quote:
Op zondag 18 december 2011 18:32 schreef peerte het volgende:Net weer pizza gebakken, recept van Jamie O. uitgeprobeerd:
http://www.jamieoliver.nl/recipes/pizza-recipes/pizzadeegVorige week met 2 dagen koud rijzen is qua smaak toch beter bevallen. Heb dit 5 uur laten rijzen, maar vond er toch weer meer een broodsmaak aanzitten...
Wat me wel opviel is dat de eerste pizza in mn bestronoventje het beste word qua knapperigheid, daarna blijft de bodem íets zachter. Kan dat iets te maken hebben met vocht ofzo wat door die steen word opgenomen? Er komt ook altijd behoorlijke stoom uit de oven tijdens het bakken...
Iets anders wat ik lastig blijf vinden is het vormen van het deeg. Heb tot nu toe altijd vrij stug deeg en het breekt best snel. Uit wanhoop maar een deegroller uit de kast gepakt, maar pizza werd niet zo dun als ik hem voor ogen had....... Goeie tips hiervoor?
Al doende leert men, nietwaar? Gewoon doorgaan!
Veel stoom heb ik ook, volgens is dat het moment dat de tomatensaus begint te koken. Dat stomen onttrekt volgens mij ook best veel warmte (vergelijk met zweten). Vanaf dat moment kan ik de bovenverwarming vol aan laten staan en slaat hij niet meer af. (bij boven- en onderverwarming wel).
Vocht in de steen kan ik me niet voorstllen. Laat je de oven wel weer goed op temperatuur komen (minstens 1 cyclus van verwarmen en afslaan)?
Wat is er precies met je deeg? Als het brokkelig is, is het misschien te droog, of te koud. Wel goed op temperatuur laten komen uit de koelkast, minstens een uur doe ik.
Als het scheurt: langer kneden, tot het een echt soepel en elastisch deeg wordt