TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 08:52 |
Goed dat Adobe eindelijk toegeeft dat er geen toekomst zit in Flash; iets wat Apple al bijna 5 jaar doorheeft. Ik ben benieuwd hoelang Flash nog als anti-iOS argument gebruikt gaat worden. | |
speknek | woensdag 9 november 2011 @ 08:57 |
Nog behoorlijk lang, want dit zal de gemiddelde websitebouwer niet meteen inspireren hun complete model om te gooien. | |
poepeneesje | woensdag 9 november 2011 @ 08:58 |
Ik vind het juist een slechte zaak, waarom zou Apple voor mij moeten bepalen of ik wel of geen Flash zou moeten gebruiken? | |
gogosweden | woensdag 9 november 2011 @ 08:59 |
| |
Blaxje | woensdag 9 november 2011 @ 09:00 |
Omdat ze vinden dat user-experience eronder lijdt. | |
MuRKie | woensdag 9 november 2011 @ 09:00 |
| |
Boze_Appel | woensdag 9 november 2011 @ 09:01 |
Nee, omdat alle flashapplicaties als apps voor iOS aangeboden worden en er dan geen 30% per app meer aan verdienen. | |
TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 09:04 |
Onzin. Dat zou je ook over webapps kunnen zeggen, en die stimuleert Apple juist. | |
HumphreyBogart | woensdag 9 november 2011 @ 09:09 |
Omdat Apple wel weet hoe een goede user experience in elkaar zit (in 98% van de gevallen dan, mijn god Final Cut Pro X ![]() | |
Boze_Appel | woensdag 9 november 2011 @ 09:09 |
Je bedoelt deze: http://www.apple.com/webapps/ De recente zijn van 2010. | |
TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 09:10 |
Serieus? Dit is een ontwikkeling die iedereen zou moeten toejuichen. Ben je soms blij met de afhankelijkheid van Adobe? Wil je dat Adobe voor jou bepaalt welke software je nodig hebt om het web te kunnen bekijken? Want dat is het alternatief. Dit is een stap verder richting een echt open, platform onafhankelijk web. Een web dat niet rust op prehistorische technologieën als Flash, maar innovatieve als HTML5. Een web waar niet 1 bedrijf de dienst uitmaakt, maar waar gebruik gemaakt wordt van standaarden. Dit is geen overwinning voor Apple, maar een overwinning voor iedereen. | |
speknek | woensdag 9 november 2011 @ 09:11 |
Het zou dan ook wel dom zijn om Google docs te blokkeren (wordt deze gestimuleerd? I doubt it). Maar web apps zijn geen volwaardige games, en flash games wel. | |
eleusis | woensdag 9 november 2011 @ 09:12 |
Hopelijk de eerste nagel aan de doodskist voor Flash. | |
Blaxje | woensdag 9 november 2011 @ 09:13 |
Wat een nonsens ![]() | |
TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 09:13 |
De onderliggende technologie heeft natuurlijk geen zak te maken met of iets een game is of niet. | |
speknek | woensdag 9 november 2011 @ 09:14 |
Wat. En Apple die het web opengooit? ![]() Apple fanboys, waar sleuren ze ze toch vandaan... | |
Zpottr | woensdag 9 november 2011 @ 09:15 |
Apple bepaalt niks, maar heeft blijkbaar goed aangevoeld dat Flash op mobiel geen goede gebruikerservaring biedt en geen toekomst heeft. Oh, en: waarom zou Apple voor mij moeten bepalen of ik wel of geen floppies zou moeten gebruiken? waarom zou Apple voor mij moeten bepalen of ik wel of geen parallele poorten zou moeten gebruiken? waarom zou Apple voor mij moeten bepalen of ik wel of geen toetsenbord op mijn mobiel zou moeten gebruiken? (nabije toekomst) waarom zou Apple voor mij moeten bepalen of ik wel of geen optische media zou moeten gebruiken? Apple is gewoon vaak de eerste die een verouderde technologie laat vallen. | |
HumphreyBogart | woensdag 9 november 2011 @ 09:15 |
Euh, wat dacht je van ja, Apple is voor een open, functioneel web. Wat dacht je van WebKit. | |
Zpottr | woensdag 9 november 2011 @ 09:16 |
Boeiend. De iPhone is verreweg het beste mobiele platform voor web apps. | |
fruityloop | woensdag 9 november 2011 @ 09:16 |
Dan koopt google het wel over, die hebben niet zo lang geleden nog aangegeven dat flash in de nabije toekomst het primaire platform blijft voor hun youtube producten. | |
TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 09:17 |
Ooit van WebKit gehoord? Als er iets is waar je Apple niet van kan betichten is het het streven naar een gesloten web. | |
Boze_Appel | woensdag 9 november 2011 @ 09:18 |
Raar volk idd. Ze zullen wel gefrustreerd zijn omdat ze geen porno mogen kijken van Apple. | |
#ANONIEM | woensdag 9 november 2011 @ 09:18 |
Goed zo, draai dat Adobe maar de nek om. | |
Die_Hofstadtgruppe | woensdag 9 november 2011 @ 09:19 |
| |
TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 09:19 |
Prima bedrijf met prima producten (Photoshop). Ze moeten alleen leren zich op de toekomst te richten en niet blijven vasthouden aan het verleden. Dit is een begin. | |
Zpottr | woensdag 9 november 2011 @ 09:21 |
Niet op mobiel, uiteraard. Haha wot | |
kikoooooo | woensdag 9 november 2011 @ 09:23 |
Ik heb een Android met flash, de oude dumpert draaide echt kut gewoon. Kost echt enorm veel capaciteit. Ik heb een ipad2, zonder flash. En ik mis het echt totaal niet. Veel filmpjessites zijn al over naar HTML5. Waarom is flash nog nodig? Het is echt onzin. | |
RM-rf | woensdag 9 november 2011 @ 09:26 |
Flash is (was) gewoon een runtime, en het is uiteindelijk en applicatieontwikkelaar die besluit welke runtime hij wenst te gebruiken, of kiest bv voor een heel framework (of dat nu Java-based is en gebruik maakt van JRE, objective-C of bv Adobe AIR)... Hooguit was het bij flash content die vaak op het internet te vinden was dat de gebruiker zélf extra een runtime voorgeinstalleerd moest hebben AIR 3 (Adobe Integrated Runtime) als framework ondersteund gewoon ook iOS, alswel Android, en Adobe kiest er nu bewust voor de grote uitgevers en ontwikelaars als doelgroep te nemen en wil verder niet meer specifiek dat de 'eindgebruiker' zou moeten 'meebepalen' en zelf extra ondersteunende softwareomgevingen of plugins zou moeten hebben draaien om hun content te kunnen gebruiken... http://www.adobe.com/products/air.html verder lijkt Adobe ook te stoppen met een aantal proprietaire protocols die ze bv hadden voor streaming video/mediacontent en hun eigen containers en specifieke codecs, die dan geserveerd werden door hun eigen streaming server en -protocol... Adobe zet hier ook gewoon meer in op open en meer vrij toepasbare standaards en codecs en dus ben je als ontwikkelaar voor bv streaming video niet gebonden aan een specifieke Flash straming server. | |
#ANONIEM | woensdag 9 november 2011 @ 09:27 |
Photoshop is niet eens van henzelf ![]() http://www.webdesignerdep(...)-of-adobe-photoshop/ [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2011 09:29:41 ] | |
Tijn | woensdag 9 november 2011 @ 09:28 |
Wat lult iedereen nou opeens over Apple. Dit bericht gaat over Adobe. Zij besluiten te stoppen met Flash voor mobiel. Daar heeft verder niemand anders invloed op. | |
Sapstengel | woensdag 9 november 2011 @ 09:29 |
Mijn user-experience lijdt meer onder iTunes dan onder Flash eigenlijk. | |
Boze_Appel | woensdag 9 november 2011 @ 09:29 |
http://www.wired.com/gadgetlab/2010/04/steve-jobs-porn/ | |
Zpottr | woensdag 9 november 2011 @ 09:37 |
Beetje triest dat je je laat uitleggen wat je al lang weet, maar er is een verschil tussen "dit wil ik niet verkopen" en "dit mag je niet bekijken". | |
Die_Hofstadtgruppe | woensdag 9 november 2011 @ 10:05 |
Ga maar eens andere sites kijken dan als Liveleak of zo. | |
Gebraden_Wombat | woensdag 9 november 2011 @ 10:06 |
Gniffel. | |
t-8one | woensdag 9 november 2011 @ 10:09 |
Apple is voor een open web, zoals de PVV voor vrijheid streeft. | |
HumphreyBogart | woensdag 9 november 2011 @ 10:12 |
Wachtend op die Godwin. | |
athlonkmf | woensdag 9 november 2011 @ 10:18 |
"Galaxy Tab, full web experience flash no longer updated " | |
t-8one | woensdag 9 november 2011 @ 10:38 |
Die maak jij al ![]() | |
MrData | woensdag 9 november 2011 @ 10:54 |
Omdat je met Flash veel meer kan maken dan alleen een videoplayertje? Met Flash heb je een hele ontwikkelomgeving waar je je applicaties in kan maken met vector graphics, animaties, geluid, een OO-scripting taal etc, dat is niet zomaar te vervangen. Dat jij je filmpjes best kan kijken zonder Flash wil niet zeggen dat het overbodig is. | |
Tijn | woensdag 9 november 2011 @ 11:16 |
Dat Adobe het zelf niet meer ondersteunt wel. [ Bericht 0% gewijzigd door Tijn op 09-11-2011 11:43:25 ] | |
poepeneesje | woensdag 9 november 2011 @ 11:28 |
Wat ik met mijn opmerking wil zeggen is, dat ik vind dat een gebruiker zelf moet kunnen bepalen of hij gebruik maakt van Flash-content. Dat Apple het gebruik van Flash afraad is heel wat anders dan "iets niet beschikbaar maken omdat jij vindt dat...". Het gaat in deze discussie natuurlijk om wie mag wat bepalen en wat vind jij acceptabel, ik vind het in ieder geval niet acceptabel dat een bedrijf voor mij deze keuzes maakt. Als jij vindt dat een bedrijf dat wel mag voor jouw, dan is dat jouw goedrecht. | |
poepeneesje | woensdag 9 november 2011 @ 11:31 |
Software en hardware vind ik twee aparte discussies. | |
Zpottr | woensdag 9 november 2011 @ 11:40 |
Waarom? Die gaan hand in hand bij het definieren van je product en de gebruikerservaring (waarbij zeker in smartphones en tablets de software de boventoon is gaan voeren). | |
Wootism | woensdag 9 november 2011 @ 13:07 |
Hahahaha al die mensen die hier lopen te zeiken op Apple ![]() Flash is gewoon een zwaar en log stukje software dat niet meer past in 2011. HTML5 is naar mijn idee de toekomst. Een vraag aan iedereen die zo graag flash wil: Waar de fuck gebruik je het in godsnaam voor? Spelletjes? Banners? [ Bericht 0% gewijzigd door Wootism op 09-11-2011 13:18:01 ] | |
HumphreyBogart | woensdag 9 november 2011 @ 15:17 |
En jij bent dus precies niet de doelgroep van Apple. Je moet nu voor een groot deel loslaten wat je weet en denkt te weten, want Apple weet het (over het algemeen beter). Wat nu floppy's, wat nu optische media, digitale distributie, et cetera. | |
Aether | woensdag 9 november 2011 @ 15:50 |
Thoughts on Flash. | |
Boomstronk- | woensdag 9 november 2011 @ 16:30 |
Apple ![]() | |
TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 16:38 |
![]() | |
speknek | woensdag 9 november 2011 @ 16:46 |
Steve Jobs tegen Adobe:Steve Jobs tegen Epic Games: ![]() | |
Boomstronk- | woensdag 9 november 2011 @ 16:56 |
Tim Cook ![]() | |
poepeneesje | woensdag 9 november 2011 @ 18:21 |
Dus omdat ik gebruik wil maken van bepaalde Flash-content en ik een eigen wil/mening heb qua (software)keuze, ben ik niet de doelgroep van Apple. Prima. Je bewijst met je post maar weer dat Apple-fanboys hersenloos achter de 'God' Apple aanloopt, omdat die het zogenaamd altijd en voor iedereen beter weet. Wanneer je niet in hetzelfde 'rijtje' als Apple denkt, dan ben je 'dom', want 'je weet dan niet waar je het over hebt' ![]() Of lees ik je post nou verkeerd ![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door poepeneesje op 09-11-2011 19:13:31 (Post verduidelijkt) ] | |
poepeneesje | woensdag 9 november 2011 @ 18:23 |
Op mijn Apple zou ik dus geen Flash meer kunnen draaien, maar ik zou bijvoorbeeld wel een externe CD-rom speler kunnen kopen en aansluiten, daar zit het verschil in; de mogelijkheid om alsnog van iets gebruik te maken. | |
TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 18:41 |
Je voelt je wel flink beter dan die 'hersenloze Apple fanboys' he? Jammer, dat elitaire gedrag altijd. Een fatsoenlijke discussie is zeker te hoog gegrepen. | |
kadeya | woensdag 9 november 2011 @ 19:00 |
Een mooie dag voor het internet. | |
poepeneesje | woensdag 9 november 2011 @ 19:11 |
Uh, nee. Ik weet gewoon wat ik wil en dat is keuze hebben. Dat ik daarvoor pleit en er wordt gezegd dat "ik alles wat ik weet en denk te weten moet loslaten ( ![]() | |
TimCook | woensdag 9 november 2011 @ 22:45 |
Ik zie HB jou niet uitschelden voor hersenloze fanboy of wat dan ook, hij merkt alleen op dat jij niet Apple's doelgroep bent. | |
athlonkmf | woensdag 9 november 2011 @ 23:05 |
Wat is het probleem? ![]() | |
poepeneesje | woensdag 9 november 2011 @ 23:09 |
![]() | |
Zpottr | donderdag 10 november 2011 @ 10:42 |
Nee, nu probeer je je eruit te draaien. We hadden het over deze post. Daar klaag je dat Apple voor jou beslist dat je geen Flash meer kunt gebruiken, en dat kun je in deze context (omdat Adobe de beslissing neemt, niet Apple) alleen lezen als "Apple neemt het voortouw om een technologie te laten vallen, en een paar jaar later is de technologie dood". Zie de voorbeelden die ik noemde, en voor optische media is dat in volle gang. Dat een handige jongen / verstokte nerd een USB DVD-geval aan zijn machine kan hangen om een optisch schijfje af te spelen is natuurlijk een open deur intrappen. Het gaat er om dat er over korte tijd geen machine meer verkocht wordt met optische drive, dat platenwinkels hun deuren gesloten zullen hebben en dat het idee van software kopen op een glimmend schijfje belachelijk ouderwets zal lijken. Zo zullen er ongetwijfeld nog een tijdje hacks blijven bestaan waarmee verstokte fans Flash kunnen blijven draaien op hun SGS'en en Playbooks terwijl ze maniakaal lachend hun vuist ballen naar de foto van Jobs op het dartboard. Zelfs als die niet meer werken is er ongetwijfled een zieltogend bedrijfje te vinden dat een of ander VNC-oplossing zal bieden om die mensen hun fix te geven. Voor de rest van de wereld, echter, is dat dan volstrekt irrelevant geworden. | |
Zpottr | donderdag 10 november 2011 @ 10:43 |
[goshdarnit. Fora die het toestaan jezelf te quoten, nog zo'n obsolete technology] | |
Tijn | donderdag 10 november 2011 @ 10:54 |
Een bekende quote van ijshockeyer Wayne Gretzky is hier wel van toepassing: "I skate to where the puck is going to be, not where it has been." Steve Jobs haalde die quote nog wel eens aan en beschrijft precies waarom hij vond dat er voor Flash geen plek was op de iPhone. | |
speknek | donderdag 10 november 2011 @ 11:04 |
Ik ben het ermee eens dat Flash zijn slechte kanten heeft, maar dat is geen directe reden om het er niet op te zetten. De enige echte reden voor Apple is een geldkwestie. | |
Tijn | donderdag 10 november 2011 @ 11:27 |
Het was inderdaad erg duur geweest om een beetje fatsoenlijke Flash support te regelen terwijl Adobe er een paar jaar later de brui aan zou geven ![]() | |
RM-rf | donderdag 10 november 2011 @ 11:29 |
zal ik je wat vertellen: Apple heeft die hele iPhone en iOS ontwikkeld om er geld aan te verdienen... | |
speknek | donderdag 10 november 2011 @ 11:31 |
Ik vind dat geen schande, maar noem het niet een visionaire voortrekkersrol of een betere gebruikerservaring. Of de andere leugens die Steve Jobs postte. | |
RM-rf | donderdag 10 november 2011 @ 11:44 |
als ik zoiets ooit zou willen zeggen zou ik het gewoon doen hoor...? enkel vind ik datzelf ook niet dus waarom ga jij mij dat opleggen dat ik iets niet zou mogen zeggen wat ik zelf ook niet denk? Wel snap ik goed dŕt apple flash van hun syssteem weg heeft wilen houden, juist vanuit het stratgische idee dat als Flash er als ontwikelomgeving direkt al gedraaid had een groot aantal applicatie ontwikkelaars er domweg uit 'gewoonte' snel naar hadden gegrepen... terwijl flash als runtime omgeveing specifiek voor x86 processoren ontwikeld wordt en op ARM tegen fikse problemen oploopt (wat je ook bij android merkt) en sowieso nog een hoop andere problemen had (sowieso erg achterliep op ontwikkeling voor touchscreen-events)... rua 'webapplications' zal het minder erg zijn geweest, alhoewel Apple vast ook niet blij zal zijn gewest met een andere media-container welke dan veel internetvideo afhandelde ipv Quicktime.. maar dat zou vermoedelijk ook via onderhanelingen op te lossen zijn geweeets.. enkel als Flash wél als plugin zou hebben gewerkt was het onmogelijk het in de App-store als applicaties te weigeren en dan zouden de meste ontwikelaars (die bv in de spelletjesbranche, cq Farmville e.d. toen wel degelijk puur op flash werkten, maar juist nu door iOS overgestapt zijn naar meer HTML5) nooit overgestapt zijn en direkt hun voor desktop-OSen ontwikkelde apps zeer goedkoop maar misschien weinig efficient geport hebben... dat zou op de korte termijn wel veel content opleveren, maar een duidelijk slechtere 'gebruikservaring en vermoedelijk veel klachten van eindgebruikers die dan toch op iOS en apple-hardware afgewenteld zouden worden... Apple heeft zn bedrijfsstategie natuurlijk gewoon zo opgezet dat zij de meeste controle over hun platform en specifieke de applicatie-ontwikkeling zélf behouden.. deel daarvan was deels ook de invloed van Adobe sterk te beperken en dat lijkt gelukt te zijn, Adobe is behoorlijk in de problemen geraakt en heeft veel terrein prijsgegeven door de 'andere' aanpak op mobiele devices. Deels door apple's strategie en deels ook doordat Adobe ook zelf te laat inspeelde op de markt en een groot probleem dat het een puur software bedrijf is die geen direkte feeling heeft met hardware ontwikkeling en dus ook de ontwikkelig van het aanraakgevoelige scherm en de invloed op GUI's mistte. Strategisch gezien heeft Apple het gewoon erg slim aangepakt.. Al zal het ook lastig blijken de huidige sterke positie te behouden, ik vermoed zelf dat Adobe met AIR best een inhaalslag kan maken en zeker veel grote ontwikkel-bedrijven en bv de grote uitgeverijen en content-aanbieders zien ook Apple's machtspositie met argwaan aan ... | |
Tijn | donderdag 10 november 2011 @ 11:45 |
Leugens? De feiten zijn dat de eerste fatsoenlijke implementaties van Flash for mobile pas in 2010 verschenen en Adobe er nu in 2011 alweer mee stopt. Dat zegt een hoop over hoe ongeschikt Flash eigenlijk voor dit soort apparaten is, toch? | |
speknek | donderdag 10 november 2011 @ 12:09 |
Ik bedoelde het in de derde persoonsvorm, naar de andere users alhier, niet in tweede persoonsvorm jegens jou. akkoord. Ik vond het gewoon grappig dat Jobs eerst Flash weert met het excuus dat second party multiplatform ontwikkelomgevingen zijn visie schaden, en vervolgens Epic games vrij spel geeft om haar UnrealEngine erop te zetten. Feit is dat multiplatformomgevingen voordelig zijn voor devs en het second parties in staat stelt beter te optimaliseren. Apple wil graag exclusiviteit om haar product te verkopen, en dat is absoluut verdedigbaar, maar ze zijn als Nintendo die een 3D engine levert voor hun Wii en daarnaast anderen actief verbiedt ervoor te ontwikkelen. Dat zoiets kan bestaan kan alleen bij hordes fanboys die het slikken. | |
Tijn | donderdag 10 november 2011 @ 12:18 |
Ik snap je vergelijking met Epic niet echt, speknek. Het is toch niet zo dat jan en alleman iets kan maken met de UnrealEngine en daar de gebruikers van mobieltjes mee gaan lastig vallen terwijl ze een website bezoeken? | |
Wapperbaard | donderdag 10 november 2011 @ 12:37 |
Zie je ze zelf graag gaan, en zo ja, waarom? Ik werk als vormgever al jaren met Adobe pakketten en ik heb er op de kosten altijd er tevreden over geweest. Of was je opmerking meer cynisch bedoeld richting Adobe? Hoe is dit relevant aan de kwaliteit die ze leveren? In de praktijk is het alleen maar goed dat ze al die verschillende pakketten onder één dak ontwikkelen aangezien dit uitstekende compatibiliteit bevorderd. Ik bespeur ongefundeerde nijd met als grondslag loyaliteit aan een ander bedrijf ergo fanboyism. Als dat zo is dan zijn wel snel klaar want bekrompen Nikon vs Canon en Ajax vs Feijenoord vetes daar doe ik niet aan. [ Bericht 24% gewijzigd door Wapperbaard op 10-11-2011 12:49:35 ] | |
RM-rf | donderdag 10 november 2011 @ 12:41 |
mwah.. het is gewoon business hoor... dat er mensen zo enorm over lopen te janken is natuurlijk ook een vorm van 'anti-fanboy'-schap bedrijven zijn nu eenmaal ook altijd concurrenten én in een machtsstrijd verwikkeld, zelfs of mogelijk ook waar ze nauw samenwerken. denk ook bv aan Microsoft en IBM die begin jaren negentig zowel heel nauw samenwerkten met windows NT en OS/2 Warp, maar tegelijkertijd ook en machtsstrijd voerden die juist ook gevoerd werd door enerzijds compatibiliteit leveren (met windows 3.1 en DOS) maar daarbinnen juist ook trucjes en bewuste incompatbiliteiten inhield... Flash als ontwikkelomgeving voor Apps was zeker een groot gevaar voor Apple's positie qua aanbod van hun applicaties.. maar tevens is het volgens mij ok zo dat met de stand van techniek die Flash had ten tijde van de intrioductie en ook de erste twee jaar van iOS dat Flash applicaties nog goed hadden gefunctioneerd op aanraakgevoelige beeldschermen... door Flash te weigeren veredigde apple ook het functioneren van aplicaties binnen hun OS en dwong af dat ontwikkelaars specifiek voor touch-events bouwden... Ik weet niet of Adobe overigens voorheen al op de hoogte was van iOS en of er misschien ook onderhandelingen waren, mocht apple bv bewust Adobe weggelaten hebben kan dat te maken hebben met de extreem brakke ondersteuning van Adobe voor Cocoa.... Adobe geld als de ontwikkelaar die het langste wachtte om de totaal verouderde CarbonLib (C-Libraries die nog ontwikeld waren voor Mac OS8+9) op te geven en native in Cocoa en Objective-C te ontwikkelen. Mocht echter adobe wel ook en aanbod gehad hebben wel bv op een vroeg moment al mee te ontwikkelen zijn ze dom geweest niet ook zelf in te springen. Wel denk ik dat Adobe wat betreft Flash en mobiele devices ook zelf grote fouten gemaakt heeft, en op dat punt ook zelf duidelijk een behorlijke slag gemist en een domme stratgie gevolgd (toendertijd deden ze nog aan Flash Lite voor mobiele devices)... Apple heeft hen zeker ook vanuit stragische overwegingen dwarsgezeten, maar als de verantwordeigen en bedrijfs-strategen op het gebied van mobiele development niet hadden zitten slapen hadden de ontwikkeling bij Adobe nooit zo'n zware klag en achterstand opgeleverd | |
speknek | donderdag 10 november 2011 @ 12:44 |
Ja het is overduidelijk dat Adobe zichzelf onaantastbaar waande en beter Apple tegemoet had kunnen komen dan andersom. | |
Aether | donderdag 10 november 2011 @ 12:47 |
De Unreal Engine maakt onderdeel uit van de uiteindelijke applicatie. Flash draait in een container en het systeem weet niet wat er binnen die container gebeurt. De Nintendo-vergelijking kan ik niet plaatsen. | |
speknek | donderdag 10 november 2011 @ 12:49 |
![]() | |
Tijn | donderdag 10 november 2011 @ 13:42 |
Ik wel. Jij stelt dat het raar is dat Apple Flash niet toestaat op iOS, maar Epic Games wel toestemming geeft om de UnrealEngine te gebruiken. Alsof dat ook maar enigszins vergelijkbaar is. | |
speknek | donderdag 10 november 2011 @ 13:47 |
Het zijn toch allebei crossplatform middleware engines? Hetgene dat niet te vergelijken is, is dat het ene standaard is en het andere meer producten verkoopt. | |
Tijn | donderdag 10 november 2011 @ 13:51 |
Nee, Flash is geen engine, het is een heel eigen platform, totaal iets anders dan wat Epic biedt in de vorm van UnrealEngine. UnrealEngine kun je in je eigen applicatie inbakken, maar het blijft een native binary dat je maakt, met gebruik van de gewone native API's. Met Flash maak je een binary die alleen maar door de Flash interpreter is te lezen. | |
TimCook | donderdag 10 november 2011 @ 13:54 |
De UnrealEngine is een framework dat gecompileerd wordt, en (zoals Tijn al zei) dus onderdeel uit maakt van de uiteindelijke applicatie. Een UnrealEngine game is een native binary die door het OS uitvoerbaar is. Flash is een interpreter van een scripting language. Flash apps worden uitgevoerd door de Flash plugin. Er zit nogal een verschil in. | |
Tijn | donderdag 10 november 2011 @ 13:56 |
Je kunt met de Unreal Engine ook een Flash game maken. Dat is hoe de relaties liggen. Flash is een concurrent voor native binaries, net zoals Java (wat ook niet werkt op de iPhone, maar waar je raar genoeg niemand over hoort). | |
speknek | donderdag 10 november 2011 @ 13:59 |
Ah op die manier (ik begon me inderdaad gelijk af te vragen of Java dan ook niet zou werken). | |
Aether | donderdag 10 november 2011 @ 14:07 |
Dat is een probleem door de licentievoorwaarden waarin staat dat een applicatie geen geďmporteerde code mag uitvoeren (interpreteren). Er zijn wel gesprekken tussen Sun en Apple indertijd geweest om Java-ondersteuning toe te voegen. Alle processoren in de iPhone kunnen hardwarematig Java-code uitvoeren dus dat is al een pluspunt. | |
TimCook | donderdag 10 november 2011 @ 14:12 |
Overigens was het eerst ook verboden om met Flash apps te compileren voor de iPhone. Flash had uiteindelijk de mogelijkheid om apps om te zetten naar een native iOS binary, maar die apps werden niet toegelaten in de App Store. | |
Tijn | donderdag 10 november 2011 @ 14:13 |
Maar nogmaals: Apple heeft helemaal niks met dit topic te maken. Het is Adobe die altijd beloofde om met een mooie Flash player voor mobile te komen, maar nooit iets liet zien wat goed werkte tot 2010. En nu trekken ze zelf de stekker er alweer uit. Daar is niemand anders de schuld van te geven dan zijzelf. Het lijkt er trouwens ook op dat Microsoft gaat stoppen met Silverlight. Dus dan zijn we straks met een beetje geluk helemaal verlost van onsemantische binaire blobs in websites en wordt het web er weer een beetje meer platformonafhankelijk, zoals het ook hoort. |