In het orginele artikel in het FD:quote:Op dinsdag 15 november 2011 07:49 schreef SemperSenseo het volgende:
Dit gaat niet leuk worden:
[..]
Bron: volkskrant.nl
Let op: je kunt dit artikel één keer bezoeken via http://fd.nl/economie-pol(...)hypotheken-in-gevaar , daarna verdwijnt die achter een betaalmuur. Wisselen van browser helpt.quote:Ook gisteren liet het Waarborgfonds, de stichting achter de Nationale Hypotheekgarantie (NHG), een waarschuwing horen. Als de huizenprijzen nog verder onder druk komen te staan, kan de buffer in het fonds ontoereikend zijn.
Het is niet irreeel om te verwachten dat de werkeloosheid zal toenemen. Nederland scoort nog erg goed, maar is natuurlijk niet inmuum hiervoor. Verder is de algemene positie van Nederland nu ook weer niet zo bijzonder. De lonen zijn niet erg laag, et cetera.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:36 schreef Bayswater het volgende:
Kan het artikel niet serieus nemen, alleen al omdat er vermeld wordt dat de werkloosheid toeneemt in Nederland terwijl dit niet zo is. Banken willen minder bezuinigingen door middel van dit soort paniekberichten.
Ik denk dat die werkeloosheid door de vergrijzing wel mee valt. Ik denk alleen dat mensen die een probleem hebben, dat door de crisis wat harder gaan voelen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet irreeel om te verwachten dat de werkeloosheid zal toenemen. Nederland scoort nog erg goed, maar is natuurlijk niet inmuum hiervoor. Verder is de algemene positie van Nederland nu ook weer niet zo bijzonder. De lonen zijn niet erg laag, et cetera.
Ik denk dat het overigens wel mee zal vallen met die betalingsmogelijkheden. Die mensen kunnen ook nog op zaterdag gaan werken, een krantenwijkje nemen of gewoon niet op vakantie gaan. Als ze de voorgaande jaren die hypotheek hebben kunnen betalen, waarom nu opeens dan niet meer?
En diezelfde Tonko Gast vermeldt in eerdere artikelen dat er één elementair groot verschil is tussen de USA en Europa. Hier kun je niet van je schulden weglopen door de sleutels in te leveren. Mensen zullen dus ten kosten van nagenoeg alles proberen hun hypotheek te blijven betalen, terwijl ze in de USA zodra er onderwaarde is gewoon legaal afscheid van huis en hypotheek nemen, en dan weer vrolijk verder kunnen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet irreeel om te verwachten dat de werkeloosheid zal toenemen. Nederland scoort nog erg goed, maar is natuurlijk niet inmuum hiervoor. Verder is de algemene positie van Nederland nu ook weer niet zo bijzonder. De lonen zijn niet erg laag, et cetera.
Ik denk dat het overigens wel mee zal vallen met die betalingsmogelijkheden. Die mensen kunnen ook nog op zaterdag gaan werken, een krantenwijkje nemen of gewoon niet op vakantie gaan. Als ze de voorgaande jaren die hypotheek hebben kunnen betalen, waarom nu opeens dan niet meer?
quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:
Ik ben benieuwd of er ook nog een Albert Heijnstein bij lurkt die zijn hypotheekrente in ~2005 voor 10 jaar vast heeft gezet. Die mag echt gaan zweten want die mag zometeen met een beetje pech een hypotheek met forse onderwaarde tegen een niet onderhandelbaar voorstel gaan oversluiten tegen de dan geldende rente. Die hoeft zijn baan niet te verliezen om in 2015 failliet te zijn..
Correctiequote:Op dinsdag 15 november 2011 07:49 schreef SemperSenseo het volgende:
Dit gaat niet leuk worden:
[..]
Bron: volkskrant.nl
De economie staat er momenteel veel slechter voor dan in 2008, overheden hebben hun kruit massaal verschoten om de economie te stimuleren. De recessie is in the pocket, wat denk jij dat dit gaat doen met de werkgelegenheid?quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:36 schreef Bayswater het volgende:
Kan het artikel niet serieus nemen, alleen al omdat er vermeld wordt dat de werkloosheid toeneemt in Nederland terwijl dit niet zo is. Banken willen minder bezuinigingen door middel van dit soort paniekberichten.
QFT...quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:30 schreef Bajskorv het volgende:
En leuk voor de mensen die wel gespaard hebben en in willen stappen... Terecht.
Omdat ze maximaal geleend hebben tegen een minimale rente? De kosten van het levensonderhoud harder gestegen zijn dan de salarissen?quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:18 schreef LXIV het volgende:
Als ze de voorgaande jaren die hypotheek hebben kunnen betalen, waarom nu opeens dan niet meer?
Ik begreep dat het weglopen van de schulden maar in enkele staten mogelijk is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En diezelfde Tonko Gast vermeldt in eerdere artikelen dat er één elementair groot verschil is tussen de USA en Europa. Hier kun je niet van je schulden weglopen door de sleutels in te leveren. Mensen zullen dus ten kosten van nagenoeg alles proberen hun hypotheek te blijven betalen, terwijl ze in de USA zodra er onderwaarde is gewoon legaal afscheid van huis en hypotheek nemen, en dan weer vrolijk verder kunnen.
In Ierland en Spanje werkt dat korreltje zout ook hèquote:En natuurlijk dekt iedereen zich zoveel mogelijk in: banken (niet te moeilijk doen overheid, rentemarges omhoog), stichting waarborgfonds (meer premie nooit weg), allerlei authoriteiten (zie je wel, ik heb er voor gewaarschuwd, als het niet uitkomt is iedereen het weer vergeten).
Ofwel: korreltje zout.
Probleem is dat je van een financiele noob nog zoiets kan verwachten maar van de banken zou je verwachten dat zij dit wel begrijpen en dus nooit akkoord zouden gaan met zulke leningen.quote:Overigens zit er wel een kern in het verhaal van Gast: als je 35k inkomen hebt (en geen rooskleurig carriereperspectief, en geen reserves), moet je niet 7x je inkomen lenen (en ook niet 5x, en ook niet tegen niet-langlopende vaste rente). Om een hele elementaire reden: je hebt onvoldoende mogelijkheid tot opvangen van risico's/calamiteiten. Je hebt simpelweg onvoldoende speelruimte.
Zolang mensen hun baan behouden valt het allemaal nog wel mee denk ik. Er valt toch best veel te bezuinigen of bij te verdienen. Als je 10 jaar ook maar 80 euro per week bijverdient met je kranten- en folderwijkjes en niet op vakantie gaat dan heb je zo 50K verdient waarmee je kunt aflossen. Dat scheelt toch weer netto 100 euro p/m aflossing vanaf dan. Je moet er gewoon wat voor over hebben.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Omdat ze maximaal geleend hebben tegen een minimale rente? De kosten van het levensonderhoud harder gestegen zijn dan de salarissen?
Het valt mij op dat vroeger alleen tieners een krantenbaan hebben, tegenwoordig zie ik steeds meer volwassenen met de kranten sjouwen. Ik vrees dat er niet genoeg krantenwijken in NL zijn om iedereen te helpen... misschien zijn dit wel de verstandigste mensen... if you panic, panic first!!!
Serieus... kun je tegenwoordig 80 euro per week verdienen met een krantenwijk?quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:42 schreef LXIV het volgende:
De hele extreme gevallen uitgezonderd, ik denk dat
Zolang mensen hun baan behouden valt het allemaal nog wel mee denk ik. Er valt toch best veel te bezuinigen of bij te verdienen. Als je 10 jaar ook maar 80 euro per week bijverdient met je kranten- en folderwijkjes en niet op vakantie gaat dan heb je zo 50K verdient waarmee je kunt aflossen. Dat scheelt toch weer netto 100 euro p/m aflossing vanaf dan. Je moet er gewoon wat voor over hebben.
Voor de meeste mensen is dat niet zo normaal en niet zo'n kleine stap.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik begreep dat het weglopen van de schulden maar in enkele staten mogelijk is.
Hier in NL kan je ook gewoon de WSNP in.
Denk niet dat Nederland te vergelijken is met Ierland en Spanje als ik zo eens om me heen kijkquote:In Ierland en Spanje werkt dat korreltje zout ook hè
Ik heb altijd de prijzen maar omhoog zien gaan, nu ga ik op termijn zelf ook maar lekker speculeren...quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
QFT...
Jarenlang worden spaarders genaaid door banken, grootleners en de overheid, een beetje herstel is niet meer dan rechtvaardig.
Tja ligt eraan, je moet wel een hoop geld meenemen aan tafel om hier *echt* van te profiteren, 50k is een minimum.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:30 schreef Bajskorv het volgende:
En leuk voor de mensen die wel gespaard hebben en in willen stappen... Terecht.
http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=802quote:De crisis van ’79 werd veroorzaakt door een samenloop van verschillende factoren. Looninflatie en het fiscale regime maakten schuldfinanciering aantrekkelijker; het afschaffen van de kredietbeheersing zorgde ervoor dat meer krediet beschikbaar kwam; de overheid gaf in toenemende mate steun aan de koopsector door garanties, premies en fiscaal beleid; en de toenemende concurrentie op de hypotheekmarkt veroorzaakte een progressieve versoepeling van de hypotheekvoorwaarden.[22]
De bubbel eindigde als gevolg van de herinvoering van de kredietbeheersing door DNB in 1977/78 en het verhogen van de rentes in 1979. Vele (hypotheek)banken kwamen in de problemen en gingen failliet of moesten worden overgenomen. Een faillissementsgolf zorgde ervoor dat naar schatting 27.000 bedrijven moesten sluiten en ongeveer 150.000 werknemers hun baan verloren.[23]
Dat weet ik niet. Je moet er 6x voor om 05:00 je bed uit. Ik vind dat niet extreem goed.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Serieus... kun je tegenwoordig 80 euro per week verdienen met een krantenwijk?
*CC haalt oude krantenfietstas van zolder
Verwacht je dat die mensen dan massaal hun verlies gaan nemen?quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:55 schreef Hanoying het volgende:
Nog maar eens een keer dan:
[..]
http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=802
Lees de link voor de gein eens door, de huidige huizenmarkt is vrijwel één op één te vergelijken met de aanloop naar de huizenmarktcrash van de jaren 80, inclusief pavlovreacties van overheid, burgers en banken.
Er komt erg zwaar weer aan voor de mensen die op de bubble gekocht hebben en wiens rentevaste periode afloopt zo rond 2014-2015.
Dat is toch totaal irrelevant?quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Verwacht je dat die mensen dan massaal hun verlies gaan nemen?
Ik vind dat wel relevant. Waarom zou het irrelevant zijn, als we in 2014 een vloedgolf aan te koop staande woningen en/of executieveilingen krijgen? Dat heeft invloed op de huizenmarkt, rechtsom of linksom.quote:
Eind 2005 kon je wel 3,5 % halen voor 10 jaar met slechte voorwaarden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe hoog was de hypotheekrente in 2005 voor tien jaar vast, en hoeveel is dat nu?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |