Marktwaarden zijn collectief subjectief. Het berust op groepsgedrag met alle beperkingen die daaraan kleven.quote:Op donderdag 30 mei 2013 22:59 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat is een misvatting. En werkelijke waarde bestaat niet, waarde is subjectief.
Als de geldhoeveelheid niet vast is, loopt het prijsniveau weg, omdat prijzen relatief zijn.quote:Inflatie veroorzaakt geldontwaarding.
Het is niet zwart-wit. Totale planning is geen goed idee. Ieder ingrijpen onmogelijk maken al evenmin.quote:Gecorrigeerd door wie, en wanneer? Wie bepaalt dat? Volkomen onlogisch wat je zegt, het is zo complex dat een kleine groep mensen het moet proberen te controleren.
Het ideaal van de Oostenrijkse school is een utopie.quote:Het gaat ook om een verschil in visie. Monetarisme is bijzonder inconsequent. En als we een discussie hebben over inflatie en centrale banken en dergelijke, is lijkt het me nogal belangrijk dat de Oostenrijkse school daar totaal anders naar kijkt. Dat Friedman op andere terreinen wel vrijheid bepleit, doet daar niets aan af.Waar we nu mee opgescheept zitten is mijlenver verwijderd van wat de Oostenrijkse school als ideaal beschouwt.
Het marktmodel van de Oostenrijkse school is ook een model.quote:Mee eens. De hele neiging om zo in modellen te denken en de economie als een systeem te zien wat je kunt (en moet) tweaken van bovenaf, moet bijsturen is waanzin. Het gebrabbel van mensen als Keynes is pseudowetenschap.
quote:My five-year old grandchild could debunk austerity but I'm glad someone in a graduate program is out there doing it too!
quote:Hoe zit het met de invloed van Rogoff en Reinhart in Nederland? Een trouwe lezer van Leugens.nl wees op 70 publicaties bij het Centraal Plan Bureau. Veel daarvan betreft debatstukken, maar Rogoff/Reinhart is onmiskenbaar van invloed geweest over het adviseren over al dan niet bezuinigen.
bron
quote:Austerity was named "Word of the Year" for 2010.
This documentary explains the nature of capitalist crisis, visits the protests against austerity measures, and recommends revolutionary paths for the future.
quote:
quote:Capitalism has suffered a major global slump of unprecedented proportions that mainstream economics did not see coming, cannot explain and has no policies to deal with.
The Euro project, a product of France-German capitalism to compete in world markets, has been put under immense stress as a result.
Neither the policies of austerity (cuts in government spending and reductions in public debt) adopted by the Euro leaders nor the Keynesian alternatives espoused (more government spending and borrowing, devaluation and leaving the euro) will restore sustained economic growth.
Advanced capitalism is in a Long Depression that will only end when the profitability of the productive sector of capitalist production recovers. That may take longer than the euro project can bear.
quote:Total world debt at 313 percent of GDP
The total indebtedness of the world, including all parts of the public and private sectors, amounting to 313% of global gross domestic product.
Ik vind het niet erg, want speculatie, op zoek naar beleggingswinsten, heeft voor de bubbles gezorgd die geleidt heeft tot de economische crisis. Geef het geld gewoon uit.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:16 schreef monkyyy het volgende:
Ik kan jammer genoeg niet de hele presentatie vinden.
quote:According to the conventional wisdom popularized by Thomas Friedman, countries can grow rich only by means of unfettered capitalism and pure free trade. In his controversial book, Bad Samaritans: The Myth of Free Trade and the Secret History of Capitalism, Ha-Joon Chang takes aim at this orthodoxy.
Chang calls on us not only to re-evaluate the policies we promote to countries seeking to grow rich, but also to become reacquainted with our own forgotten economic history.
Ben je het hier helemaal mee eens?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:16 schreef monkyyy het volgende:
Jeremy Siegel over de huidige waardering van aandelen vs andere assetsklassen. En n og wat opmerkingen over de emerging markets die een grote rol gaan spelen de komende 20 jaar.
Ik kan jammer genoeg niet de hele presentatie vinden.
Ik ben het eens met Siegel dat aandelen superieur zijn vs goud, obligaties en cash op de lange termijn. Aandelen zijn momenteel niet goedkoop, maar wel ten opzichte van obligaties.quote:Op zaterdag 7 september 2013 03:26 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ben je het hier helemaal mee eens?
AEX mét dividenden op niveau december 1993quote:Op maandag 9 september 2013 19:43 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben het eens met Siegel dat aandelen superieur zijn vs goud, obligaties en cash op de lange termijn. Aandelen zijn momenteel niet goedkoop, maar wel ten opzichte van obligaties.
quote:Op donderdag 12 september 2013 00:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
AEX mét dividenden op niveau december 1993
Maar nog steeds te duur, tenzij gemeten naar de rente stand van nul (een gevolg van de schuldenberg).
De lange termijn moet natuurlijk wel binnen de duur van een mensenleven passen om relevant te zijn.
...en zoals je in het plaatje kunt zien worden de aandelen al meer dan een decennium outperformed door bonds. Geen verrassing natuurlijk gezien de hoge waardering (zie Shiller P/E). Het is jammer dat Siegel dat punt nog steeds mist want op zeer lange termijn krijgt hij natuurlijk wel gelijk.quote:
Op lange termijn klopt dat zeker. De 2de redenatie heb ik eigenlijk nooit begrepen, er is namelijk geen duidelijke correlatie tussen de twee. Ook is de 10-jaars rente in bijvoorbeeld de VS de afgelopen maanden verdubbeld, volgens deze redenatie zouden aandelen dus nu een heel stuk ongunstiger gewaardeerd moeten worden? Ik wil niet zeggen dat een bepaalde carrycost helemaal niets betekent, maar er zijn imo variabelen die veel zwaarder wegen. Een dergelijke argument klinkt daarom, ook vanwege het ontbreken van duidelijke correlaties, meer als een argument om het willen rechtvaardigen of het ontbreken van andere argumenten om bepaalde koersen te rechtvaardigen.quote:Op maandag 9 september 2013 19:43 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben het eens met Siegel dat aandelen superieur zijn vs goud, obligaties en cash op de lange termijn. Aandelen zijn momenteel niet goedkoop, maar wel ten opzichte van obligaties.
Ook hier denk ik iets anders over. Tuurlijk wilt iedereen het optimale welvaartsniveau bereiken, maar wens en werkelijkheid lopen niet altijd in pas. Veel EM hebben interne onevenwichtigheden die overeenkomen met de onevenwichtigheden van DM of zelfs overtreffen. Die interne bubbles moeten allemaal nog klappen. Ik zou de exponentieel stijgende lijn van EM dus niet doortrekken.quote:Hoe hij tot die conclusie komt met betrekking tot de opkomende economieën weet ik niet, hoe heeft hij berekend wanneer Amerikanen met pensioen kunnen als zij x% groeien? (vandaar dat ik graag de hele presentatie wou zien) Dat is in mijn ogen toch wel het interessantste deel van de video.
De opkomende economieën gaan een hele grote rol spelen voor investeerders, dat is waar de groei van grote multinationals vandaan gaat komen. Er leven meer dan 4 miljard mensen in de opkomende economieën (Meer dan 5x zoveel als Amerika + west Europa bij elkaar), de komende 50 jaar gaan die dezelfde ontwikkeling door als dat Amerika en West Europa de afgelopen 50 jaar hebben doorgemaakt.
Die willen ook allemaal dezelfde koopkracht van een Westerling hebben, een Coca-Cola drinken, iedere dag hun haar wassen met Colgate-Palmolive/Unilever Shampoo, entertaint worden door Disney, auto rijden op Shell-olie, airco/centrale verwarming hebben ontwikkeld door Philips/Gener Electric, alle elektronische gadgets hebben die wij voor lief nemen en directe toegang hebben tot gezondheidszorg zoals wij die kennen.
De komende decennia wordt dit de belangrijkste ontwikkeling voor investeerders, veel belangrijker dan fiscaal beleid, monetair beleid, rentestanden of schuldenlasten.
Crash Course in Disequilibrium Economicsquote:This is a set of 5 lectures that I delivered last week in Quito, Ecuador, at FLACSO–the Latin American Faculty of Social Sciences. In future years I hope to expand this into two complete courses–one on the history and development of economics from a disequilibrium perspective, and the other on dynamic monetary modeling in economics using Minsky, the Open Source system dynamics program that I have developed with the help of a grant from INET.
Ik geniet alleen al van de hel en verdoemenis posts @ FOK! gedurende het afgelopen halve decennium.(!)quote:Op maandag 30 september 2013 17:30 schreef piepeloi55 het volgende:
Het blijft prachtig om dit soort filmpjes terug te zien:
Met de wijsheid van nu is het achteraf makkelijk praten, maar ik ben benieuwd welke filmpjes we over een x aantal jaren terugkijken op dit gebied.
Ik geniet van beide. Zowel de armageddon ramptoeristen als diegene die nu bij wijze van spreken hun schoonmoeder verpanden (al weet ik niet of dat zo slecht is überhaupt). En beide krijgen ze van tijd tot tijd gelijk (al is de einduitkomst altijd minder extreem).quote:Op maandag 30 september 2013 18:31 schreef crashbangboom het volgende:
Ik geniet alleen al van de hel en verdoemenis posts @ FOK! gedurende het afgelopen halve decennium.(!)
Ik moet vooral lachen om de personen die al vijf jaar scheef zitten, echterquote:Op maandag 30 september 2013 19:37 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik geniet van beide. Zowel de armageddon ramptoeristen als diegene die nu bij wijze van spreken hun schoonmoeder verpanden (al weet ik niet of dat zo slecht is überhaupt). En beide krijgen ze van tijd tot tijd gelijk (al is de einduitkomst altijd minder extreem).
Waaronder ik, als je de doelt op de cash bezitters. Prima, ik beschouw het anders en ben niet zo afgunstig voor diegene die het wel juist hadden (ook voor het overgrote deel 'right for wrong reason'). Het is maar waar je risk/reward ligt. We spreken (ooit) bij de volgende bust weer eens met diegene die dan nat zijn gegaan, op tijd uitstappen dus!quote:Op maandag 30 september 2013 19:38 schreef crashbangboom het volgende:
Ik moet vooral lachen om de personen die al vijf jaar scheef zitten, echter
Nooit instappen (dat kan immers naar beide richtingen) is natuurlijk veel makkelijker, maar ook minder succesvolquote:Op maandag 30 september 2013 19:44 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Waaronder ik, als je de doelt op de cash bezitters. Prima, ik beschouw het anders en ben niet zo afgunstig voor diegene die het wel juist hadden (ook voor het overgrote deel 'right for wrong reason'). Het is maar waar je risk/reward ligt. We spreken (ooit) bij de volgende bust weer eens met diegene die dan nat zijn gegaan, op tijd uitstappen dus!
Sinds wanneer is cash geen positie meer?quote:Op maandag 30 september 2013 19:49 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nooit instappen (dat kan immers naar beide richtingen) is natuurlijk veel makkelijker, maar ook minder succesvol
Iets met internetstuurmannen aan de wal (firewall).
Vijf jaar de grote crash prediken, maar er geen positie op innemen is op een gegeven moment ook niet meer zo geloofwaardig meer - in de werkelijke wereld dan.quote:Op maandag 30 september 2013 19:54 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is cash geen positie meer?
Persoonlijk zou ik nooit op schaal short gaan, ligt niet binnen mijn persoonlijke risk/reward. Short gaan kost altijd geld, terwijl een tijdspanne onvoorspelbaar is. Tevens zijn de rendementen bij het short gaan beperkt, terwijl bij een longpositie the sky werkelijk the limit kan zijn.quote:Op maandag 30 september 2013 19:55 schreef crashbangboom het volgende:
Vijf jaar de grote crash prediken, maar er geen positie op innemen is op een gegeven moment ook niet meer zo geloofwaardig meer - in de werkelijke wereld dan.
Op een gegeven moment wordt dat eerder huilen met de wolven. - but nothing to show for it.
Wat moeten wij stervelingen dan van je argumentatie vinden als je zelf denkt dat het niet uitkomt?quote:Op maandag 30 september 2013 20:08 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik nooit op schaal short gaan, ligt niet binnen mijn persoonlijke risk/reward. Short gaan kost altijd geld, terwijl een tijdspanne onvoorspelbaar is. Tevens zijn de rendementen bij het short gaan beperkt, terwijl bij een longpositie the sky werkelijk the limit kan zijn.
Maar als je het wilt weten, als ik op dit moment moest kiezen zou ik short gaan. Dat zou 5 jaar geleden (verwacht 10-jarig rendement van 8-10% op die koersen) niet zo zijn geweest overigens, iets dat je wel suggereerd.
Iets minder denigrerend kan best (ook naar andere posters imo), maar even OT:quote:Op maandag 30 september 2013 20:13 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Wat moeten wij stervelingen dan van je argumentatie vinden als je zelf denkt dat het niet uitkomt?
Het is niet wat ik suggereer, maar wat je zelf suggereert.
Ik begrijp prima dat een cash een positie is, een beetje minder denigerend mag best hoor....quote:Op maandag 30 september 2013 20:31 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Iets minder denigrerend kan best (ook naar andere posters imo), maar even OT:
Ik geloof er niet in dat de markt op kortere termijn te voorspellen is, wel op zeer lange termijn. De processen zijn simpelweg te complex om op korte termijn een juiste prognose (met enige zekerheid) op te plakken. Shorten is dan ook uitgesloten als je gelooft in een overwaardering, omdat je de tijdspanne niet kunt voorspellen en volledig uitgerookt kunt worden. Dat zie je dan ook gebeuren in elke bullmarkt.
Wat veel mensen niet kunnen begrijpen is dat cash een positie is. Het geeft de mogelijk om ooit op waarderingen waarop jouw risk/reward het toelaat in te stappen. Of nooit natuurlijk als die waarderigen niet bereikt worden. De afweging of en hoe waarschijnlijk het is dat die waarderingen bereikt worden moeten dus worden meegewogen.
Als ik overigens de kans had om op een verwacht rendement bij koersen van pakweg begin 2009 in te stappen dan zou ik dat overwegen. Mijn, toen der tijd beperktere, middelen zaten elders gealloceerd indertijd.
volgens mij zit je er al 250% naast..... uiteraard. En dat is een feit.quote:Op maandag 30 september 2013 20:43 schreef piepeloi55 het volgende:
Op welke niveau's neem je afscheid of nooit?
Het cash risico is inflatie en confiscatie tegenwoordig. Deflatie/lichte inflatie lijkt me nog steeds het toekomstige scenario, vooral nu de loon component zelfs omlaag gaat. Confiscatie onder de 100k per rekening acht ik, politiek gezien, geen reeel scenario bij 'armageddon'. Maar ik kan ernaast zitten uiteraard.
Mijn eigen rendement piekt ver daarboven (over die middelen die toen gealloceerd waren). Maar ik gun je je rendement ook van harte, geen probleem. Alleen op tijd uitstappen straks.quote:Op maandag 30 september 2013 20:45 schreef crashbangboom het volgende:
volgens mij zit je er al 250% naast..... uiteraard. En dat is een feit.
No problem, meerdere decennia track record. En over al die decennia was cash het grootste risico, ik zeg het maar, do not shoot the messager please.quote:Op maandag 30 september 2013 20:53 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Mijn eigen rendement piekt ver daarboven (over die middelen die toen gealloceerd waren). Maar ik gun je je rendement ook van harte, geen probleem. Alleen op tijd uitstappen straks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |