse universiteit zulke strenge selecties zou toepassen, zou die universiteit vanzelf ook elitair worden en gewild bij het bedrijfsleven*, ook al is het onderwijs hetzelfde.

* tenzij je het koppelt aan een falend concept als university college
Op basis waarvan denk je dat university college in NL een falend concept is?
pi_104210766
Oke ik denk dat ik dan harvard en stanford maar laat zitten.
Maar misschien is cambridge nog wel mogelijk??

Ik heb met mijn decaan er over gesproken, en die zei:

Je kan het beste een bachelor in nederland doen met stage naar het buitenland(vs of engeland).
En dan je master in zijn geheel in het buitenland.

Qua studies zit ik te denken aan:

-International business administration
-International bachelor economics and business economics.

Beide bij de Erasmus universiteit.

Ik weet ook niet of er iets vergelijkbaars is in cambridge/oxford oid.

Ik wil ook gaan proefstuderen maar voor international business administration is dat niet mogelijk :?

Ik ben wiskundig normaal, maar het is niet mijn ideale vak.
Daarom is international business administration beter.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden

B
pi_104211029
quote:
Anekdotisch van iemand die aan MIT studeert: Ja, het niveau is veel hoger. De mensen gemiddeld intelligenter, beter in hun vak en werken harder.
Aan welke universiteit had hij dan nog meer gestudeerd?
Het zal wellicht ook sterk van de studierichting afhangen? Er zijn studierichtingen die sowieso al de slimmere studenten trekken, IVY-League of geen IVY-League.
#NoDAPL
pi_104211199
@bram van loon, kun je voorbeelden noemen?:?
pi_104211618
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 18:38 schreef Blendator het volgende:
@bram van loon, kun je voorbeelden noemen?:?
De echte bètastudies natuurlijk
pi_104211641
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 18:26 schreef Blendator het volgende:

Je kan het beste een bachelor in nederland doen met stage naar het buitenland(vs of engeland).

Ik wil ook gaan proefstuderen maar voor international business administration is dat niet mogelijk :?

B
IBA is gewoon bedrijfskunde, maar dan in het Engels. Zo speciaal en moeilijk is het niet. De wiskunde is van een bedroevend niveau.

Ik zou nog even wachten met specifiek nadenken, je zit aan 2 uiteinden van een continuum te denken...
pi_104212507
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Aan welke universiteit had hij dan nog meer gestudeerd?
Het zal wellicht ook sterk van de studierichting afhangen? Er zijn studierichtingen die sowieso al de slimmere studenten trekken, IVY-League of geen IVY-League.
Ik geloof niet dat ik een geslacht had genoemd :P. TU Delft.
pi_104218113
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 16:55 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Op basis waarvan denk je dat university college in NL een falend concept is?
Er is geen duidelijk doel voor ogen. Men dacht 'laten we wat leuks proberen', dus we gooien wat vakken door elkaar, verspillen kostbare tijd en verliezen diepgang. Men dacht dat er dan allemaal goede studenten zouden komen, maar ten eerste willen die misschien liever een echte studie doen, ten tweede trek je voornamelijk mensen aan die het nog niet weten. Zo'n selectieprocedure doet daar niets aan af.
pi_104218407
Wat denk je dat er zou gebeuren als een Nederlandse universiteit ervoor zou kiezen om bij een grote studie als psychologie, bedrijfskunde of rechten net zo streng te selecteren als Harvard? Ik denk dat zo'n studie gewilder wordt bij goede studenten en bedrijven, omdat het een mogelijkheid biedt zich te onderscheiden van duizenden andere studenten. Betekent dat dat het onderwijs dan beter wordt? Slechts marginaal.
pi_104219631
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 14:04 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Onzin, alles is te trainen. Heel ambitieus Amerika spendeert dan ook heel veel tijd aan het oefenen van de GRE/SAT.
Ik heb het GRE oefenboek hier liggen. Grootste geldverspilling ooit. Zoals ik al aangaf, als je je hele studentenleven gewend bent om regelmatig te leren, veel te lezen en gewoon je vraagstukken probeert op te lossen, dan is dat de beste voorbereiding die je kunt hebben voor zo'n test. Moet er wel bijzeggen dat ik een beta ben, dus het analytische en logische aspect ervan is iets dat ik de afgelopen 6 jaar dag in dag uit beoefend hebt. Ik weet niet of andere studierichtingen dat voordeel ook hebben.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 18:26 schreef Blendator het volgende:

B
dit stelde ik in het begin ook al voor. Je kunt je undergrad beter in Nederland doen. Effe doordrukken om het cum laude te halen, en als je je dan inzet maak je een betere kans om door een selectie heen te komen.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:47 schreef twaalf het volgende:
Wat denk je dat er zou gebeuren als een Nederlandse universiteit ervoor zou kiezen om bij een grote studie als psychologie, bedrijfskunde of rechten net zo streng te selecteren als Harvard? Ik denk dat zo'n studie gewilder wordt bij goede studenten en bedrijven, omdat het een mogelijkheid biedt zich te onderscheiden van duizenden andere studenten. Betekent dat dat het onderwijs dan beter wordt? Slechts marginaal.
maar dit is niet het enige wat er gebeurt. Het feit dat een school prestigieus wordt brengt voordelen met zich mee. Harvard en Columbia trekken per jaar tientallen miljoenen binnen alleen al aan giften van oud alumni. Het is bijna semi-verplicht om geld af te staan als je later succesvol bent. Van dat geld trekken ze de beste mensen van de vakgebieden aan. Zij zullen in hun eentje niet het niveau omhoog halen, maar gek genoeg lijkt de omgeving zich aan zo'n persoon omhoog te trekken. Ambitieuze mensen melden zich vanzelf al aan als de prof beroemd is.

Maar een goed gestructureerd onderwijssysteem kan ook onderwijs op een hoog niveau bieden. Nederland mag best trots op zichzelf zijn. Alleen concurreren qua kwantiteit en kwaliteit met de big boys... dat kunnen we niet.
wazza!
pi_104219635
Ik ben op dit moment bezig met aanmeldingen voor Cambridge, UCL. Imperial College London, Harvard, Princeton, Yale, MIT, UPenn, Pratt Institute & NYIT en ik kan je zeggen dat het niet allemaal even makkelijk is (dan heb ik het over de enorme hoeveelheid essays die je moet schrijven en de verschillende tests & stages die het hele proces heeft. Ik wil vooral in Amerika studeren omdat het hele studentenleven, het hoge niveau & het Liberal Arts degree mij veel meer aanspreken dan studeren in Spanje (waar ik nu woon) of in Nederland.
Ik weet niet in welk jaar je zit, maar ik raad je aan om minstens een jaar (beter twee jaar) voor dat je naar de universiteit wilt gaan begint met de hele procedure (SAT, SAT Subject Tests, essays, Commonapp, UCAS, etc.). Bedenk ook dat universiteiten als Harvard & Princeton maar 7% van de aanmeldingen accepteren.
pi_104220283
Wel super als je ouders hebt die zich dit (eventueel) kunnen permiteren (want of je beurzen krijgt is maar afwachten).
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_104222201
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:06 schreef Oliviertje1994 het volgende:
Bedenk ook dat universiteiten als Harvard & Princeton maar 7% van de aanmeldingen accepteren.
Als je je zoals jij op 10 van zulke universiteiten inschrijft, is de kans dat je aangenomen wordt op ten minste 1 universiteit dus gelijk aan 1-(1-0.07)^10=52%
pi_104222479
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:46 schreef twaalf het volgende:

[..]

Als je je zoals jij op 10 van zulke universiteiten inschrijft, is de kans dat je aangenomen wordt op ten minste 1 universiteit dus gelijk aan 1-(1-0.07)^10=52%
Je hebt veel te weinig info om daar wat over te zeggen. Wie zegt dat de mensen die aangenomen worden niet meerdere aanbiedingen krijgen en zo dubbel in de statistieken komen? Als je jouw redenatie volgt zou je, als je je inschrijft bij 50 universiteiten, 97,3% kans hebben om ingedeeld te worden. Don't think so..
pi_104222598
Was een grapje.
pi_104222676
Als je niet rijk bent zullen je cijfers in elk geval omhoog moeten. Lukt dat op het VWO niet meer dan kun je proberen op je vervolgopleiding schokkend hoge cijfers te halen om zo een beurs te bemachtigen voor een semester studie aan zo'n universiteit.
pi_104230007
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:42 schreef twaalf het volgende:

[..]

Er is geen duidelijk doel voor ogen. Men dacht 'laten we wat leuks proberen', dus we gooien wat vakken door elkaar, verspillen kostbare tijd en verliezen diepgang. Men dacht dat er dan allemaal goede studenten zouden komen, maar ten eerste willen die misschien liever een echte studie doen, ten tweede trek je voornamelijk mensen aan die het nog niet weten. Zo'n selectieprocedure doet daar niets aan af.
Afgewezen door UCU? Mijn ervaring van Nederlanders die een master in het buitenland doen (VK, topsholen alleen, mensen die naar Norwich of Manchester gaan tel ik niet): 50% UC volk (vaak zonder het daar bijzonder goed te hebben gedaan), een handvol techneuten en gamma's(de betere), de rest(de beste). Van mijn master, in de afgelopen 3 jaar: 5x UC, 1x R'dam econometrie, 1x iets anders.
Dat mensen zich daar aanmelden als ze niet weten wat ze willen klopt niet. Als je het echt niet weet, val je meestal door de mand tijdens je interview. Het gaat vaak om een interessante combinatie van verschillende studierichtingen.

Maar terug naar TS. Met een 6-7 TVWO kom je er niet, tenzij je veel geluk hebt. Al doe je helemaal niets voor school zijn zulke cijfers gewoon slecht. Je komt niet eens in lotingsklasse A. Dit lijkt me een minimum.
Wat je zelf zei is een goed idee: Bachelor in NL, het daar goed doen, incl een uitwisseling voor 6 maanden en dan aanmelden waar je naartoe wilt.
Geld is een andere kwestie, daar moet je zelf voor zorgen.
Ow en je mag zelf wat meer onderzoek doen voordat je op Fok! post. Je kunt best wel googlen of Uni X studie Y heeft. Dat kun je net zo goed als ik.

Ik hielp vandaag iemand met haar aanmelding aan Cambridge (ze werkt bij ons als Gap-year). Ze had al een interview gekregen en moest een essay schrijven over het nut van 'growth accounting' bij het bestuderen van de Britse industriele revolutie. (Ze had wel een aantal bronnen gekregen van Cam; het gaat om een BA in Economics)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_104230675
Worden de lessen op die rijkere universiteiten professioneler verzorgd?
Ik heb de indruk dat Nederlandse universiteiten nogal gierig zijn op het vlak van onderwijs: erg grote groepen voor werkcolleges en practica en relatief weinig begeleiding.
#NoDAPL
pi_104231116
Bij top uni's gaat het zelden om het onderwijs, het draait om onderzoek. Verwacht er niet bijzonder veel van. Je hebt een aantal briljante docenten en je krijgt nooit college van een 2e jaars student (wel eens meegemaakt in NL), maar ze zijn niet allemaal even goed en doen allemaal liever iets anders dan les geven. Het zijn eenmaal profs aan een uni en geen middelbareschool leraren, ze doen het nooit om het lesgeven.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_104233749
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 00:34 schreef miro86 het volgende:
Bij top uni's gaat het zelden om het onderwijs, het draait om onderzoek. Verwacht er niet bijzonder veel van. Je hebt een aantal briljante docenten en je krijgt nooit college van een 2e jaars student (wel eens meegemaakt in NL), maar ze zijn niet allemaal even goed en doen allemaal liever iets anders dan les geven. Het zijn eenmaal profs aan een uni en geen middelbareschool leraren, ze doen het nooit om het lesgeven.
Op welke universiteit geven 2de jaars college? Dat neem je toch niet serieus?
pi_104234060
bedankt epsix! Maar wat vinden jullie verder dan van de mogelijkheden om naar cambridge te gaan?
En wat vinden jullie van de studies: International business administration en international bachelor of economics and business economics. Het is me nu ook duidelijk dat ik harder ga werken voor school, Thanks hiervoor. Hoor het allemaal graag!

b
pi_104235024
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 00:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Worden de lessen op die rijkere universiteiten professioneler verzorgd?
Ik heb de indruk dat Nederlandse universiteiten nogal gierig zijn op het vlak van onderwijs: erg grote groepen voor werkcolleges en practica en relatief weinig begeleiding.
In Nederland hangt dit sterk van de opleiding af. Bij kleinschalige studies is de begeleiding (vanzelfsprekend) beter. Ik zit regelmatig met ongeveer 30 man in een collegezaal, of met vijf bij een werkcollege.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_104254782
Ik volg ook een ´kleinschaligere` studie, zo'n 80 studenten in het eerste jaar.
Desalniettemin vind ik het onderwijs eerder grootschalig, hoorcollege volgen met 100 man is natuurlijk geen probleem, al begrijp ik niet waarom ze geen grotere schermen gebruiken en van een grotere afstand projecteren (soms niet goed zichtbaar) maar de zalen zullen wel dateren uit de tijd dat er nog weinig of geen projectieschermen werden gebruikt (als je momenteel op een professionele wijze een auditorium ontwerpt dan plan je bovenin wat extra ruimte voor een projector).
De 80 studenten worden voor de meeste practica en werkcolleges onderverdeeld in groepen van 40 studenten wat ik echt te groot vind, 20 man lijkt me zo'n beetje het maximum als je efficiënt wil werken (per docent).

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-11-2011 18:38:32 ]
#NoDAPL
pi_104254974
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 18:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik volg ook een ´kleinschaligere` studie, zo'n 80 studenten in het eerste jaar.
Desalniettemin vind ik het onderwijs eerder grootschalig, hoorcollege volgen met 100 man is natuurlijk geen probleem, al begrijp ik niet waarom ze geen grotere schermen gebruiken en van een grotere afstand projecteren (soms niet goed zichtbaar) maar de zalen zullen wel dateren uit de tijd dat er nog weinig of geen projectieschermen werden gebruikt (als je momenteel op een professionele wijze een auditorium ontwerpt dan plan je bovenin wat extra ruimte voor een projector.
De 80 studenten worden voor de meeste practica en werkcolleges onderverdeeld in groepen van 40 studenten wat ik echt te groot vind, 20 man lijkt me zo'n beetje het maximum als je efficiënt wil werken (per docent).
Dat lijkt me inderdaad vrij grootschalig, maar niet onoverkomelijk. Ik ben overigens ook wel geïnteresseerd in de schaal en de opzet van het onderwijs op de oxbridge of ivy league universiteiten. Ik kan me voorstellen dat deze een veel groter budget hebben, en daardoor intensievere begeleiding en betere voorzieningen.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_104256283
Het aantal begeleiders verschilt wel van vak tot vak per groep. Zo hebben we bij het ene practicum met 40 studenten 1 docent en bij het andere practicum met 40 studenten 2 assistenten (mensen die geslaagd zijn (master) maar die nog niet zijn gepromoveerd).
Bij werkcolleges voor een meer theoretisch vak is er 1 docent op 40 studenten of 2 docenten plus een paar student-assistenten (zo'n 4) op 80 studenten.
Maar ja, 1 docent op 40 studenten komt dus wel voor.
#NoDAPL
pi_104256352
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het aantal begeleiders verschilt wel van vak tot vak per groep. Zo hebben we bij het ene practicum met 40 studenten 1 docent en bij het andere practicum met 40 studenten 2 assistenten (mensen die geslaagd zijn (master) maar die nog niet zijn gepromoveerd).
Bij werkcolleges voor een meer theoretisch vak is er 1 docent op 40 studenten of 2 docenten plus een paar student-assistenten (zo'n 4) op 80 studenten.
Maar ja, 1 docent op 40 studenten komt dus wel voor.
Waar studeer je? Ik dacht dat bètaopleidingen wel wat kleinschaliger waren trouwens.
pi_104269201
Tevens, staar je niet blind op de namen ;)
pi_104270651
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 00:34 schreef miro86 het volgende:
Dat is dan ook het rare van die ranglijsten die je altijd ziet. Onderwijs en onderzoek wordt op één hoop gegooid in de einduitslag. Zeker als bachelorstudent ben je gebaat bij goed onderwijs en slechts in mindere mate bij goed onderzoek omdat je eerst een basis op moet bouwen en het gaat dan vaak om een basis waar al redelijke wetenschappelijke consensus over bestaat. Een goede onderzoeksuniversiteit hoeft niet perse een goede onderwijsuniversiteit te zijn, en vice versa.
pi_104284786
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 07:00 schreef Renzoku het volgende:

[..]

Op welke universiteit geven 2de jaars college? Dat neem je toch niet serieus?
Een keer meegemaakt in Maastricht.
pi_104286612
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 14:04 schreef miro86 het volgende:

[..]

Maar dat is dan zeker omdat een docent ziek is en dat een werkcollegebegeleider het overneemt onder het motto: beter iets dan niets. Ik kan me niet voorstellen dat ze een tweedejaars structureel hoorcolleges laten geven.
pi_104289530
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 15:25 schreef thenxero het volgende:

[..]

Maar dat is dan zeker omdat een docent ziek is en dat een werkcollegebegeleider het overneemt onder het motto: beter iets dan niets. Ik kan me niet voorstellen dat ze een tweedejaars structureel hoorcolleges laten geven.
Een blok lang.
pi_104290079
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 07:52 schreef Blendator het volgende:
bedankt epsix! Maar wat vinden jullie verder dan van de mogelijkheden om naar cambridge te gaan?
En wat vinden jullie van de studies: International business administration en international bachelor of economics and business economics. Het is me nu ook duidelijk dat ik harder ga werken voor school, Thanks hiervoor. Hoor het allemaal graag!

b
IBA = theorie, bedrijfskunde
IBEB = meer wiskunde, toepassing, bedrijfseconomie

als je wat uitdaging wilt en niet de hele dag wil lezen, kies dan IBEB.
  zondag 13 november 2011 @ 11:36:49 #68
333583 Djoezt
Argumentative with the face on
pi_104311470
Ivy League is wel erg ambitieus, zeker voor iemand met 6,5-7's. Ik zou gewoon lekker in Nederland een bachelor halen en dan misschien je master nog ergens anders gaan doen (bijv. Engeland). Ivy League is ook gewoon absurd duur, en reken maar niet op een beurs zonder bewezen topsportprestaties of straight A's.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 14:04 schreef miro86 het volgende:

[..]

Dan noem je er ook wel 1.
pi_104313056
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 17:22 schreef miro86 het volgende:

[..]

Een blok lang.
Bij Nederlands Recht? Ik weet dat aan de UvT structureel werkcolleges worden verzorgd door studenten. Of dat door tweedejaarsstudenten gebeurt weet ik niet, al zijn het masterstudenten: dan vind ik het nog steeds niet kunnen.
pi_104315633
quote:
Dan noem je er ook wel 1.
Krijgen ze daar niet minder dan 10 contacturen per week voor alle studierichtingen?
Hoe moeilijk kan het dan zijn om eventjes een andere docent het te laten overnemen?
Just wondering.

quote:
Bij Nederlands Recht? Ik weet dat aan de UvT structureel werkcolleges worden verzorgd door studenten. Of dat door tweedejaarsstudenten gebeurt weet ik niet, al zijn het masterstudenten: dan vind ik het nog steeds niet kunnen.
Aan mijn universiteit (TU) worden ook werkstudenten ingezet maar zij doceren niet, zij hebben als taak om vragen te beantwoorden (calculus) en om als mentor te functioneren. Misschien dat ze ook voor practica worden ingezet, dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Bij de werkcolleges van calculus worden ze ingezet naast de docenten. Concreet voor calculus: 3 docenten en een vijftal werkstudenten voor 80 studenten.

