Jawohlquote:Op maandag 31 oktober 2011 21:37 schreef ErwinRommel het volgende:
Ga ik zo kijken.
En heren/dames, ik waarschuw alvast dat ik dit topique extra in de gaten ga houden. Dus gedraag u!
Schat, is dadelijk op Ned-2 om 23:00quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:47 schreef gogosweden het volgende:
is er ergens een link naar uizending-gemist ofzo?
Ik geloof dat in vorige topic linkje stond naar online video.quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:47 schreef gogosweden het volgende:
ik woon in Zweden, remember?quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Schat, is dadelijk op Ned-2 om 23:00
Hier staat de uitzending;quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:47 schreef gogosweden het volgende:
dankjewelquote:Op maandag 31 oktober 2011 21:53 schreef Clan het volgende:
[..]
Hier staat de uitzending;
http://dokument.ncrv.nl/n(...)ment-zwarte-soldaten
natuurlijkquote:Op maandag 31 oktober 2011 21:58 schreef Clan het volgende:
[..]
Dan zien we je over een uur hier terug om je licht erover te laten schijnen?
hehe ja en dan meteen daarna kan ErwinRommel zijn verslag gevenquote:Op maandag 31 oktober 2011 21:58 schreef Clan het volgende:
[..]
Dan zien we je over een uur hier terug om je licht erover te laten schijnen?
Ik heb deze al gezien, ik zie geen punt om iets negatiefs te zeggen, Ik was echter wel geschokt hoe ze toen dachten, en denk niet verkeerd over mij maar ik denk zelfs dat ik in die tijdsgeest misschien wel het zelfde had gedaan. Bah.quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:37 schreef ErwinRommel het volgende:
Ga ik zo kijken.
En heren/dames, ik waarschuw alvast dat ik dit topique extra in de gaten ga houden. Dus gedraag u!
Toch maar online kijken dan.quote:Op maandag 31 oktober 2011 22:56 schreef ErwinRommel het volgende:
En ja hoor, de publieke omroepen presteren het weer. Zwarte Soldaten komt te vervallen want er MOET 1 asielzoeker op TV!
Ja, nu niet meer, geen trek meer in.quote:
Frustratie zit hoog hèquote:Op maandag 31 oktober 2011 23:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja, nu niet meer, geen trek meer in.
NCRV, publieke omroep had dat wel ff mogen aangeven.
Maar goed NCRV is chistelijk en wil zieltjes winnen over de rug van asielzoekers
Ben niet voor niets zo laat opgeblevenquote:
De burgers zorgden ervoor dat deze politici aan de macht kon komen. De burgers voerden de opdrachten van de politici net zo hard uit als de SS'ers. Het was niet bepaald een gehaat regime in Duitsland en het waren niet bepaald gehate instanties in Duitsland en dat zegt eigenlijk wel genoeg. Ja, sommige individuen hebben meer verantwoordelijkheid dan andere individuen, maar dat betekent niet dat de rest het maar vergeven hoeft te worden want ze hebben elkaar nodig.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:30 schreef Clan het volgende:
[..]
Je kan, als burger, niet verantwoordelijk gehouden worden voor uitspraken van politici, ook kun je, als burger, niet verantwoordelijk worden gehouden voor een gevoerd beleid van politieke partijen. De Tweede Kamer zou je misschien verantwoordelijk kunnen houden voor de slechte toetsing en controle van het kabinet.
Jij denkt dat de burgers in die tijd dom werden gehouden, dat ze maar slechts wisten wat ze voorgeschoteld werden, en ze hadden inderdaad niet dezelfde voorzieningen als in die tijd maar ook de Duitsers wisten minstens zo hard wat er gebeurden, ook zij hadden genoeg voorzieningen om te weten wat voor systeem ze in huis hadden gehaald, en het is niet dat het Nazi-regime zonder slag of stoot aan de macht is gekomen. Maar stel dat ze slechts te horen kregen wat het regime wilde dat ze te horen zouden krijgen, dat waren wel blaadjes als Der Sturmer met koppen die ik net liet zien, dat waren wel haatcampagnes, haatspeeches van Hitler zoals Titus liet zien, en dat waren wel militaire campagnes, gebeurtenissen als Kristallnacht, deportaties, executies, moord en ga zo maar door. Hoe kan je dan beweren dat ze het niet wisten? Hoe kan je dan beweren dat ze geen inzicht hadden in dat systeem?quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:19 schreef Clan het volgende:
[..]
Denken in goed en fout mbt tot geschiedenis is al niet correct, dat zou ik toch achterwege laten.
En handvol mensen kan zeker een politiestaat in stand houden kijk maar naar koloniën, In Nederlands Indie wist ook niemand af van de onafhankelijkheidsstrijd voor 1942 omdat de inlichtingendienst dit perfect buiten de publiciteit wist te houden, zo ook in de voormalige DDR.
Je gaat er van uit dat elke Duitser inzicht heeft in plitieke systemen en partijen? De mensen hadden armoede en honger in die tijd, de NSDAP bracht eten en welvaart en het trotse vaderlandse gevoel terug.
Theriesenstadt was wel degelijk gebruikt om de Duitse bevolking te misleiden, daar hadden ze jaren geleden een hele expositie van in het kamp.
Wat denk jij nou man, want er waren ook genoeg Duitsers die wel degelijk moeite hadden met deze gebeurtenissen, ook als ze moesten deelnemen. Denk jij dat ze allemaal hun mond hielden, dat ze er met niemand over hebben gepraat, er zijn genoeg veteranen die wel hun mond opentrekken net zo goed als veteranen die zwijgen om het te verwerken.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:09 schreef Northside het volgende:
[..]
'hoe was het aan het front jongen?'
'te gek ma, we hebben dorpen in de fik gestoken en mensen afgeslacht!'
Wat denk je zelf. Ik ken heel wat Afghanistan veteranen en die praten niet over wat ze daar allemaal gezien hebben. Omdat niemand het begrijpt. Omdat het niemand het interesseert. Omdat ze het zelf willen vergeten. Neem aan dat het in die tijd niet veel anders was.
Volgens mij ga ik dit voor de tigste keer typen maar vooruit, ik zal nog een poging wagen, simpel. Ik zeg niet dat iedereen precies wist wat er gebeurde en waar het gebeurde. Maar ik zeg wel dat ze wisten dat er iets verschrikkelijks met veel Joden gebeurde, dat veel van hen niet meer zouden terugkwamen, want de verhalen waren er op bijna elk niveau aanwezig. Dus inderdaad als jij met jouw schoonouders of ouders praat kan het best zijn dat ze niet precies wisten wat er in de kampen gebeurden maar ik denk dat ze wel degelijk een idee hadden dat er iets verschrikkelijk met de Joden was gebeurd. Verder is er ook veel te zeggen over de ignorance van veel Nederlanders maar goed daar zullen we het maar niet over hebben. Anders mag jij mij verklaren waarom mijn voorouders het wel wisten, waarom zij op de vlucht sloegen, en waarom zij er bijna alles aan probeerden te doen om deportatie te voorkomen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:04 schreef Clan het volgende:
[..]
Zelfs na de oorlog wisten veel mensen in Nederland geeneens van het bestaan van de kampen, Joden die terugkwamen werden behandeld alsof ze terug waren in een kamp. Mensen die misschien dichbij Kamp Vught of de 'aanleveringskampen' woonden hadden misschien wat te horen gekregen en mensen die daar als Marechaussee of al SS wacht hebben gelopen hebben misschien geweten van de kampen in het oosten, maar de burgers totaal niet.
Mijn ouders en schoonouders hebben pas na de oorlog geweten van het bestaan van de kampen en van de gehele omvang van de oorlog omdat naast de propaganda van de Nazi's totaal geen informatie binnen kwam.
Dat is dus niet wat ik beweer en nu leg je mij woorden in de mond, de Duitsers die mijn grootvader hebben geholpen met onderduiken bijvoorbeeld, en Duitsers zoals Albert Goring die veel Joden hebben geholpen. Als ik nogmaals niets er aan doe om een hypothetisch vernietigingssysteem van Wilders te voorkomen, zou je mij wel degelijk iets kunnen aanrekenen, maar als ik er alles aan doe dan uiteraard niet. Als de Duitsers massaal tegen de haat en tegen het regime van Hitler in opstand waren gekomen dan is er inderdaad heel wat lading vanaf. Dan waren heel wat verschrikkelijke dingen misschien niet eens gebeurd. Zo is er genoeg over Nederlanders te zeggen tijdens de Tweede Wereldoorlog in tegenstelling tot bijvoorbeeld Denen. Er zijn simpelweg gradaties te onderscheiden wat dat betreft maar goed.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:03 schreef Northside het volgende:
[..]
Maakt voor de rest van de wereld niet uit. Die zullen zeggen, je was een Nederlander, dus pro Wilders, dus haatte je ook moslims. Net zoals jij dat over de Duitsers zegt.
Tja irritant... heb er geen last meer van, heb helemaal geen TV meerquote:Op maandag 31 oktober 2011 23:02 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ben niet voor niets zo laat opgebleven![]()
Krijg je 1 of ander kut docu te zien zonder dat ze dat tijdig vermelden.
Ik dacht al WTFquote:Op maandag 31 oktober 2011 22:56 schreef ErwinRommel het volgende:
En ja hoor, de publieke omroepen presteren het weer. Zwarte Soldaten komt te vervallen want er MOET 1 asielzoeker op TV!
Irritant? gewoon een grote faal van de NCRV!quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:04 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Tja irritant... heb er geen last meer van, heb helemaal geen TV meer
Maar wees blij dat je het nog online terug kan kijken. Toch maar even doen als je wel tijd hebt, docu is wel aanrader.
Faal idd, mbt Mauro, zieltjes winnen onder hun aanhang door een kut-verhaal over Angolese asielzoekers uit te zenden. Pleur op zeg!quote:
Ja? En? Stond anders al héél lang in de planning dat het opnieuw uitgezonden zou worden. Nu 1 of ander kut-programma over zielige gasten uit Angolaquote:
Ja, maar heb het niet eerder gezien. Werd er doordat dit topic in AT kwam te staan op geattendeerd.quote:
Heb je de zetelverdeling en het aantal stemmen gezien van de NSDAP, dat liep zelfs terug bij de verkiezingen van november 1932.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:03 schreef Joker89 het volgende:
[..]
De burgers zorgden ervoor dat deze politici aan de macht kon komen. De burgers voerden de opdrachten van de politici net zo hard uit als de SS'ers. Het was niet bepaald een gehaat regime in Duitsland en het waren niet bepaald gehate instanties in Duitsland en dat zegt eigenlijk wel genoeg. Ja, sommige individuen hebben meer verantwoordelijkheid dan andere individuen, maar dat betekent niet dat de rest het maar vergeven hoeft te worden want ze hebben elkaar nodig.
Welke voorzieningen?quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:03 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Jij denkt dat de burgers in die tijd dom werden gehouden, dat ze maar slechts wisten wat ze voorgeschoteld werden, en ze hadden inderdaad niet dezelfde voorzieningen als in die tijd maar ook de Duitsers wisten minstens zo hard wat er gebeurden, ook zij hadden genoeg voorzieningen om te weten wat voor systeem ze in huis hadden gehaald, en het is niet dat het Nazi-regime zonder slag of stoot aan de macht is gekomen. Maar stel dat ze slechts te horen kregen wat het regime wilde dat ze te horen zouden krijgen, dat waren wel blaadjes als Der Sturmer met koppen die ik net liet zien, dat waren wel haatcampagnes, haatspeeches van Hitler zoals Titus liet zien, en dat waren wel militaire campagnes, gebeurtenissen als Kristallnacht, deportaties, executies, moord en ga zo maar door. Hoe kan je dan beweren dat ze het niet wisten? Hoe kan je dan beweren dat ze geen inzicht hadden in dat systeem?
Verder beweer je dat je niet in goed of fout mag denken maar dat is een radicale misvatting.
Je verdraait mijn woorden, of je leest niet goed; Ze wisten van geen kampen af, dat hoorden ze pas na de oorlog, de joden verdwenen, in de steden abrupt, van het platteland geruisloos en in die tijd leefden er misschien meer mensen op het platteland. Ze wisten niets van de kampen en hadden geen mogelijkheid voor informatie en waren daarnaast er ook niet mee bezig, de mensen hadden het zelf al slecht genoeg.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:03 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Volgens mij ga ik dit voor de tigste keer typen maar vooruit, ik zal nog een poging wagen, simpel. Ik zeg niet dat iedereen precies wist wat er gebeurde en waar het gebeurde. Maar ik zeg wel dat ze wisten dat er iets verschrikkelijks met veel Joden gebeurde, dat veel van hen niet meer zouden terugkwamen, want de verhalen waren er op bijna elk niveau aanwezig. Dus inderdaad als jij met jouw schoonouders of ouders praat kan het best zijn dat ze niet precies wisten wat er in de kampen gebeurden maar ik denk dat ze wel degelijk een idee hadden dat er iets verschrikkelijk met de Joden was gebeurd. Verder is er ook veel te zeggen over de ignorance van veel Nederlanders maar goed daar zullen we het maar niet over hebben. Anders mag jij mij verklaren waarom mijn voorouders het wel wisten, waarom zij op de vlucht sloegen, en waarom zij er bijna alles aan probeerden te doen om deportatie te voorkomen.
Ik denk dat ze het onderwerp niet gepast vonden vanwege de actualiteit en dat kan ik wel begrijpen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:05 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Irritant? gewoon een grote faal van de NCRV!
Ik zal ten eerste niet ontkennen dat niet iedere Duitser op de NSDAP heeft gestemd. Net zo goed als dat Duitsland een grote strijd tussen fascisten en communisten heeft gekend. Maar dat brengt het stukje terug van Northern als Wilders aan de macht komt en verschrikkelijke dingen uithaalt met moslims. Als ik niet alles er aan heb gedaan om dit te voorkomen, binnen mijn mogelijkheden, dan ligt er bij mij ook enige verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:50 schreef Clan het volgende:
[..]
Heb je de zetelverdeling en het aantal stemmen gezien van de NSDAP, dat liep zelfs terug bij de verkiezingen van november 1932.
Ik doel op informatievoorziening toentertijd.quote:Welke voorzieningen?
Dat is echt zo'n onzin, de razzia's tegen de Joden, Kristallnacht, deportaties, plunderingen, discriminatie en ga zo maar door werd steeds verder opgestapeld. De systematische vernietiging door middel van gas werd bijvoorbeeld pas tijdens de oorlog zelf bedacht maar dat het zou gebeuren was al veel langer duidelijk. Je kan onmogelijk zeggen dat het in stilte werd voorbereid. Daar is gezien de publieke gebeurtenissen geen enkel argument voor.quote:Wat het Nazi regime deed was om elke verandering zo geruisloos mogelijk in te voeren zodat het niet opviel, alles wat tot de uiroeing van de joden heeft geleid werd in alle stilte voorbereid, te beginnen met een stel verstandelijk gehandicapten. Dat Hitler in 1939 iets riep over uitroeing van de Joden wil niet zeggen dat de bevolking hier bij de verkiezing in 1932 achter stond of wist.
Dus jij vond Hitler niet fout?quote:Goed of fout zijn achterhaalde termen van de Jong.
Ten eerste is dat niet helemaal waar, zoals ik hier boven al heb gezegd, ze wisten misschien niet hoe het precies gebeurde en waar precies maar ze wisten wel degelijk dat het gebeurde. Daarnaast waren er ook kampen in West-Europa en ook in Nederland, de verhalen van kampen waren wel degelijk aanwezig, en de Joden verdwenen absoluut niet geruisloos. Ik heb het hierboven al eens gezegd met het voorbeeld van mijn voorouders, ook zij wisten wat er gebeurde, misschien niet precies in de zin van gaskamers en dat ze Auschwitz op de kaart konden aanwijzen toentertijd, maar wel dat ze een grote kans hadden niet meer terug te keren en dat ze vermoord zouden kunnen worden in dergelijke kampen. Jij geeft nu wel een behoorlijk ridicule voorstelling van die tijd, informatievoorziening was niet afwezig in die tijd, misschien wel meer beperkt dan vandaag de dag maar zeker niet afwezig.quote:Je verdraait mijn woorden, of je leest niet goed; Ze wisten van geen kampen af, dat hoorden ze pas na de oorlog, de joden verdwenen, in de steden abrupt, van het platteland geruisloos en in die tijd leefden er misschien meer mensen op het platteland. Ze wisten niets van de kampen en hadden geen mogelijkheid voor informatie en waren daarnaast er ook niet mee bezig, de mensen hadden het zelf al slecht genoeg.
Als de Joden het wel wisten, die bijna volledig geboycot werden door de Duitsers, waaruit merk jij dan op dat het onvoorstelbaar is dat gewone burgers het niet zouden weten? Je ziet toch zelf ook wel dat dat onzin is? De burgers hadden gewoon contact met elkaar Joods en niet-Joods. Een beetje ridicuul om te veronderstellen dat de ene groep het wel wist maar de andere groep niet.quote:Ik weet niet hoe jou voorouders aan die informatie komen, maar de joodse gemeenschap zal hier weet van hebben gehad en dan met name de mensen op hoger niveau die in de Joodse Raad zaten of daar interne contacten hadden, die mensen waren zeker op de hoogte, maar deze mensen hebben dan ook niets te maken met de gewone burger die geeneens een krant had en nieuws via pamfletten tot zich kreeg.
Dat is zijn meningquote:Op dinsdag 1 november 2011 00:05 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ik zal ten eerste niet ontkennen dat niet iedere Duitser op de NSDAP heeft gestemd. Net zo goed als dat Duitsland een grote strijd tussen fascisten en communisten heeft gekend. Maar dat brengt het stukje terug van Northern als Wilders aan de macht komt en verschrikkelijke dingen uithaalt met moslims. Als ik niet alles er aan heb gedaan om dit te voorkomen, binnen mijn mogelijkheden, dan ligt er bij mij ook enige verantwoordelijkheid.
Je had een krant, en op het platteland zal je heel weinig hebben gehad, maar die krant stond onder toezicht van de Nazi's.quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:05 schreef Joker89 het volgende:
Ik doel op informatievoorziening toentertijd.
Je schrijft het nu zelf: steeds verder..., het begon met klein, maar nam toe, zo ook de mensen die werden opgepakt, want het waren niet alleen joden die weren opgepakt, maar ook voormalige politici, communisten, zigeuners, iedereen die maar een politieke tegenstander was. Al deze mensen kwamen in kampen terrecht, en later kwamen hier vernietigingskampen bij om mensen uit te roeien, maar die werden zo ver mogelijk van de Duitse bevolking gehouden.quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:05 schreef Joker89 het volgende:
Dat is echt zo'n onzin, de razzia's tegen de Joden, Kristallnacht, deportaties, plunderingen, discriminatie en ga zo maar door werd steeds verder opgestapeld. De systematische vernietiging door middel van gas werd bijvoorbeeld pas tijdens de oorlog zelf bedacht maar dat het zou gebeuren was al veel langer duidelijk. Je kan onmogelijk zeggen dat het in stilte werd voorbereid. Daar is gezien de publieke gebeurtenissen geen enkel argument voor.
Er waren in Nederland vooral 'doorvoerkampen' en geen vernietigingskampen. Je geeft wederom het voorbeeld van je voorouders, ik neem aan je grootouders? Omdat jou 'grootouders' het wisten hoeft niet in te houden dat iedereen het moet weten. De Joodse Raad, die wist wel wat meer, die hebben ook geen schone handen in deze en hebben gewoon meegewerkt aan deportatie.quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:05 schreef Joker89 het volgende:
Ten eerste is dat niet helemaal waar, zoals ik hier boven al heb gezegd, ze wisten misschien niet hoe het precies gebeurde en waar precies maar ze wisten wel degelijk dat het gebeurde. Daarnaast waren er ook kampen in West-Europa en ook in Nederland, de verhalen van kampen waren wel degelijk aanwezig, en de Joden verdwenen absoluut niet geruisloos. Ik heb het hierboven al eens gezegd met het voorbeeld van mijn voorouders, ook zij wisten wat er gebeurde, misschien niet precies in de zin van gaskamers en dat ze Auschwitz op de kaart konden aanwijzen toentertijd, maar wel dat ze een grote kans hadden niet meer terug te keren en dat ze vermoord zouden kunnen worden in dergelijke kampen. Jij geeft nu wel een behoorlijk ridicule voorstelling van die tijd, informatievoorziening was niet afwezig in die tijd, misschien wel meer beperkt dan vandaag de dag maar zeker niet afwezig.
[..]
Als de Joden het wel wisten, die bijna volledig geboycot werden door de Duitsers, waaruit merk jij dan op dat het onvoorstelbaar is dat gewone burgers het niet zouden weten? Je ziet toch zelf ook wel dat dat onzin is? De burgers hadden gewoon contact met elkaar Joods en niet-Joods. Een beetje ridicuul om te veronderstellen dat de ene groep het wel wist maar de andere groep niet.
Niemand wist het, en al die Joden gingen gezellig op vakantie, wil je zeggen? Men wilde het niet weten, dat is heel iets anders.quote:Er waren in Nederland vooral 'doorvoerkampen' en geen vernietigingskampen. Je geeft wederom het voorbeeld van je voorouders, ik neem aan je grootouders? Omdat jou 'grootouders' het wisten hoeft niet in te houden dat iedereen het moet weten. De Joodse Raad, die wist wel wat meer, die hebben ook geen schone handen in deze en hebben gewoon meegewerkt aan deportatie.
Het bestaan van de vernietigingskampen zal bij weinig mensen bekend zijn geweest, inderdaad, het was bij veel joden ook niet bekend.quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:21 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Niemand wist het, en al die Joden gingen gezellig op vakantie, wil je zeggen? Men wilde het niet weten, dat is heel iets anders.
Heb ik zo niet, maar ik wil er later best wel naar zoeken. Nu niet meer, 't is al laat.quote:Geef anders, om mij te overtuigen, een duidelijk voorbeeld van media, of iets dergelijks dat de gewone burger op de hoogte had kunnen zijn van de vernietigingskampen.
Er zullen mensen van de vernietigingskampen hebben afgeweten, maar heel erg weinig en vooral niet op het platteland.quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:37 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Heb ik zo niet, maar ik wil er later best wel naar zoeken. Nu niet meer, 't is al laat.
Mag ik het dan zo stellen Clan: Men wist wel van de kampen, maar niet hoe erg het was?
Ik ken die afkorting niet.quote:
Het is heel makkelijk om te zeggen dat er alleen schuld ligt bij Wilders. Als alleen Wilders deze ideeën heeft, hypothetisch, dan zouden dergelijke zaken waarschijnlijk niet gebeuren he.quote:
Er stond wel meer onder toezicht van de Nazi's maar als jij denkt dat mensen alleen informatie haalden vanuit kranten dan heb je het toch mis. Mensen praten, mensen horen, en mensen zien. Jij onderkent het belang van informatievoorziening van die tijd door secundaire middelen. Ik meen zelfs dat kranten toentertijd niet eens de belangrijkste bron waren.quote:Je had een krant, en op het platteland zal je heel weinig hebben gehad, maar die krant stond onder toezicht van de Nazi's.
Natuurlijk begon het met klein, dat is ook logisch, hoe meer de Nazi's hun macht in Duitsland uitdrukten hoe erger het werd, maar daarmee kan je dus niet zeggen dat de Duitsers het niet wisten, het speelde voor hun ogen af. Zoals je zelf al zegt, niet alleen Joden, en dus het was vrij duidelijk wat er aan de gang was in die tijd. Een interessant verhaal vind ik dat van Ernst Werner Techow die de chauffeur was van de moordenaars van de Joodse minister Rathenau. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hielp hij Joden met vluchten vanuit Marseille. De Jodenhaat was niet iets nieuws, niet iets wat slechts ontstond of werd gebruikt tijdens de oorlogsjaren, het was een vorm van leven geworden in Duitsland in die tijd aangewakkerd door belangrijke gebeurtenissen zoals de crisis. Nogmaals, ik beweer niet dat de Duitsers op de kaart Auschwitz aan konden wijzen allemaal, ik beweer dat ze wel degelijk wisten dat veel Joden vermoord werden en niet meer terug zouden komen.quote:Je schrijft het nu zelf: steeds verder..., het begon met klein, maar nam toe, zo ook de mensen die werden opgepakt, want het waren niet alleen joden die weren opgepakt, maar ook voormalige politici, communisten, zigeuners, iedereen die maar een politieke tegenstander was. Al deze mensen kwamen in kampen terrecht, en later kwamen hier vernietigingskampen bij om mensen uit te roeien, maar die werden zo ver mogelijk van de Duitse bevolking gehouden.
Dan kom jij toch echt van een koude kermis thuis, misschien dat ze niet allemaal wisten dat er gaskamers en dergelijke waren, maar ze wisten wel degelijk dat veel Joden systematisch gedeporteerd werden en vernietigd, in kampen, en massa-executies. Die verhalen waren net zo goed in Duitsland aanwezig als bijvoorbeeld in Nederland, genoeg getuigen, zelfs daar.quote:Van de die 'opvoedkampen' wisten veel Duitsers af, en ze kregen propaganda te zien van de Joden die de mogelijkheid hadden gekregen naar het oosten te vertrekken, maar vernietigingskampen hebben die mensen echt geen weet van gehad.
Nogmaals, ik zeg niet dat de Duitsers in het openbaar al deze mensen hebben gedood, of dat ze precies uit de doeken deden hoe en haat. Ik zeg simpelweg dat ze wisten dat het gebeurde en dat valt niet te ontkennen. Ik heb net enkele voorbeelden genoemd van nog voor de oorlog. Ze wisten dat dit regime en veel Duitsers veel Joden uit wilden roeien en dat dit ook gebeurde, en soms, wel degelijk voor hun ogen. Er waren ook kampen in Duitsland, vergeet dat niet, en in andere West-Europese landen. Dat sommige Duitsers hun ogen dicht probeerden te doen voor deze gebeurtenissen, of claimen dit gedaan te hebben, betekent nogmaals niet dat ze het niet wisten. Meer Joden die er in gingen dan er uit, de rook, ik snap niet dat dat je het bedacht krijgt om het te ontkennen voor ze, of denk je dat Kristallnacht bijvoorbeeld slechts in afgezonderde gebieden gebeurde zonder dat de Duitsers het wisten, dat een krant als Der Sturmer slechts voor een select gezelschap werd gemaakt, dat Goebels alleen sprak voor een kleine groep en niet tegenover andere mensen, en dat de Duitsers niet in de gaten hadden dat er ook Joden in Duitsland en de rest van Europa woonden, en al die mensen die wel de Joden hebben proberen te helpen, wat denk je nu zelf vraag ik me af.quote:De voorbereidingen van het uiroeien is allemaal in dat gesticht voorbereid ( naam ontschiet me even ) daar is pas sinds tien jaar alle informatie naar buiten gekomen.
