Hahahaha!quote:Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Terechte klacht, de meisje klinkt naar griep.
Dit dus. Je kunt haten op mocro's wat je wil, neemt niet weg dat het gewoon een debiele constructie isquote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef BlueMage het volgende:
Is ook wel 'n beetje raar als je het taaltechnisch bekijkt: "het" geeft 'n onzijdig zelfstandig naamwoord aan, 'n meisje is dus 'n onzijdig, geslachtloos ding?
quote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef Crocodi1e het volgende:
Komt zeker door al die bontkraagjes die geen fatsoenlijk Nederlands kunnen.
Het gebruik je ook voor een verkleinwoord, niets raars aan.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef BlueMage het volgende:
Is ook wel 'n beetje raar als je het taaltechnisch bekijkt: "het" geeft 'n onzijdig zelfstandig naamwoord aan, 'n meisje is dus 'n onzijdig, geslachtloos ding?
quote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef Crocodi1e het volgende:
Dit.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef Crocodi1e het volgende:
Het geeft ook een verkleinwoord aan. Wordt die meisje ook goed straksquote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef BlueMage het volgende:
quote:http://www.eenvandaag.nl/binnenland/38970/de_einde_van_het
Verslag: Caroline van den Heuvel Redactie: Josefin Hoenders Redactie: Lisa Bom
De paard, de huis, de meisje. Het zal even wennen worden, onze Nederlandse taal zonder het lidwoord ‘het’. Maar volgens onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam is het woordje ‘het’ op zijn retour, zo meldt het Genootschap Onze Taal vandaag. Hoe heeft het zover kunnen komen? En... hoe erg is het?
EenVandaag spreekt met de Vlaamse schrijver Ivo Victoria en misdaadauteur en taalkundige René Appel over het naderende maar schijnbaar onvermijdelijke afscheid van ‘het’. En wat vinden de cursisten op de inburgeringscursussen eigenlijk van dit nieuws?
Persbericht Onze Taal (PDF)
Nee. Meisje is een verkleinwoord, dus onzijdig. Je zegt toch ook niet "de jongetje"?quote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef BlueMage het volgende:
dat zal ook wel komen denk ik. Als mijn kinderen later zo gaan praten spring ikquote:Op donderdag 3 november 2011 18:26 schreef SomePerson het volgende:
[..]
Nee. Meisje is een verkleinwoord, dus onzijdig. Je zegt toch ook niet "de jongetje"?
Sowieso is die mannelijk/vrouwelijk/onzijdig-basis volkomen zonder logica opgesteldquote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef BlueMage het volgende:
Klopt, maar meisje wordt vaak gebruikt om 'n jonge vrouw aan te duiden, zoals jongen ook gebruikt wordt; je zal jongetje niet zo gauw zien in zo'n verband. Misschien is het beste idee wel om "meisje" met "meid" te vervangen.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het gebruik je ook voor een verkleinwoord, niets raars aan.
Ik ook. Zelfs Nederlanders met (vol) Nederlands bloed nemen de taal van de bontkraagjes overquote:Op donderdag 3 november 2011 18:26 schreef StateOfMind het volgende:
Dieptriest, die hedendaagse verloedering van de Nederlandse taal en het gebrek aan een taalkennis op een fatsoenlijk niveau
Dit is natuurlijk wel dieptriest.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:30 schreef Aether het volgende:
De einde van het
[ afbeelding ]
De paard, de huis, de meisje. Het zal even wennen worden, onze Nederlandse taal zonder het lidwoord ‘het’. Maar volgens onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam is het woordje ‘het’ op zijn retour, zo meldt het Genootschap Onze Taal vandaag. Hoe heeft het zover kunnen komen? En... hoe erg is het?
EenVandaag spreekt met de Vlaamse schrijver Ivo Victoria en misdaadauteur en taalkundige René Appel over het naderende maar schijnbaar onvermijdelijke afscheid van ‘het’. En wat vinden de cursisten op de inburgeringscursussen eigenlijk van dit nieuws?
Nee, is gewoon een tegemoetkoming aan het falende onderwijs in dit land. Alles moet voldoen aan de zwakste schakel.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:27 schreef Anno2012 het volgende:
Al zou het taaltechnisch kloppen, in de praktijk klinkt het niet. Maar ik denk dat dit een tegemoetkoming is naar nieuwe nederlanders
Stop er maar gewoon mee.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:32 schreef bonke het volgende:
tis toch ook de vrouw ?:)
het vrouw klinkt ook niet
En wie zijn dat? De nieuwe nederlandersquote:Op donderdag 3 november 2011 18:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, is gewoon een tegemoetkoming aan het falende onderwijs in dit land. Alles moet voldoen aan de zwakste schakel.
Het is dan ook weer wel "het vrouwtje"quote:Op donderdag 3 november 2011 18:32 schreef bonke het volgende:
tis toch ook de vrouw ?:)
het vrouw klinkt ook niet
tuurlijk niet.. het is gewoon geniaal.. waarom 2 lidwoorden hebben? terwijl 1 makkelijk kan volstaan.. tis gewoon een goed ideequote:Op donderdag 3 november 2011 18:31 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk wel dieptriest.
Ben je dom ofzo? Den Nederlandschen taal is al jaren, eeuwen aan verandering onderhevig.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:33 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
En wie zijn dat? De nieuwe nederlanders
Op deze forums fora toch wel?quote:Op donderdag 3 november 2011 18:37 schreef Hundehaus het volgende:
Net als museums.. Dat werd toch ook als goed beoordeeld omdat het grootste gedeelte van Nederland het correcte woord niet kende?
Museums staat nog wel redelijk, en dat associeer je ook niet snel met het rifgebergte.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:37 schreef Hundehaus het volgende:
Net als museums.. Dat werd toch ook als goed beoordeeld omdat het grootste gedeelte van Nederland het correcte woord niet kenden?
"staat nog wel redelijk"is gewoon geen argument dat snapt u wha..quote:Op donderdag 3 november 2011 18:39 schreef Specularium het volgende:
[..]
Museums staat nog wel redelijk, en dat associeer je ook niet snel met het rifgebergte.
Nou wat houdt je tegen om "meid" te gebruiken?quote:Op donderdag 3 november 2011 18:27 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Klopt, maar meisje wordt vaak gebruikt om 'n jonge vrouw aan te duiden, zoals jongen ook gebruikt wordt; je zal jongetje niet zo gauw zien in zo'n verband. Misschien is het beste idee wel om "meisje" met "meid" te vervangen.
Dat verklaart het. Belgen konden nooit goed met lidwoorden omgaan dus nu willen ze maar "het" gaan afschaffen.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:30 schreef Aether het volgende:
De einde van het
[ afbeelding ]
Of het is overquote:Op donderdag 3 november 2011 18:41 schreef koemleit het volgende:
het is nu op....
of moet het zijn de is nu op?
Je bedoelt "daar bak ik zelf ook niks van dus dat vind ik geen probleem."quote:Op donderdag 3 november 2011 18:39 schreef Specularium het volgende:
[..]
Museums staat nog wel redelijk, en dat associeer je ook niet snel met het rifgebergte.
quote:Op donderdag 3 november 2011 18:44 schreef Ratelslangetje het volgende:
Ik zie het de nu net op TV. Het klinkt nergens naar.
Taalverloedering!
Je vergat eentje.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:44 schreef Akwasi het volgende:
[Ik zie het de nu net op TV. Het De klinkt nergens naar.
Taalverloedering!]
Wat is daar achterlijk aan? In jouw voorbeelden zijn "verbrandde" en "verbrande" ook gewoon hele andere woorden "verbrandde" is een persoonsvorm, die moet je vervoegen en "verbrande" is een bijvoeglijk naamwoord, dat moet gewoon zo simpel mogelijk geschreven worden. Ben ik nou echt nog de enige die het allemaal vrij logisch vindt?quote:Op donderdag 3 november 2011 18:45 schreef Madame_Paon het volgende:
Wat.![]()
Meisje is nou eenmaal een verkleinwoord.
En "het" afschaffen slaat nergens op.
Laat ze dan andere onnodig ingewikkelde taalregels afschaffen.
Zoals hoeveel-hoe veel, zoveel-zo veel, zover-zo ver.
En het is "het hout verbrandde", maar "het verbrande hout".
Dat zijn pas achterlijke regels.
Het is ook logisch, maar wel onnodig ingewikkeld.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:46 schreef Piye het volgende:
Wat is daar achterlijk aan? In jouw voorbeelden zijn "verbrandde" en "verbrande" ook gewoon hele andere woorden "verbrandde" is een persoonsvorm, die moet je vervoegen en "verbrande" is een bijvoeglijk naamwoord, dat moet gewoon zo simpel mogelijk geschreven worden. Ben ik nou echt nog de enige die het allemaal vrij logisch vindt?
Hoezo dan? Als je het allebei met dubbel d zou doen zou de uitleg toch niet minder lang duren?quote:Op donderdag 3 november 2011 18:55 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Het is ook logisch, maar wel onnodig ingewikkeld.
Nee hoor, ik vind onze taal ook niet zo heel moeilijk.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:46 schreef Piye het volgende:
Wat is daar achterlijk aan? In jouw voorbeelden zijn "verbrandde" en "verbrande" ook gewoon hele andere woorden "verbrandde" is een persoonsvorm, die moet je vervoegen en "verbrande" is een bijvoeglijk naamwoord, dat moet gewoon zo simpel mogelijk geschreven worden. Ben ik nou echt nog de enige die het allemaal vrij logisch vindt?
Dat doet mij deugd.quote:Op donderdag 3 november 2011 19:20 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Nee hoor, ik vind onze taal ook niet zo heel moeilijk.
quote:Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Terechte klacht, de meisje klinkt naar griep.
Ik ook niet.quote:Op donderdag 3 november 2011 19:06 schreef Argo het volgende:
Ik wil niet meer leven op deze planeet.
Met panda'squote:Op donderdag 3 november 2011 19:34 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Ik ook niet.
Ga je mee naar Azeroth?
Huhuh, jij heet Boudewijn.quote:Op donderdag 3 november 2011 18:22 schreef Crocodi1e het volgende:
quote:Op donderdag 3 november 2011 19:53 schreef bouwesuperman het volgende:
ik vind de meisje harstikke goed klinken. ben afgestudeerd op de universiteit aan nederlands surinamer sukkeltjes
Niet aan "het" en "de".quote:Op donderdag 3 november 2011 20:06 schreef mootie het volgende:
Als je een klein beetje hebt opgelet op school is er toch niks lastig aan?
En worden we dan het eerste land wat de spelling aanpast omdat de inwoners te verrot zijn om de taal fatsoenlijk te leren?
Helemaal eens met deze post.quote:Op donderdag 3 november 2011 20:06 schreef mootie het volgende:
Als je een klein beetje hebt opgelet op school is er toch niks lastig aan?
En worden we dan het eerste land wat de spelling aanpast omdat de inwoners te verrot zijn om de taal fatsoenlijk te leren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |