abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 november 2011 @ 10:16:32 #176
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_103866323
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:09 schreef w0nderboi het volgende:
1. Dus als ik A kies in plaats B is dit al voorbestemd? Of een rode auto in plaats van een gelen?

2. En in de wereld van sterrenkunde is het inderdaad heel normaal dat wij de mens en eigenlijk alles ooit ophouden met bestaan. Heb hier zelf ook het een en ander over gelezen en ooit gaat alles sowieso terug naar 0. En tegen die tijd dat dat gebeurd zijn de mensen er allang niet meer.
1. Ja. In mijn optiek is de keuze tussen een gele of een rode auto aangeleerd. Mensen in gele auto's willen vaak graag opvallen, vinden het leuk om iets "anders" te hebben dan de rest. Dit is dus - volgens mij - altijd een gevolg van bepaalde ervaringen die zo'n persoon heeft. Bijvoorbeeld compensatiedrang die ontstaan is omdat diezelfde persoon vroeger te weinig aandacht kreeg. Ik noem maar wat geks. Ik zeg niet dat dit altijd de reden is, maar er is een reden waarom iemand voor een gele auto kiest ipv een rode. Altijd.

Zelfs al vind jij geel alleen maar mooier dan rood (of andersom), dan nog is dat ook ergens door gekomen dus. Misschien komt het wel omdat vrienden van jou het ook cool vinden om in een bepaalde kleur auto te rijden (ook wel sociale affiliatie genoemd in de sociale psychologie).

2. Of er werkelijk een Big Crunch komt, daar bestaat nog veel discussie over hoor. Sommige waarnemingen en berekeningen wijzen zelfs uit dat de uitdijing van het heelal toeneemt.
There is a long line down from heaven.
  woensdag 2 november 2011 @ 10:30:40 #177
335564 w0nderboi
20-9-5-20-5-14
pi_103866712
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:16 schreef LostInSpace het volgende:

[..]

1. Ja. In mijn optiek is de keuze tussen een gele of een rode auto aangeleerd. Mensen in gele auto's willen vaak graag opvallen, vinden het leuk om iets "anders" te hebben dan de rest. Dit is dus - volgens mij - altijd een gevolg van bepaalde ervaringen die zo'n persoon heeft. Bijvoorbeeld compensatiedrang die ontstaan is omdat diezelfde persoon vroeger te weinig aandacht kreeg. Ik noem maar wat geks. Ik zeg niet dat dit altijd de reden is, maar er is een reden waarom iemand voor een gele auto kiest ipv een rode. Altijd.

Zelfs al vind jij geel alleen maar mooier dan rood (of andersom), dan nog is dat ook ergens door gekomen dus. Misschien komt het wel omdat vrienden van jou het ook cool vinden om in een bepaalde kleur auto te rijden.

2. Of er werkelijk een Big Crunch komt, daar bestaat nog veel discussie over hoor. Sommige waarnemingen en berekeningen wijzen zelfs uit dat de uitdijing van het heelal toeneemt.
Eindelijk is een keer iemand die normaal kan discussiëren ^O^ .

Op het punt van ons gedrag dat altijd ergens door bepaald wordt ben ik het wel met je eens. Het zijn geen 100% regels die altijd kloppen maar 9 van de 10 wel inderdaad.

Als je dan even als regel pakt "intelligent leven denkt/handelt gebaseerd op een set regels" dan zou al het "intelligent" leven dat er bestaat in het heelal volgens deze regels werken. Zomaar een gedachtekronkel.
-- Schrijf ook mee!
All ur base belong to us.
  woensdag 2 november 2011 @ 10:51:25 #178
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_103867287
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 21:01 schreef Nonverbaal het volgende:
Je ziet het niet/nauwelijks bij universitair geschoolden,nee vind je het gek die gasten worden zwaar geïndoctrineerd door scholing en wetenschap hahaha er is nog meer hoor maar hun denken als je het met wetenschap niet kan bewijzen bestaat het niet,stelletje kneuzen....hoe meer scholing hoe stijver ze worden met dit soort onderwerpen valt me altijd op......
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 21:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Geïndoctrineerd door wetenschap? Blijkbaar heb jij geen flauw idee wat wetenschap inhoudt.

Wetenschap is namelijk skeptisch zijn en alles onderzoeken. En alles wat niet gereproduceerd kan worden is slechts een hypothese.
Hee psst Kandijfijn, ik denk dat Nonverbaal een troll is. Althans, ik hoop dat niemand zo dom is als hij. Wat hij schrijft en hoe hij het schrijft... :')
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  woensdag 2 november 2011 @ 11:09:13 #179
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_103867811
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 21:07 schreef Brentmeister het volgende:
Wat is dan te mooi om waar te zijn?! Dat is toch uiterst subjectief. Ik snap je punt in het algemeen wel, maar ik vind het een onzinnige "test" om te laten zien of iets wel of niet waar is :')
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg steeds dat als je iets claimt te kunnen je dat ook dan mag komen bewijzen. En zo moeilijk is het niet te bewijzen dat je inderdaad helderziend bent.

quote:
TelSell-reclames, over het algemeen te mooi om waar te zijn, is waarschijnlijk ook zo. Het bestaan van zaken die wij niet (allemaal) kunnen waarnemen, te mooi om waar te zijn? Ik weet het niet.
Het zou nogal handig zijn als mensen helderziend zouden zijn, heeft nogal wat voordelen, nog maar afgezien van dat ze de lotto wel op kunnen doeken. To good to be true dus. Maar ze bewezen kunnen worden, prima. Maar de bewijslast ligt dan WEL bij de persoon die de claim legt!
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  woensdag 2 november 2011 @ 11:19:56 #180
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_103868139
quote:
Wat dacht je gewoon van iets simpels als smaak? Waarom moeten er rare complexe theorieen bedacht worden voor zulke simpele zaken?

Is de route die ik naar huis rij ook voorbestemd, zelfs als die anders is omdat er een file ontstaat? En welke goddelijke entiteit heeft dan die file geregeld die dag?
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  woensdag 2 november 2011 @ 11:24:01 #181
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_103868284
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:19 schreef Catbert het volgende:

[..]

Wat dacht je gewoon van iets simpels als smaak? Waarom moeten er rare complexe theorieen bedacht worden voor zulke simpele zaken?

Is de route die ik naar huis rij ook voorbestemd, zelfs als die anders is omdat er een file ontstaat? En welke goddelijke entiteit heeft dan die file geregeld die dag?
Smaak ontstaat ook niet spontaan. Er zijn altijd causale relaties te bedenken die naar een resultaat toeleiden, of dat nou voorkeur voor een gele auto of het ontstaan van files is.

Het aantal variabelen is alleen zo fenomenaal groot (en die grijpen ook nog eens op elkaar in), dat je daarmee nooit verder zal komen dan wat filosofische overpeinzingen.
  woensdag 2 november 2011 @ 11:26:42 #182
335564 w0nderboi
20-9-5-20-5-14
pi_103868370
quote:

[..]

God staat helemaal buiten de stelling van dat alles voor bestemd/bepaald is. Wat we hier zeggen is dat alle keuzen die er gemaakt worden te herleiden zijn naar een oorsprong en dus in zekere zin voorbestemd.
-- Schrijf ook mee!
  woensdag 2 november 2011 @ 11:30:05 #183
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_103868492
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:26 schreef w0nderboi het volgende:
God staat helemaal buiten de stelling van dat alles voor bestemd/bepaald is. Wat we hier zeggen is dat alle keuzen die er gemaakt worden te herleiden zijn naar een oorsprong en dus in zekere zin voorbestemd.
Nee, absoluut niet. Voorbestemd betekent dat zaken vooraf al compleet vastliggen, meestal omdat iets goddelijks (ik heb het niet over de christelijke god of wat dan ook, die zijn wat mij betreft toch een pot nat) een 'groter plan' heeft. Voorbestemd betekent absoluut NIET dat je een keuze maakt vanwege voorkeuren die ooit ergens om ontstaan zijn, want dat is sowieso al logisch.

Als ik omrijd omdat er een file is, dan was die file "voorbestemd" en onderdeel van een groter plan. Voorbestemdheid betekent dat toeval niet bestaat. En dat laatste bestrijd ik. Dat veel keuzes een reden hebben (geno- of fenotype bijvoorbeeld) is compleet iets anders. Iets kan niet "in zekere mate" voorbestemd zijn. Iets is voorbestemd of niet.
  woensdag 2 november 2011 @ 11:44:13 #184
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103868937
Pfff deze discussie begint een beetje jammer te worden. Mag ik jullie wat neurowetenschappelijke boeken aanbevelen?
  woensdag 2 november 2011 @ 12:00:05 #185
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_103869485
quote:

Volgens mij heb je mijn posts niet echt gelezen, want ik heb helemaal niks met geloof. Ik zeg dat dingen voorbestemd zijn omdat alles 1 grote kettingreactie is, niet omdat er een hippie met een kring boven zijn hoofd over ons waakt.
  woensdag 2 november 2011 @ 12:01:41 #186
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_103869525
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:44 schreef Daniel1976 het volgende:
Pfff deze discussie begint een beetje jammer te worden. Mag ik jullie wat neurowetenschappelijke boeken aanbevelen?
Altijd :)
  woensdag 2 november 2011 @ 12:27:50 #187
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_103870403
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:00 schreef LostInSpace het volgende:
Volgens mij heb je mijn posts niet echt gelezen, want ik heb helemaal niks met geloof. Ik zeg dat dingen voorbestemd zijn omdat alles 1 grote kettingreactie is, niet omdat er een hippie met een kring boven zijn hoofd over ons waakt.
Ik heb prima je post gelezen. Maar als je claimt dat zaken voorbestemd zijn, claim je dus dat er geen enkele vorm van toeval is. En dat geloof ik niet. Voorbestemdheid en toeval staan lijnrecht tegenover elkaar. Niemand bestrijd dat er een hoop causaliteit bestaat tussen een hoop dingen, maar causaliteit is compleet wat anders dan dat alles al vaststaat.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:44 schreef Daniel1976 het volgende:
Boek van Dick Swaab heb ik al gelezen :)
pi_103871150
quote:
Als ik een hele goede deal kon krijgen op een gele auto zou ik hem kopen, ook al haat ik geel. Een auto is maar een vervoermiddel, geen imago op wielen. Voor mij dan dus.
  woensdag 2 november 2011 @ 13:02:00 #189
335564 w0nderboi
20-9-5-20-5-14
pi_103871498
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:50 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Als ik een hele goede deal kon krijgen op een gele auto zou ik hem kopen, ook al haat ik geel. Een auto is maar een vervoermiddel, geen imago op wielen. Voor mij dan dus.
Danhebje hem toch met een rede gekozen? Omdat je graag geld wil besparen en dat kan weer ontstaan zijn door bijvoorbeeld thuis weinig geld aanwezig geweest vroeger, gewoon gierig etc.(alleen maar voorbeelden :* )
-- Schrijf ook mee!
  woensdag 2 november 2011 @ 13:22:33 #190
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103872022
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 13:02 schreef w0nderboi het volgende:

[..]

Danhebje hem toch met een rede gekozen? Omdat je graag geld wil besparen en dat kan weer ontstaan zijn door bijvoorbeeld thuis weinig geld aanwezig geweest vroeger, gewoon gierig etc.(alleen maar voorbeelden :* )
En toch is dat voor de meeste mensen niet waar. Het kopen van een auto / een huis / het kiezen van een partner is pure emotie.
Je onderbewustzijn maakt de keuzes en je bewustzijn verzint er de argumenten bij.

Over verliefdheid, is het altijd heel vermakelijk om jonge mensen te vragen naar hun droompartner en dan te zien waar ze echt mee thuis komen. Dit soort keuzes maak je niet bewust.
  woensdag 2 november 2011 @ 13:26:12 #191
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103872153
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:27 schreef Catbert het volgende:

[..]

Ik heb prima je post gelezen. Maar als je claimt dat zaken voorbestemd zijn, claim je dus dat er geen enkele vorm van toeval is. En dat geloof ik niet. Voorbestemdheid en toeval staan lijnrecht tegenover elkaar. Niemand bestrijd dat er een hoop causaliteit bestaat tussen een hoop dingen, maar causaliteit is compleet wat anders dan dat alles al vaststaat.

[..]

Ik heb nou echt nog helemaal niets van hem gelezen, hoewel er hier vaak naar verwezen wordt.
Ik heb de neiging om te denken dat hij niets nieuws te vertellen heeft en dat zijn enige pre is dat het een hollander is. Misschien moet ik toch maar eens iets van hem lezen. ;) Maar andere bronnen zeggen precies hetzelfde.

Het begon allemaal met dit boekje;
http://www.bol.com/nl/p/e(...)001092122/index.html

En de rest van de boeken die ik heb gelezen halen dit boek veelvuldig aan.
Ik zal vanavond even een uitgebreidere lijst presenteren.
pi_103872294
quote:

[..]

Ik heb een gouden auto gekocht omdat 't een goede deal was maar goud is echt helemaal niet mijn kleur :D
Mijn idee was - als ik erin zit zie ik de kleur niet en als ik er niet in zit parkeer ik 'm wel voor het huis van de buren :P
  woensdag 2 november 2011 @ 13:30:58 #193
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_103872311
quote:
Is wel aardig, maar meer 'de hersenen in vogelvlucht'. Staan hele interessante dingen in, maar hij herhaalt zichzelf door de verschillende hoofdstukken heen. Waarschijnlijk omdat het een soort naslagwerk is, maar als je hem achter elkaar leest kan het soms vervelend zijn.

En bij een aantal zaken dacht ik, daar had hij wel wat meer over mogen vertellen.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 2 november 2011 @ 13:41:19 #194
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_103872657
quote:
Yep, ik claim inderdaad dat er geen toeval is.

En ik beweer ook dat wat in de kwantummechanica tegenwoordig als toeval wordt gezien, helemaal geen toeval is, maar het onvermogen van de mens om er een duidelijke causaliteit aan te verbinden.

Er is nog een missing link en zodra die op een dag gevonden wordt, dan denkt iedereen er weer anders over :)
  woensdag 2 november 2011 @ 13:42:40 #195
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103872689
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 13:41 schreef LostInSpace het volgende:

[..]

Yep, ik claim inderdaad dat er geen toeval is.

En ik beweer ook dat wat in de kwantummechanica tegenwoordig als toeval wordt gezien, helemaal geen toeval is, maar het onvermogen van de mens om er een duidelijke causaliteit aan te verbinden.

Er is nog een missing link en zodra die op een dag gevonden wordt, dan denkt iedereen er weer anders over :)
Ik ben het zo met je eens, toeval is altijd een gebrek aan (achtergrond) kennis.
Let wel, dat is wat anders dan zeggen dat dingen deterministisch zijn en dus van te voren kunnen worden voorspeld
  woensdag 2 november 2011 @ 13:42:49 #196
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_103872692
quote:
Maar ook dan is er dus sprake van een reactie, namelijk: goede deal op gele auto gekregen -> gele auto gekocht.

Het maakt niet uit welke reden jij hebt, het is en blijft een gevolg van iets. Het is deterministisch. Dat jij een auto als zuiver vervoermiddel ziet, heeft ook een reden.
  woensdag 2 november 2011 @ 13:46:31 #197
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_103872798
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 13:42 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ben het zo met je eens, toeval is altijd een gebrek aan (achtergrond) kennis.
Let wel, dat is wat anders dan zeggen dat dingen deterministisch zijn en dus van te voren kunnen worden voorspeld
Als er geen toeval is, dan kan alles in principe ook worden voorspeld.
pi_103877364
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 13:46 schreef LostInSpace het volgende:

[..]

Als er geen toeval is, dan kan alles in principe ook worden voorspeld.
Dat dingen achteraf logisch te verklaren zijn, wil nog niet zeggen dat je ze ook van te voren kunt voorspellen.
Als iemand een hele dure en grote auto koopt en die persoon is in armoede opgevoed, dan kun je stellen dat het heel logisch is dat hij een grote auto koopt omdat hij aan compenseren is voor wat hij vroeger nooit heeft gehad. Maar als dezelfde persoon een kleine tweedehands auto koopt, dan is dit ook logisch te verklaren. Want iemand die in armoede opgroeide is eraan gewend om heel voorzichtig en zuinig met geld om te gaan.
Op die manier kun je heel goed terug beredeneren hoe dingen gelopen zijn en waarom ze zo gelopen zijn, maar op basis daarvan voorspellingen doen is veel moeilijker.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  woensdag 2 november 2011 @ 16:07:32 #199
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_103877889
Een onzichtbare band (loyaliteitsband tussen ouder en kind of tussen 2 verliefde partners) kun je ook niet wetenschappelijk verklaren. Er zijn mensen die zeggen dat ze paranormaal begaafd zijn, die dat niet zijn. Maar er moet toch een kern van waarheid in zitten anders is het niet zo'n grote issue. CIA heeft ook remote viewers. Dat is ook een paranormale begaafdheid. Wil dat zeggen dat het niet bestaat, nee. Maar je moet het zo serieus nemen als je zelf wilt!
Be dance |Be real| Be You
  woensdag 2 november 2011 @ 16:10:39 #200
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_103878037
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 15:53 schreef Mry het volgende:
Op die manier kun je heel goed terug beredeneren hoe dingen gelopen zijn en waarom ze zo gelopen zijn, maar op basis daarvan voorspellingen doen is veel moeilijker.
Het is heel moeilijk, maar het gaat mij om het principe dat het zou kunnen.

Het is te voorspellen, maar ik zeg niet dat wij daartoe (momenteel of misschien zelfs wel ooit) in staat zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 16:07 schreef Loodje het volgende:
Een onzichtbare band (loyaliteitsband tussen ouder en kind of tussen 2 verliefde partners) kun je ook niet wetenschappelijk verklaren.
Daar zijn juist heel veel wetenschappelijke artikelen over te vinden, inclusief de verschillende mechanismen die daarmee te maken hebben.

Een boek over Sociale Psychologie dat ik heb, behandelt dit in een hoofdstuk over affiliatie. Hier wordt onder andere gesproken over hoe mensen minder spanningen ervaren in het bijzijn van een vertrouwde persoon, dat het van oudsher een positief effect op de overlevingskansen heeft, enzovoorts.

Het erge is dat ik dit soort dingen voor mijn plezier lees :X

[ Bericht 21% gewijzigd door LostInSpace op 02-11-2011 16:24:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')