Grootouders en mijn overgrootouders o.a., buiten dat, de methode van de Duitsers was bekend, ze werden gedeporteerd van kamp naar kamp, en nogmaals het gebruik van kampen, ook de meer onbekende kampen in Oost-Duitsland, was wel degelijk bekend. Ik ben in Auschwitz geweest en het is ondenkbaar, dat die trein die niet alleen door onbewoond gebied ging, dat niemand het wist. Treinen die weer leeg terugkeerden, en nogmaals, voor de tigste keer ik zeg niet dat iedereen precies wist hoe en waar maar ze wisten wel degelijk dat het gebeurde. Dat mijn voorouders het wisten, dat hun omgeving het wist, dat de mensen die hen geholpen het wisten, dat er ook genoeg mensen waren op het platteland waren die het wisten en veel onderduikers hebben geholpen, dat maakt het oh zo onwaarschijnlijk dat al die mensen geen idee hadden.quote:Er waren in Nederland vooral 'doorvoerkampen' en geen vernietigingskampen. Je geeft wederom het voorbeeld van je voorouders, ik neem aan je grootouders? Omdat jou 'grootouders' het wisten hoeft niet in te houden dat iedereen het moet weten. De Joodse Raad, die wist wel wat meer, die hebben ook geen schone handen in deze en hebben gewoon meegewerkt aan deportatie.
Neem de vader van Anne Frank, Otto Frank, hij heeft in de Eerste Wereldoorlog nog voor de Duitsers gevochten. Ik noemde een Walter Rathenau al eerder, een Joodse minister ttv de Eerste Wereldoorlog, ik noem een nazi-sympathisant als Heidegger, en hij had een relatie met de Joodse Hannah Arendt. Natuurlijk was er sprake van een zekere vorm van verzuiling, maar er was wel degelijk integratie, en jij geeft nu echt een compleet ridicuul beeld van een soort ghetto-samenleving waarin elke groep afzonderlijk leefde van de andere groep.quote:De Joden woonden niet overal, en waar ze woonden woonden ze in redelijk gesloten gemeenschappen, iedereen eigenlijk, je had toen nog een verzuiling en mensen met verschillende religies gingen niet veel me elkaar om, alles was gescheiden, vakbonden, vereningingen, media ( krant/radio). De radio's heeft men in de oorlog moeten inleveren aan de Duitsers en de ondergrondse ( Trouw, Vrij Nederland etc) blaadjes gingen vooral over verzet tegen de Duitsers en over de op hand zijnde bevrijding, niet over kampen in het oosten.
Ik denk niet dat iedereen toentertijd in een boerderij op de Matterhorn woonde en eens in de veertig jaar van de berg afkwam om te zien hoe het land er voor stond. Verder meen ik dat inderdaad niet iedereen het wist, sommige mensen wisten het niet net zo goed als sommige mensen nu niet weten waar Irak ligt op de wereldkaart, maar dat is geen excuus voor de rest en ook niet voor deze personen.quote:In de oorlog pastte je op waar je over sprak, en spreken over kampen lijkt me niet iets wat erg bevordelijk is voor je veiligheid. Mensen wisten weinig en kregen, met name op het platteland geen informatie, als je iets wilde weten dan fietste je ernaar toe.
Ik denk dat de bovenstaande bron over Auschwitz dat toch voor een groot gedeelte weerlegt.quote:Jij ridiculiseert het een beetje, mensen hadden geen toegang tot informatie en spraken naast hun eigen taal/dialect geen ander taal en verstonden daar ook niets van, wat er buiten je dorp stad gebeurde daar had je geen weet van.
Dat zal ik doen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:33 schreef Clan het volgende:
[..]
Het bestaan van de vernietigingskampen zal bij weinig mensen bekend zijn geweest, inderdaad, het was bij veel joden ook niet bekend.
Geef anders, om mij te overtuigen, een duidelijk voorbeeld van media, of iets dergelijks dat de gewone burger op de hoogte had kunnen zijn van de vernietigingskampen.
Hier even een uitleg over die kampen, die zowat allemaal in Polen/Wit Rusland, lagen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vernietigingskamp
Dit is een belangrijk stukje;
Oorspronkelijk was het niet het doel van de nazi's om alle Europese Joden te vermoorden, maar hen te deporteren naar Palestina of een ander land. Er werd zelfs gedacht aan Madagaskar. In de loop van de oorlog was deportatie geen optie meer en er werd bij de Wannseeconferentie tot een definitieve oplossing (Endlösung) besloten van het 'jodenvraagstuk'
Ondanks mijn bron hierboven meen ik dat veel mensen niet exact wisten hoe en wat en precies waar. Maar ze wisten wel degelijk dat het gebeurde en ook op het platteland.quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:44 schreef Clan het volgende:
[..]
Er zullen mensen van de vernietigingskampen hebben afgeweten, maar heel erg weinig en vooral niet op het platteland.
Dit is wel een interessant stukje, deze man kwam in 1943 in een kamp terecht, en hoorde, als één van de weinigen van een SS wacht van de gaskamers in Auswitz af, die had hem dat verteld;
http://jonginauschwitz.nl/Jong_in_Auschwitz/Welkom.html
Ah dat betekent de zin haha. Ik vind het op zich wel een interessante discussie hoor maar Clan maakt een paar ergerlijke fouten wat betreft het dagelijkse leven in die tijd. Ik snap dat het vandaag de dag moeilijk voor te stellen is hoe aan informatie te komen zonder internet en mobiele telefoonquote:Op dinsdag 1 november 2011 01:54 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Weer QFT Quoted For Truth ergo, ik ben het volledig met je eens.
Ik erger me niet aan Clan, we proberen toch met z'n allen wat meer te leren over die tijd?quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:56 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ah dat betekent de zin haha. Ik vind het op zich wel een interessante discussie hoor maar Clan maakt een paar ergerlijke fouten wat betreft het dagelijkse leven in die tijd. Ik snap dat het vandaag de dag moeilijk voor te stellen is hoe aan informatie te komen zonder internet en mobiele telefoon![]()
. Toentertijd wisten ze niet eens beter en hadden ze weer hun eigen manier
![]()
.
Zeker en als Clan dat doet respecteer ik dat ten zeerste net zoals ik dat bij jou doe. Ik erger me soms iets te snel in een dergelijke discussie en dan druk ik me wat hard uit, maar dat is niet mijn bedoeling, wat dat betreft hebben we allemaal nog wat te lerenquote:Op dinsdag 1 november 2011 02:02 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ik erger me niet aan Clan, we proberen toch met z'n allen wat meer te leren over die tijd?
Ik ben er in geinteresseerd omdat mijn opa bij de Landstorm zat en mijn andere opa in het verzet. Mijn grootouders zijn allang overleden, dus ik kan ze niks meer vragen, maar ik weet nog wel dat het af en toe ongemakkelijk was al opa's en oma's elkaar tegen kwamen, door het verleden. Zowel de 'foute' als de 'goede' opa hadden trauma's door die tijd.
Ik lees in het desbetreffende artikel van het Parool niets terug over gaskamers of vernietiging, sterker nog, het gaat er in de kampen zelfs beter aan toe, ook spreekt men hier van concentratiekampen;quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:50 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Ik ken die afkorting niet.
[..]
Het is heel makkelijk om te zeggen dat er alleen schuld ligt bij Wilders. Als alleen Wilders deze ideeën heeft, hypothetisch, dan zouden dergelijke zaken waarschijnlijk niet gebeuren he.
[..]
[..]
Er stond wel meer onder toezicht van de Nazi's maar als jij denkt dat mensen alleen informatie haalden vanuit kranten dan heb je het toch mis. Mensen praten, mensen horen, en mensen zien. Jij onderkent het belang van informatievoorziening van die tijd door secundaire middelen. Ik meen zelfs dat kranten toentertijd niet eens de belangrijkste bron waren.
[..]
[..]
Natuurlijk begon het met klein, dat is ook logisch, hoe meer de Nazi's hun macht in Duitsland uitdrukten hoe erger het werd, maar daarmee kan je dus niet zeggen dat de Duitsers het niet wisten, het speelde voor hun ogen af. Zoals je zelf al zegt, niet alleen Joden, en dus het was vrij duidelijk wat er aan de gang was in die tijd. Een interessant verhaal vind ik dat van Ernst Werner Techow die de chauffeur was van de moordenaars van de Joodse minister Rathenau. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hielp hij Joden met vluchten vanuit Marseille. De Jodenhaat was niet iets nieuws, niet iets wat slechts ontstond of werd gebruikt tijdens de oorlogsjaren, het was een vorm van leven geworden in Duitsland in die tijd aangewakkerd door belangrijke gebeurtenissen zoals de crisis. Nogmaals, ik beweer niet dat de Duitsers op de kaart Auschwitz aan konden wijzen allemaal, ik beweer dat ze wel degelijk wisten dat veel Joden vermoord werden en niet meer terug zouden komen.
[..]
Dan kom jij toch echt van een koude kermis thuis, misschien dat ze niet allemaal wisten dat er gaskamers en dergelijke waren, maar ze wisten wel degelijk dat veel Joden systematisch gedeporteerd werden en vernietigd, in kampen, en massa-executies. Die verhalen waren net zo goed in Duitsland aanwezig als bijvoorbeeld in Nederland, genoeg getuigen, zelfs daar.
[..]
Nogmaals, ik zeg niet dat de Duitsers in het openbaar al deze mensen hebben gedood, of dat ze precies uit de doeken deden hoe en haat. Ik zeg simpelweg dat ze wisten dat het gebeurde en dat valt niet te ontkennen. Ik heb net enkele voorbeelden genoemd van nog voor de oorlog. Ze wisten dat dit regime en veel Duitsers veel Joden uit wilden roeien en dat dit ook gebeurde, en soms, wel degelijk voor hun ogen. Er waren ook kampen in Duitsland, vergeet dat niet, en in andere West-Europese landen. Dat sommige Duitsers hun ogen dicht probeerden te doen voor deze gebeurtenissen, of claimen dit gedaan te hebben, betekent nogmaals niet dat ze het niet wisten. Meer Joden die er in gingen dan er uit, de rook, ik snap niet dat dat je het bedacht krijgt om het te ontkennen voor ze, of denk je dat Kristallnacht bijvoorbeeld slechts in afgezonderde gebieden gebeurde zonder dat de Duitsers het wisten, dat een krant als Der Sturmer slechts voor een select gezelschap werd gemaakt, dat Goebels alleen sprak voor een kleine groep en niet tegenover andere mensen, en dat de Duitsers niet in de gaten hadden dat er ook Joden in Duitsland en de rest van Europa woonden, en al die mensen die wel de Joden hebben proberen te helpen, wat denk je nu zelf vraag ik me af.
[..]
[..]
Grootouders en mijn overgrootouders o.a., buiten dat, de methode van de Duitsers was bekend, ze werden gedeporteerd van kamp naar kamp, en nogmaals het gebruik van kampen, ook de meer onbekende kampen in Oost-Duitsland, was wel degelijk bekend. Ik ben in Auschwitz geweest en het is ondenkbaar, dat die trein die niet alleen door onbewoond gebied ging, dat niemand het wist. Treinen die weer leeg terugkeerden, en nogmaals, voor de tigste keer ik zeg niet dat iedereen precies wist hoe en waar maar ze wisten wel degelijk dat het gebeurde. Dat mijn voorouders het wisten, dat hun omgeving het wist, dat de mensen die hen geholpen het wisten, dat er ook genoeg mensen waren op het platteland waren die het wisten en veel onderduikers hebben geholpen, dat maakt het oh zo onwaarschijnlijk dat al die mensen geen idee hadden.
[..]
Neem de vader van Anne Frank, Otto Frank, hij heeft in de Eerste Wereldoorlog nog voor de Duitsers gevochten. Ik noemde een Walter Rathenau al eerder, een Joodse minister ttv de Eerste Wereldoorlog, ik noem een nazi-sympathisant als Heidegger, en hij had een relatie met de Joodse Hannah Arendt. Natuurlijk was er sprake van een zekere vorm van verzuiling, maar er was wel degelijk integratie, en jij geeft nu echt een compleet ridicuul beeld van een soort ghetto-samenleving waarin elke groep afzonderlijk leefde van de andere groep.
Om nu je, en ja ik mag het zeggen, gezwets over verzetsbladen ook maar te weerleggen.
Het Parool, 27 september 1943
In Het Parool van 27 september 1943 werd uitgebreid bericht over het gebruik van gaskamers.
In het artikel: “Leest, hoe het nationaal-socialistisch gespuis menschen behandelt”, wordt bericht over gaskamers in de Duitse concentratiekampen waarin honderden Joden tegelijk vermoord konden worden. De redactie had lang over publicatie getwijfeld. Men was bang paniek te zaaien in Joodse kringen. Daarnaast was het gegeven zo onvoorstelbaar dat men twijfelde aan het waarheidsgehalte van het verhaal.
“In den loop van den oorlog heeft men de liquidatie van gevangen tegenstanders en vijanden nog belangrijk gerationaliseerd: Het ‘umlegen’, zooals de technische term luidt, geschiedt thans reeds geruimen tijd in de Gaskammer, die in alle kampen gebouwd is. Zoo’n gaskamer maakt den indruk een badlokaal te zijn. Een groot aantal menschen wordt er naakt in gebracht, dat heeft het voordeel, dat men de lijken naderhand meteen verasschen kan, zonder dat men eerst nog kleeren behoeft uit te trekken. Het procédé is eenvoudig. De deuren gaan dicht en de kranen gaan open. Een kwartier later komt het lijkencommando om de slachtoffers weg te halen. In het kamp te Auschwitz zijn op deze wijze vele tienduizenden Polen, Joden en Russen gedood. “
Collectie NIOD, Amsterdam
http://www.auschwitz.nl/paviljoen/verzet/illegale-pers
[..]
Ik denk niet dat iedereen toentertijd in een boerderij op de Matterhorn woonde en eens in de veertig jaar van de berg afkwam om te zien hoe het land er voor stond. Verder meen ik dat inderdaad niet iedereen het wist, sommige mensen wisten het niet net zo goed als sommige mensen nu niet weten waar Irak ligt op de wereldkaart, maar dat is geen excuus voor de rest en ook niet voor deze personen.
[..]
Ik denk dat de bovenstaande bron over Auschwitz dat toch voor een groot gedeelte weerlegt.
Verder raad ik je aan om je wat meer te verdiepen in het dagelijkse leven van die tijd.
De informatievoorziening bestond misschien toentertijd niet uit internet en dergelijke.
Dat betekent niet dat mensen geen informatiebronnen hadden of iets in die richting.
Mijn grootouders wilden niet praten over de oorlog, dat was taboe. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar weinig tactisch, zoals een 11-jarige dat doet. Alleen daarom al vind ik het zo jammer dat ze zijn overleden voordat ik wat meer ontwikkeld was, heb nooit de juiste vragen kunnen stellen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 02:07 schreef Joker89 het volgende:
[..]
Zeker en als Clan dat doet respecteer ik dat ten zeerste net zoals ik dat bij jou doe. Ik erger me soms iets te snel in een dergelijke discussie en dan druk ik me wat hard uit, maar dat is niet mijn bedoeling, wat dat betreft hebben we allemaal nog wat te leren![]()
. Soms moet ik ook mijn bronnen weer ophalen en dan ontdek ik weer nieuwe zaken, het is een leerproces geschiedenis, en des te meer interessant. Al mijn grootouders zijn inmiddels overleden helaas dus die informatievoorziening hapert een beetje
![]()
maar o.a. mijn grootmoeder heeft altijd al mijn vragen proberen te beantwoorden, ook over mijn grootvader, ze heeft zelfs een boek er over geschreven (dat betrof wel meer oorlog overigens), haar broer heeft een boek geschreven over de familie, en dat ging wel meer over de Joodse identiteit en wat er toentertijd ongeveer is gebeurd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |