Die praktische overweging is er in mijn ogen voor Ferrari's en Porsches niet. Bij die auto's wordt een zuigersnelheid gehaald die rond de 24m/s ligt, wat tegenwoordig als betrouwbaar maximum kan worden gehanteerd.quote:Op woensdag 2 november 2011 19:12 schreef Fer het volgende:
PJ,
Ts vroeg waarom de fabrikanten van snelle straatauto's zich beperken tot 7/8K. Dit is inderdaad een practische overweging. Technisch zijn er al Formule 1 blokken 20000 toeren lopen. Maar ja die hebben tegenwoordig ook rev-limiters en een beperkt aantal cylinders. Straks ook nog turbo's. Daar zit ook geen ontwikkeling in in toerental.
Ik denk dat je iemand anders bedoelt, TS heeft na de openingspost niet meer gepost.quote:Op donderdag 3 november 2011 09:10 schreef Reeleezee het volgende:
De toon van TS bevalt me voor geen meter. Vraagt hier iets, en vervolgens mensen afbranden als ze er antwoord proberen te geven.
Vraag het dan niet, als je het zelf beter weet.
Nou? Als ik naar Top Gear kijk dan krijg ik juist de indruk dat de exclusieve sportwagen zich niet meer zozeer onderscheid door het prestatieniveau en het gebrek aan compromis zoals vroeger, maar juist door een hoog prestatieniveau te combineren met ook gewoon lekker kunnen cruisen. Het verschil in prestaties met de veel goedkopere Evo's en Impreza's is immers niet zo heel groot, maar die bieden een veel mindere rij-ervaring wanneer je niet flink veel toeren maakt op een circuit.quote:Op woensdag 2 november 2011 23:08 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Die praktische overweging is er in mijn ogen voor Ferrari's en Porsches niet. Bij die auto's wordt een zuigersnelheid gehaald die rond de 24m/s ligt, wat tegenwoordig als betrouwbaar maximum kan worden gehanteerd.
Een dergelijke maximum wordt in mijn ogen dus gehanteerd vanwege de betrouwbaarheid en niet om het zenuwachtige gedrag bij lage snelheid te voorkomen.
Bij normale auto's zal dit zeker meespelen, maar bij sportwagens stukken minder of zelfs niet.
De subaru's en evo's reden al met turbo's terwijl supercars (uitgezonderd de porsche 911 turbo) nog bijna altijd atmosferisch zijn, al komt daar langzaam verandering in.quote:Op donderdag 3 november 2011 11:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nou? Als ik naar Top Gear kijk dan krijg ik juist de indruk dat de exclusieve sportwagen zich niet meer zozeer onderscheid door het prestatieniveau en het gebrek aan compromis zoals vroeger, maar juist door een hoog prestatieniveau te combineren met ook gewoon lekker kunnen cruisen. Het verschil in prestaties met de veel goedkopere Evo's en Impreza's is immers niet zo heel groot, maar die bieden een veel mindere rij-ervaring wanneer je niet flink veel toeren maakt op een circuit.
Het inmiddels soepel kunnen rijden komt door de enorme cilinderinhoud. Daar ontbreekt het bij een Impreza en Evo aan, waardoor die met hoge toerentallen en turbo's aan de slag moeten.quote:Op donderdag 3 november 2011 11:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nou? Als ik naar Top Gear kijk dan krijg ik juist de indruk dat de exclusieve sportwagen zich niet meer zozeer onderscheid door het prestatieniveau en het gebrek aan compromis zoals vroeger, maar juist door een hoog prestatieniveau te combineren met ook gewoon lekker kunnen cruisen. Het verschil in prestaties met de veel goedkopere Evo's en Impreza's is immers niet zo heel groot, maar die bieden een veel mindere rij-ervaring wanneer je niet flink veel toeren maakt op een circuit.
quote:Ik denk dat je iemand anders bedoelt, TS heeft na de openingspost niet meer gepost.
Ik lees in ieder geval met grote interesse, dank voor iedereen die meedoet aan de discussie.
quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 23:25 schreef Proletenjager het volgende:
[..]
1. Je denkt dat ze continu op hun piekvermogen rijden?.
2. Met zo'n dure sportwagen, gebouwd voor hoge prestaties, denk je dat ze zich druk maken om verbruik?
quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 23:44 schreef Proletenjager het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook in dit topic naar de reden, slimbo.
[..]
Het is niet zo dat je continu toeren boven 10k+ moet gaan rijden. Maar 3000 extra toeren zou net fijn zijn, voor acceleratie.
Nee, want zo werkt het niet, meer toeren betekent niet meer koppel. Hogere toeren houd alleen hogere topsnelheid in (PK) geen hogere koppel dus geen betere accelleratiequote:Op zaterdag 29 oktober 2011 23:44 schreef Proletenjager het volgende:
Het is niet zo dat je continu toeren boven 10k+ moet gaan rijden. Maar 3000 extra toeren zou net fijn zijn, voor acceleratie.
Die discussie is vaker gevoerd, en wat jij nu zegt over topsnelheid en koppel/acceleratie is bullshit.quote:Op vrijdag 4 november 2011 09:42 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Nee, want zo werkt het niet, meer toeren betekent niet meer koppel. Hogere toeren houd alleen hogere topsnelheid in (PK) geen hogere koppel dus geen betere accelleratie
dit is een dyno graph van een (getunede) RB25DET motor
[ afbeelding ]
Volgens mij wordt er in discussies als dit vaak wat dingen door elkaar gehaald; de koppel-piek heb je ergens halverwege je toerenbereik, zeg vanaf 25% tot 75%, daarna is het goeddeels over met de sleurkracht (koppel is het duw-gevoel in je rug) terwijl vermogen heel goed nog kan opbouwen nádat de koppelcurve al begint in te kakken.. vandaar ook, dat je een hoog vermogen (Pk's) nodig hebt om een hoge topsnelheid te bereiken, anders zou het hele hoge toeren verhaal compleet onnodig zijn, en je een motor dus kunnen begrenzen nét nadat de koppelcurve in elkaar zakt. Vermogen loopt dus nog op richting het rode toerengebied, terwijl je dan allang geen noemenswaardig koppel meer hebt, maar de auto nog wel snelheid wil maken.quote:Op vrijdag 4 november 2011 11:16 schreef Faxie het volgende:
[..]
Die discussie is vaker gevoerd, en wat jij nu zegt over topsnelheid en koppel/acceleratie is bullshit.
De laatste 3 jaar heb ik altijd "koppelrijke" auto's gereden, turbo diesel, hybride en turbo benzine. De laatste 2 maanden rijd ik in een ongeblazen 1.6 benzinequote:Op zaterdag 5 november 2011 18:30 schreef Fer het volgende:
Als de motor de hogere toerentallen trillingsvrij zonder veel herrie kan leveren is het geen straf om wat hoger in de toeren te rijden.
Alhoewel ik nu wel erg verwend wordt door een blok wat van 1100-5500 altijd lekker trekt, zonder turbogat. Ik moet er nu an denken om op tijd terug te schakelen als ik een dieselauto leende omgekeerde wereld.
Hij zegt dat hoge toeren een hoge topsnelheid geven, wat dus niet perse zo is. Uiteraard heb je wel een hoog vermogen nodig voor een hoge topsnelheid uiteindelijk.quote:Op zaterdag 5 november 2011 12:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er in discussies als dit vaak wat dingen door elkaar gehaald; de koppel-piek heb je ergens halverwege je toerenbereik, zeg vanaf 25% tot 75%, daarna is het goeddeels over met de sleurkracht (koppel is het duw-gevoel in je rug) terwijl vermogen heel goed nog kan opbouwen nádat de koppelcurve al begint in te kakken.. vandaar ook, dat je een hoog vermogen (Pk's) nodig hebt om een hoge topsnelheid te bereiken, anders zou het hele hoge toeren verhaal compleet onnodig zijn, en je een motor dus kunnen begrenzen nét nadat de koppelcurve in elkaar zakt. Vermogen loopt dus nog op richting het rode toerengebied, terwijl je dan allang geen noemenswaardig koppel meer hebt, maar de auto nog wel snelheid wil maken.
De koppel- en vermogenscurve zijn alleen te beinvloeden dmv het veranderen van de nokkenas, de turbodruk, in het geval van een geblazen motor, en eventueel in mindere mate de inlaatluchttemperatuur.
Mjah, op zich heeft ie wel een punt, alleen ligt dat dan mede ook aan het vermogen, want als hij niet doortrekt in de hoogste versnelling omdat er niet genoeg vermogen is om de luchtweerstand te overwinnen gaat het hele verhaal het putje in natuurlijk.quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:53 schreef Faxie het volgende:
[..]
Hij zegt dat hoge toeren een hoge topsnelheid geven, wat dus niet perse zo is. Uiteraard heb je wel een hoog vermogen nodig voor een hoge topsnelheid uiteindelijk.
Een turbo is ook een prima ding om een auto licht te houden en toch veel vermogen te laten leveren. Zeker als je daar een beetje je best voor wil doen als bestuurder. Maar dat is echt niet met Subaru's en Evo's begonnen.quote:Op donderdag 3 november 2011 12:10 schreef the85mc het volgende:
[..]
De subaru's en evo's reden al met turbo's terwijl supercars (uitgezonderd de porsche 911 turbo) nog bijna altijd atmosferisch zijn, al komt daar langzaam verandering in.
is dit niet omdat ze bij rally vaak restricties hebben op cilinderinhoud, en zo uit een 2 liter blok toch max vermogen persenquote:Op donderdag 3 november 2011 12:10 schreef the85mc het volgende:
[..]
De subaru's en evo's reden al met turbo's terwijl supercars (uitgezonderd de porsche 911 turbo) nog bijna altijd atmosferisch zijn, al komt daar langzaam verandering in.
Jaren 90 gemist met Ferrari F40, Jaguar XJ220, Bugatti EB110, Porsche 959?quote:Op donderdag 3 november 2011 12:10 schreef the85mc het volgende:
[..]
De subaru's en evo's reden al met turbo's terwijl supercars (uitgezonderd de porsche 911 turbo) nog bijna altijd atmosferisch zijn, al komt daar langzaam verandering in.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |