abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103799103
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:26 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik heb geschiedenis gestudeerd en ondanks dat ik niet leefde in die tijd denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn om toch een helder beeld te kunnen maken. Ik kan je genoeg verhalen vertellen over de Pruisische adel ttv de Tweede Wereldoorlog waardoor jij je misschien nog wel zou moeten afvragen of het verstandig is om met een dergelijke avatar en naam hier te zijn.
Hee schat, ik ben erg trots op zowel mijn Duitse als Pruisische afkomst, daar ga jij mij echt niet aan het twijfelen brengen.

Krijg je nog wat extra munitie van mij: mijn familie had al ver voor de oorlog een industrieel bedrijf, aan de oorlog hebben we heel goed verdiend, mede door de inzet van dwangarbeiders. En guess what, door het kapitaal wat in die periode vergaard is kan ik nu als jonge snaak al een dure BMW rijden.

Zo, scheur mij nu maar aan stukken.
pi_103799113
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:26 schreef Northside het volgende:

[..]

Ah, dus jij bent er ook mede verantwoordelijk voor dat Wilders in de tweede kamer zit? Je hoort bij de Nederlandse bevolking toch?

En waar denk je dat de gemiddelde Duitser had moeten horen dat er Joden vermoord werden? Op tv? Was er niet. Op internet? Was er niet. In de krant? Van de staat. En mochten er al geruchten rondgaan, dan werd dat afgedaan als propaganda van de vijand. Ik denk echt dat je veel te makkelijk denkt over de informatievoorziening in die tijd.

Trouwens, je wil toch niet beweren dat de Amerikaanse soldaten tegen de Duitsers vochten om de joden te redden he?
Veel Joodse Amerikanen vochten wel degelijk om die reden tegen Duitsland en tegen Hitler, om anders wel vanwege de gruwelijke misdaden, van het Duitse regime. De kampen werden ook niet opgericht vanuit het niets Northside, al ver voor de kampen werden veel Joden vermoord systematisch door de Duitsers, en nogmaals, misschien wisten ze niet altijd de precieze methode, of wie wat en waar maar ze wisten wel degelijk dat het gebeurde.

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:29 schreef Northside het volgende:

[..]

Zo kan je alles wel een negatieve draai geven als je ver genoeg teruggaat. Geen Nederlandse vlaggen, want slavernijverleden! Je moet eens wat rationeler naar dit soort dingen kijken.
Ten eerste is Nazi-Duitsland door de Duitsers zelf gemaakt en niet door een klein select gezelschap. Ten tweede had Nazi-Duitsland een totalitair systeem, een totalitaire oorlog, en een totalitaire vernietiging doorgevoerd waardoor bijna elke aspect van de Duitse samenleving gebruikt werd ten behoeve van de vernietiging, van de oorlog, en ga zo maar door. Jij moet eens wat rationeler kijken, het is ondenkbaar dat ze het niet wisten, of niet konden weten.
Haha
pi_103799496
quote:

[..]

Ik denk dat ik er wel heel wat meer kijk op heb dan jij. Misschien dat niet elke Duitser precies wist op wat voor manier of waar het precies gebeurde. Maar zelfs in Nederland werd er bijvoorbeeld gepraat over veel Joden die naar het Oosten werden gedeporteerd waar ze vermoord werden en niet meer vandaan zouden komen. Dus ga mij echt niet wijsmaken dat ze het niet wisten. De treinen vol Joden die werden weggevoerd, de huizen en spullen die weggehaald werden, genoeg razzia's, haatpropaganda, en ga zo maar door waarmee je elke verantwoordelijkheid makkelijk in de schoenen van veel Duitsers kan schuiven, en niet alleen in de schoenen van degene die het geplanned heb, en het is zo verschrikkelijk naïef om te denken dat slechts een handjevol Duitsers hier schuldig aan kon zijn, dat alleen zij dit wisten, dus wat dat betreft zit jij aardig verkeerd.
Jij hebt schijnbaar nooit met Duitsers zelf gepraat, in een open en eerlijk gesprek over wat hun ervaringen in de oorlog waren. Jouw wijsheden komen schijnbaar alleen uit boeken aangevuld met wat theorieen over hoe het zou kunnen zijn geweest.

En ik heb tot de dag van vandaag geen enkele bron gezien waarin bijv. Goebbels een speech houdt waarin wordt verteld dat de Joden systematisch worden uitgemoord. Heb er met verschillende Duitsers over gesproken, ze merkten wel dat opeens bepaalde mensen uit hun omgeving weg waren, maar niemand vertelde hun wat er gebeurd was. Denk jij nou echt dat de Duitsers massaal naar de politie zijn gegaan om te vragen waar de Joden zijn gebleven? Dacht jij nou echt dat de betrokken instanties scheutig waren met informatie over het lot van de Joden?

Ja, je hoorde wel eens geruchten, maar die waren te ongeloofwaardig om te geloven. Veel Nederlandse Joden konden trouwens ook niet geloven dat er concentratiekampen waren waar ze werden vernietigd, maar dat zal je tijdens je studie geschiedenis vast wel geleerd hebben.
pi_103799684
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:31 schreef Northside het volgende:

[..]

18 miljoen soldaten in de Wehrmacht, 18 miljoen oorlogsmisdadigers? :')
Als alle soldaten moedwillig hebben meegewerkt wel degelijk maar dat is niet altijd het geval, ook niet in de Duitse samenleving, zie bijvoorbeeld Albert Goring. Zoals jij ook al zei er zijn verschillende gradaties in schuld.

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:34 schreef Northside het volgende:

[..]

[..]

Ik kan jou dus ook verantwoordelijk houden voor het aanwakkeren van moslimhaat in Nederland?
Als ik niets doe, of probeer te doen aan een mogelijke haatcampagne van Wilders in Nederland, dan ben ik wel degelijke mede verantwoordelijk ja. Als ik er alles aan probeer te doen, binnen mijn mogelijkheden, om te voorkomen dat dit gaat gebeuren dan valt mij weinig kwalijk te nemen.

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:35 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Hee schat, ik ben erg trots op zowel mijn Duitse als Pruisische afkomst, daar ga jij mij echt niet aan het twijfelen brengen.

Krijg je nog wat extra munitie van mij: mijn familie had al ver voor de oorlog een industrieel bedrijf, aan de oorlog hebben we heel goed verdiend, mede door de inzet van dwangarbeiders. En guess what, door het kapitaal wat in die periode vergaard is kan ik nu als jonge snaak al een dure BMW rijden.

Zo, scheur mij nu maar aan stukken.
Van mij mag je best trots zijn op je Pruisische afkomst want vergelijkbare verhalen zijn er te vertellen over de Fransen, Engelsen, en wie dan ook. Sommige zaken kan je slechts in de tijd zien en kan je niet door laten drukken binnen elke identiteit, de Pruisen bijvoorbeeld hadden zo'n beetje aan bijna elk andere volk, of elke andere klasse. Maar rond de tijd van de Tweede Wereldoorlog ligt het anders, daar heeft een volk moedwillig en bijna totaal meegewerkt aan de vernietiging van een ander volk, die verantwoordelijkheid kan je simpelweg niet ontkennen. Een dergelijke campagne kon niet plaatsvinden zonder steun vanuit bijna elke laag. En dat is de Duitsers wel degelijk aan te rekenen.

Als jij hier geen enkel probleem mee hebt dan ligt dat inderdaad aan jouw instelling, aan jouw houding, en ik weet niet wat jij of jouw familie met dat geld doet, of heeft gedaan, of welke ideologie jullie er op nahouden maar ik zou toch echt mijn twijfels hebben bij dat geld. Ik zou er in ieder geval niet trots op zijn.
Haha
  maandag 31 oktober 2011 @ 19:46:37 #280
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_103799828
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:41 schreef von_Preussen het volgende:
Denk jij nou echt dat de Duitsers massaal naar de politie zijn gegaan om te vragen waar de Joden zijn gebleven?
Da's niet bepaald verwonderlijk, als het regime vehement antisemitisch was.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_103799908
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:46 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Da's niet bepaald verwonderlijk, als het regime vehement antisemitisch was.
Ik wilde hiermee het feit neerzetten dat je niet kan beweren dat elke Duitser ervan op de hoogte kon zijn van het lot van de Joden, aangezien het regime niet bepaald scheutig was met informatie omtrent de holocaust.
pi_103799920
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:41 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Jij hebt schijnbaar nooit met Duitsers zelf gepraat, in een open en eerlijk gesprek over wat hun ervaringen in de oorlog waren. Jouw wijsheden komen schijnbaar alleen uit boeken aangevuld met wat theorieen over hoe het zou kunnen zijn geweest.

En ik heb tot de dag van vandaag geen enkele bron gezien waarin bijv. Goebbels een speech houdt waarin wordt verteld dat de Joden systematisch worden uitgemoord. Heb er met verschillende Duitsers over gesproken, ze merkten wel dat opeens bepaalde mensen uit hun omgeving weg waren, maar niemand vertelde hun wat er gebeurd was. Denk jij nou echt dat de Duitsers massaal naar de politie zijn gegaan om te vragen waar de Joden zijn gebleven? Dacht jij nou echt dat de betrokken instanties scheutig waren met informatie over het lot van de Joden?

Ja, je hoorde wel eens geruchten, maar die waren te ongeloofwaardig om te geloven. Veel Nederlandse Joden konden trouwens ook niet geloven dat er concentratiekampen waren waar ze werden vernietigd, maar dat zal je tijdens je studie geschiedenis vast wel geleerd hebben.
Maar jij hebt met die Duitsers gesproken en jij geloofde hen op hun woord ;). Net zoals Duitsers die van hun bed worden gelicht vandaag de dag en dat blijkt dat ze gruwelijke misdaden hebben begaan terwijl hun omgeving zegt dat zo'n persoon heel andere verhalen heeft verteld als ze er überhaupt al over wilden spreken. Je kent me niet dus je weet niet met wie ik wel of niet gepraat heb, maar, ik heb wel geleerd dat vaak de mensen die beweren dat ze het niet wisten zich het meeste schamen en daarom de waarheid het liefst wilde verzwijgen. Eichmann heeft ook heel erg veel beweerd tijdens zijn protest, Albert Speer daarentegen werd geloofd, en ik betwijfel inderdaad ten zeerste dat ze zogenaamd niets wisten. De grootste leugen van de 20e eeuw is niet voor niets: "Ich habe es nicht gewusst". Dat is niet nieuw voor je denk ik.
Haha
pi_103800074
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:47 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik wilde hiermee het feit neerzetten dat je niet kan beweren dat elke Duitser ervan op de hoogte kon zijn van het lot van de Joden, aangezien het regime niet bepaald scheutig was met informatie omtrent de holocaust.
Als je gelezen had dan had je gezien dat ik schreef dat ze misschien niet allemaal precies wisten hoe het gebeurde, of waar, maar ze wisten wel degelijk dat veel Joden daar vermoord werden. Neem bijvoorbeeld de Joodse bevolking van steden en dorpen in Oost-Europa, plotseling verdwenen, nee hoor want er werd op grote schaal binnen het leger aan meegewerkt.
Haha
pi_103800085
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:47 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Maar jij hebt met die Duitsers gesproken en jij geloofde hen op hun woord ;). Net zoals Duitsers die van hun bed worden gelicht vandaag de dag en dat blijkt dat ze gruwelijke misdaden hebben begaan terwijl hun omgeving zegt dat zo'n persoon heel andere verhalen heeft verteld als ze er überhaupt al over wilden spreken. Je kent me niet dus je weet niet met wie ik wel of niet gepraat heb, maar, ik heb wel geleerd dat vaak de mensen die beweren dat ze het niet wisten zich het meeste schamen en daarom de waarheid het liefst wilde verzwijgen. Eichmann heeft ook heel erg veel beweerd tijdens zijn protest, Albert Speer daarentegen werd geloofd, en ik betwijfel inderdaad ten zeerste dat ze zogenaamd niets wisten. De grootste leugen van de 20e eeuw is niet voor niets: "Ich habe es nicht gewusst". Dat is niet nieuw voor je denk ik.
Mwah, ik denk niet dat mijn grootmoeder als tienermeisje nou iets te verbergen heeft. En haar geloof ik eerlijk gezegd wel redelijk, dat komt vooral omdat ik haar goed ken.

Evenals een Duitse veteraan (Wehrmacht) die ik in de loop van de tijd heb leren kennen, het enige wat hij heeft gedaan is z'n hoofd omlaag houden om in de laatste maanden niet toch nog te sneuvelen (in dienst gekomen in 1944).

Mij ga jij niet wijs maken dat informatie rond de Holocaust in het Duitsland van toen (ruim) beschikbaar was, wat dat aangaat geloof ik hysterische schreeuwers idd niet op hun woord.
pi_103800131
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:50 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Als je gelezen had dan had je gezien dat ik schreef dat ze misschien niet allemaal precies wisten hoe het gebeurde, of waar, maar ze wisten wel degelijk dat veel Joden daar vermoord werden. Neem bijvoorbeeld de Joodse bevolking van steden en dorpen in Oost-Europa, plotseling verdwenen, nee hoor want er werd op grote schaal binnen het leger aan meegewerkt.
Oja, klopt, de Duitse bevolking had dat kunnen weten door de overlijdensadvertentie's in de krant te lezen.
  maandag 31 oktober 2011 @ 19:51:37 #286
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_103800153
Hitler heeft in 1939 al aangekondigd dat, wanneer er oorlog zou uitbreken, de Joden in Europa zouden worden uitgeroeid.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_103800392
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:50 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Mwah, ik denk niet dat mijn grootmoeder als tienermeisje nou iets te verbergen heeft. En haar geloof ik eerlijk gezegd wel redelijk, dat komt vooral omdat ik haar goed ken.

Evenals een Duitse veteraan (Wehrmacht) die ik in de loop van de tijd heb leren kennen, het enige wat hij heeft gedaan is z'n hoofd omlaag houden om in de laatste maanden niet toch nog te sneuvelen (in dienst gekomen in 1944).

Mij ga jij niet wijs maken dat informatie rond de Holocaust in het Duitsland van toen (ruim) beschikbaar was, wat dat aangaat geloof ik hysterische schreeuwers idd niet op hun woord.
Mijn overgrootvader werd gevraagd voor de Joodse Raad, ik dacht in Almelo, maar hij weigerde ondanks dat hij wel wist wat er gebeurde met de Joden die er gedeporteerd werden en hij en mijn overgrootmoeder werden inderdaad gedood (of stierven in de trein). Mijn grootmoeder en mijn grootvader vluchtten mede omdat ze wisten wat er zou gebeuren als ze opgepakt werden.
Haha
pi_103800545
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:51 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Oja, klopt, de Duitse bevolking had dat kunnen weten door de overlijdensadvertentie's in de krant te lezen.
Ik vind het niet eens grappig maar er waren buiten dat genoeg mogelijkheden waardoor ze het wisten en dan heb ik het niet eens alleen over bijvoorbeeld gebeurtenissen als Kristallnacht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Tijdens het Proces van Neurenberg ontkende Streicher ook maar iets verkeerd gedaan te hebben. Hij vond nog steeds dat de Joden het verdienden om te sterven. Ook hoefde hij niet op sympathie te rekenen van zijn medegevangenen die allemaal een hekel aan hem hadden. Vanwege zijn intense en grootscheepse ophitsing tegen de Joden werd hij medeverantwoordelijk gesteld voor de dood van miljoenen van hen en ter dood veroordeeld. Op 16 oktober 1946 werd Julius Streicher opgehangen. Terwijl hij naar de galg gebracht werd schreeuwde hij aan een stuk door "Heil Hitler", en met deze woorden op zijn lippen stierf hij.
Haha
pi_103800567
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:50 schreef Joker89 het volgende:
Ah ja, en in West-Europa zag iedereen op het nieuws dat de Joden daar verdwenen waren. Denk nou eens na, hoe had iemand in West-Europa kunnen weten dat de Joden in bijv. Praag afgeslacht werden? Er was geen informatievoorziening.
Ja, ik generaliseer.
pi_103800690
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:58 schreef Northside het volgende:

[..]

Ah ja, en in West-Europa zag iedereen op het nieuws dat de Joden daar verdwenen waren. Denk nou eens na, hoe had iemand in West-Europa kunnen weten dat de Joden in bijv. Praag afgeslacht werden? Er was geen informatievoorziening.
Daarmee bedoelde ik te zeggen dat de Duitse soldaten die terugkwamen van het front genoeg verhalen met zich mee brachten, en ja, er kwamen genoeg terug op verlof of om te herstellen bijvoorbeeld. Daarnaast gebeurde vergelijkbare zaken door heel Europa, niet alleen in het Oosten, en ook in Duitsland zelf of wat denk jij dat er met de Duitse Joden gebeuren en hun bezittingen want je denkt toch niet dat zij in Duitsland niet er waren.
Haha
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:01:38 #291
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103800781
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:51 schreef TitusPullo het volgende:
Hitler heeft in 1939 al aangekondigd dat, wanneer er oorlog zou uitbreken, de Joden in Europa zouden worden uitgeroeid.
Wel eerder toch al in 'Mein Kampf'?
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:02:43 #292
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_103800849
Boeiende discussie, laatst nog uitgebreid met mijn vriendin over gehad, we waren aan het fietsen en kwamen langs het dorpje Am Kreuzgarten (een stuk over de grens bij Venlo) en daar was een oorlogsmonument voor de gevallenen in dat dorpje.

Eerst wat domme grapjes over ouwe nazi's enzo, maar daarna ga je toch nadenken, klein dorpje, onzekere tijden, wat doe je dan? Kiezen om uit een gemeenschap gehoond te worden of kies je voor de zekerheid die de nazi's in die tijd leken te bieden?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_103800937
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:44 schreef Joker89 het volgende:
Als ik niets doe, of probeer te doen aan een mogelijke haatcampagne van Wilders in Nederland, dan ben ik wel degelijke mede verantwoordelijk ja. Als ik er alles aan probeer te doen, binnen mijn mogelijkheden, om te voorkomen dat dit gaat gebeuren dan valt mij weinig kwalijk te nemen.
Maakt voor de rest van de wereld niet uit. Die zullen zeggen, je was een Nederlander, dus pro Wilders, dus haatte je ook moslims. Net zoals jij dat over de Duitsers zegt.
Ja, ik generaliseer.
pi_103800946
quote:

[..]

Ik denk dat ik er wel heel wat meer kijk op heb dan jij. Misschien dat niet elke Duitser precies wist op wat voor manier of waar het precies gebeurde. Maar zelfs in Nederland werd er bijvoorbeeld gepraat over veel Joden die naar het Oosten werden gedeporteerd waar ze vermoord werden en niet meer vandaan zouden komen. Dus ga mij echt niet wijsmaken dat ze het niet wisten. De treinen vol Joden die werden weggevoerd, de huizen en spullen die weggehaald werden, genoeg razzia's, haatpropaganda, en ga zo maar door waarmee je elke verantwoordelijkheid makkelijk in de schoenen van veel Duitsers kan schuiven, en niet alleen in de schoenen van degene die het geplanned heb, en het is zo verschrikkelijk naïef om te denken dat slechts een handjevol Duitsers hier schuldig aan kon zijn, dat alleen zij dit wisten, dus wat dat betreft zit jij aardig verkeerd.

In het andere topic heb ik al enkele voorbeelden aangehaald maar er is genoeg literatuur te vinden over de systematische misdaden waar ook de Wehrmacht aan deelnam, van massa-executies tot en met deportaties, plunderingen, en vernietiging. Er is ook genoeg militaire correspondentie te vinden over dit soort misdaden.

[..]

Ik heb geschiedenis gestudeerd en ondanks dat ik niet leefde in die tijd denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn om toch een helder beeld te kunnen maken. Ik kan je genoeg verhalen vertellen over de Pruisische adel ttv de Tweede Wereldoorlog waardoor jij je misschien nog wel zou moeten afvragen of het verstandig is om met een dergelijke avatar en naam hier te zijn.
Zelfs na de oorlog wisten veel mensen in Nederland geeneens van het bestaan van de kampen, Joden die terugkwamen werden behandeld alsof ze terug waren in een kamp. Mensen die misschien dichbij Kamp Vught of de 'aanleveringskampen' woonden hadden misschien wat te horen gekregen en mensen die daar als Marechaussee of al SS wacht hebben gelopen hebben misschien geweten van de kampen in het oosten, maar de burgers totaal niet.

Mijn ouders en schoonouders hebben pas na de oorlog geweten van het bestaan van de kampen en van de gehele omvang van de oorlog omdat naast de propaganda van de Nazi's totaal geen informatie binnen kwam.
pi_103801149
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:28 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Amerikanen deden wel iets: IBM verzorgde de administratie...
Dat is ook pas laat naar buiten gekomen dat hun die ponskaarten verzorgden, maar ook Philips was hierbij ( al weet ik dat niet meer zeker ) betrokken.
pi_103801305
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:00 schreef Joker89 het volgende:
Daarmee bedoelde ik te zeggen dat de Duitse soldaten die terugkwamen van het front genoeg verhalen met zich mee brachten, en ja, er kwamen genoeg terug op verlof of om te herstellen bijvoorbeeld. Daarnaast gebeurde vergelijkbare zaken door heel Europa, niet alleen in het Oosten, en ook in Duitsland zelf of wat denk jij dat er met de Duitse Joden gebeuren en hun bezittingen want je denkt toch niet dat zij in Duitsland niet er waren.
'hoe was het aan het front jongen?'
'te gek ma, we hebben dorpen in de fik gestoken en mensen afgeslacht!'

Wat denk je zelf. Ik ken heel wat Afghanistan veteranen en die praten niet over wat ze daar allemaal gezien hebben. Omdat niemand het begrijpt. Omdat het niemand het interesseert. Omdat ze het zelf willen vergeten. Neem aan dat het in die tijd niet veel anders was.
Ja, ik generaliseer.
pi_103801986
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:30 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Eigenlijk past hier hetzelfde antwoorden als bij de andere poster. Misschien dat niet elke Duitser precies wist op wat voor manier of waar het precies gebeurde. Maar zelfs in Nederland werd er bijvoorbeeld gepraat over veel Joden die naar het Oosten werden gedeporteerd waar ze vermoord werden en niet meer vandaan zouden komen. Dus ga mij echt niet wijsmaken dat ze het niet wisten. De treinen vol Joden die werden weggevoerd, de huizen en spullen die weggehaald werden, genoeg razzia's, haatpropaganda, en ga zo maar door waarmee je elke verantwoordelijkheid makkelijk in de schoenen van veel Duitsers kan schuiven, en niet alleen in de schoenen van degene die het geplanned heb, en het is zo verschrikkelijk naïef om te denken dat slechts een handjevol Duitsers hier schuldig aan kon zijn, dat alleen zij dit wisten, dus wat dat betreft zit jij aardig verkeerd. Verder is je voorbeeld van Theresienstadt ook fout omdat het niet bepaald gebruikt werd om de Duitse bevolking te misleiden.

[..]

Het zal zeker de haat en de emoties hebben aangewakkerd maar nogmaals, elke Duitser wist waar het nationaal-socialisme van Hitler voor stond, dat wuif je niet zomaar weg.
Denken in goed en fout mbt tot geschiedenis is al niet correct, dat zou ik toch achterwege laten.

En handvol mensen kan zeker een politiestaat in stand houden kijk maar naar koloniën, In Nederlands Indie wist ook niemand af van de onafhankelijkheidsstrijd voor 1942 omdat de inlichtingendienst dit perfect buiten de publiciteit wist te houden, zo ook in de voormalige DDR.

Je gaat er van uit dat elke Duitser inzicht heeft in plitieke systemen en partijen? De mensen hadden armoede en honger in die tijd, de NSDAP bracht eten en welvaart en het trotse vaderlandse gevoel terug.

Theriesenstadt was wel degelijk gebruikt om de Duitse bevolking te misleiden, daar hadden ze jaren geleden een hele expositie van in het kamp.
pi_103802148
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:31 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Er zijn brieven van soldaten bewaard gebleven waarin onverbloemd gesproken wordt over de massamoorden aan het Oostfront.
Die brieven waren openbaar in heel Europa en daarbuiten te lezen?
pi_103802681
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:44 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Je kan, als burger, niet verantwoordelijk gehouden worden voor uitspraken van politici, ook kun je, als burger, niet verantwoordelijk worden gehouden voor een gevoerd beleid van politieke partijen. De Tweede Kamer zou je misschien verantwoordelijk kunnen houden voor de slechte toetsing en controle van het kabinet.
pi_103802903
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:51 schreef TitusPullo het volgende:
Hitler kondigde ook een 1000jarig rijk aan ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')