[ Bericht 28% gewijzigd door Bram_van_Loon op 13-11-2011 14:15:28 ]
#NoDAPL
pi_104325348
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:42 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Nee, International Business, ook best kansloos. In maastricht worden studenten structureel ingezet voor werkcolleges(tutorial groups), meestal masterstudenten, maar nog steeds. Ik dacht dat het zelfs verplicht was om les te geven bij psychologie. Om eerlijk te zijn, dit is niet zo erg, het is veel beter dan een ongemotiveerde prof, maar nog steeds.
pi_104326472
Voor een werkcollege zie ik liever een student die op kwaliteiten is aangenomen dan een PhD die het verplicht moet doen.
pi_104328291
Werkcolleges op de Radboud Universiteit in Nijmegen worden ook door 3e jaars of masterstudenten verzorgd. Volgensmij is dit vrij normaal in Nederland.
pi_104328421
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 20:14 schreef Foleor het volgende:
Werkcolleges op de Radboud Universiteit in Nijmegen worden ook door 3e jaars of masterstudenten verzorgd. Volgensmij is dit vrij normaal in Nederland.
Voor werkcolleges wel. Hoorcolleges niet.
pi_104328586
quote:
3s.gif Op zondag 13 november 2011 20:17 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Voor werkcolleges wel. Hoorcolleges niet.
Dat is waar volgensmij iedereen het over heeft hier. Als hoorcolleges door studenten worden gegeven zou dat inderdaad belabberd zijn.
pi_104329556
Het lijkt me niet dat derdejaarsstudenten voldoende ver boven de stof staan om op een verantwoorde manier werkcolleges te geven.
Het is wel lekker goedkoop. Zou dat het motief zijn?
Let op, ik ben niet tegen het inzetten van werkstudenten maar dan als extra hulp en niet als vervangende hulp.
Ik vind werkcolleges overigens veel relevanter dan hoorcolleges, indien ze goed verzorgd worden dan geven die meer rendement voor de studenten wanneer je wiskunde, wetenschappen of techniek studeert. Denk bijv. maar niet dat je calculus leert door naar theorie te luisteren, natuurlijk helpt die theorie maar uiteindelijk moet je het leren door ermee bezig te zijn.
#NoDAPL
pi_104330051
Ik ben het daar niet helemaal mee eens, dat ouderejaars niet ver genoeg boven de stof kunnen staan. Er zijn elk jaar genoeg studenten die bizar hoge cijfers voor hun analyse/algebra/statistiek halen. Ik vraag me af of er een meerwaarde is van een PhD student tegenover een tweedejaars die een 10 had voor zijn analyse.. Ik geloof dat er ook een bachelor 2 student is die gemiddeld ~9.5 staat die nu werkcolleges geeft aan eerstejaars.
pi_104330493
Meestal staan vakken niet los van andere vakken die die studenten eventueel nog niet hebben gehad.
Een concreet voorbeeldje, heb jij liever werkcolleges calculus van iemand die een goed cijfer haalde voor calculus of van iemand die een goed cijfer haalde voor calculus en voor tal van analysevakken?
#NoDAPL
pi_104331727
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Meestal staan vakken niet los van andere vakken die die studenten eventueel nog niet hebben gehad.
Een concreet voorbeeldje, heb jij liever werkcolleges calculus van iemand die een goed cijfer haalde voor calculus of van iemand die een goed cijfer haalde voor calculus en voor tal van analysevakken?
Het tweede, maar dat is een vals dilemma. In het ideale geval geeft de u(h)d of hl zelf werkcolleges. Als dat om organisatorische redenen niet kan, wordt dat overgedragen aan ofwel een aio, ofwel een student. En in zo'n geval is een aio meestal verplicht om onderwijstaken uit te voeren, terwijl een student wordt uitgekozen op basis van kwaliteiten in het vak en in doceren. Je begrijpt wie er dan beter een weco kan verzorgen.
pi_104332910
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 21:19 schreef twaalf het volgende:

[..]

Het tweede, maar dat is een vals dilemma. In het ideale geval geeft de u(h)d of hl zelf werkcolleges. Als dat om organisatorische redenen niet kan, wordt dat overgedragen aan ofwel een aio, ofwel een student. En in zo'n geval is een aio meestal verplicht om onderwijstaken uit te voeren, terwijl een student wordt uitgekozen op basis van kwaliteiten in het vak en in doceren. Je begrijpt wie er dan beter een weco kan verzorgen.
1 Als er geen verwevenheid is in de stof (niet het vak!) dan ben ik daar indifferent tussen

2 Die vergelijking gaat niet op want die kan je oneindig vaak maken. Binnen een bepaalde budget restrictie moeten er keuzes gemaakt worden en de toegevoegde waarde van zoveel extra kennis is kleiner dan de kosten.
pi_104336773
Ik gaf zelf als tweedejaars student ook werkcolleges aan eerstejaars studenten. Waarom ook niet als je dat vak goed beheerst, hoorcolleges worden wel door de professoren gegeven. Bovendien had ik een collega die wél PhD-student was en het verplicht geven moest, en hij kreeg grappig genoeg de slechtste kritieken van ons allemaal omdat hij telkens onvoorbereid en ongemotiveerd voor de groep stond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')