quote:
Goh, da's nou ook toevallig, dat artikel zat ik net te lezen.

Mijn ervaring met slaapverlamming:
quote:
Op zaterdag 3 september 2011 21:40 schreef J.J.De-Bom het volgende:Als ik trouwens een gelovige zou zijn, zou ik blij zijn als blijkt dat er rationele verklaringen zijn.
Voorbeeld: Een bepaalde periode had ik regelmatig last van slaapverlamming (compleet met hallucinaties) en alhoewel ik er niet vanuit ging dat het spoken waren (tja, in spoken geloven vind ik toch echt iets voor kleine kinderen, want in dezelfde categorie als monsters onder het bed en denkbeeldige vriendjes), vond ik het toch eng, want ik dacht dat ik ziek in mijn hoofd aan het worden was. Toen ik erachterkwam dat het gewoon slaapverlamming is en dus niks engs, vond ik dat heel prettig.
Ik merk dat veel gelovigen beledigd zijn als je hun geloof totale onzin en nergens op gebaseerd vindt en helemaal als je de rationele verklaring voor een bepaald (in hun ogen) paranormaal iets geeft. Dit geeft mij soms het idee dat deze mensen graag bijzonder gevonden willen worden.
Dat beledigd zijn begrijp ik niet en ik begrijp al helemaal niet als mensen na een rationele verklaring nog steeds blijven geloven. 'I want to believe' vind ik een heel apart iets.
(Ja vogeltjesdans, J.J.De-Bom was ook een account van mij, dat gebruikte ik samen met iemand anders en is gewoon bekend bij de admins, voordat je daar weer over gaat zeuren. Inmiddels heb ik al maanden niet meer in TRU gepost, dus wees maar niet bang.)quote:
Op dinsdag 27 december 2011 17:26 schreef Daniel1976 het volgende:En dan is er natuurlijk ook nog de "I want to believe" factor.
Mensen die in bovennatuurlijke zaken geloven zullen zullen aan een normaal iets veel eerder een bovennatuurlijke oorsprong toewijzen en daarna alle andere logische argumenten verwerpen.
De self serving bias dus.
Ja, dat doet me denken aan dit topic:
12-jarige schildert "de hemel"Alhoewel ze goed kan schilderen (het is niet mijn stijl, maar dat terzijde), zie ik niet in waarom het door god of gidsen of whatever ingegeven zou moeten zijn.
Ik ken ook mensen die al vanaf jonge leeftijd autodidact
zeer goed kunnen schilderen en tekenen. Dat is niks wereldschokkends, de één is hier goed in, de ander is daar goed in.
Sommige mensen zijn nergens goed in en beweren daardoor 'bijzondere gaven' te hebben, zoals energetisch genezen en toekomst voorspellen en dat soort onzin, en sommige van die mensen geloven daar ook zelf in. Dit soort mensen zullen eerder geneigd zijn om te denken dat dat schilderende meisje speciale gaven van god of gidsen heeft gekregen waardoor ze zo goed kan schilderen.