abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:31:56 #251
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_103667135
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:26 schreef paddy het volgende:

[..]

Jij gelooft echt dat in vier jaar er ineens niets meer aan de hand is?

[..]

http://diplomatie.belgium(...)angola/ra_angola.jsp
Datum: 02 september 2011
Geldig op 28 oktober 2011
Over oogkleppen gesproken. officieel was de slavernij ook al jaren afgeschaft, officieel was het kinderwetje v v houten er ook al jaren, voordat er straffen uitgedeeld werden. officieel was er ook een staakt het vuren in bepaalde landen.

Maar ik zal op zoek gaan, en dit tpic op zoeken wanneer er weer iets boven komt drijven. ^O^
Je moest heel google doorspitten tot België om enigszins nog zinnen te kunnen vinden die in jouw ogen duiden op een ietswat verhoogd risico?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_103667250
ik heb wel een stukje van onze eigen ministerie van buitenlandse zaken:

quote:
Reisadvies Angola RSS
Waakzaamheid betrachten.

Toelichting op de classificaties

In dit reisadvies is de rubriek 'Samenvatting' verwijderd en zijn alle andere rubrieken gewijzigd.

Laatst gewijzigd op 3 februari 2011

Nog steeds geldig op 28 oktober 2011

Actualiteiten
Voor een verblijf in Angola wordt u geadviseerd waakzaamheid te betrachten.

Luanda kent geen ‘veilige’ buurten. Krotten en villa’s staan naast elkaar (zie rubriek ‘ Zware criminaliteit’).

Algemeen
Zorg bij het autorijden dat altijd alle portieren op slot en ramen gesloten zijn en wees extra alert op het rijgedrag van de (regelmatig dronken) Angolese weggebruikers. Het wordt ontraden om in het donker buiten Luanda te rijden.

Bezoekers wordt aangeraden door een lokale contactpersoon de opvang op het vliegveld en de begeleiding tijdens het bezoek te laten organiseren.

Het is absoluut verboden om mensen in uniform, militaire installaties, publieke gebouwen, bruggen, luchthavens, etc. te fotograferen. U dient zich altijd te kunnen legitimeren.

Mobiele telecommunicatie buiten de grotere steden is niet overal mogelijk.

Gezondheidssituatie
Voor informatie over epidemieën of over eventuele benodigde vaccinaties, preventie, symptomen en behandeling van diverse ziekten in Angola wordt u geadviseerd contact op te nemen met uw plaatselijke GGD, reiskliniek of bijvoorbeeld de websites www.lcr.nl, www.who.int, www.rivm.nl of www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws te raadplegen

Net als in Nederland worden in Angola seksuele contacten met minderjarigen aangemerkt als een ernstig strafbaar feit. De autoriteiten van Angola kennen een zeer stringent vervolgingsbeleid; bij een veroordeling hiervoor worden (zware) straffen opgelegd. Los van bestraffing in Angola geldt dat men (ook) voor in het buitenland begane misdaden op het gebied van kinderseks in Nederland strafrechtelijk vervolgd kan worden.

Voor aanvullende informatie inzake een verblijf in Angola wordt u verwezen naar de website van de Nederlandse ambassade te Luanda www.angola.nlembassy.org

Voor algemene reisinformatie wordt aangeraden www.wijsopreis.nl te raadplegen.

Terrorisme
U dient rekening te houden met het feit dat er wereldwijd een terrorismedreiging bestaat, welke zich voornamelijk richt op civiele doelen, die vaak door buitenlanders worden bezocht.

Zware criminaliteit
Zware criminaliteit, bestaande uit gewapende (roof)overvallen, carjacking, berovingen, etc. neemt toe. Wapenbezit is nog steeds wijd verbreid en controle daarop is nihil.

Ga met name na zonsondergang niet alleen de straat op vanwege het risico van berovingen.

Onveilige gebieden
De binnenlanden van Angola zijn niet veilig toegankelijk door landmijnen. U dient hier waakzaamheid te betrachten. Het wordt ontraden om zich hier buiten de begaanbare wegen te begeven.
prima veilig! zolang je in de steden blijft, onder begeleiding. als je per auto reist alles op slot en ga vooral de binnenlanden niet in, want de mijnen liggen er nog. oh. en iedereen draagt wapens. prima veilig toch! :Y

bron: http://www.minbuza.nl/reizen-en-landen/reisadviezen/a/angola.html
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:35:26 #253
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_103667285
Topicreeks: Leers: asielzoeker Mauro moet terug naar Angola
Topicreeks: Laura Dekker

Combineren die hap. Mauro op het bootje erbij en gezellig samen naar Angola.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:38:24 #254
341203 3-voud
pi_103667400
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:34 schreef simmu het volgende:

[..]

prima veilig! zolang je in de steden blijft, onder begeleiding. als je per auto reist alles op slot en ga vooral de binnenlanden niet in, want de mijnen liggen er nog. oh. en iedereen draagt wapens. prima veilig toch! :Y

Als je niets had verklapt zou ik, op paar kleine puntjes na, denken dat dit Amsterdam betrof.
pi_103667466
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:38 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Als je niets had verklapt zou ik, op paar kleine puntjes na, denken dat dit Amsterdam betrof.
echt discussieren en feiten bespreken is niet aan jou besteed he?
pi_103667482
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:34 schreef simmu het volgende:

[..]

Je vraagt je af hoe die miljoenen mensen daar in hemelsnaam kunnen overleven...
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:42:24 #257
341203 3-voud
pi_103667567
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:39 schreef simmu het volgende:

[..]

echt discussieren en feiten bespreken is niet aan jou besteed he?
Dat gefrustreerde heb ik niks aan.
pi_103667648
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:31 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Je moest heel google doorspitten tot België om enigszins nog zinnen te kunnen vinden die in jouw ogen duiden op een ietswat verhoogd risico?
Ik doe wat jij ook doet. linkjes als bewijs zoeken omdat je me toch niet gelooft. Met dat verschil...ik hoorde de verhalen van 19 nog wat tot in 2007 in de centra. Maar ze zullen allemaal wel liegen he? Nou laat ik je dan vertellen dat veel leugenaars status kregen, en veel mensen die de status hadden moeten krijgen uitgewezen zijn. 1 man is vermoord. 1 kind en volwassene is nooit meer iets van vernomen. 1 gezin moest ondanks status door vluchten dankzij veiligheid gegevens hier. Niet alles is zwart/wit 3-voud.

Maar desondanks heeft Nederland fout gehandeld door van de toen nog kleine jongen een ingeburgerde Nederlandse adolescent te maken terwijl ze al snel wisten dat hij terug gestuurd zou worden. Dus maakt dit hem daar een gast i.p.v een burger die voorbereid is op de ellende en gevaren, en zich gedeisd moet houden qua mening.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:46:08 #259
341203 3-voud
pi_103667698
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:44 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik doe wat jij ook doet. Met dat verschil...ik hoorde de verhalen in 2007 in de centra. Maar ze zullen allemaal wel liegen he? Nou laat ik je dan vertellen dat veel leugenaars status kregen, en veel mensen die de status hadden moeten krijgen uitgewezen zijn. 1 man is vermoord. 1 kind en volwassene is nooit meer iets van vernomen. 1 gezin moest ondanks status door vluchten dankzij veiligheid gegevens hier. Niet alles is zwart/wit 3-voud.

Maar desondanks heeft Nederland fout gehandeld door van de toen nog kleine jongen een ingeburgerde Nederlandse adolescent te maken terwijl ze al snel wisten dat hij terug gestuurd zou worden. Dus maakt dit hem daar een gast i.p.v een burger die voorbereid is op de ellende en gevaren, en zich gedeisd moet houden qua mening.
Wat heeft dat met Mauro te maken en zijn Nederlands staatsburgerschap?
Zo kun je wel van alles erbij slepen van vroeger. Er zijn van nog veel meer zaken fout gegaan.
pi_103667743
hier trouwens een fatsoenlijk uitgevoerd onderzoek (voor zover mogelijk) over kindersekstoerisme http://www.ecpat.nl/images/13/167.pdf
pi_103667767
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:46 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Wat heeft dat met Mauro te maken en zijn Nederlands staatsburgerschap?
Zo kun je wel van alles erbij slepen van vroeger. Er zijn van nog veel meer zaken fout gegaan.
Dit is iets van nu toch? Mauro is nu Nederlander en zou daar een gast zijn toch? Hij spreekt de taal niet eens.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:48:36 #262
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_103667789
quote:

[..]

Ik doe wat jij ook doet. linkjes als bewijs zoeken omdat je me toch niet gelooft. Met dat verschil...ik hoorde de verhalen in 2007 in de centra. Maar ze zullen allemaal wel liegen he? Nou laat ik je dan vertellen dat veel leugenaars status kregen, en veel mensen die de status hadden moeten krijgen uitgewezen zijn. 1 man is vermoord. 1 kind en volwassene is nooit meer iets van vernomen. 1 gezin moest ondanks status door vluchten dankzij veiligheid gegevens hier. Niet alles is zwart/wit 3-voud.
Dit is een belangrijke reden waarom opvang in de directe omgeving veel beter is dan opvang in een land als Nederland. Je kunt je procedures nog zo zorgvuldig inrichten inclusief beroepsmogelijkheden, fouten zijn niet te vermijden. Het circuit van mensensmokkelaars en asieladvocaten is er volledig op gericht mensen een zo goed mogelijke kans te geven op een verblijfsvergunning. Derhalve worden gelukszoekers aangemoedigd een verhaal te vertellen waar de Nederlandse samenleving gevoelig voor is. Dat leidt er weer toe dat de zaken van mensen die daadwerkelijk in levensgevaar verkeren ondersneeuwen.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:49:53 #263
341203 3-voud
pi_103667832
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:48 schreef paddy het volgende:

[..]

Dit is iets van nu toch? Mauro is nu Nederlander en zou daar een gast zijn toch?
Oh. Je gaat er dus vanuit dat die situatie weer voorkomt. Zomaar...

quote:
Hij spreekt de taal niet eens.
Waarom blijf je dit als feit aanhalen als dat al weerlegt is?
pi_103667836
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:40 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Je vraagt je af hoe die miljoenen mensen daar in hemelsnaam kunnen overleven...
nja, dat gaat dus niet zo best. maar dikke doei; zoek de sterftetabellen zelf maar op. ik ben wel klaar met praten tegen mensen die nog geen fatsoenlijk antwoord kunnen geven. beter nog; doe <ons> (wie dat ook moge zijn) dan een lol en emigreer zelf eerst als testpersoon naar angola. gewoon om te testen hoe het daar dan in het eggie leeft. succes :* doe wel ff een goede verzekering voor je gaat!
pi_103667902
quote:

Nederland heeft humaan gehandeld en conform de diverse verdragen van de rechten van het kind door hem op te vangen zolang hij een kind was.

Je kan een kind niet terugsturen net zo min als je een kind onderwijs of zorg kan onthouden 'omdat hij op zijn 18e terug moet'.
pi_103668019
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:48 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Dit is een belangrijke reden waarom opvang in de directe omgeving veel beter is dan opvang in een land als Nederland. Je kunt je procedures nog zo zorgvuldig inrichten inclusief beroepsmogelijkheden, fouten zijn niet te vermijden. Het circuit van mensensmokkelaars en asieladvocaten is er volledig op gericht mensen een zo goed mogelijke kans te geven op een verblijfsvergunning. Derhalve worden gelukszoekers aangemoedigd een verhaal te vertellen waar de Nederlandse samenleving gevoelig voor is. Dat leidt er weer toe dat de zaken van mensen die daadwerkelijk in levensgevaar verkeren ondersneeuwen.
Ja, vetgedrukte wel mee eens , want nu creëren we alleen nog meer haters van Nederland op deze manier. Maar dan zal het toch moeten in een aangrenzend land. Mensen die echt vluchten voor geweld? Vluchten natuurlijk niet voor niets uit dat land.
pi_103668020
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:49 schreef simmu het volgende:

[..]

nja, dat gaat dus niet zo best. maar dikke doei; zoek de sterftetabellen zelf maar op. ik ben wel klaar met praten tegen mensen die nog geen fatsoenlijk antwoord kunnen geven. beter nog; doe <ons> (wie dat ook moge zijn) dan een lol en emigreer zelf eerst als testpersoon naar angola. gewoon om te testen hoe het daar dan in het eggie leeft. succes :* doe wel ff een goede verzekering voor je gaat!
De overheid is blijkbaar van mening dat het daar veilig genoeg is voor Angolese asielzoekers, die worden immers dagelijks zonder gezeur uitgezet omdat ze geen Mauro heten.
Nergens is de vermeende onveiligheid in Angola gebruikt als beroepsgrond voor Mauro. Niet in de rechtzaken, niet in de pers en ook niet bij de politieke discussie.

Verklaar dat dan eens?

Jij komt met allerlei internet verhalen over de verschrikkingen in Angola, terwijl jij en ik er gewoon op een georganiseerde vakantie kunnen gaan via allerlei reisburo's. Heerlijk plaatjes schieten (foto's dus) van tijgers en watervallen.
pi_103668101
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:49 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Oh. Je gaat er dus vanuit dat die situatie weer voorkomt. Zomaar...

[..]

Waarom blijf je dit als feit aanhalen als dat al weerlegt is?
waar heb jij het nu over? ik heb het over deze
quote:
die fout is nl niet terug te draaien. Of jij moet beschikken over een tijdmachine?
  Moderator vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:59:50 #269
249559 crew  Lavenderr
pi_103668178
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:48 schreef paddy het volgende:

[..]

Dit is iets van nu toch? Mauro is nu Nederlander en zou daar een gast zijn toch? Hij spreekt de taal niet eens.
Hij zal de taal nog wel enigszins beheersen, want hij belt af en toe met zijn biologische moeder, en ik neem aan dat die geen Nederlands spreekt.
pi_103668243
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:03:42 #271
341203 3-voud
pi_103668307
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:51 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Nederland heeft humaan gehandeld en conform de diverse verdragen van de rechten van het kind door hem op te vangen zolang hij een kind was.

Je kan een kind niet terugsturen net zo min als je een kind onderwijs of zorg kan onthouden 'omdat hij op zijn 18e terug moet'.
Ze zetten zichzelf ook op slot. We zijn verplicht dat kind op te vangen en te verzorgen tot zijn 18de. Nu dat netjes gebeurd is is er geen compliment maar gaat het gezeur naar de volgende fase.
De gevolgen ervan kennen we uit de periode 1998-2001. Maar het zielige gezichtje van Mauro is nu even belangrijker. Die voortvloeiende problemen lossen we later wel op, niet? Nou nee, want dan krijgen we dit hele gedonder weer.
Je krijgt zo het beeld dat die moeders en knuffelaars goed weten wat er met het geld moet gebeuren, maar ervoor betalen moeten de rijken. Diezelfde rijken moeten ook voor jobs zorgen, voor hun. Of anders een uitkering. en als echt de vlam in de pan slaat, staan ze aan de zijlijn te kijken hoe de echte professionals met hun bakzeil methode het schip weer recht moeten trekken. Dan houden ze 6 maandjes de kaken stijf dicht bij gebrek aan kennis en inzicht, en begint het gebakkelei weer. Tegen die tijd komt de volgende Mauro aandraven na 6 jaar hier verbleven te zijn.

Persoonlijk vind ik het heel rot voor die knaap. Maar telkens weer opnieuw over het hart strijken, na diverse malen gezien te hebben hoe dit uitpakt en we de rekening ervoor blijven betalen, werkt gewoon niet.
Vroeger was de politie ook milder dan tegenwoordig. Je kwam nog wel eens weg met een waarschuwing of draai om de oren. Tegenwoordig is dat niet meer te handhaven. Dat heet leerproces van gemaakte fouten en aanpassen aan de veranderlijke wereld waarin we leven. Zo werkt alles. Maar nu Mauro met zijn gezicht op TV is geweest is het land te klein. De vorige Maurootjes die de TV niet bereikten en nu in Angola zitten, jankt niemand om.

Hypocrisie en kortzichtigheid ten top.
pi_103668317
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:55 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De overheid is blijkbaar van mening dat het daar veilig genoeg is voor Angolese asielzoekers, die worden immers dagelijks zonder gezeur uitgezet omdat ze geen Mauro heten.
Nergens is de vermeende onveiligheid in Angola gebruikt als beroepsgrond voor Mauro. Niet in de rechtzaken, niet in de pers en ook niet bij de politieke discussie.

Verklaar dat dan eens?

Jij komt met allerlei internet verhalen over de verschrikkingen in Angola, terwijl jij en ik er gewoon op een georganiseerde vakantie kunnen gaan via allerlei reisburo's. Heerlijk plaatjes schieten (foto's dus) van tijgers en watervallen.
het enige wat ik ooit in deze hele topicreeks gesteld heb, is dat je een kind niet kan en mag aanspreken op de keuzes die volwassenen voor hem/haar maken. ook niet als dat kind dan 18 is.

verder reageer ik alleen maar op dingen die hier getseld worden. zoals dat angola een prima veilig land zou zijn. dat is het niet, naar nederlandse maatstaven. als je goed gelezen hebt, had je ook kunnen lezen dat buza het niet bepaald aanraadt om leuk plaatjes te gaan schieten aldaar. maar goed. dat vereist geloof ik teveel begrijpend lezen voor de meesten hier. net wat ik zeg: please do! ga op vakantie daar dan. hou een topic bij dan ;) succes! vergeet je verzekeringen niet.
pi_103668338
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:55 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Verklaar dat dan eens?

quote:
De veiligheidssituatie in de enclave van Cabinda ( grenszone tussen de Republiek Congo en de DRC) blijft zeer moeilijk. Gewapend treffen tussen separatistische elementen en het Angolese leger blijven voortduren. De gebieden waar diamanten gevonden worden (hoofdzakelijk de regio Lunda) leveren eveneens een verhoogd veiligheidsrisico op.
quote:
[....]Het is ten zeerste aangeraden om zich in de stad gedurende de dag te verplaatsen en bij voorkeur tijdens de kantooruren. Verplaatsingen 's avonds of 's nachts zijn af te raden en dienen te gebeuren met een voertuig. Het is af te raden om zich in Luanda zowel overdag als 's avonds en 's nachts te voet te verplaatsen. Bij verplaatsingen met de wagen er zorg voor dragen dat deuren en ramen gesloten zijn.

Elke verplaatsing over de weg naar het binnenland vergt een gedegen voorbereiding en het is aan te raden om dergelijke verplaatsingen omwille van de veiligheid en bijstand te ondernemen met verschillende voertuigen. De slechte staat van het wegennet en het hoog risico op gewelddaden evenals pesterijen van het leger en de politie dragen bij tot de onveiligheid op het Angolese wegennet. Niettemin worden bepaalde landwegen, voornamelijk deze naar Lobito en Benguela, vaker gebruikt.
In de enclave van Cabinda blijft een separatistische beweging actief en blijven de risico's voor agressie en kidnapping ten aanzien van buitenlandse bezoekers hoog.
euhm, ja. lekker veilig overal en wanneer je maar wilt je kunnen verplaatsen :)
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:05:07 #274
341203 3-voud
pi_103668351
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:58 schreef paddy het volgende:

[..]

waar heb jij het nu over? ik heb het over deze

[..]

die fout is nl niet terug te draaien. Of jij moet beschikken over een tijdmachine?
Ik heb het over leren van fouten en daarop beleid aanpassen.
En wat over dat taalprobleem waar je mee blijft schermen? Waarom negeer je dat weer? Is dt om 20 posts verderop het nogmaals in de discussie te gooien? Heb je echt zon plaat voor je kop?
pi_103668449
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:03 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Ze zetten zichzelf ook op slot. We zijn verplicht dat kind op te vangen en te verzorgen tot zijn 18de. Nu dat netjes gebeurd is is er geen compliment maar gaat het gezeur naar de volgende fase.
De gevolgen ervan kennen we uit de periode 1998-2001. Maar het zielige gezichtje van Mauro is nu even belangrijker. Die voortvloeiende problemen lossen we later wel op, niet? Nou nee, want dan krijgen we dit hele gedonder weer.
Je krijgt zo het beeld dat die moeders en knuffelaars goed weten wat er met het geld moet gebeuren, maar ervoor betalen moeten de rijken. Diezelfde rijken moeten ook voor jobs zorgen, voor hun. Of anders een uitkering. en als echt de vlam in de pan slaat, staan ze aan de zijlijn te kijken hoe de echte professionals met hun bakzeil methode het schip weer recht moeten trekken. Dan houden ze 6 maandjes de kaken stijf dicht bij gebrek aan kennis en inzicht, en begint het gebakkelei weer. Tegen die tijd komt de volgende Mauro aandraven na 6 jaar hier verbleven te zijn.

Persoonlijk vind ik het heel rot voor die knaap. Maar telkens weer opnieuw over het hart strijken, na diverse malen gezien te hebben hoe dit uitpakt en we de rekening ervoor blijven betalen, werkt gewoon niet.
Vroeger was de politie ook milder dan tegenwoordig. Je kwam nog wel eens weg met een waarschuwing of draai om de oren. Tegenwoordig is dat niet meer te handhaven. Dat heet leerproces van gemaakte fouten en aanpassen aan de veranderlijke wereld waarin we leven. Zo werkt alles. Maar nu Mauro met zijn gezicht op TV is geweest is het land te klein. De vorige Maurootjes die de TV niet bereikten en nu in Angola zitten, jankt niemand om.

Hypocrisie en kortzichtigheid ten top.
Hij verzorgd zichzelf wel later, en zorgt ook nog voor het spekken van de belastingpot uiteindelijk. Niet wij, maar zijn pleegouders zorgden voor hem tot zijn achttiende..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')