Dat terzijde, alsof Black Beauty op de hei geen hartaanval zou hebben gehad.quote:
In ieder geval niet door invloed van een mens op zijn rug.quote:Op dinsdag 8 november 2011 00:24 schreef Stringer het volgende:
[..]
Dat terzijde, alsof Black Beauty op de hei geen hartaanval zou hebben gehad.
Nee, maar een hartaanval is een hartaanval met of zonder mensquote:Op dinsdag 8 november 2011 00:27 schreef betyar het volgende:
[..]
In ieder geval niet door invloed van een mens op zijn rug.
Helemaal mee eens !quote:Op dinsdag 8 november 2011 00:17 schreef betyar het volgende:
Ik zie een filmpje waar een paard tijdens een ritje tot het uiterste wordt gedreven door een ruiter waardoor het paard een hartaanval krijgt en vervolgens gaan vreemde mensen op de bühne janken omdat het paard dood is. Ze betalen nota bene een kaartje om te zien hoe een paard tot het uiterste wordt gedwongen.
Na dit "ongeval" zou men paardensport moeten verbieden.
Een paard is een kuddedier dat vrij in de velden hoort rond te rennen i.p.v. een kleine bak vol met obstakels met een mens op zijn rug.
En nee dit is geen troll topic, ik ben hier eigenlijk best serieus in.
Noo, ik hou van koeien <3 Die paarden boeie me niet zo veel, red de koeien X3quote:Op dinsdag 8 november 2011 00:34 schreef dralion13 het volgende:
Inderdaad, schijthekel heb ik aan dat soort hypocriete mensen. Die paarden die in 2006 zijn gered van dat eilandje waren bijna van de eigenaar afgenomen omdat die ze mogelijk naar de slacht zou brengen. Echt hoor, als het koeien waren geweest was er niks aan de hand, maar paarden, die mogen niet geslacht worden als al het andere vee.
Net als dat ik altijd wel boze blikken krijg als ik zeg dat ik paardenrookvlees eet. Het was niet erg geweest als het runderrookvlees was.
Hypocriete mensen, vee is vee en vee moet verwerkt worden tot vlees
Wordt "topsport" niet tot het uiterste bedreven? Heb jij ooit gevoetbald met 10 kg extra ballast op je rug?quote:Op dinsdag 8 november 2011 10:17 schreef Barbaaf het volgende:
Geen troll topic? Waarom gebruik je dan uiterst subjectieve termen als 'tot het uiterste gedreven'? Dat dier is nog geen twee minuten aan het sporten met een extra gewicht op z'n rug wat voor een mens overeen zou komen met 10 kg oid. En wat Greys hierboven al aanhaalt, als bij dergelijke inspanning de dood een te verwachten resultaat zou zijn, zoals jij haast lijkt te suggereren, zouden dergelijke incidenten schering en inslag moeten zijn, en toch is dat het niet.
En jij denkt dat paarden in de vrije natuur niet regelmatig een veel grotere inspanning moeten leveren al ze op de vlucht zijn voor natuurlijke vijanden?
Dat een paard in de natuur extra inspanning moet geven om te overleven is wat anders dan weer een tik van een zweep om hem aan te sporen.quote:Een paard is een kuddedier dat vrij in de velden hoort rond te rennen i.p.v. een kleine bak vol met obstakels met een mens op zijn rug.
Euhm, het blijft niet bij die 10 minuten tijdens die wedstrijd he?quote:Op dinsdag 8 november 2011 10:17 schreef Barbaaf het volgende:
Geen troll topic? Waarom gebruik je dan uiterst subjectieve termen als 'tot het uiterste gedreven'? Dat dier is nog geen twee minuten aan het sporten met een extra gewicht op z'n rug wat voor een mens overeen zou komen met 10 kg oid. En wat Greys hierboven al aanhaalt, als bij dergelijke inspanning de dood een te verwachten resultaat zou zijn, zoals jij haast lijkt te suggereren, zouden dergelijke incidenten schering en inslag moeten zijn, en toch is dat het niet.
En jij denkt dat paarden in de vrije natuur niet regelmatig een veel grotere inspanning moeten leveren al ze op de vlucht zijn voor natuurlijke vijanden?
Mwa er gebeuren vaker ongelukken dan je denkt in de paardensport, ook dan moeten de dierenquote:Op dinsdag 8 november 2011 10:17 schreef Barbaaf het volgende:
Als jij deze voorbeelden ook maar een beetje vergelijkbaar vindt met een springconcours dan zijn we snel uitgepraat.quote:Op dinsdag 8 november 2011 18:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Mwa er gebeuren vaker ongelukken dan je denkt in de paardensport, ook dan moeten de dieren
meestal afgemaakt worden want ze zijn ''waardeloos'' geworden.
voorbeeldje?
http://www.youthareawesome.com/the-dark-side-of-stampede/
Chuckwagon racing 6 paarden dood.
En nee hoor het is nog steeds niet verboden.
[ afbeelding ]
In 2010′s Stampede, six horses were killed, bringing the total death toll of this event since 1986
to 59 animals. In recent years, the Stampede estimates that it has involved over 7,500 animals
per year, but if you’re starting to think that six dead out of 7,500+ in 2010 is a decent ratio, think
again. Many of these incidents are avoidable, and all are unforgivable. Furthermore, this tally doesn’t include the suffering of all the animals that don’t die.
See the videos below and be the judge yourself.
Are these animals being treated humanely, and if not, can we really justify this form of entertainment?
Ook paardensport gaat alleen maar om geld.
Och als je het alleen over spring en renpaarden wil hebben dan kan dat ook hoor.quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:20 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Als jij deze voorbeelden ook maar een beetje vergelijkbaar vindt met een springconcours dan zijn we snel uitgepraat.
En betyar en ero, jullie denken dat een springpaard tot het uiterste van zijn vermogens wordt gedreven? Lijkt me sterk dat het paard dan nog knap over een hindernis heenkomt. Zolang je beter een paar tienden kan verliezen dan een hindernis aan te tikken zullen ze wel een balans houden tussen inspanning en controle.
Succes met je paarden verder. Dierenbeul.quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:20 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Als jij deze voorbeelden ook maar een beetje vergelijkbaar vindt met een springconcours dan zijn we snel uitgepraat.
En betyar en ero, jullie denken dat een springpaard tot het uiterste van zijn vermogens wordt gedreven? Lijkt me sterk dat het paard dan nog knap over een hindernis heenkomt. Zolang je beter een paar tienden kan verliezen dan een hindernis aan te tikken zullen ze wel een balans houden tussen inspanning en controle.
Niks mee te maken dat het zelden voorkomt. Het hoort niet.quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:54 schreef Vandaag... het volgende:
Ja, Fan, als je die website nou ook even doorleest:
Wanneer krijgt mijn paard OCD?
Enkel als veulen kan een paard OCD krijgen. Eenmaal het paard 1 jaar oud is kan het geen OCD meer krijgen. De fragmenten vormen zich ergens tussen de leeftijd van 1 maand en 1 jaar. Dit kan je echter niet altijd zien met het blote oog. Je kan OCD vermoeden als een gewricht opgezet is (vocht in het gewricht), maar je bent pas zeker na een radiografisch onderzoek. De meeste jaarlingen met OCD vertonen geen opgezette gewrichten en geen kreupelheid.
O.C.D. kan je dus een “veulenziekte” noemen. Het is een “ontwikkelingsstoornis” in een gewricht tijdens de groei van het veulen”.
Komt totaal niet door de sport, paarden worden pas vanaf 3 jaar ingereden. En afbeulen, dwingen? Paarden kunnen nooit zo op dit niveau presteren onder dwang, dit zijn paarden die hier aanleg én aandrang voor hebben.
Hickstead was een wereldberoemd paard in de paardenwereld, het concours is op verzoek van alle deelnemers en het publiek afgeblazen na de dood van dit paard en er heeft een groot eerbetoon plaatsgevonden. De ruiter hebben ze met 2 man af moeten voeren omdat ie overmand was door shock en emotie. Om nou te doen alsof het allemaal respectloos is en een paardenleven niets voorstelt in die wereld, is niet terecht.
Overigens komt dit soort overlijden van paarden in de springsport maar heel, heel zelden voor. Nog niet eens vergelijkbaar met de enkele voetballer die een hartaanval krijgt op jonge leeftijd.
Ja ik kan wel allemaal aparte stukjes gaan quoten van een heleboel website´squote:Op dinsdag 8 november 2011 19:54 schreef Vandaag... het volgende:
Ja, Fan, als je die website nou ook even doorleest:
Wanneer krijgt mijn paard OCD?
Enkel als veulen kan een paard OCD krijgen. Eenmaal het paard 1 jaar oud is kan het geen OCD meer krijgen. De fragmenten vormen zich ergens tussen de leeftijd van 1 maand en 1 jaar. Dit kan je echter niet altijd zien met het blote oog. Je kan OCD vermoeden als een gewricht opgezet is (vocht in het gewricht), maar je bent pas zeker na een radiografisch onderzoek. De meeste jaarlingen met OCD vertonen geen opgezette gewrichten en geen kreupelheid.
O.C.D. kan je dus een “veulenziekte” noemen. Het is een “ontwikkelingsstoornis” in een gewricht tijdens de groei van het veulen”.
Komt totaal niet door de sport, paarden worden pas vanaf 3 jaar ingereden. En afbeulen, dwingen? Paarden kunnen nooit zo op dit niveau presteren onder dwang, dit zijn paarden die hier aanleg én aandrang voor hebben.
Hickstead was een wereldberoemd paard in de paardenwereld, het concours is op verzoek van alle deelnemers en het publiek afgeblazen na de dood van dit paard en er heeft een groot eerbetoon plaatsgevonden. De ruiter hebben ze met 2 man af moeten voeren omdat ie overmand was door shock en emotie. Om nou te doen alsof het allemaal respectloos is en een paardenleven niets voorstelt in die wereld, is niet terecht.
Overigens komt dit soort overlijden van paarden in de springsport maar heel, heel zelden voor. Nog niet eens vergelijkbaar met de enkele voetballer die een hartaanval krijgt op jonge leeftijd.
Ik weet een beetje van achter de schermen, ze worden echt heel stevig getraind, topsportniveau, dat is geen gezond niveau meer.quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:20 schreef Barbaaf het volgende:
Maar ze krijgen geen OCD dóór de sport... het is een aandoening en ze kunnen er desondanks mee sporten. Dát staat er. Ik quote niet lukraak stukjes.quote:Op dinsdag 8 november 2011 20:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja ik kan wel allemaal aparte stukjes gaan quoten van een heleboel website´s
OCD komt regelmatig voor bij sportpaarden. Ongeacht het stamboek (BWP, SBS, SF, Duitse stamboeken) schat men dat ongeveer 30% van de Europese warmbloed paarden OCD heeft.
Maar het feit blijft dat IK het in ieder geval geen sport vind om een dier zo af te beulen.
De ruiter krijgt een mooie medaille dat wel.
Maar er zullen altijd mensen zijn die verschillen van mening en sommige mensen,
waaronder jij misschien ook wel, denken dat zo´n dier echt voor zijn lol zich de kelere
rent of over hekjes spring, ik geloof daar dus niet in.
Ik weet ook een beetje meer en ik vind het beeld wat jij schetst wel erg negatief. Dat soort uitwassen zullen zeker voorkomen maar het is niet het algemene beeld.quote:Op dinsdag 8 november 2011 20:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik weet een beetje van achter de schermen, ze worden echt heel stevig getraind, topsportniveau, dat is geen gezond niveau meer.
Echt geen enkel paard springt uit zichzelf tegen de 2 meter aan, wat je soms in de finales tegenkomt.
Niet ???quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:15 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Ik weet ook een beetje meer en ik vind het beeld wat jij schetst wel erg negatief. Dat soort uitwassen zullen zeker voorkomen maar het is niet het algemene beeld.
Springen is onderdeel van hun natuurlijk gedrag dat inderdaad "uitgebuit" wordt in de zin dat ze hoger uitgedaagd worden dan ze uit zichzelf zomaar zouden doen. Maar is dat vervelend voor ze? Die paarden vertrouwen op hun ruiter en doen het, met de oortjes naar voren. Honden doen uit zichzelf ook niet aan agility of schapendrijven, het is uitbuiting van natuurlijk gedrag. Maar daar doet iemand moeilijk over? En nu niet komen met dat er bij paardensport paarden doodgaan want dat is gewoon niet zo bij dit soort springconcoursen, vergelijkingen met steeplechase en rodeo slaan nergens op. Dat zijn hele andere takken van sport met een hele andere cultuur, belangen en achtergrond.
Het ene paard springt van nature graag en uit zichzelf, het andere krijg je nog niet met tien paarden (haha) over een boomstronkje. Denk je nou echt dat ze dan het laatste type paard kiezen om Olympisch mee te gaan springen? Als een paard niet wil, dan wil ie niet hoor. Kan je 20 zwepen op breken maar dan bereik je echt niet dat niveau.
Twintig paarden in twee jaar tijd zijn overleden tijdens of na de races.quote:Op dinsdag 8 november 2011 20:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
http://www.elsevier.nl/we(...)den-in-Australie.htm
Horderaces met paarden verboden in Australië
vrijdag 27 november 2009 14:19
Vanaf 2010 zijn races waarbij paarden over hordes moeten springen, verboden in de Australische
staat Victoria, omdat twintig paarden in twee jaar tijd zijn overleden tijdens of na de races.
Dit meldt de Britse nieuwszender BBC vandaag.
Verschillende actiegroepen die opkomen voor dierenrechten drongen al een tijdje aan om de
sport te verbieden.
Zij noemen het barbaars en 'moreel verkeerd'.
Veel paarden verwonden zichzelf tijdens de races aan hun benen, waardoor ze afgemaakt
moeten worden.
Gevaarlijk
Ondanks aanpassingen en nieuwe veiligheidsregels die vorig jaar werden ingevoerd, is het
aantal paarden dat moet worden afgemaakt of ter plekke overlijdt niet afgenomen.
etc. etc. etc.
Yep ik kan ook met knieblessure sporten, de vraag is alleen hoe lang?quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:05 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Maar ze krijgen geen OCD dóór de sport... het is een aandoening en ze kunnen er desondanks mee sporten. Dát staat er. Ik quote niet lukraak stukjes.
Maar een horderace is toch iets (heel) anders dan een springconcours?quote:Op dinsdag 8 november 2011 20:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
http://www.elsevier.nl/we(...)den-in-Australie.htm
Horderaces met paarden verboden in Australië
vrijdag 27 november 2009 14:19
Vanaf 2010 zijn races waarbij paarden over hordes moeten springen, verboden in de Australische
staat Victoria, omdat twintig paarden in twee jaar tijd zijn overleden tijdens of na de races.
Dit meldt de Britse nieuwszender BBC vandaag.
Verschillende actiegroepen die opkomen voor dierenrechten drongen al een tijdje aan om de
sport te verbieden.
Zij noemen het barbaars en 'moreel verkeerd'.
Veel paarden verwonden zichzelf tijdens de races aan hun benen, waardoor ze afgemaakt
moeten worden.
Gevaarlijk
Ondanks aanpassingen en nieuwe veiligheidsregels die vorig jaar werden ingevoerd, is het
aantal paarden dat moet worden afgemaakt of ter plekke overlijdt niet afgenomen.
etc. etc. etc.
Natuurlijk gebeuren er wel ongelukken bij een 'normaal' springconcoursquote:Op dinsdag 8 november 2011 23:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar een horderace is toch iets (heel) anders dan een springconcours?
Of vergis ik me nou zo?
Ik heb serieus amper/nooit gehoord dat tijdens een 'normaal' springconcours paarden dood neerkletteren. En ik heb zelf meer dan 15 jaar in dat wereldje gezeten. Niet op dat niveau uiteraard, maar toch.
Och je kan me wel belachelijk gaan maken hier, dat ben ik al gewend, doet me echt niks meerquote:Op woensdag 9 november 2011 00:00 schreef Vandaag... het volgende:
Je eerste voorbeeld is uit 1990! En okidoki ging dood aan een septische shock op de operatietafel. Blijkbaar nog niet zo makkelijk om voorbeelden te vinden?
En hordenraces (steeplechase) is heel wat anders zoals ik al zei. Overigens heb ik waarschijnlijk minstens zoveel inside information als Erodome, die ik best geloof wat ik weet ook wel dat er soms rare trainingspraktijken tussen zitten. Ik zeg alleen dat het beeld dat hier geschetst wordt alsof het allemaal beulerij is en er nul respect is voor het wezen paard, dat dat niet klopt.
Nee, Fann, fantastisch dat je het zo opneemt voor dierenrechten maar geef nou maar toe dat je hier net even te weinig kennis van hebt.
Oortjes naar voren staat niet gelijk aan ik voel me goed bij paarden hoor, oortjes heel strak naar voren op iets gericht, van die harde oren(als je dan het puntje zou voelen zou die niet mee willen geven, het oor staat strak) staat juist voor "ieks" dat vind ik niet leuk, maar ik hou het strak in de gaten!quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:15 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Ik weet ook een beetje meer en ik vind het beeld wat jij schetst wel erg negatief. Dat soort uitwassen zullen zeker voorkomen maar het is niet het algemene beeld.
Springen is onderdeel van hun natuurlijk gedrag dat inderdaad "uitgebuit" wordt in de zin dat ze hoger uitgedaagd worden dan ze uit zichzelf zomaar zouden doen. Maar is dat vervelend voor ze? Die paarden vertrouwen op hun ruiter en doen het, met de oortjes naar voren. Honden doen uit zichzelf ook niet aan agility of schapendrijven, het is uitbuiting van natuurlijk gedrag. Maar daar doet iemand moeilijk over? En nu niet komen met dat er bij paardensport paarden doodgaan want dat is gewoon niet zo bij dit soort springconcoursen, vergelijkingen met steeplechase en rodeo slaan nergens op. Dat zijn hele andere takken van sport met een hele andere cultuur, belangen en achtergrond.
Het ene paard springt van nature graag en uit zichzelf, het andere krijg je nog niet met tien paarden (haha) over een boomstronkje. Denk je nou echt dat ze dan het laatste type paard kiezen om Olympisch mee te gaan springen? Als een paard niet wil, dan wil ie niet hoor. Kan je 20 zwepen op breken maar dan bereik je echt niet dat niveau.
Hangt dat niet af van je definitie van dierenmishandeling?quote:FANN, doe eens niet zo calimeroën met je 'jullie willen me belachelijk maken'
We hebben een normale discussie. Daarin ben je het nou eenmaal niet altijd met elkaar eens.
Ik vind (persoonlijk!) dat je veel te kort door de bocht gaat wanneer je stelt dat paardensport *vaak* dierenmishandeling is. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. That's all.
En ik praat dat ook zeker nergens goed, alleen wordt hier door sommigen gedaan alsof ALLE paarden per definitie zo behandeld wordenquote:Op woensdag 9 november 2011 12:08 schreef Ofresca het volgende:
[..]
Hangt dat niet af van je definitie van dierenmishandeling?
Ik vind een paard 23 uur per dag op een stal van 3x3 laten staan en dan voor 1 uur per dag beweging geven en verwachten dat hij zich dan normaal gedraagt, terwijl hij wel op sportbrok staat, toch wel niet voldoen aan de behoeften van het dier. Datzelfde geldt voor 2x per dag brok voeren en 1x per dag een klein beetje zacht kuilvoer.
(alhoewel dit volgens mij niet de discussie is waar betyar op doelde)
Klopt, maar je kan niet ontkennen dat dit (te) vaak voorkomt.quote:Op woensdag 9 november 2011 12:13 schreef Greys het volgende:
[..]
En ik praat dat ook zeker nergens goed, alleen wordt hier door sommigen gedaan alsof ALLE paarden per definitie zo behandeld wordenEn dat is gewoon absoluut niet waar.
En dat doe ik dan ook nietquote:Op woensdag 9 november 2011 12:14 schreef Ofresca het volgende:
[..]
Klopt, maar je kan niet ontkennen dat dit (te) vaak voorkomt.
... gaan mij gewoon persoonlijk (!) veel te ver. "Dierenleed." "ALTIJD". Enz.quote:Laten we het er op houden dat ik tegen het gebruik van dieren voor het vermaak van mensen
ben in het algemeen, niet alleen om het dierenleed wat er ALTIJD bij komt kijken, maar ook
het geldelijk gewin, want daar draait het immers allemaal om, of je het nu over paardensport hebt
of over circussen of een dolfinarium.
De discussie doelt op de jankende mensen die "bezorgd" zijn om een paard dat zo ongeveer vanaf de geboorte al wordt geselecteerd in een molen van keuringen testen om uiteindelijk tot het uiterste gedreven wordt met alle gevolgen van dien, of dat nu een hartaanval is of gebroken poten zijn doet er niet toe.quote:Op woensdag 9 november 2011 12:08 schreef Ofresca het volgende:
(alhoewel dit volgens mij niet de discussie is waar betyar op doelde)
Het geld zo'n beetje voor alle sportpaarden.quote:Op woensdag 9 november 2011 12:13 schreef Greys het volgende:
[..]
En ik praat dat ook zeker nergens goed, alleen wordt hier door sommigen gedaan alsof ALLE paarden per definitie zo behandeld wordenEn dat is gewoon absoluut niet waar.
Maar idd, dat is niet de discussie hier eigenlijk, die in de OP aangezwengeld wordt.
Zouden bv Anky d'r paarden serieus 22-23 uur per dag op stal staan?quote:Op woensdag 9 november 2011 12:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Het geld zo'n beetje voor alle sportpaarden.
In die top zijn het zeldzaamheden dat de paarden met andere paarden de hele dag buiten staan, ze hebben geluk als ze per dag een uurtje op een weitje mogen, in hun 1tje.
Dat is de normale gang van zaken, normaal is het dat die dieren zeker een 22 uur per dag op stal staan, met mooie kopere frutsels, maar geen paard die daar blij van wordt.
Ja, zo'n 2 uur per dag werken, that's it. Als ze dan geluk hebben gaan ze nog een uurtje op de wei, maar een 20 uur per dag is het op stal, dat is zeker.quote:Op woensdag 9 november 2011 12:20 schreef Greys het volgende:
[..]
Zouden bv Anky d'r paarden serieus 22-23 uur per dag op stal staan?
Ik vraag me af of je met 1 uurtje beweging per dag überhaupt dat niveau bereikt
(Serieuze vraag, niet sarcastisch).
Ja. Als je hun reactie ziet wanneer ze uit die stal komen, dan mag je dat wat mij betreft zeggen. Ik neem ook niet aan dat jij je hond 1x per dag één uur uit zijn bench haalt.quote:Op woensdag 9 november 2011 12:28 schreef Greys het volgende:
Oke, maar in dat geval... gaan we het dan toch niet wat ver om dat allemaal dierenmishandeling te noemen?
Vermenselijken we de boel dan niet een beetje, bedoel ik?
Ik bedoel, als je zegt dat paarden in de natuur dag en nacht bewegen, en dat dat niet geldt voor de manegepaarden, paarden soms op die manier thuis bij mensen worden gehouden, sportpaarden etc.... dan zijn alle binnenkatten dus ook gevallen van dierenmishandeling (want: in de natuur mogen katten vrij rondlopen, zou mij ook een mishandelaar maken, want die van mij moet binnen blijven en mag buiten alleen in de ren), en mijn hond moet vaak aan de riem lopen ipv altijd maar los lopen (want de wilde honden wel doen etc).
Totaal niet bedoeld om te schoppen oid, maar ik vraag me oprecht af of je de gedomesticeerde paarden van heden ten dage nog moet vergelijken met wat ze los in de natuur allemaal zouden doen en kunnenEn of je alles dat niet aan die vergelijking voldoet wel als 'dierenmishandeling' mag bestempelen of dat dat niet gewoon te ver gaat omdat het feit dat paarden werken voor de mens nu eenmaal al zo oud als de weg naar Rome is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |