En Tour of Duty.quote:Op dinsdag 1 november 2011 12:56 schreef Dophertje het volgende:
Alle afleveringen van The A-Team (ok geen literatuur maar wel verplichte kost).
Waarom niet?quote:Op dinsdag 1 november 2011 13:25 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Heb hier een boek in de kast staan dat geloof ik wel gebruikt wordt. Handboek militaire ethiek ofzo. Heb het nog niet gelezen en ben dat ook niet van plan
Is gewoon een boek. Er is geen literatuurlijst.quote:Op dinsdag 1 november 2011 13:25 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Heb hier een boek in de kast staan dat geloof ik wel gebruikt wordt. Handboek militaire ethiek ofzo. Heb het nog niet gelezen en ben dat ook niet van plan
Dat zal HKS zijn en niet KMAquote:Op dinsdag 1 november 2011 12:52 schreef Picchia het volgende:
Art of war. Mein Kampf. Crusade in Europe.![]()
Waarom niet? Ik kan me niet voorstellen dat er tijdens de opleiding niks verplicht gelezen moet worden.quote:Op dinsdag 1 november 2011 13:05 schreef Lightning_NL het volgende:
Er is geen verplichte literatuurlijst.
Dat is Hogere Krijgs Schoolquote:Op dinsdag 1 november 2011 15:43 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik kan me niet voorstellen dat er tijdens de opleiding niks verplicht gelezen moet worden.Ik dacht aan Vom Kriege, Dell’Arte della Guerra, The Transformation of War en dat soort boeken.
Ahaa, het wordt nu een stuk duidelijker.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:53 schreef Clan het volgende:
[..]
Dat is Hogere Krijgs School![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogere_Krijgsschool
Bedankt!quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:47 schreef Cesp het volgende:
Geen verplichte literatuurlijst voor zover ik weet. Wel heeft mijn docent krijgswetenschappen een paar boeken genoemd die volgens hem wel heel relevant zijn voor de studie KW.
Smith, R: The Utility of Force
Kilcullen, D: The Accidental Guerrilla: Fighting Small Wars in the Midst of a Big One
Ledwidge, F: Losing Small Wars: British Military Failure in Iraq and Afghanistan
Allemaal recente boeken die gericht zijn op doctrines m.b.t. irregulier optreden. Ook zal je bij krijgswetenschappen doodgegooid worden met Von Clausewitz e.d.
Wat iedereen die de Gemeenschappelijke Officiersopleiding (GOO) doet tegenwoordig wel krijgt om te lezen is de Inleiding Krijgswetenschappen (Mengelberg, S.N. ; Jong, M.A.G. de ; Munnik, A. de), maar dat is een leerboek.
Playboy, Hustler, FHM etc etc.quote:Op dinsdag 1 november 2011 12:43 schreef Gary_Oak het volgende:
Nu vroeg ik me af wat officieren in opleiding van de Landmacht, Marine en Luchtmacht te lezen krijgen tijdens hun opleiding.
Oh, die literatuur ben ik vergeten, inderdaad!quote:Op dinsdag 1 november 2011 20:59 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Playboy, Hustler, FHM etc etc.
Haha..quote:Op dinsdag 1 november 2011 20:59 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Playboy, Hustler, FHM etc etc.
Wikipediaquote:Op dinsdag 1 november 2011 12:43 schreef Gary_Oak het volgende:
Hoi, ik ben heel erg geïnteresseerd in krijgskunde.Nu vroeg ik me af wat officieren in opleiding van de Landmacht, Marine en Luchtmacht te lezen krijgen tijdens hun opleiding. Zouden jullie voor elk van het krijgsmachtsonderdeel de verplichte literatuurlijst kunnen posten? Ik ben erg benieuwd.
Wikipedia is de bron van alle kwaad en is nooit te geloven! Gebruik nooit wikipedia!quote:
Heb het boek eens van een relatie bij defensie gekregen. Hoewel ik ethiek vraagstukken wel interessant vind gaat mijn voorkeur toch uit naar andere literatuur. Het boek is zo dik dat het per pakketpost verzonden moet worden, anders had ik het wel op MP gezet.quote:
De eerste twee heb ik gelezen en zijn waanzinnig interessant.quote:Op dinsdag 1 november 2011 16:06 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Bedankt!Het lijken me interessante boeken.
Ik dacht dat jij ook lang model was?quote:Op woensdag 2 november 2011 07:19 schreef Vortix het volgende:
[..]
De eerste twee heb ik gelezen en zijn waanzinnig interessant.
Tijdens de Korte officiersopleiding heb je trouwens helemaal geen tijd om al die dikke pillen te lezen. Is veel meer gericht op praktijk, en de vakken worden hoofdzakelijk ondersteund door readers.
Bij de MWO zal het wel anders zijn, maar er is ook daar niet zoiets als een verplichte literatuurlijst. Wat je moet lezen hangt af van je studierichting.
Thanks!quote:Op woensdag 2 november 2011 07:19 schreef Vortix het volgende:
[..]
De eerste twee heb ik gelezen en zijn waanzinnig interessant.
Tijdens de Korte officiersopleiding heb je trouwens helemaal geen tijd om al die dikke pillen te lezen. Is veel meer gericht op praktijk, en de vakken worden hoofdzakelijk ondersteund door readers.
Bij de MWO zal het wel anders zijn, maar er is ook daar niet zoiets als een verplichte literatuurlijst. Wat je moet lezen hangt af van je studierichting.
Moet ik maar eens lezen dan.quote:Op donderdag 3 november 2011 17:56 schreef ReNero het volgende:
Aanrader: Blitzkrieg to Desert storm, The evolution of modern warfare, van Robert M Citino. Ben er zelf nu ook mee bezig, mensen kijken je wel raar aan in de trein
Ok!quote:Op zondag 15 juli 2012 23:01 schreef Vortix het volgende:
Sla The Art Of War over en vervang het met The Utility Of Force.
Mocht je geld over hebben, ga What It Is Like To Go To War van Karl Marlantes lezen. En in de categorie zeer interessante oorlogsromans, van dezelfde auteur Matterhorn.
Je bent een held!quote:Op zondag 15 juli 2012 23:10 schreef Vortix het volgende:
The Art Of War is op zich een heel interessant boek, maar het heeft het heel erg over algemeenheden, in dat opzicht is het meer een staatsmannenboek dan een boek voor militairen. The Utility Of Force is veel actueler. En is, vind ik, verplichte kost voor officieren. The Art Of War is leuk voor erbij, mijn suggestie is retebelangrijk.
Nog andere goede suggesties zijn The Accidental Guerilla, Learning To Eat Soup With A Knife, Wired For War, Thunder Run, One Bullet Away, Generation Kill en An Ordinary Soldier,
Sla over en ga gelijk naar Machiavelli Il Principe.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 02:33 schreef Gary_Oak het volgende:
Tering, er zijn zo veel vertalingen van The Art of War.Welke moet ik hebben?
Ect. ect. Het is niet mogelijk dit normaal te lezen aangezien alles in korte stukjes staat met een zinopbouw die moeilijk te volgen is in een typische Yoda stijl en daarnaast heel abstract, want je zou alles moeten gaan relativeren naar het heden waarbij alleen de kern nog misschien van toepassing is. Nee, the Art of War is leuk voor quote's in films om geleerd over te komen, het praktisch nut is verder te zoeken.quote:The best results from both the weak and strong are obtained by a proper use of the ground
...
In connection the the army, all spies should be treated with the greatest kindness and in dealing out reward, the should recieve the most generous treatment. All matters relating to spies are secret.![]()
....
The different natures of the Nine Grounds; the suiting of the means to the occasion; the hearts of men: these are things that must be studied
Ja, ik had al van veel mensen gehoord dat het zeer cryptisch was.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 12:56 schreef TMartina het volgende:
[..]
Sla over en ga gelijk naar Machiavelli Il Principe.
Ben zelf ook geen fan van "The Art Of War." Het is zo abstract en algemeen, dat het eerder een soort levensvisie is. Ik sla even random een paar pagina's open;
[..]
Ect. ect. Het is niet mogelijk dit normaal te lezen aangezien alles in korte stukjes staat met een zinopbouw die moeilijk te volgen is in een typische Yoda stijl en daarnaast heel abstract, want je zou alles moeten gaan relativeren naar het heden waarbij alleen de kern nog misschien van toepassing is. Nee, the Art of War is leuk voor quote's in films om geleerd over te komen, het praktisch nut is verder te zoeken.
Ok, ik snap wat je bedoelt denk ik.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 14:10 schreef Vortix het volgende:
Het is niet cryptisch, het is gewoon heel erg algemeen. Er valt niets aan uit te leggen, omdat het op zo'n beetje alles toepasbaar is, en juist daarom eigenlijk zeer nutteloos.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |