Deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Angstquote:Op donderdag 10 november 2011 11:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Dit heeft niets meer met religie an sich te maken, maar met hoe het brein omgaat met bedreigingen. En iets wat aan je geloof zaagt, is een bedreiging.
En, en, en?!quote:Op donderdag 10 november 2011 11:14 schreef Daniel1976 het volgende:
http://digital.films.com/play/6KHRP5
Ik heb deze lectures zelf niet gezien (dat ga ik na mijn werk eens even veranderen) maar gezien ik zijn boeken gelezen heb, heb ik wel een goed idee wat hij vertelt.
Dat experiment ken ik inderdaad. En nog blijven de believers geloven. Ik heb hetzelfde ook als ik readings/tarotleggingen/horoscopen lees die voor anderen bedoeld zijn. Het is ook zó logisch: Iedereen maakt leuke en minder leuke dingen mee in het verleden, iedereen heeft weleens twijfels over zijn/haar baan/studie/toekomst/man/vrouw/vriend/vriendin en dat zijn ook allemaal dingen die het hele leven lang duren.quote:Op donderdag 10 november 2011 12:52 schreef Daniel1976 het volgende:
En Randi is zo'n held.
Hij is ooit een college binnengeloodst als zijnde een briljant medium. Hij had voor iedere leerling een envelop met een persoonlijke horoscoop. En iedereen maar beamen dat de horoscoop hen op het lijf geschreven was. Totdat Randi vroeg om de horoscoop door te geven aan de persoon voor / naast hem. Toen bleek dat iedereen dezelfde had
Zo klopt ie.quote:Op vrijdag 11 november 2011 14:42 schreef Seventees het volgende:
Uri Gellaer? Dat is toch die gast oplichter die doet alsof hij lepels buigt?
Alleen zijn er bij reiki wel degelijk onderzoeken waar een werking uitkomt, alleen heeft men nog geen idee hoe dat plaatsvind.quote:Op maandag 7 november 2011 13:38 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
[..]
Vervang 'Reiki' door 'homeopathie'.
quote:S. Vaughan onderzocht het effect van reiki op het centrale zenuwstelsel (Autonomous Nervous System, ANS) en ontdekte duidelijke aanwijzingen dat de bloeddruk (diastolic blood pressure) afnam door reiki (1995). K. Olson en J. Hanson concludeerden in 1997 een zeer significante afname van de pijn na het doorgeven van reiki aan mensen uit de testgroep:
‘The purpose of this study was to explore the usefulness of Reiki as an adjuvant to opioid therapy in the management of pain. Since no studies in this area could be found, a pilot study was carried out involving 20 volunteers experiencing pain at 55 sites for a variety of reasons, including cancer. All Reiki treatments were provided by a certified second-degree Reiki therapist. Pain was measured using both a visual analogue scale (VAS) and a Likert scale immediately before and after the Reiki treatment. Both instruments showed a highly significant (p < 0.0001) reduction in pain following the Reiki treatment.’
quote:In 2004 deden N. Mackay, S. Hansen en O. McFarlane onderzoek naar het effect van reiki op het zenuwstelsel. Ze schrijven:
‘Quantitative measures of autonomic nervous system function such as heart rate, cardiac vagal tone, blood pressure, cardiac sensitivity to baroreflex, and breathing activity were recorded continuously for each heartbeat. Values during and after the treatment period were compared with baseline data. RESULTS: Heart rate and diastolic blood pressure decreased significantly in the Reiki group compared to both placebo and control groups.’
De onderzoekers tekenen daarbij aan:
‘The study indicates that Reiki has some effect on the autonomic nervous system. However, this was a pilot study with relatively few subjects and the changes were relatively small. The results justify further, larger studies to look at the biological effects of Reiki treatment.’
quote:B. Rubik, A.J. Brooks en G.E. Schwartz deden in 2006 onderzoek naar het helende effect van reiki. Ze hebben dat vastgelegd door te kijken naar het effect op bacteriekweken (‘heat shocked bacteria’). Ze concluderen dat reiki zorgt voor snellere groei van de bacteriën en des te meer als beoefenaren zich beter voelen.
(In 2000 is overigens een min of meer vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd door K.Z. Jiang, Q. Zheng en B.H. Tang met de titel: ‘The strengthening effect of the biofield of seedlings of wheat and other plants on human immune system’. Helaas is van dit Chinese artikel geen samenvatting beschikbaar.)
Rubik, Brooks en Schwartz schrijven in 2006:
‘In the healing context, the Reiki treated cultures overall exhibited significantly more bacteria than controls (p < 0.05). Practitioner social (p < 0.013) and emotional well-being (p < 0.021) correlated with Reiki treatment outcome on bacterial cultures in the nonhealing context. Practitioner social (p < 0.031), physical (p < 0.030), and emotional (p < 0.026) well-being correlated with Reiki treatment outcome on the bacterial cultures in the healing context. For practitioners starting with diminished well-being, control counts were likely to be higher than Reiki-treated bacterial counts. For practitioners starting with a higher level of well-being, Reiki counts were likely to be higher than control counts.
CONCLUSIONS: Reiki improved growth of heat-shocked bacterial cultures in a healing context. The initial level of well-being of the Reiki practitioners correlates with the outcome of Reiki on bacterial culture growth and is key to the results obtained.’
quote:K.L. Tsang, L.E. Carlson en K. Olson onderzochten in 2007 de effecten van reiki-behandelingen op kankerpatiënten, gerelateerd aan hun vermoeidheid, pijn, angst en algeheel welbevinden. Ze schrijven in hun conclusies dat de vermoeidheid, pijn en angst significant afnemen:
‘Fatigue on the FACT-F decreased within the Reiki condition (P=.05) over the course of all 7 treatments. In addition, participants in the Reiki condition experienced significant improvements in quality of life (FACT-G) compared to those in the resting condition (P <.05). On daily assessments (ESAS) in the Reiki condition, presession 1 versus postsession 5 scores indicated significant decreases in tiredness (P <.001), pain (P <.005), and anxiety (P<.01), which were not seen in the resting condition. Future research should further investigate the impact of Reiki using more highly controlled designs that include a sham Reiki condition and larger sample sizes.’
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar waar het op neer komt is dat bij onderzoek er keer op keer een werking uitkomt bij pijnbestrijding.quote:In oktober 2008 publiceren P.S. So, Y. Jiang en Y. Qin een onderzoek naar de werking van therapeutic touch, healing touch en reiki als methode voor pijnbestrijding. Reiki-behandeling bleek het meest effectief, al was het effect ‘modest’. Van een placebo-effect is geen sprake:
‘MAIN RESULTS: Twenty four studies involving 1153 participants met the inclusion criteria. There were five, sixteen and three studies on HT, TT and Reiki respectively. Participants exposed to touch had on average of 0.83 units (on a 0 to ten scale) lower pain intensity than unexposed participants (95% Confidence Interval: -1.16 to -0.50). Results of trials conducted by more experienced practitioners appeared to yield greater effects in pain reduction. It is also apparent that these trials yielding greater effects were from the Reiki studies. Whether more experienced practitioners or certain types of touch therapy brought better pain reduction should be further investigated. Two of the five studies evaluating analgesic usage supported the claim that touch therapies minimized analgesic usage. The placebo effect was also explored. No statistically significant (P = 0.29) placebo effect was identified.
AUTHORS’ CONCLUSIONS: Touch therapies may have a modest effect in pain relief. More studies on HT and Reiki in relieving pain are needed. More studies including children are also required to evaluate the effect of touch on children.’
Ah juist! Wat jij zegt.quote:
Dat weet men wel (zie onder, plus het artikel dat ik daar link).quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:05 schreef erodome het volgende:
Alleen zijn er bij reiki wel degelijk onderzoeken waar een werking uitkomt, alleen heeft men nog geen idee hoe dat plaatsvind.
...die niet beter werkt dan een placebo.quote:Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar waar het op neer komt is dat bij onderzoek er keer op keer een werking uitkomt bij pijnbestrijding.
Nouja, de truc bij mezelf werkt beter, maar ik kan mensen er vaak doorheen praten. Min of meer 'leer' je iemand de pijn te localiseren en daarna simpelweg te negeren. Daarmee 'vloeit' de pijn vanzelf weg. Uiteindelijk zit pijn in je hoofd natuurlijk.quote:Op maandag 7 november 2011 17:16 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
En wat is dat trucje dan volgens jou? Gewoon aandacht toch, zodat mensen zich beter gaan voelen? Of is het volgens jou iets anders?
Die wel beter werkt dan een placebo, wat uit die onderzoeken ook naar voren komt, hoger dan placebo, maar niet heel hoog in de meeste gevallen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:16 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Dat weet men wel (zie onder, plus het artikel dat ik daar link).
[..]
...die niet beter werkt dan een placebo.
Eeeh, nee:quote:
quote:A study to test the effectiveness of placebo Reiki standardization procedures developed for a planned Reiki efficacy study.
Reiki is one type of alternative therapy that is increasing in popularity. It is advocated by its practitioners as a precise method for connecting universal life energy with the body's innate process of healing through hands-on techniques. The claim of Reiki practitioners is that Reiki reduces a variety of physical problems and improves psychospiritual well-being. There are abundant anecdotal records that support the previous claim, and a few pioneer scientific studies are starting to emerge. Although the Reiki research in totality supports the anecdotal records, the absence of randomized and placebo-controlled trials precludes the interpretation of the outcomes as resulting from specific effects as opposed to placebo effects plus natural history. Authorities in the field indicate that researchers interested in placebo-controlled studies should have the placebo treatment look exactly like the real intervention in every respect. Because no studies could be found in the literature that tested standardization procedures for real and placebo Reiki, the decision was made to conduct one. The purpose of this study was to test the standardization procedures developed by our research team for placebo Reiki, before going ahead and conducting our planned full-scale randomized and placebo-controlled Reiki efficacy study. This study used a 4-round, crossover experimental design in which 20 blinded subjects (12 students, 4 breast cancer survivors, and 4 observers) were exposed to a combination of 2 interventions (Reiki plus Reiki, or placebo plus placebo, or Reiki plus placebo, or placebo plus Reiki); and were then asked to evaluate the interventions using a self-administered questionnaire. The blinded observers were used in round number 4. Two real Reiki practitioners in the Usui system were chosen first, then 2 placebo practitioners who closely resembled them were recruited. The placebo practitioners were trained in Reiki by the study Reiki Master and the principal investigator, but were not initiated. The belief in Reiki is that only practitioners that are initiated could give Reiki, thus making it possible to have a placebo arm in efficacy studies. The findings of the study indicate that the developed standardization procedures were successful because none of the final participants in round 4 (4 breast cancer patients and 4 observers) could differentiate between the identity of placebo and Reiki practitioners. The qualitative comments expressed by the participants further con-firmed the quantitative data. It was concluded based on these findings that it is safe to go ahead and conduct the planned randomized 3-arm Reiki efficacy clinical trial. It is recommended that scholars interested in Reiki research could incorporate our techniques to strengthen their designs by adding a placebo arm.
Wetenschappelijke onderzoeken of pseudo-wetenschappelijke onderzoeken?quote:Op vrijdag 11 november 2011 16:55 schreef erodome het volgende:
wat uit die onderzoeken ook naar voren komt, hoger dan placebo, maar niet heel hoog in de meeste gevallen.
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor soort pijn het is.quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:57 schreef kingmob het volgende:
Nouja, de truc bij mezelf werkt beter, maar ik kan mensen er vaak doorheen praten. Min of meer 'leer' je iemand de pijn te localiseren en daarna simpelweg te negeren. Daarmee 'vloeit' de pijn vanzelf weg. Uiteindelijk zit pijn in je hoofd natuurlijk.
Door de aanraking is het makkelijker focussen, door daarna te focussen op de hartslag kun je jezelf vrij makkelijk concentreren en 'leeg' maken. Het is moeilijk om uit te leggen, wat de weg natuurlijk vrij maakt voor die zweverigheid.
Ja dus? Daar is toch niks bijzonders aan. Je kunt jezelf ook vast wel een stijve lul denken door te fantaseren dat het heet is.quote:Uiteindelijk is het gewoon mind over matter. Ik kan bijvoorbeeld ook expres kippenvel maken, simpelweg door te 'fantaseren' dat het koud is.
Wetenschappelijk, gewoon keurig gedaan.quote:Op zondag 13 november 2011 12:57 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Eeeh, nee:
[..]
[..]
Wetenschappelijke onderzoeken of pseudo-wetenschappelijke onderzoeken?
Dat klopt, toch wordt ook dit vaak in de vaag hoek geduwt en amper toegepast in de reguliere geneeskunde.quote:Op zondag 13 november 2011 15:49 schreef Daniel1976 het volgende:
Het grappige is wel dat we hier consequent iets overslaan wat wel bewezen effect heeft (niet dat het iets zegt over de filosofie er achter), maar meditatie heeft zeer duidelijke effecten op de hersenen.
Tijdens onderzoeken bleken de stresslevels van testpersonen binnen 10 dagen na het beginnen van meditatie enorm gezakt.
Dat is best een grappig feitje, we weten dat meditatie een positief effect op de hersenen heeft.
Maar dat is wel niet paranormaalquote:Op zondag 13 november 2011 21:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat klopt, toch wordt ook dit vaak in de vaag hoek geduwt en amper toegepast in de reguliere geneeskunde.
Dat terwijl het zou kunnen helpen stress van patienten te verminderen, wat toch wel erg vaak voorkomt bij patienten.
Maar ook in de reguliere wetenschap is rust belangrijk hoor... Het is echt niet zo dat er alleen maar doktoren rondrennen met spuiten en electro-shock apparatuur...quote:Op zondag 13 november 2011 21:17 schreef erodome het volgende:
Veel andere zaken zijn ook niet paranormaal, maar gewoon nog wat onbekend, zoals meditatie.
En rust kan misschien wel belangerijk zijn, maar als ik denk aan wat regulier mist dan is het toch een betere manier van geruststelling, ontspanning en stressverlichting.
Daarin kan regulier echt wat leren van alternatief, de "liefdevolle" aandacht voor de patient.
Ik zie scènes met Benny Hill muziek voor mequote:Op zondag 13 november 2011 21:23 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Maar ook in de reguliere wetenschap is rust belangrijk hoor... Het is echt niet zo dat er alleen maar doktoren rondrennen met spuiten en electro-shock apparatuur...
quote:Op zondag 13 november 2011 21:17 schreef erodome het volgende:
Daarin kan regulier echt wat leren van alternatief, de "liefdevolle" aandacht voor de patient.
Beter dan die dwazen die alles wat niet te verklaren is bij het paranormale neerleggen. Dat komt juist voor uit angst voor de dood. Zeggen dat het iets paranormaals is laat zien dat er meer is na de dood. Hopen dat het niet over is nadat je de grond in gaat. (beetje hetzelfde als godsdienst maar das een ander onderwerp)quote:Op zondag 6 november 2011 19:41 schreef Seventees het volgende:
[..]
Voor sommige is iets wat ze niet kunnen verklaren of waar ze niet in geloven meteen 'geestenziek'. Dat is jammer. Maar het het idee dat het soms ook voortkomt uit angst. Want hoe onprettig is het als alles waar je in gelooft aan het wankelen wordt gebracht door iets 'paranormaals'? Dan maar liever normaal, want dat is veilig.
Ja, dat zou je kunnen zeggenquote:Op zaterdag 12 november 2011 22:19 schreef SoraAoi het volgende:
Kortzichtig volk hier... er zijn cker geesten.. ik heb er mee leren leven
Wat je zegt is dus eigenlijk: als je iets paranormaal noemt, dan ben je eigenlijk bang voor de dood.quote:Op maandag 14 november 2011 19:15 schreef amourette het volgende:
[..]
Beter dan die dwazen die alles wat niet te verklaren is bij het paranormale neerleggen. Dat komt juist voor uit angst voor de dood. Zeggen dat het iets paranormaals is laat zien dat er meer is na de dood. Hopen dat het niet over is nadat je de grond in gaat. (beetje hetzelfde als godsdienst maar das een ander onderwerp)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |