abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103880064
Geen gezicht, een C5 met de achterkant volledig opgepompt, keihard, dus 0 comfort. Het is een hydroactive3, met sportstand.
Schijnt zomaar tijdens het rijden te gebeuren, na een paar minuten zakt 'ie weer naar normaal niveau. Ik krijg geen foutmeldingen oid, en ik kan de hoogte van de voorkant gewoon stellen.

in b4 "geen gezicht, een C5...."-grappen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf woensdag 2 november 2011 @ 16:54:18 #2
145146 Andyy
pi_103880276
Wat is je doel van dit topic?
pi_103880460
wat zegt google en de garagemeneer?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_103880820
quote:
3s.gif Op woensdag 2 november 2011 16:57 schreef Deetch het volgende:
wat zegt google en de garagemeneer?
Google zegt dat er alleen gevallen met laagstaande vering zijn, en de garagemeneer heeft nog niks gezegd. Ik ga liever eerst rondvragen om een zogenaamde hoge kostenpost te voorkomen als ik weet dat het iets simpels is...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_103880836
De E-combi van mijn vader met luchtvering doet soms ook bij het thuiskomen een paar cm. Erdoor zakken, maar dat is volgens mij om terug te gaan in de ruststand. Tijdens rijden kan de stand wel gewoon veranderd worden en blijft deze daar niet in staan, maar kan best andere techniek zijn, dat weet ik niet.
Fingerspitzgefühl
pi_103880976
Ik heb dat soms met mijn BX, vooral bij redelijk hard remmen voor een verkeerslicht, dan zakt-ie na 10 seconden oid weer een stukkie in met zijn kont. Maar dat is natuurlijk zo ongeveer de meest rudimentaire hydropneumatische vering.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 2 november 2011 @ 20:23:45 #7
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_103889974
Ik weet niets van een citroen vering, maar als je vering in de hoogste stand pompt lijkt het me logisch dat er een niveauregelventiel kapot is, zodat de druktoevoer niet afgesloten wordt bij het behalen van een bepaalde hoogte/druk.
Laat het gewoon even bij de garage nakijken, lijkt me niet meer dan een ventiel of regelklepje.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_103895008
quote:
11s.gif Op woensdag 2 november 2011 17:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ik heb dat soms met mijn BX, vooral bij redelijk hard remmen voor een verkeerslicht, dan zakt-ie na 10 seconden oid weer een stukkie in met zijn kont. Maar dat is natuurlijk zo ongeveer de meest rudimentaire hydropneumatische vering.
rudimentair?
toen de BX uitkwam had citroen al zeker 30 jaar ervaring met hydropneumatische veersystemen.
In elk geval al voor dat de DS uitkwam was er een versie met HP vering
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_103897182
Bx vering is qua functies redelijk simpel, maar wel héél erg betrouwbaar en goed werkend (ja écht!)
In die C5 zitten allerlei extra computers en andere zooi die de boel weer erg ingewikkeld maken :)
Misschien heb je mazzel en kan je het al fixen door de accu een poos los te koppelen, ergens een computer resetten o.i.d.
...
  donderdag 3 november 2011 @ 08:41:25 #10
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_103906053
Hoogteregelaar kaduuk?

Sowieso C5 :|W

Xantia FTW! :P
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2011 @ 20:53:03 #11
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103930803
quote:
15s.gif Op donderdag 3 november 2011 08:41 schreef Prowl het volgende:
Hoogteregelaar kaduuk?

Sowieso C5 :|W

BXantia FTW! :P
Xantinee :N
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_103931118
Ik kan je eventueel wel het telefoonnummer van familie van me geven? Deze doet namelijk al heel z'n leven in Citroëns en zal dus vast wel weten wat het probleem kan zijn.
  donderdag 3 november 2011 @ 21:37:59 #13
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_103933688
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2011 20:53 schreef 2cv het volgende:

[..]

Xantinee :N
Een BX blijft een hobbyhok en geen kilometervreter :{w
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_103933921
quote:
15s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:37 schreef Prowl het volgende:
Een BX blijft een hobbyhok en geen kilometervreter :{w
Met de mijne reed ik de eerste twee jaar 30.000 km per jaar. :@.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2011 @ 21:48:42 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103934487
30.000 maar ? Amateur ! :')
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2011 @ 21:53:05 #16
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103934782
Owja, meer ontopic: voor zover ik weet heeft de C5 electrische hoogteregelaars. Die zitten weer aan een computer geknoopt. Wellicht zijn die 'hoogteregelaars' vervuild. Of de hydraulische vloeistof (GÉÉN LHM ! ) is oud en vervuild waardoor de ventielen raar doen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_103935979
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:48 schreef 2cv het volgende:
30.000 maar ? Amateur ! :')
Wel een benzine automaat.

En is er nog een manier om te testen of de hoogteregeling nog goeds werkt? Bij een BX kun je 'm dan in de hoogste stand zetten, dat moet-ie dan binnen een paar keer pompen redden.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2011 @ 23:17:06 #18
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103940494
Dan test je eerder de pomp en de drukregelaar. En de leidingen :P Een slechte hoogteregelaar uit zich in 'raar' gedrag en/of niet meer omhoog komen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_103962478
En waar kan ik die hoogteregelaar vinden?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_103962515
quote:
15s.gif Op donderdag 3 november 2011 08:41 schreef Prowl het volgende:
Sowieso C5 :|W
Ja, nu weet ik het wel. :O
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_103962548
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:54 schreef Ridocar het volgende:
En waar kan ik die hoogteregelaar vinden?
Vroeger zat-ie onder de motorkap, tegenwoordig is het eerder c:\suspension\lecontroleurdehaut\
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 4 november 2011 @ 17:40:38 #22
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_103964540
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:55 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Vroeger zat-ie onder de motorkap, tegenwoordig is het eerder c:\suspension\lecontroleurdehaut\
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_103969982
Mja, dikke kans dat je bij iemand met een lexia computer langs moet..

...
  † In Memoriam † vrijdag 4 november 2011 @ 20:20:59 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103971037
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:55 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Vroeger zat-ie onder de motorkapop de subframes, tegenwoordig is het eerder c:\suspension\lecontroleurdehaut\
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104284193
stangetje van de hoogte regeling op de achteras gebroken, hierdoor gaat de sensor naar de hoogste stand.
pi_104290149
Hier houd ik van. Waar alweer snel de electronica de schuld krijgt, komt een mechanische oorzaak of slecht contact nog heel vaak voor.
.
pi_104290910
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 17:43 schreef Fer het volgende:
Hier houd ik van. Waar alweer snel de electronica de schuld krijgt, komt een mechanische oorzaak of slecht contact nog heel vaak voor.
tja, veel mensen kijken niet verder dan wat het scherm van de diagnose tester aangeeft, ik kijk even verder. ....
pi_104328280
Meen je dat? Nooit gedacht dat het xantia probleem ook bij de C5 voorkwam.... (nou ja, rotte draagarmlagers komen ook nog steeds voor bij de C5)

Gelukkig is het relatief simpel op te lossen?
...
pi_104337244
quote:
11s.gif Op zondag 13 november 2011 20:14 schreef Garbageman het volgende:
Meen je dat? Nooit gedacht dat het xantia probleem ook bij de C5 voorkwam.... (nou ja, rotte draagarmlagers komen ook nog steeds voor bij de C5)

Gelukkig is het relatief simpel op te lossen?
Door de regel.is dit idd een easy fix


Maar een goede diagnose zal uitsluitsel moeten geven
pi_104337787
Dus er moet een sensor op de as van de schokbreker zitten? Dan zet ik m morgen even boven de put op m'n werk.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_104337845
Nee op de achteras zit het kunststoffen stangetje
pi_104341281
De sensor zit daaraan vast?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf maandag 14 november 2011 @ 02:08:22 #33
145146 Andyy
pi_104341499
Ik zag laatst een C5 die wel heel erg hoog op zijn poten stond, zou dat nou comfortabel rijden?
pi_104341558
quote:
6s.gif Op maandag 14 november 2011 02:08 schreef Andyy het volgende:
Ik zag laatst een C5 die wel heel erg hoog op zijn poten stond, zou dat nou comfortabel rijden?
Nee. Na een ritje van tien kilometer heb je een verhoogd dak. En een gebroken rug in combinatie met veel bulten op je hoofd.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_104341904
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 02:18 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Nee. Na een ritje van tien kilometer heb je een verhoogd dak. En een gebroken rug in combinatie met veel bulten op je hoofd.
Buiten dat je comfort enorm daalt wordt de auto ook niet veiliger. De enige vering komt van je banden. stuiteren dus. Op een provinciale weg nog te doen, maar op de snelweg mag je blij zijn dat je in je eigen rijstrook blijft.

Vergelijk het met rijden in een kart. stuiteren in een bocht en je krijgt overstuur door een uitbrekende achterkant.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_104341914
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 04:47 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Buiten dat je comfort enorm daalt wordt de auto ook niet veiliger. De enige vering komt van je banden. stuiteren dus. Op een provinciale weg nog te doen, maar op de snelweg mag je blij zijn dat je in je eigen rijstrook blijft.

Vergelijk het met rijden in een kart. stuiteren in een bocht en je krijgt overstuur door een uitbrekende achterkant.
Ik weet het. In een XM is het niet veel anders. Hoewel ik dat hoogstaande probleem nog niet heb gehad; wel het andere uiterste door een lekke LHM-leiding. En dan tien kilometer naar een garage rijden. Zonder vering, zonder remservo (remmen met de parkeerrem gaat ook) maar vooral zonder stuurservo... dat stuurt als een twintigtonner.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_104452252
Als het vergelijkbaar is bij de Xantia is het een lullig plastic stangetje dat op twee kogelgewrichtjes geklikt zit. Bij mijn Xantia zitten er al extra tieraps omheen. Het stangetje is makkelijk te zien als je onder de achterkant van de auto kijkt. (assteunen!!!)
Bij de Xantia is ie zo groot als je wijsvinger ruwweg gezegd...
...
  † In Memoriam † donderdag 17 november 2011 @ 20:02:37 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104487646
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 23:11 schreef Ridocar het volgende:
Dus er moet een sensor op de as van de schokbreker zitten? Dan zet ik m morgen even boven de put op m'n werk.
Schokbrekers :|W

Tip: zoek iemand die een beetje verstand heeft van autotechniek.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 17 november 2011 @ 20:20:49 #39
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_104488518
Blokje beton achterin leggen?
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_104493119
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:02 schreef 2cv het volgende:

[..]

Schokbrekers :|W

Tip: zoek iemand die een beetje verstand heeft van autotechniek.
ik snap stiekem ook wel een beetje de reactie van de gequote persoon door jou (wat een zin :') )

als je inderdaad niet weet dat het hier een hyderactive 3+ systeem betreft zou je denken dat er "gewoon" schokdempers er onderzitten

die zitten bij een Hyderactive systeem er dus niet op !
pi_104493164
quote:
12s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:20 schreef Dromer het volgende:
Blokje beton achterin leggen?
nee, de BHI (Boite Hydrauliek Intelligent) zal de achteras meer druk geven zodat deze op de zelfde hoogte blijft
pi_104493878
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

nee, de BHI (Boite Hydrauliek Intelligent) zal de achteras meer druk geven zodat deze op de zelfde hoogte blijft
Bij draaiende motor wel ja. :)
Heb bij een BX ooit eens de hele kofferbak volgeladen met dakpannen, naar bestemming gereden, motor uitgezet en de dakpannen uitgeladen.
Hahahahaa, leek wel zo'n dragracer toen! Komt best hoog zo'n achterkant. :+ _O-
pi_104494714
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:55 schreef vannelle het volgende:

[..]

Bij draaiende motor wel ja. :)
Heb bij een BX ooit eens de hele kofferbak volgeladen met dakpannen, naar bestemming gereden, motor uitgezet en de dakpannen uitgeladen.
Hahahahaa, leek wel zo'n dragracer toen! Komt best hoog zo'n achterkant. :+ _O-
bij het "nieuwe" Hyderactive 3+ systeem blijft deze ook op hoogte met de motor UIT.

bij de BX idd zakte de boel wel naar de grond als de motor niet liep. er zitten nu extra (sterke) terugslag kleppen in de cilinders die moeten voorkomen dat de kont naar beneden zakt (gebeurt nog steeds, en dan zit je tegen nieuwe cilinders aan te kijken).
pi_104495250
Bij ons thuis rijden ze ook een C5 :') en daar is de hoogte ook regelbaar als de motor uit is, maar wel maar een enkele keer omhoog en omlaag want dan is de druk er af
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † donderdag 17 november 2011 @ 22:27:17 #45
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104495490
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

ik snap stiekem ook wel een beetje de reactie van de gequote persoon door jou (wat een zin :') )

als je inderdaad niet weet dat het hier een hyderactive 3+ systeem betreft zou je denken dat er "gewoon" schokdempers er onderzitten

die zitten bij een Hyderactive systeem er dus niet op !
Je kwelt me.

Daarbij: ook bij een gewoon hydropneumatisch veersystem heb je geen schokdempers. Tenminste niet van die telescopische gevallen zoals bij auto's met schroef- of bladveren.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 17 november 2011 @ 22:28:01 #46
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104495525
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:10 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

bij het "nieuwe" Hyderactive 3+ systeem blijft deze ook op hoogte met de motor UIT.

bij de BX idd zakte de boel wel naar de grond als de motor niet liep. er zitten nu extra (sterke) terugslag kleppen in de cilinders die moeten voorkomen dat de kont naar beneden zakt (gebeurt nog steeds, en dan zit je tegen nieuwe cilinders aan te kijken).
Of nieuwe terugslagkleppen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104496444
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:02 schreef 2cv het volgende:

[..]

Schokbrekers :|W

Tip: zoek iemand die een beetje verstand heeft van autotechniek.
en als ik nu eens lekker autodidaktisch wil doen?

Trouwens, wat doet zo'n systeem anders dan schokken breken? Dat ik het verend element niet bij het juiste naampje kan noemen, wil niet meteen zeggen dat ik twee linker handen heb.


Beetje jammer hoe jullie reageren. Ik had jullie hoger ingeschat.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  † In Memoriam † donderdag 17 november 2011 @ 23:36:52 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104498568
Het systeem breekt geen schokken (schokbreker is feitelijk ook een fout woord, net als versnallingsbak), het systeem ondersteunt de auto, veert en dempt de vering in een bepaalde mate. Daarbij moet je niet bij het verende element zijn, maar bij de onderdelen die registreren hoe hoog de auto aan de achterkant staat.

Daarbij heb je het over de as van de schokbreker. het zou dan de schokbreker van de as moeten zijn. Het zijn misschien maar details, maar het geeft wel het idee dat je er niet bijster veel verstand van hebt en dan kan je een hoop verprutsen. Niet alleen aan je auto maar ook aan jezelf, bijvoorbeeld omdat je een leiding sloopt waardoor er met een hoge druk hydraulische vloeistof in je oog geblazen wordt. Dan hoef je niet eens meer te hopen dat je dat oog kunt behouden, dan mag je blij zijn als je de infectie overleeft.

Als jij er dan iemand bij zoekt die WEL weet wat hij doet kan je daar prima van leren, zonder alles te verkloten. Dan kan je het de volgende keer zelf en mag mij op onsubtiele wijze corrigeren.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104501229
Het kwam voor mij over als 'whehehe kijk die sukkel er geen verstand van hebben', vandaar mijn huiliepost, maargoed, da's mijn leerpunt.

Mijn vermoeden is ook de hoogtesensor, die versleten is of anderzins verkeerde waarden doorgeeft. Geen idee of ik het kan vergelijken met het systeem dat op luchtvering van vrachtauto's zit. Daar heb ik wel eens aan geknutseld (lees: met ijzerdraad en een vlechttang zo'n ding repareren, op snelwegparking Tessenderlo in Belgenland)

Mocht het toch in de hydrauliek zitten (D'r zal vast een andere naam voor zijn, ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen), een vastzittende klep ofzo, dan haal ik wel een citrofiel bij.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  † In Memoriam † vrijdag 18 november 2011 @ 02:33:34 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104501779
Gelukkig, je bent niet een totale leek.

Zelf ben ik een leek op het gebied van luchtvering. Ik VERMOED dat het principe wel redelijk overeen komt.

Maar kijk uit wat je doet. Op die leidingen staat druk. Druk genoeg om een oog uit je hoofd te blazen als je pech hebt. Sloop die leidingen dus niet. En als je je oog er niet uit blaast, kan je door een lekke leiding geen remmen meer hebben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104534962
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:28 schreef 2cv het volgende:

[..]

Of nieuwe terugslagkleppen.
zitten in de achterste cilinders geïntegreerd en zijn NIET los te vervangen
pi_104535019
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 02:33 schreef 2cv het volgende:
Gelukkig, je bent niet een totale leek.

Zelf ben ik een leek op het gebied van luchtvering. Ik VERMOED dat het principe wel redelijk overeen komt.

Maar kijk uit wat je doet. Op die leidingen staat druk. Druk genoeg om een oog uit je hoofd te blazen als je pech hebt. Sloop die leidingen dus niet. En als je je oog er niet uit blaast, kan je door een lekke leiding geen remmen meer hebben.
het HYDERACTIVE systeem van Citroën werkt COMPLEET anders dan luchtvering op vrachtwagens.
pi_104535045
Oh tevens, ontluchten van het Hyderactive 3(+) systeem kan ENKEL met dealer apperatuur
  † In Memoriam † vrijdag 18 november 2011 @ 23:33:22 #54
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104536341
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:01 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

zitten in de achterste cilinders geïntegreerd en zijn NIET los te vervangen
Oeps :@

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:02 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

het HYDERACTIVE systeem van Citroën werkt COMPLEET anders dan luchtvering op vrachtwagens.
Wat is het verschil ? Nu wil ik het weten ook :P

En het is hydractief, niet hyderactief.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104537164
het veersysteem van Citroën (ik ga in dit geval gemaks halve even uit van hydractive 3+(gezien het topic) wordt.

De BHI (boite hydraulik intiligent) krijgt van uit de selecteur een nivo door (normaal gesproken de rijstand). Deze gewenste waarde word vergelijkt met de weerstanden van de positie sensoren.

Als deze waarde niet overeenkomt (door de regel staat de kont lager dan de gewenste positie). dan gaat de BHI de pomp aansturen, en het regelventiel van de achteras omhoog zetten openen. Nu zal het LDS naar de achteras gaan en de as komt op de gewenste waarde.

Nu komt het grote verschil met vrachtwagen.

Tijdens het rijden zal de BHI icm de ABS/ESP ECU en de gierhoek sensor de auto rechthouden tov de dragende delen. door de versnelling van de veercilinders te meten kan de BHI de druk verhogen of verlagen om de auto zo recht te houden.

dit is de werking in het kort

eigenlijk is dit een cursus van 3 a 4 dagen ik heb de boeken helaas niet meer :')
  † In Memoriam † vrijdag 18 november 2011 @ 23:59:14 #56
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104537455
Wat betekenen die afkortingen ?

En dat Hydractiege gedoe werkt dus hetzelfde als het hydropneumatische systeem, maar dan hebben ze er een computer in gefrutseld. Tenminste, zo komt het op mij over.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104605249
ECU = een electronice regeleenheid
ABS Anti Blokeer systeem
ESP Electronisch Stabalisatie programma
Gierhoek=de kanteling van de auto
pi_104653643
Voor TSm, dit stangetje kost 3 euro incl BTW, en zit hier :



onderdeel #4
pi_104688708
Nog steeds zo,n lullig stangetje dus.
...
pi_108933534
Schop.
Eindelijk boven de put gezet, en het sensortje bekeken.

Het is een gesloten behuizing, maar ondanks dat is er toch water naar binnen gelopen. Ik heb de sensor opengewerkt, schoongemaakt, en weer dichtgelijmd. Ik zal tzt een nieuwe sensor plaatsen. Het viel me op dat het eigenlijk geen potmeter is, maar een inductieve sensor. Er zitten dus geen slijtage-onderdelen in. Ik heb het nog niet nagemeten, maar het meest waarschijnlijke is dat er een voedingsspanning van 12 volt op staat, en dat er een pwm-signaal van 0,5-5 volt uitkomt, afhankelijk van de hoogte het voertuig. Mss dat Chuck-N0rr1s daar meer over kan vertellen, want ik ben wel nieuwsgierig/benieuwd.
Overigens is het probleem niet meer voorgekomen...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_108937319
op een sensor staat 5V, (ten zij je het over een luchtmassa meter van oa bosch hebt, daar staat ook 12V Op :P )

singaal licht tussen de 0.5V en 4.5V om kortsluiting naar plus en - te kunnen herkennen door de BHI
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')