abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 november 2011 @ 12:42:06 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_103870891
Het verkeert in zwaar weer. Nee, in de eerste zin is geen zelfstandig naamwoord vergeten, het woord 'het' heeft het moeilijk. Het zou zelfs, onderzochten taalwetenschappers, wel eens helemaal kunnen verdwijnen.

Kinderen die Nederlands leren, hebben namelijk een aangeboren voorliefde voor 'de' als lidwoord. Niet het. Kinderen van vijf vergissen zich nog in een derde van de gevallen en gebruiken 'de' waar 'het' zou moeten staan, en zevenjarigen hebben 'het' nog steeds niet helemaal onder de knie. Dat onderzochten drie taalwetenschappers van de Universiteit van Amsterdam, tijdschrift Onze Taal schrijft (PDF) er deze maand over.

De onderzoekers vonden dat Nederlandstalig opgevoede kinderen dezelfde problemen hebben als volwassenen die Nederlands als tweede taal leren: men heeft problemen met het woord het. Dat komt weer doordat aan een woord zelf (paard, boek, tafel, trein, telefoon, website) niet of nauwelijks is te ontlenen of een woord voorafgegaan dient te worden door 'de' of 'het'. Er is een manier om dat te leren: simpel weg door woordjes te stampen.

Daarbij, schrijft Onze Taal op basis van ander onderzoek, heeft 'het' meerdere functies. Zoals in 'Het stinkt hier', bijvoorbeeld.

Verdwijnen
Een en ander zou er wel eens toe kunnen leiden dat 'het' helemaal verdwijnt, schrijft het blad. Niet alleen zijn er nu meer 'de-woorden' dan 'het-woorden', woorden die nieuw aan het Nederlands worden toegevoegd, zoals 'talkshow', 'feedback', 'database', krijgen vaak 'de'.

Of dat erg is? Dat zijn geen vragen waar taalwetenschappers zich doorgaans mee bezighouden. Zolang ze het maar kunnen blijven onderzoeken. Of: zolang ze de maar kunnen blijven onderzoeken.

http://www.volkskrant.nl/(...)t-het-moeilijk.dhtml

Vele jaren geleden schreef Kees van Kooten al een stukje, waarin hij een voorzitter opvoerde van het werkgroep die 'de' en 'het' wilde omdraaien. Ik denk zelf dat de het groeiende invloed van de Engels is, waardoor dit verschijnsel zich nu voordoet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_103870928
Laten we lidwoorden in het geheel afschaffen. O+.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2011 12:43:11 ]
pi_103870973
De meisje die. O+. Kijk hoe moooooi.
  woensdag 2 november 2011 @ 12:46:05 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_103871018
quote:
17s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:44 schreef zarGon het volgende:
De meisje die. O+. Kijk hoe moooooi.
Dat is heel normaal op FOK!, hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 2 november 2011 @ 12:47:21 #5
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_103871058
Dat wordt het einde van de mensheid, want dan kunnen we "het" ook niet meer doen.........
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_103871086
is het het het?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_103871098
Je zou het gewoon kunnen afschaffen(als lidwoord).
Nu klinkt de meisje raar, maar dat is alleen omdat je het gewend bent met het.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  woensdag 2 november 2011 @ 12:50:36 #8
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_103871149
De beeldje toch.
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 november 2011 00:40 schreef yvonne het volgende:
Yvonne liep op de markt in Eerbeek
Zag een beeldje die op Rugdopey leek
Even dacht ze terug aan de fijne tijd
Van binnen werd ze gevuld met veel jolijt
Gaf een euro aan de marktkoopman
Stampte op het beeldje en schreeuwde 'BAN BAN BAN'

HulpPiet
Volgens mij ging vermeld stukje van Van Kooten alleen over 'dan' en 'als'...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_103871245
Ik vind mezelf niet slecht wat taal aangaat, maar gisteren kreeg mijn zelfvertrouwen toch een deuk.
N.a.v. een ander topic zocht ik het volgende op:
===
klif het; o -fen steil oprijzende, afgebrokkelde kust
===
en zag het staan.

Het klif? Ik vind het raar klinken. Ik gebruikte altijd "de klif" :@
Maar nu ik het weet, zal ik "het klif" gaan zeggen :)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_103871330
De klif vind jij lekker klinken???
"Stories happen only to those who are able to tell them."
  woensdag 2 november 2011 @ 12:57:16 #11
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_103871346
Zo zijn er nog wel meer inderdaad. Volgens het woordenboek is het namelijk de goal en het doel, een vergissing die ook vaak wordt gemaakt :)
Half bezopen is weggegooid geld.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 2 november 2011 @ 12:58:37 #12
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_103871386
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:56 schreef bhm het volgende:
Ondanks dat het niet de beste graadmeter is, geeft Google toch 10x meer hits op "de klif" dan op "het klif", dus meerdere mensen vinden dat toch wat beter klinken, denk ik zo.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_103871529
Ik hoop dat het niet verdwijnt. Moeilijk is jammer maar toch geen noodzaak.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  woensdag 2 november 2011 @ 13:05:34 #14
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_103871587
Maar wat kiezen jullie bijvoorbeeld bij "krat"? Ik ben zeer geneigd om het krat te zeggen, alhoewel Van Dale dit zegt:

quote:
krat het, de; o en v(m) -ten kist van open latwerk of plastic: een ~je bier
Mag het in dit geval dus allebei?
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_103871595
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:56 schreef bhm het volgende:
"Hij viel van het klif."
"Hij viel van de klif."

Dan vind ik 'de klif' toch echt lekkerder klinken.
pi_103871626
Behoorlijk triest inderdaad, zelfs ik kijk soms vreemd op van wat jongeren zeggen en Nederlands is niet eens mijn moedertaal (Engels).
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 2 november 2011 @ 14:04:47 #17
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_103873386
Eigenlijk is dit geen progressie maar regressie: de Indo-Europese moedertaal kende geen lidwoorden. In verschillende talen en taalfamilies zijn lidwoorden ontstaan, meestal afgeleid van aanwijzende voornaamwoorden. Het beste voorbeeld daarvan is het (oud-)Grieks: het latere lidwoord 'ho', komt bij Homerus alleen voor als demonstrativum. Ook in de Romaanse talen is het duidelijk: de Franse 'le', de Italiaanse 'il' en Spaanse 'el' komen allemaal van het demonstrativum 'ille'.

Anyhow, dit terzijde. Ik vind het mooi om te lezen dat onze taal, ondanks de sterke centralisatie en regularisatie nog steeds aan het evolueren blijft.
pi_103873911
Huh het is toch gewoon de klif?
Het klif nog nooit van gehoord?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_103874134
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 14:20 schreef MouzurX het volgende:
Huh het is toch gewoon de klif?
Het klif nog nooit van gehoord?
Werd hierboven ook al gequote, maar kijk gerust zelf: http://www.vandale.nl/van(...)nds&searchQuery=klif
pi_103874468
Grappig, deze maand komt het album van Sef uit, getiteld 'De Leven'. Waarom ie zo heet? Sef vond 'Het Leven' te grotesk klinken, te allesomvattend terwijl hij slechts Sef, de hiphopjongen, is. Vandaar dat ie het album 'De Leven' heeft genoemd.
pi_103875034
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 14:35 schreef Stofje het volgende:
Grappig, deze maand komt het album van Sef uit, getiteld 'De Leven'. Waarom ie zo heet? Sef vond 'Het Leven' te grotesk klinken, te allesomvattend terwijl hij slechts Sef, de hiphopjongen, is. Vandaar dat ie het album 'De Leven' heeft genoemd.
Was toch juist een verwijzing naar Plato? De idee?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 2 november 2011 @ 15:29:06 #22
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103876443
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:43 schreef zarGon het volgende:
Laten we lidwoorden in het geheel afschaffen. O+.
Newspeak is closely based on English but has a greatly reduced and simplified vocabulary and grammar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Newspeak

:)
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 2 november 2011 @ 15:33:37 #23
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_103876606
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 15:29 schreef Viajero het volgende:

[..]

Newspeak is closely based on English but has a greatly reduced and simplified vocabulary and grammar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Newspeak

:)
Dat is geen Newspeak. Newspeak heeft een enorm kleine en goed (lees: nauw) gedefinieerde vocabulaire, met als doel dat mensen hun subversieve ideeën niet eens in woorden om kunnen zetten.
Het afschaffen van lidwoorden doet dat niet echt. Er zijn zelfs heel veel talen die geen lidwoorden hebben. Denk aan bijvoorbeeld het Latijn en het Russisch. Dat zijn nou niet bepaald talen waarin geen nieuwe ideeën geformuleerd zijn.
  woensdag 2 november 2011 @ 15:35:36 #24
111528 Viajero
Who dares wins
pi_103876674
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 15:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is geen Newspeak. Newspeak heeft een enorm kleine en goed (lees: nauw) gedefinieerde vocabulaire, met als doel dat mensen hun subversieve ideeën niet eens in woorden om kunnen zetten.
Het afschaffen van lidwoorden doet dat niet echt. Er zijn zelfs heel veel talen die geen lidwoorden hebben. Denk aan bijvoorbeeld het Latijn en het Russisch. Dat zijn nou niet bepaald talen waarin geen nieuwe ideeën geformuleerd zijn.
Newspeak wil ook alle overbodige woorden uit de taal verwijderen. Het deed me eraan denken, zonder dat ik nu echt een diepgaande discussie over Newspeak hier wil houden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_103877325
Eén Vandaag zou hier vanavond een reportage over uitzenden, maar vanwege de overlijden van Rijk de Gooier is dat uitgesteld. Ik neem aan dat de item morgen of overmorgen alsnog wordt uitgezonden, maar prima dat de onderwerp alvast aandacht krijgt in de nieuws...

De verdwijnen van 'het' lijkt mij een zeer onwenselijke ontwikkeling, alleen al omdat we in onze taal allerlei woorden hebben die in hun mannelijke of vrouwelijke vorm iets anders betekenen dan in hun onzijdige vorm. En hoe denken we om te gaan met bijvoeglijke naamwoorden? De streepje op de e was al weggehaald uit appel, maar als we dan consquent willen zijn, moeten we straks dan spreken over de christen-democratische appel?

Persoonlijk pleit ik liever voor de bestrijden van taalverloedering. Dat lijkt me minimaal de proberen waard. Nederlanders moeten gewoon beter voor hun taal opkomen en durven om anderen te corrigeren. Anders is de einde zoek...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')