abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:52:03 #1
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103702000
CDA-congres wordt beslissend voor Mauro (Volkskrant)

Het CDA-congres morgen in Utrecht krijgt een cruciale rol in het bepalen van de toekomst van de jonge Angolees Mauro Manuel. De CDA-fractie leek donderdagmiddag op een lijn te zitten, maar 's avonds kozen de fractieleden Kathleen Ferrier en Ad Koppejan toch hun eigen weg. Zij eisten dat Mauro in Nederland kan blijven, wat tot een crisisoverleg leidde. Zaterdag kunnen de leden zich uitspreken.

De afgelopen dagen werd duidelijk dat de dreigende uitzetting van Mauro gevoelig ligt bij de CDA-achterban. Het resulterende crisisoverleg binnen het CDA vond vannacht achter gesloten deuren plaats tijdens een kort reces. Vice-minsiterpresident Maxime Verhagen voegde zich na enige tijd bij het overleg.

Moties
Na het overleg werd het overleg voortgezet, maar werd alleen de CDA-motie in behandeling genomen. Tegen de verwachtingen in werd er gestemd tegen het voorstel om Mauro in Nederland te laten studeren. De oppositiepartijen die strijden voor een verblijfsvergunning voor de jongen brachten in de nacht van donderdag op vrijdag hun moties niet in stemming. Zij willen dat op een later moment doen, als ook het CDA-congres zaterdag zich over de kwestie heeft uitgesproken.

Mauro's toekomst is nu, ook na uren debat in de Tweede Kamer en crisisoverleg binnen het CDA, dus nog onduidelijk.

CDA crisis
De zaak van de Angolese jongen heeft de spanningen binnen de CDA-fractie vannacht flink doen oplopen. Het CDA sprak 's middags nog uit dat Mauro hoogstens voor studie in Nederland mag zijn, maar de dissidente CDA'ers Ad Koppejan en Kathleen Ferrier bleven er later op de dag toch bij dat de jongen het land niet uitgezet mag worden.

De twee wilden donderdagavond laat opnieuw met de rest van de fractie om de tafel om toch nog tot een eensluidend CDA-standpunt te komen. Met VVD en gedoogpartner PVV was juist afgesproken dat Mauro terug moet naar Angola.

Tijdens een reces van het Mauro-debat toont de digitale tv-zender Politiek 24 het
inmiddels bekende beeld van de dichte deur van de CDA-fractiekamer.

Weinig kans
Minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) zei aanvankelijk dat zo'n poging weinig kans had, maar beloofde op aandrang van zijn eigen partij CDA een eventuele studieaanvraag van Mauro snel af te handelen. Voor een verblijfsvergunning ziet Leers geen ruimte. Ook is zijn geval niet schrijnend genoeg om gebruik te maken van zijn bevoegdheid een uitzondering te maken.

De oppositie bleef donderdagavond tijdens een langdurig debat proberen Leers te vermurwen, maar die hield voet bij stuk. Hij wil ook niet ingaan op een oproep nieuw beleid te maken voor asielzoekers die met Mauro te vergelijken zijn. Dat zijn kinderen die in hun eentje op jonge leeftijd naar Nederland kwamen en lange tijd in een pleeggezin hebben gezeten. Volgens bronnen hadden Ferrier en Koppejan donderdag nog geprobeerd daar afspraken over te maken met de oppositie.

Tevreden
De enige partij die ronduit tevreden is met het vertrek van Mauro is de PVV. Volgens deze partij heeft de jongen gelogen tijdens zijn asielprocedure. CDA en VVD namen het deze zomer nog voor Mauro op, maar de meerderheid binnen die partijen vindt nu dat Leers gelijk heeft in zijn oordeel geen uitzondering voor de jongen te maken.

(bron: http://www.volkskrant.nl/(...)end-voor-Mauro.dhtml)
Game on
pi_103702006
Hoop bla bla.
pi_103702021
Dus ze hebben het het hele congres over Mauro (en dergelijke gevallen), vervolgens komt er een resolutie waarin zo'n 90% aangeeft dat het beleid anders moet met luid applaus na aannemen. Maar het is ABSOLUUT geen resolutie die over Mauro (en dergelijke gevallen) ging. :')

CDA :')
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_103702030
Wat een domme journalist. "De krant verzint die dingen toch niet?"
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:54:05 #5
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_103702033
Angolezen die Nederland zijn uitgezet na een mislukte asielaanvraag, horen in eigen land tot de elite.

Deolinda Lindadio zit aandachtig over de laptop gebogen. Op het scherm leest zij de Portugese vertaling van haar diploma. Lindadio (22) volgde in Nederland een opleiding. Maar er blijven mocht niet. ‘Ik vond het erg jammer; Nederland is zo leuk. Maar nu wil ik verder. Ik hoop hier bedrijfsadministratie te doen.’
Nadat haar aanvraag als asielzoeker was afgewezen, voelde zij zich ‘kapot’. Ze kwam in september vorig jaar terug in haar geboorteland Angola, na vijf jaar in Nederland te hebben gewoond. ‘Ik moest helemaal opnieuw beginnen. Behalve mijn oma en mijn zus had ik hier niemand. Maar nu gaat het goed. Ik ben weer gewend.’
Duizenden jongere Angolezen verlieten in de jaren negentig hun land, waar toen een burgeroorlog woedde. Velen kwamen terecht in Nederland. Maar in 2002 werd het vrede. Angola geldt inmiddels als veilig land. En dus moesten de meeste asielzoekers terug.
De terugkomst is soms niet eenvoudig, zeker voor mensen die een aantal jaar als vluchteling in een welvaartstaat als Nederland hebben geleefd. Maar verreweg de meeste Angolezen die hun land verlieten, kwamen in buurlanden terecht die ongeveer even arm als Angola zijn. En de écht armen verlieten hun land niet eens.
Lindadio weet dat zij door haar jaren in Nederland bevoorrecht is. Zij kreeg een opleiding en heeft een andere wereld leren kennen. Nu ze terug is in Angola, kan ze hiervan profiteren. Het fenomeen wordt wel ‘braingain’ genoemd: het voordeel van remigratie. ...
In Angola wordt ook samengewerkt met de IOM, de Internationale Organisatie voor Migratie. Zij zet zich onder meer in voor de ruim 400 duizend Angolezen die uit omringende landen zijn teruggekomen. Maar voor hen kan IOM ‘bijna niets’ doen, vertelt Katharina Schnöring van de organisatie. ‘De jongeren die uit het Westen zijn teruggekeerd, vormen een elite: door hun ervaringen en opleiding maken ze hier veel meer kans op succes.’ ...
De behoefte aan goed opgeleide jonge Angolezen zal in het zich snel ontwikkelende land alleen maar groeien. Vranken: ‘Angolese ambtenaren geven aan dat ze de expertise van teruggekeerde jongeren steeds beter kunnen gebruiken.’ José Manuel: ‘En daar ben ik best wel trots op.’

Ik wist het wel als ik Mauro was.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:54:22 #6
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103702039
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:54 schreef Tem het volgende:
Wat een domme journalist. "De krant verzint die dingen toch niet?"
Telegraaf is een goed voorbeeld. ;(
pi_103702045
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:53 schreef Caland het volgende:
Dus ze hebben het het hele congres over Mauro (en dergelijke gevallen), vervolgens komt er een resolutie waarin zo'n 90% aangeeft dat het beleid anders moet met luid applaus na aannemen. Maar het is ABSOLUUT geen resolutie die over Mauro (en dergelijke gevallen) ging. :')

Precies, de redenering van Buma is zo krom als een hoepel.
pi_103702053
quote:

Tja ze gaan zo'n congres niet laten beslissen over een individueel geval dus dat zorgt altijd voor moties waar je niks mee kan :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_103702054
Een minister kan niet iets anders doen dan z'n voorgangers? Hoezo niet?
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:55:16 #10
302853 themole
graaft totaal door.
pi_103702063
quote:

Idd :')

Lekker aan de macht willen blijven. :P
Niet altijd serieus
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:55:31 #11
273430 HalvinCarris
Weet iemand waar HalvinCarris?
pi_103702070
Hoppa :D
Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef Mint_Clansell het volgende:
Username: HalvinCarris
Hoe simpel kun je zijn om gewoon de eerste letter van de voor- en achternaam om te draaien? :')
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:55:53 #12
341203 3-voud
pi_103702075
Denk dat het wel duidelijk is: Mauro gaat terug.
pi_103702077
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja ze gaan zo'n congres niet laten beslissen over een individueel geval dus dat zorgt altijd voor moties waar je niks mee kan :P
Maar ook niet over de groep volgens Buma, terwijl het daar echter wel over ging.
pi_103702082
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:54 schreef 3-voud het volgende:
Ik wist het wel als ik Mauro was.
Weg van zijn pleegouders, vrienden, opleiding, voetbal etc?
pi_103702090
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach kom op zeg, met de uitkomst van deze resolutie moet het CDA zich in de kamer nu gewoon hard maken voor een generaal pardon (of hoe je dat ook noemt) voor de 'groep Mauro'

Daar ging die hele resolutie om, maar het CDA steekt zijn kop in het zand en wil lekker verder blijven regeren.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_103702099
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:54 schreef betyar het volgende:

[..]

Telegraaf is een goed voorbeeld. ;(
Inderdaad, vraagt die journalist aan Buma, in de krant staat dat de partij de "dissidenten" spuug zat zijn.

Wat denk die gast nou, dat hij volmondig een tirade gaat houden tegen die twee...
pi_103702100
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:55 schreef 3-voud het volgende:
Om een studievisum of iets dergelijks op te halen hooguit. Die jongen gaat niet definitief weg uit Nederland.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:56:47 #18
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_103702103
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:55 schreef 3-voud het volgende:
Goede zaak :Y
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:56:50 #19
341203 3-voud
pi_103702106
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Yup, terug naar zijn ouders, oude vriendjes en voetbal.
pi_103702112
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

trouwen, met iemand natuurlijk, man of vrouw maak dan niks uit. :P
pi_103702122
CDA is blut :? en gaat lenen? :D
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:57:26 #22
341203 3-voud
pi_103702123
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Om een studievisum of iets dergelijks op te halen hooguit. Die jongen gaat niet definitief weg uit Nederland.
Net Politiek24 niet gezien?
pi_103702129
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:56 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Yup, terug naar zijn ouders, oude vriendjes en voetbal.
Ik denk dat die jongen een wat andere afweging maakt :).
pi_103702146
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:57 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Net Politiek24 niet gezien?
Jazeker maar ik zie een gevalletje Tadic opkomen. Nog niet weg uit Nederland of alweer terug op uitnodiging van een of andere stichting die een studiebeurs geeft.
pi_103702161
Brinkman ook met zijn resoluzie :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')