Eigenlijk heel simpel..een blik San Marzano tomaten, een uitje, wat zout, peper, italiaanse kruiden, olijfolie en verse basilicum. Dit op het vuur laten pruttelen en vervolgens fijn maken met de staafmixer. Heel af en toe gebruik ik knoflook maar de laatste paar keer ging dat echt overheersen en daar hou ik niet zo van.quote:
Dankje! Ik ben idd meestal voorzichtig met kruiden. Ben al snel bang dat het veel te sterk wordt maar ik begrijp dat dat juist moet. Ga het binnenkort proberen!quote:Op dinsdag 8 november 2011 00:34 schreef Spartagek het volgende:
[..]
De laatste voor vandaag ....
Ik maak de saus aan "hoog op smaak" zoals ze het tegenwoordig noemen op de tv :|
De zuurgraad mag best 'te hoog' zijn als je hem los proeft, de tomaten ontwikkelen nog wat suikers tijdens het afbakken.
Wat ik ook graag doe is hem "net" te pittig maken bij de bereiding.
De kaas ( mengeling van pittig oud 40+ en belegen kaas, samen met de Mozarella ) zwakken dat uiteindelijk toch weer af uiteindelijk
Ik gebruik voor mijn pizzasaus :
Gefruit uitje met (veel) knoflook
de basissaus van Grand Italia, blokjes tomaat met knoflook, en die met Basilicum of pepertjes.
[ afbeelding ]
Daarbij gepelde tomaat uit blik ( lekker zoet )
en italiaanse kruidenmix van Silvo
Tegen het einde verse basilicum erdoor, en mee laten trekken
Het geheel uiteindelijk met staafmixer tot gewenste moes pureren, en OVER smaak brengen met zout, peper en Worchestershiresaus
Soms zelfs wat suiker ( bruine basterd, als ik een barbeque-tintje wil ) en een spaans pepertje
Nog helemaal niet gereageerd op rojoz! Netjes hoor, zeker voor een eerste keer met dit recept! Mogen idd iets donkerder, maar goed, de smaak maakt veel goed hequote:Op zaterdag 5 november 2011 20:37 schreef rojoz het volgende:
Zo de pizza's watren heerlijk en ik ben erg tevreden. Ok toegegeven ze mochten wel wat donkerder maar goed is wens voor de volgende keer. hieronder paar fotos van de pizza's en dan ook van de oven.
MaximusTG bedankt voor het goede recept, dit doet wonderen. ikheballeen wat minder zout gebruikt omdat ik ander nog altijd 2 ltr water moet drinken en dat heb ik nu niet (75% van wat in jouw recept staat.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en dan mijn oventje zonder aanpassing nog. maar goed pizzas zien er niet echt slecht uit dus maar eens zo laten denk ik dan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en dan ook nog een van de keuken na die tijd![]()
[ afbeelding ]
waar ik het meeste moeite mee heb is de gelijkmatigheid van het deeg. Ik druk het bolletje deeg met de vingers uit tot een schijf iets groter dan een cd en ongeveer 0,5 cm dik. Dan trek ik het uit elkaar op mijn knokkels, en al snel ontstaan er dan plekken waar het deeg vliesdun is. Als die scheuren, en dat is vrij vaak, kan ik dat meestal wel "plakken" door het deeg een beetje op elkaar te drukken bij de scheur, maar soms is er geen beginnen aan en moet ik er weer een bal van kneden en opnieuw beginnen.quote:Op maandag 7 november 2011 21:39 schreef MaximusTG het volgende:
Tja, geen idee, tis niet alsof het zo'n apart recept is hoor. Volgens mij gaat het bij de meeste mensen prima. Vormen is gewoon kwestie van handigheid en oefenen. Als het niet wil rijzen, dan ligt dat toch echt aan de persoon zelf of de kwaliteit van de ingrediënten of de omstandigheden, maar niet aan de methode.
Zo zonder de deegrollen (en zonder het gooienquote:Op dinsdag 8 november 2011 20:15 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, dat heb ik niet, tenminste, je hebt dat altijd wel een klein beetje, maar ik denk dat je dan teveel lokale druk toepast met je knokkels. Je moet meer de achterkant van je handen gebruiken. Kan helpen om het deeg niet in een bakje uit de koelkast te laten rijzen, maar het meteen uit de koelkast opnieuw op te bollen en dan afgedekt te laten rijzen.
Dit is nog een interessant filmpje:
Vanaf 1:13 vooral. Hij laat het hier zien met een deegroller, maar zegt ook dat als je verder bent, je die stap kan weglaten. Demonstreert goed de vormtechniek.
Leuk filmpje!quote:Op dinsdag 8 november 2011 20:15 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, dat heb ik niet, tenminste, je hebt dat altijd wel een klein beetje, maar ik denk dat je dan teveel lokale druk toepast met je knokkels. Je moet meer de achterkant van je handen gebruiken. Kan helpen om het deeg niet in een bakje uit de koelkast te laten rijzen, maar het meteen uit de koelkast opnieuw op te bollen en dan afgedekt te laten rijzen.
Dit is nog een interessant filmpje:
Vanaf 1:13 vooral. Hij laat het hier zien met een deegroller, maar zegt ook dat als je verder bent, je die stap kan weglaten. Demonstreert goed de vormtechniek.
ja een eigen bodem lijkt me ook een echte must, dat ga ik de volgende keer ook doen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 09:32 schreef Spartagek het volgende:
@Under_score ...
Het is ECHT aan te raden om een keer met meel, water en toebehoren te gaan spelen.
Deegmaken is gewoon leuk om te doen, kun je zelfs wat agressie in kwijt
halfuurtje rommelen, en dan zoals Maximus al beschreven heeft, na een klein uurtje kun je al goed onderweg met een eigen "bodem"
Zoals ik al aangaf, het is het gevoel wat je even moet ontwikkelenquote:Op woensdag 9 november 2011 08:20 schreef rojoz het volgende:
@spartagek:
Ziet er allemaal goed uit zeg, hmm met ei dat lijkt me lekker maar nog nooit geprobeerd.
Ga ik denk ik van het weekend ook maar eens proberenHeb je nog tips voor een beginneling waar ik op moet letten ofzo.
hmmmquote:Op zaterdag 12 november 2011 20:16 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, nou, wel iets egaler misschien, maar ik denk dat het bij Spartagek hier nu kwam door het maken van de foto. Je ziet dat het deeg uitrekt door het gewicht van de dikkere rand die eronder hangt. Je kan het deeg ook op de rug van je handen vormen, terwijl je de rest op je werkblad laat hangen, dan heeft je deeg niet zo'n last van de zwaartekracht. En dan goed gelijkmatig ondersteunen als je het deeg verplaatst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |